Злочини без кари: чому п'яні водії не бояться законів і продовжують убивати на дорогах

ДТП 5 канал / Час. Підсумки тижня
Депутати знову заговорили про підвищення відповідальності за "п'яне" водіння після чергової смертельної ДТП

Щороку патрульна поліція оформлює більш як 100 тис. матеріалів за керування автомобілем напідпитку. Дивимося статистку минулого року. Патрульні торік склали 116 тис. протоколів за кермування у стані алко- чи наркосп’яніння. Яке може бути виправдання цим водіям? Жодного. Але майже 1,5 тис. уникнули відповідальності через те, що суд передав справу на розгляд трудового колективу, наприклад. 633 справи були закриті через так звану "малозначність". Ще більш ніж 13,5 тис. справ закриті судами, бо сплив термін розгляду. От і вся відповідальність. Випив, сів за кермо і уникнув покарання. Це Україна, і тут так можна, думає кожен, хто, хильнувши, сідає за кермо.

Чим вони керуються? Відсутністю невідворотності покарання і впевненістю, що нічого страшного не станеться. Згадайте, як часто ваші знайомі говорять, мовляв, скільки тут мені їхати додому, пару кілометрів. Штраф? Добре, заплачу. І ось маємо нову законодавчу ініціативу. Влада, як завжди, спохопилася після чергової трагедії на дорозі. Пам’ятаєте, нещодавно п’яний убив усю родину під Києвом. Тож нині депутати пропонують суворіші штрафи й арешт. Які саме та чи запрацює це в Україні?

Розтрощені авто. Покалічені люди. Водії, що ледве тримаються на ногах. Збільшувати покарання за "п’яні" ДТП цього тижня заходилися депутати. Про підвищення відповідальності заговорили традиційно після смертельної ДТП 12 липня. Старообухівською трасою мчить "Мерседес" зі швидкістю 180 км/год. Кілька разів обганяє машину попереду. Зіштовхується з попутним авто, вилітає на зустрічну смугу й врізається в "Хюндай".

Через горе-водія, накачаного алкоголем та наркотиками, гине майже вся родина. Батько, мати, 8-річна дівчинка та 10-річний хлопчик. Ще одна дитина – в реанімації. За кермом був 39-річний Антон Желепа. Того дня він сів за кермо чужого авто без документів. Своє водійське втратив, бо вже 7 разів його ловили п’яним за кермом, а 10 років тому він збив на смерть жінку. Відсидів 3 роки.

Чому Желепа не боявся знову й знову сідати за кермо, хильнувши? Чому був упевнений, що може ризикувати життям людей, які їдуть і йдуть поруч із ним? Про три найпоширеніші причини, які спускають на гальмах справедливу кару для потенційних убивць за кермом, згодом.

Смертельна ДТП
Смертельна ДТП5 канал / Час. Підсумки тижня


А це вже інша історія. Столичні патрульні зупинили авто із захмелілою депутаткою Київради Людмилою Костенко. Поруч із нею був чиновник КМДА Володимир Слончак. Пройти алкотест обоє відмовилися, а Слончак ще й накинувся на поліцейських із кулаками. Через три місяці після цього інциденту стало відомо, що судді закрили провадження, бо депутатка "щиро розкаялася". Мовляв, п’яною не була, а від перевірки алкотестом відмовилася, адже пережила стрес під час зупинки авто. Справу передали на поруки трудовому колективу.

"Відповідальність за керування в стані сп'яніння чітка – це штраф і позбавлення права керування транспортними засобами. Про передачу на поруки трудовому колективу – це вже є власне ініціатива суду", – пояснив автоюрист Богдан Глядик.

Передача порушника на поруки трудовому колективу – рудимент, який ми отримали у спадок від Радянського Союзу. Лише через це торік уникнули покарання майже 1,5 тис. нетверезих водіїв. Ось ще дві лазівки, які використовують суди, – закриття справ за "малозначністю" та термінами розгляду.

1 липня в Україні мала запрацювати кримінальна відповідальність за кермування напідпитку. Однак президент Зеленський підписав інший закон, який її скасовує. Це сталося за тиждень до страшної ДТП, в якій загинула майже вся родина під Києвом.

Київ
Київ5 канал / Час. Підсумки тижня


"Головний меседж щодо адмінвідповідальності – це можливість застосування судом адміністративного арешту. Адмінарешт 10 діб за частиною другою та 15 діб – за частиною третьою", – зазначив народний депутат зі "Слуги народу" Олександр Бакумов.

