"Це міг бути мій політ в один кінець": льотчик Євген Грушецький про "місію самогубців" в окупований Маріуполь – "Хто з Мірошниченко?"

Військовий льотчик Євген Грушецький 5 канал
Військовий льотчик Євген Грушецький, який літав в окупований Маріуполь й прицільно знищував російських окупантів із перших тижнів війни  розповів про "пташку" Мі-8, унікальну повітряну операцію й перспективи отримання нової техніки

У програмі "Хто з Мірошниченко?" Євген Грушецький розказав на будні й бойові вильоти льотчиків без прикрас, про російських військових, забобони пілотів  і власне хобі.

ПРО ПІДГОТОВКУ ДО ЗАВДАНЬ

- Як вам повідомляють про завдання і скільки часу готуєтеся?

- Буває 20 хвилин і запускаємося. Тобто, приходять координати, треба вже негайно відпрацювати. 20 хвилин достатньо, якщо знаєш загальну ситуацію, розташування своїх сил і засобів ППО противника. Якщо є ціль, яку треба відпрацювати завтра, то маєш більше часу.

- Скільки в місяць у вас вильотів зараз?

- Буває по-різному – й по 3 на день, але не щодня. Протягом двох тижнів 20-25 вильотів може бути.

ЯКИЙ ВІН, ВЕРТОЛІТ Мі-8?

- А цей конкретний вертоліт, коли востаннє вилітав?

- Вчора. Це вертоліт Мі-8, старенька "робоча лошадка", надійна. У світі визнана за свою надійність і невелику ціну. На цю мить це основне, що ми маємо. Хоча це переважно транспортний вертоліт, транспортно-бойовий, але ми його використовуємо для виконання бойових задач.

- На скільки він місткий?

- 24 десантники можна взяти.

- Якщо він 1989 року, мабуть, щороку треба техогляд проводити?

- Звичайно, періодично проходять ремонти з напрацювання, але молодшим гвинтокрил не стає. На мій погляд, Мі-8 морально застарілі: авіоніка допотопна, автопілот допотопний, але маємо те, що маємо і намагаємося з нього видушити усе, що можна.

- Складно ним керувати?

- Та ні, нормально. Найскладніше те, що дуже короткий проміжок часу на вихід на бойовий шлях, прицілювання і стрільбу. Тобто, артилерист може спокійно з місця, з нерухомої гармати прицілитися, вистрілити, зробити коригування. А у тебе тільки один шанс і хочеться не дарма літати, а попадати, бо піхота на землі чекає, щоб ти влучив, а не просто "розстріляв поле". Це, напевно, найскладніше.

- Буває таке, що "розстрілюєш поле"?

- Та все буває, немає жодної людини, напевно, яка кудись стріляє і ніколи не промахується. 

- А ви часто промахуєтеся?

- Намагаюся це робити якнайрідше.

- Розкажіть, що всередині?

- Місця командира екіпажу, льотчика-штурмана і бортового техніка. У кожного є свої прилади – дві приборні дошки, пульт керування автопілотом і прилади контролю двигунів. Обладнання все "доісторичне", аналогове. Найсучасніше це старенький GPS тут, 196-й.

Мі-8
Мі-85 канал

"ПОДАРУНКИ" ВІД СОВИ Й НЕ ТІЛЬКИ

- Мухи…

- Мухи є, зараз осінь, вони лізуть, де тепліше. Була ситуація – сова літала і щодня намагалася запхати у двигун дохлу мишу. Ми ганяли сову, викидали мишей, щось вони так люблять нас...

- На скільки це небезпечно, коли птах потрапляє у двигун?

- Неприємна ситуація, двигун може вийти з ладу.

- Проконтролювати цього не можете?

- Ми намагаємося контролювати, якщо бачимо пташку по курсу – відвертаємо. 

- Ви з колегою, коли летите, про що спілкуєтеся? Здебільшого про роботу чи у вас є час просто поговорити про щось інше?

