Безглузді та непередбачувані смерті. Щороку на українських автошляхах гине близько трьох тисяч людей. Ушановувати пам’ять жертв дорожньо-транспортних пригод першими почали у Великій Британії, у 1993 році. А від 2005-го на Генеральній асамблеї ООН запровадили Всесвітній день жертв ДТП, його відзначають кожну третю неділю листопада. У церквах проводять поминальні молебні, а водіїв закликають у пам’ять про загиблих увімкнути ближнє світло фар. Чи далеко українським автошляхам до безпечних – проблему аналізувала журналістка "5 каналу" Лілія Прокопенко.
1 липня під Львовом загинув 11-річний хлопчик – не впорався з керуванням. За кермо його посадив батько напідпитку.
26 жовтня – Харків. 16-річний кермувальник Інфініті намагався перетнути перехрестя на червоне світло. Зіштовхнувся з легковиком, водій загинув на місці. Пасажири Інфініті з тяжкими травмами.
1 листопада, Кіровоградська область. Унаслідок зіткнення вантажівки та легковика – загинуло четверо людей, серед них троє підлітків.
11 листопада – знову Харків. На пішохідному переході позашляховик збив двох підлітків. Як з'ясувалося – водій був у стані наркотичного сп’яніння.
Усього за 10 місяців 2021 року, за інформацією Патрульної поліції, сталося 154 480 ДТП, у якиx постраждало 24 905 людей та загинуло 2 592 осіб.
Харків – один із лідерів за кількістю резонансних аварій. Адвокат Ігор Черняк, який представляє родину водія, загиблого 26 жовтня, – впевнений, 16-річному ймовірному винуватцю покарання не уникнути. Нині тривають експертизи. А щодо кількості аварій на дорогах міста – потрібно обмежувати швидкість.
"Дороги стали хороші, але не стали безпечні. І навпаки, це призводить до збільшення дорожньо-транспортних пригод. тому що власне, будь які інженерні рішення які б обмежували швидкість, і які широко використовуються в країнах світу, вони у нас не реалізуються", – розповів Ігор Черняк.
Перш ніж зводити дороги, потрібен ретельний аналіз, кажуть у МВС. Цим займуться аудитори.
"У нас не було раніше посади фахівця – аудитор з безпеки дорожнього руху. Потрібно також думати про швидкості, ті повороти на 180 градусів, де повертаєш, а тобі на зустріч мчать автомобілі – повинен проскочити. Це все безпека руху, це будівництво доріг, це думання за те, де уповільнювати руx", – розповів радник глави МВС Ігор Діденко.
Недотримання дистанції, порушення правил проїзду пішохідних переходів та перехресть, неправильні маневри. Це поширені причини ДТП. А найбільше аварій – понад 40% – через порушення швидкісного режиму.
Намагаються боротися зі швидкістю за допомогою камер автоматичної фіксації. Нині їх у країні 236. До 23-го року планують збільшити їхню кількість у два з половиною рази.
У поліції запевняють – у місцях із камерами аварійність знижується.
"Камери автоматичної фіксації встановлюються саме на ділянках, де є підвищена аварійність, тобто, місця концентрації дорожньо-транспортних пригод, саме з потерпілими і загиблими. Причиною яких є переважно перевищення швидкості", – розповів перший заступник начальника Департаменту патрульної поліції України Олексій Білошицький.
Високі штрафи, адміністративна і навіть кримінальна відповідальність – також змушують водіїв бути обачними, впевнені законотворці. Наступного року планують посилити контроль і за технічним станом автотранспортних засобів.
"Бачимо, скільки автомобілів, у якому технічному стані знаходяться. І треба повертати цей техогляд, для того щоб вводити жорсткі заходи і убезпечувати наших громадян і автотранспорт був безпечним", – вважає заступник голови Комітету Верховної Ради з питань транспорту та інфраструктури Володимир Крейденко.
"Відсутність реальних механізмів покарань і притягнень водіїв. У нас не працюють закони", – вважає керівник проєкту "Зупини Лося" Костянтин Андріюк.
Як, приміром, у сусідній Польщі, впевнений Костянтин Андріюк – співзасновник і керівник проєкту "Зупини лося".
"Якщо там порушив українець, в нього немає жодних шансів, точно так саме, як і поляк, відкупитися, порішати і ухилитися від покарання. Але це є в Україні. Ось головна причина", – розповідає Костянтин Андріюк.
Тим часом, водії вигадують, як оминути поліцейських та не попастись, приміром, на перевищенні швидкості. В інтернеті можна знайти цілі посібники, як судитися, якщо таки потрапив в об'єктив камери. А об'їхати патрульних допомагають спеціальні застосунки на телефонах.
Лілія Прокопенко, Богдан Чайгазія, Анна Кудрявцева, "5 канал"
Як повідомляв 5.UA, 26 жовтня 2021 року в Харкові водій Infiniti вилетів на червоне світло і на шаленій швидкості зніс авто – є загиблий.
Нагадаємо, унаслідок аварії 58-річний водій Chevrolet загинув на місці, троє пасажирів Infiniti – двоє чоловіків 19 років та 16-річна дівчина – із тяжкими травмами перебувають у реанімаційному відділенні лікарні.
28 жовтня 2021 року суд взяв під варту підозрюваного у смертельній ДТП у Харкові.