"Від сосисок – до автівок": детально про те, як контрабанда потрапляє в Україну

Ми усі за закон, але щоб в разі чого можна було "розрулити". Це і про "євробляхи", і "човники", які в торбах через кордон переносять обсяги контейнерних перевезень; і бурштин, який коштовною річкою тече на світові ринки в обхід бюджету; і цигарки, і ліс, і купу імпорту-експорту за формулою "один пишемо - три в умі". В цьому тіньовому обігу грошей задіяні мільйони пересічних українців. Тих самих, які дуже проти корупції. У чому проблема і як її збираються вирішити чиновники – з’ясовували журналісти "5 каналу"

У кошику кореспонденти із легкістю назбирали купу контрабандного товару. Наприклад, оливкова олія з Польщі, без розміщення на плашці інформації українською мовою про імпортера. Італійські спагеті – така ж сама історія. Разом з ними "в команді" і німецькі солодощі –з нову жодної наліпки українською. Усі ці товари в Україні можна легко придбати або на прилавку або в Інтернеті. І з жодного з них при перетині кордону до держбюджету не було сплачено ні копійки.

Контрабанда

Оливкову олію ми придбали на львівському сайті. Вона приблизно на 30% дешевше роздрібної ціни в супермаркетах. Торгує приватне підприємство. До нього європейський нерозмитнений товар може потрапити завдяки перевізникам чи так званим "перенощикам".

"Підробити, купити продукти. Там - дешевше. Хоч перенесеш дві пачки і пляшку, але потім хоч шось купити можна", - розовідає пані Марія, що саме збирається перетинати кордон із сусідньою Польщею.

Контрабанда

І для себе, і на продаж. Ще минулого року такі як Марія, перетинали кордон по кілька разів на день. Заробляли на різниці в ціні товару - в Україні і Польщі. З нового року цей вид народного промислу обмежили, що, за даними фіскальної служби, принесло цьогоріч в держбюджет 2 мільярди гривень.

Контрабанда

Тепер, якщо перетинати державний кордон щодня, можна провести товар без сплати мита вартістю до 50 євро і вагою не більше 50 кг.

Дозвіл на товар до півтисячі євро, як це було раніше, теж існує. Але за умов якщо:

  1. Особа перебувала за кордоном довше доби (24 години). В такому випадку необхідно платити за житло, і промисел втрачає сенс;
  2. Або якщо українець не перетинав державний кордон більше одного разу за останні три доби (72 години).

Контрабанда
/
Контрабанда
/

Цією схемою користується Юрій – власник магазину електроніки. Свій товар возить з Польщі. Зокрма і холодильники. Чоловік запевняє: "Різниця велика". Більш того, потім ще з Польщі дещо повертається .

Підприємець переконує: митні правила не порушує, в автівці на іноземних номерах везе щоразу товару до 500 євро. "Все їде по нормі, як має бути. Все згідно чинного законодавства. А якщо не згідно, то вам ніхто не скаже", - посміхається Юрій Сосновнський.

"Перший варіант - на польську територію заїжджає вантажний автомобіль великий. Потім перевантажується товар в мікроавтобуси, легкові автомобілі. Люди розбирають той товар на себе і перевозять як норму. По-друге - це переміщення товарів з переховуванням і шляхом його не декларування. Від сосисок – до автівок. Масштаби, як і товар, найрізноманітніші. Контрабанда завозиться як кілограмами, так і тонами. В останньому варіанті задіяні не лише виконавці, а й контролери", - пояснює заступник начальника управління протидії митним правопорушенням та міжнародної взаємодії Львівської митниці ДФС Віталій Глухой.

Контрабанда

Обізнаність в контрабандних схемах уже другий тиждень поспіль демонструє і прем’єр.
"Відбулося зрощення різноманітних правоохоронних структур і митної служби. Наші об’єднані зусилля зараз призведуть до того, що ми розірвемо це порочне коло і все, що належить українському бюджету, заведемо в державний бюджет", - наголошує Володимир Гройсман.

Об’єднаними зусиллями прем’єр називає рішення залучити до боротьби з контрабандою Міністерство внутрішніх справ. Наступним же кроком, який запланував уряд, має стати повернення кримінальної відповідальності за незаконне переміщення товарів через кордон. Митники на місцях переконують – цей закон їх не лякає, навпаки.

"Суб’єкт, який здійснює порушення, розуміє, що адміністративна відповідальність незначна. Тому кримінальна відповідальність більш тривала. І це захід, який країна повинна запровадити", - перекнаний заступник начальника управління, начальник відділу провадження у справах порушення митних правил Одеської митниці ДФС Єршов Руслан.

Контрабанда

Відповідний законопроект вже виносили на голосування, але для його ухвалення не вистачило голосів.

"Коли ми відкрили цей законопроект, то побачили, що ці кримінальні справи передаються у підслідність Національної поліції. І ми зрозуміли, що це просте перетягування канатів. Вони вводять кримінальну відповідальність за переміщення товарів широкого вжитку і говорять, що ці справи має розслідувати поліція, і в такий спосіб узаконюють присутність поліції на митниці. А моя думка полягає в тому, що чим менше правоохоронних органів сьогодні буде сидіти на митниці - тим більше платежів буде платитися в бюджет, а не в кармани корумпованих правоохоронців", - каже голова підкомітету ВР з питань митної справи та удосконалення Митного кодексу Тетяна Острікова.

Володимир Дубровський виписував реформу податкової і митної сфери разом з відставленим міністром фінансів Олександром Данилюком. Концепція передбачала низку комплексних кроків – від міжнародного контролю за реформуванням митниці до встановлення відеокамер, сканерів і спільних електронних баз на кожному митному пункті.

Контрабанда

"Головний запобіжник проти оцих оборудок – це прозорість. Все має бути обладнане відеокамерами, все має бути обладнане сканерами, всі документи мають онлайн виходити в якусь базу даних. І за задумкою незалежного органу фінансових розслідувань, який ще не утворено, але сподіваюся, буде утворено, має спостерігати за митницею. При чому так, що той митник навіть не знатиме, коли за ним спостерігають. Людей на митниці немає бути", - переконаний експерт Реанімаційного пакету реформ Дубровський.

Цього тижня парламент ухвалив закон, який прибере з митниці екологів, фітосанітарів та інших контролерів. У понеділок, 9 липня, відбудеться аукціон на закупівлю 10 сканерів для перевірки габаритних вантажів. Схожа техніка вже була свого часу на митних пунктах, але…. надто швидко зламалася, пригадує фахівець реанімаційного пакету реформ.

Контрабанда

Нині український політикум декларує необхідність реформи митниці. Однак законопроект про створення нової Державної митної служби, на чому наполягають європейські партнери, припадає пилом у парламенті. Чекає політичної волі для ухвалення.

Ірина Герасимова, Ольга Дунська, Марта Шикула, Дмитро Демішев, "Час. Підсумки"

 

Попередній матеріал
Зйомки української стрічки "Птах душі" – "5 канал" побував за лаштунками
Наступний матеріал
Позиції в "лабутенах", кістки тварин та прапор "ДНР": ексклюзивний репортаж із Південного