- Й про роботу спілкуємося, але іноді можна й анекдот розповісти, щоб напругу зняти.

- У льотчиків є чорний гумор?

- Ну а як же? Не такий, звичайно, як в хірургів чи стоматологів. Специфічних жартів певно немає, як всі люди жартуємо.

- Скільки найдовше ви летіли, найдовший ваш політ?

- Більш як три години. 

- Скажу відверто, не дуже зручно в кабіні гелікоптера… 

- Можна щось підкласти під "п'яту точку" або в польоті пристати трошки. 

- І ви так робите?

- Якщо дуже далеко летіти, то буває.

- Це ваш шолом?

- Це мій шолом, до речі дуже непоганий

- Самі собі купували?

- Ні, від ЗСУ виданий на складі, нормальний американський Gentex, гарно чути. 

ЩО ОБРАЖАЄ ЛЬОТЧИКА

- Дивишся на цю машину і розумієш, що вона радянського зразка. Коли порівнюють, приміром, літак, кажуть – літак це круто, а гвинтокрил – ну це таке… Що люди кажуть, коли ви розповідаєте, що керуєте гвинтокрилом?

- Був такий неприємний момент, коли нам сказали й порівняли, що літак це як на іномарці їздити, а вертоліт – як на "Славуті" їздити. Ми образились. Вважаємо, що це пташечка, а не "Славута", хоч вона і старенька. Або хоча б старий "Мустанг".

 ПЕРШІ МІСЯЦІ ВІЙНИ

- У вас було 100 вильотів із початку повномасштабного вторгнення?

- Приблизно.

- Де ви починали, коли розпочалася повномасштабна війна?

- Починав з-під Києва. 14 березня прийшов по мобілізації і за 2 тижні приблизно почали працювати.

- На скільки тоді складно було виконувати задачі? Тоді, погодьтеся, був певний хаос, ми не розуміли – хто, звідки, хто летить в небі?

- Було значно складніше, ніж зараз. Був хаос не тільки в розумінні хто і де. Була дуже ускладнена взаємодія, до прикладу, у нас з наземними підрозділами. Тобто, можна було отримати як від ворога, так і від своїх – це раз. По-друге, були проблеми з розвіданими. Була ситуація, коли ми два чи три дні працювали з приблизно однієї і тієї ж точки, а потім нам сказали, що це село під противником. Вони певно не розуміли, що відбувається, а ми не знали, тому не нервували. Хаос був, ракети літали як тролейбуси, в одному і тому ж напрямку. А ти не розумієш – тобі вона летить чи ні. Але звикаєш, нормально.

- Складно збити гвинтокрил?

- Дивлячись, чим ви його збираєтеся уражати і все залежить від ситуації. Для ПЗРК це не складна ціль.

- Пам'ятаєте, на початках противник говорив, що вони там за три дні…

- Знищили більше, ніж в нас їх було спочатку, нас постійно знищують, знищують, а все ніяк, на щастя.

- Вони не вірили в те, що в нас щось залишилося, як думаєте?

- Вони не думали, що ми будемо чинити спротив. І у них працює пропаганда, росія завжди любить розказувати про знищене… Все на світі знищене, але це може не відповідати дійсності.

Військовий льотчик Євген Грушецький
Військовий льотчик Євген Грушецький5 канал

 РОСІЙСЬКИХ ЛЬОТЧИКІВ СТАЄ МЕНШЕ

- Зараз вважається, що російські льотчики і російська льотна школа – там досить освічені люди…

- Звичайно, в них є досвідчені люди. Їх стало, на щастя, значно менше, наші Збройні сили в цьому допомогли. Думаю, що найкращих поклали все одно, бо в них теж починали найкращі. Але не треба ніколи недооцінювати противника. Найгірше, що можна зробити  бути занадто оптимістичним і недооцінювати противника.