"Слуги" пропонують залишити штрафи такими, як є зараз, – це 10 тис. 200 грн. А ще відбирати права на один рік. Якщо п’яним спіймають удруге та втретє, то штраф подвоюється, додається ще й адмінарешт на 10 або 15 діб, а права можуть забрати на три роки.

У патрульній поліції вважають, що з таким законом карати нетверезих водіїв буде простіше, аніж якби запровадили кримінальну відповідальність.

"Багато водіїв уникали би відповідальності. Тому що процедура, яка передбачена в наших реаліях, це і час, який дається на освідування, дві години. Це і обов'язкове освідування в медичних закладах, розташованих, наприклад, не у будь-якому населеному пункті", – наголосив перший заступник начальника департаменту патрульної поліції Олексій Білошицький.

В опозиції кажуть, що зміни від "слуг" не розв'яжуть проблему. А от повноважень у поліцейських стане більше.

"Тепер узагалі без попередження можна буде зупиняти будь-яке авто. Цим будуть прикриватися, як написано в законі, – "профілактичними зупинками". Це означає, шо будь-яку машину можна зупинити", – пояснила народна депутатка з фракції "Голос" Олександра Устінова.

Чи злякають нові правила поціновувачів хильнути зайвого – ще питання. Законопроєкт дописуватимуть до вересня. Тим часом у світі мають свої методи боротьби з пияцтвом за кермом. І це не завжди штрафи.

Покарання за нетверезе водіння в Європі
Покарання за нетверезе водіння в Європі5 канал / Час. Підсумки тижня


1) В Україні дозволений вміст алкоголю – 0,2 проміле. В більшості країн Європи вище – 0,5 проміле. Це приблизно 50 грамів горілки або два келихи вина.
2) Найвища допустима норма – у Великій Британії, 0,8 проміле.
3) За таке у Франції вже доведеться сплатити 4,5 тис. євро. За смертельне ДТП у цій країні світить 150 тис. євро штрафу та 10 років в’язниці.
4) У Польщі, як і в Україні, дозволяється 0,2 проміле алкоголю в крові. Але 0,5 проміле і вище – то вже кримінал, до двох років за ґратами.
5) У Німеччині, якщо спіймали п’яним уперше, заплатиш 10% від річного доходу, вдруге – більше.

Та бояться німецькі водії не стільки штрафів, як втратити водійське посвідчення, розповідає Максим, в якого відібрали права саме за кермування напідпитку.

"З 1,6 проміле і вище передбачається законодавством вилучення водійського посвідчення. Воно вилучається не на якийсь термін, а взагалі. До моменту, поки ви не пройдете цей тест, який у народі іменується як Idioten test. Роблять так, щоб ви відчули – не тільки фінансово, а й морально", – розповів водій із Німеччини Максим Титарев.

Процедура тесту – довга й нудна. А ще дуже відчутна для гаманця. Щоб повернути права після ДТП, Максим витратив рік і 7 тис. євро. Щоб скласти тест, потрібно пройти 6 підготовчих уроків, здати кілька аналізів упродовж року, про які повідомляють зненацька. Сам тест передбачає підступні запитання від психолога.

Київ
Київ5 канал / Час. Підсумки тижня


"Ви прийшли на день народження до вашого товариша, трошки випили. Як ви поїдете додому – візьмете таксі чи сядете за кермо?" – додав Максим Титарев.

І відповідь "візьму таксі" – провальна. Бо в Німеччині водій, якого вже спіймали п’яним, – це алкоголік, який має забути про пляшку назавжди. І саме на це спрямована система, щоб водій затямив: пити за кермом – це дорого, довго, незручно та принизливо.

У США кермування напідпитку – серйозна підстава не взяти вас на роботу. Людину, яка забула розповісти про таке правопорушення, можуть звільнити. У Грузії від штрафів за перший проступок відмовилися. Натомість забирають права на пів року. Попався напідпитку вдруге – сплати 250 доларів та забудь про авто на рік. Однак ще 2 роки тому система працювала інакше.

Цьогоріч на українських дорогах через п’яних водіїв загинули 50 людей, понад 800 – покалічилися. Безкарність в Україні приваблює любителів швидкої їзди та оковитої.

А якщо можна собі дозволити, попри штрафи, попри звіти чиновників після чергової ДТП, будь-хто з нас, будь-якої миті може стати наступною жертвою п’яного водія.
 
Ганна Рибалка, Юрій Гончаренко, "Час. Підсумки тижня"

 

Попередній матеріал
"Місто, взяте без жодного пострілу": як ЗСУ виганяли зі Слов'янська терористів Гіркіна – маловідомі факти
Наступний матеріал
Лукашенко знову балотується, а народ протестує – чи буде мінський Майдан
Loading...