- Як вважаєте, зараз ворог обережніше в небі поводиться?

- Вертольоти їхні точно поводяться обережніше, вони собі не дозволяють літати над нашою територією, працюють так само як і ми – зі своєї території по нашому передньому краю. Винищувачі, тактична авіація… Поки що не дуже можемо, навіть паритету в нас нема. Вони домінують, зараз, в цифрах точно не скажу, але відповідно…Навіть ці вертольоти у них виробляють, 18-ті значно новіші, К-52 всі чули, МіГ-28-й, в них навіть МіГ-24, 35 – величезна кількість, ще щось може на зберіганні є, але реально дофіга.

- А на Мі-8 вони теж літають?

- На таких вже "дедушках" думаю ні, вже на 18-тих літають.

- А Мі-8 можна якось модернізувати?

- З баби дівку не зробиш, як не крути. Його можна модернізувати, можна авіоніку поміняти, можна двигуни поставити потужніші, але знову ж – він все одно лишиться стареньким Мі-8.

- Складно за ним доглядати? Як часто треба проводити техогляд, мити і чи треба взагалі?

- За необхідністю. У нас звичайно на базових точках є технічний персонал, а відрив від бази -  складом екіпажу виконуємо підготовку й роботи. Бортовий технік це господар цієї пташки і екіпаж йому допомагає. Я, як командир, контролюю. 

- То ви начальник і точно мити не будете?

- Буду. Екіпаж це родина, так що всі… Якщо щось велике і напряжне як помивка, то будуть мити всі.

- Вручну?

- Вручну. Відро, мочалочка…

- Є ж, мабуть, якісь пристрої? 

- Керхер можна взяти автомобільний і помити, якщо він у вас є.

Мі-8
Мі-85 канал

 ЗАБОБОНИ ПЕРЕД ВИЛЬОТОМ

- Що перед вильотом ви робите?

- Дивлюся, чи все добре, чи нічого не тече. Усе на місці, Усе закрито.

- А до вас перевіряють?

- Так, звичайно, технік перевірив. Але кожен подивився і свіжим оком може щось побачити. 

- Що ви останнє робите?

- Чухаю по морді, завжди, чухаю. Приходжу вранці, чухаю по морді, такий забобон у мене.

- А з собою, знаєте, хлопці щось кладуть, талісманчики…

- Є стрічка жовто-блакитна, яку донька подарувала, косичкою сплетена. Вона лежить в бронежилеті. Перед вильотом, якщо на задачу, то бронік вдягаю, вона зі мною, але це не критично для мене. По морді почухати - це обов'язково.

- Коли летите на задачу, то попереджуєте родину, що певний час будете без зв'язку?

- Коли я їду з дому на задачі, то вони знають, що я їду працювати. Коли безпосередньо лечу, то не попереджаю, навіщо їх хвилювати?

- На вертольотах літають, ходять, як правильно?

- Літають звичайно. Льотчики прості, це моряки там ходять, а льотчики – все по-чесному, літають, "не виделуються".

- На яких найнижчих висотах вам доводилося літати?

- Метр. Чим нижча висота, тим складніше помітити вертоліт. Відповідно, якщо треба підійти до цілі в якийсь район, то зменшуєш висоту, активно маневруєш і знижуєш вірогідність виявлення та ураження свого вертольота.

- Яких іноземних зразків ви зараз чекаєте і на чому б ви із задоволенням політали б?

- Політав би на будь-чому із задоволенням. Чого чекаємо найближчим часом? Нічого. Я щось не бачу, що нам має хтось щось надати. Думаю, найближчим часом це будуть ті самі старі вертольоти радянської школи.

- А чому нових не дають, як думаєте?

- По-перше, використання вертольотів у сучасній війні із сучасними країнами це цілий комплекс, який передбачає: перше – перевагу в повітрі і знищення засобів ППО. І тільки тоді працюють вертольоти. В нас немає переваги в повітрі поки що, противник має купу засобів ППО і навіть імпортні нові вертольоти, я думаю, виконували б приблизно ті ж завдання, з тими ж принципами застосування засобів ураження, як і ми. Коштують вони в рази дорожче. Це приватна думка.

- Якщо раптом у вас тут з'явиться новітній гелікоптер, якоїсь фірми, компанії, країни… От він перед вами, скільки потрібно часу, щоб зрозуміти як він облаштований, скільки вам треба навчатися?

- Я перенавчався на Eurocopter-145, це тривало в академії Airbus півтора місяця, тобто пару тижнів теорії і 10 годин польотів буде достатньо.

 ПРО УНІКАЛЬНИЙ ПОЛІТ В ОКУПОВАНИЙ МАРІУПОЛЬ

Мі-8
Мі-85 канал

- Про ваш політ у Маріуполь, це був кінець березня.

- Це було 31 березня. Спочатку треба було просто перелетіти в Дніпро, перегнати борт. Прилетіли туди, зайшли в приміщення і нам сказали – "Хлопці, у вас є весела задача, вам не пощастило." Ми такі – "Ну, що, на Марік?". – "На Марік". – "Ну окей". Потім був брифінг, годинка 12-та певно і на ранок на 4.15 був виліт. Треба значить треба, полетіли.

- Ви розуміли, що це міг бути політ в один кінець?

- Ми були впевнені, що це в один кінець – тому що ми літали не з основною групою, а літали на вогневе ураження і відповідно ми навіть не планували, що ми повернемося. Є основна група, це 4 вертольоти Мі-8, вони мали сідати на "Азовсталь", везти туди боєприпаси, медицину, вантаж і забрати поранених за можливості. І були ми, групою не назвеш, бо це був одиночний вертоліт. Під час їхнього злету з "Азовсталі" ми мали відпрацювати по цілі на західній околиці Маріуполя і за можливості повернутися. Так ми і пішли, 15 хвилин десь був у нас інтервал - вони трошки раніше, ми за ними. Було неприємно, дуже темна ніч, летіли всі в окулярах нічного бачення, на маленькій висоті. Польоти в окулярах краще виконувати, коли ясна ніч, є місяць чи хоча б зорі, а тоді було реально темно, метрів 400 видимість була. І ти розумієш ,що територія не твоя, що тебе там не будуть раді бачити. Нам дали маршрут спеціалісти з управління розвідки, сказали, що там взагалі нікого немає, все точно, немає ППО… Дорогою ми "знайшли" в табір противника, але це було дуже швидко,  ми їх побачили практично на траверзі, вони нас певно не бачили. Було темно, мелькнули – "КамАЗи" стоять, намети… ми через посадочку перестрибнули і далі собі… Стріляти не починали, бо ми тільки туди йшли, а почати стрільбу – це всіх демаскувати.

- Скільки часу приблизно ви летіли?

- Десь хвилин 50 туди і назад приблизно так само.

- Кілька хвилин до прильоту на місце…

- Була ейфорія, тому що світало, стало класно видно і  ми вже розуміли, що долетіли. Було дуже важливо, оскільки ми прилетіли, то маємо хоча б попасти, не дарма ж летіли. Коли відпрацювали і побачили, що там дим пішов, то треба швиденько тікати. 

- Там було кілька ходок…

- Це була п'ята у нас.

- Після вас була ще шоста і потім все зупинилося, вже більше не було у нас можливості літати в Маріуполь?

- На мій погляд, вже навіть шоста була занадто. Перші чотири минули без втрат, в п'ятій ми втратили один вертоліт Юри Тимуся, вони загинули. В шостій теж був втрачений вертоліт і другий борт, який прийшов рятувати їх теж був збитий і вони теж загинули. Серйозна протидія почалась з п'ятого, вони вже чекали, вони не ідіоти, вони чудово розуміють – якщо ми почали літати – з цим треба щось робити. І вони робили.

- Чому цю операцію називають унікальною, такою, що говорять вона однозначно потрапить в підручники? 

- Тому що ніхто цього не робив до нас і я не впевнений, що хтось це буде робити після нас. Зазвичай, вертольоти не літають над територією противника й ще так далеко, без прикриття. Це такий собі, можна сказати, різновид самогубства. 

- А як можна прикрити вертольоти?

- В ідеалі вертольоти працюють, коли задавлена  система ППО, є перевага в повітрі, а зверху вертольоти прикриває своя винищувальна авіація. Можна літати над територією противника, якщо в нього немає ППО. Але в нашій ситуації було трохи не так – в них багато ППО і зараз і тоді.

  РОМАНТИКА ЧИ РОБОТА

- Якби вам зараз сказали – давайте ще раз таку операцію, але на іншій території, але теж на території противника, ви б полетіли б?

- Можна подумати.  Я трохи авантюрист в душі. 

- А є те, на що ви ніколи не наважитися?

- Ще не зустрічався.

- Деякі пілоти говорять про те, що попри війну й усе довкола, пілот всередині, однак романтик і коли він бачить небо, то все одно романтично налаштований. Ви не так?

- Всі пілоти люблять літати. Навіть коли ти робиш це постійно, коли це стає роботою, все одно це любиш і без цього тобі важко. Але романтика відходить на другий план і це стає просто роботою, улюбленою роботою, але роботою.

Військовий льотчик Євген Грушецький
Військовий льотчик Євген Грушецький5 канал

НЕЗВИЧАЙНЕ ХОБІ ЛЬОТЧИКА ГРУШЕЦЬКОГО

- Можна я розкажу, чим ви займаєтеся, яке у вас хобі?

- Розказуйте, чому ні? 

- Військовий льотчик, займається чим?

- У вільний час – татуюваннями.

- А ваші татуювання хто робив?

- Це робила інша людина, я, як всі нормальні люди, якщо хочу татуювання – я за нього іду і плачу.

- Тобто ви, у вільний від польотів час, робите татуювання?

- Так.

- Які і кому?

- Різні, різним людям. Хто приходить – тому і роблю. До речі, пару робіт з авіацією є, вертольоти там… Переважно якийсь реалізм чорно-білий.

- Кольорового не хочеться чи зараз таке життя?

- Не знаю, мені більше подобається чорно-білий.

- Ви десь цьому вчилися?

 - Сам потрошку.

- Колегам своїм робите?

- Якщо приходять, то роблю. 

- Ну в мене нема татуювання, жодного, в разі, якщо я схочу, до вас можу звернутися?

- Так.

- Дорого берете?

- (Ні, ми з вами так) Домовимося.

- В разі чого, то вам можна писати в соцмережі. 

- Вдячна за сьогоднішню розмову, що чесно все показали і розказали  без прикрас. Я думаю, що вся країна зараз подякує вам обов'язково під цим інтерв'ю. Хочу, щоб ви не здавалися і виконали якомога більше завдань…

- Здаватися ми не будемо, це точно, але роботи і роботи ще…

Раніше про пілотів, які здійснили неймовірно ризикований політ на "Азовсталь" розповідав військовий, який зумів уникнути полону в Маріуполі, пройшов 200 км і здобув свободу.

Підтримайте журналістів "5 каналу" на передовій.

Робіть свій внесок у перемогу – підтримуйте ЗСУ.

Головні новини дня без спаму та реклами! Друзі, підписуйтеся на "5 канал" у Telegram. Хвилина – і ви в курсі подій.

Попередній матеріал
Права та порядок дій для отримання відпустки після поранення: пам'ятка для військових
Наступний матеріал
Пасивна агресія, чи Як розпізнати, що тебе не облили брудом – "Не здуріти"
Loading...