Перспективи Kyiv Boryspil Express та які нові проекти планує "Укрзалізниця" – ексклюзивне інтерв'ю

Експрес до 'Борисполя' Євген Кравцов/Facebook
У програмі "Час: Online" на "5 каналі" був керівник філії "Південно-Західна залізниця" АТ "Укрзалізниця" Роман Веприцький, який розповів про проект Kyiv Boryspil Express

– Для пасажирів квиток коштує 80 гривень, що не мало. Звідки взялася така ціна?

– Економічна вигода держави, зокрема, полягає й у доступності якісної послуги для своїх громадян. Коли ми вирішували, яку суму необхідно поставити за квиток, ми насамперед дивилися на спроможність людей. Це соціальний проект. Політика Акціонерного товариства полягає в тому, щоб поїздка "Бориспільским експресом" була більш доступна, ніж таксі та навіть автобус. За час експлуатації Експресу пасажири вже витратили на 26 мільйонів гривень менше, ніж якщо б вони скористалися таксі. Ми порахували, що середня вартість проїзду з Києва до аеропорту, і з аеропорту до Києва, яка була до цього проекту, десь близько 300 гривень. Ми зробили конкурентоспроможну ціну. Ми зробили втричі дешевше. Крім того, цієї ціни буде достатньо, щоб окупити проект, у який ми вклали кошти. "Укрзалізниця" робить пасажирські сполучення привабливим і зручним варіантом в порівнянні з іншими видами транспорту.

– А може, варто було б зробити більшу ціну, але все ж купити нові потяги, бо ці весь час ламаються?

– Навколо Експресу більше спекуляцій, ніж реальних проблем. Потяги Hyundai, які були нові і зроблені під наші технічні умови, ламалися сотні разів під час запуску. На сьогодні наш рухомий склад виконує графік 99,6%. Це означає, що від 100% кількості рейсів, у 99,6% випадків ми потрапляємо в графік без порушень часу. Це цілком європейський рівень, бо, наприклад, в Австрії – 97%. На сьогодні виконано більш як три тисячі рейсів за два місяці. Знос рухомого складу по "Південно-західній залізниці" становить 74-100%. Щоб забезпечити високі показники надійності, довелося повністю змінити організацію виробничих процесів. У локомотивному депо створили окремий цех для обслуговування експресів. Він відповідає європейським стандартам. Там світло, тепло, чисто. Працівники пройшли спеціальне навчання. Закуплено нове устаткування, верстати, інструментар. Щодня кожен "Бориспільський експрес" проходить технічне обслуговування. У цю хвилину на лінії працює 3 експреси, а 2 в цей час перебувають на ТО. Більш складне ТО проходить кожен експрес після 800, 1600, 4000 мотогодин. Усі ТО проводять представники фірми-виробника під контролем наших інженерів. Завдяки сучасній організації виробничих процесів ми забезпечимо найвищу якість, надійність і комфорт для користувачів столичного мегаполісу.

– Повертаючись до звинувачень. А ви можете пояснити, чому серед усіх компаній для будівництва обрали саме ту компанію, яку обрали – "Рілейд"?

– Роботи виконувала та компанія, яку відібрав тендерний комітет на прозорих торгах. З огляду на стислі терміни і вартість проекту, черги з претендентів не було, ніхто не хотів виходити. Наприклад, 5 тендерів не відбулося через відсутність учасників. У середньому в конкурсах брали участь 2-3 учасники. І у підсумку саме ця компанія виграла тендер згідно з чинним законодавством. Тендерний комітет ухвалив відповідне рішення. У сфері закупівель ми створюємо і будемо створювати максимальне конкурентне середовище, і "Бориспільський експрес" не виняток.

– ЗМІ пишуть, що квитковий сервіс продажу квитків на "Бориспільський експрес" створено незаконно. Варто чекати чергового скандалу?

– Як оператор "Бориспільського експресу" ми зацікавлені в тому, щоб інформаційне рішення працювало максимально зручно для пасажирів. Але створенням системи онлайн-продажу квитків в "Укрзалізниці" займається інша філія – Головний інформаційно-обчислювальний центр. Можу лише сказати, що в липні 2018 року Кабмін затвердив проект будівництва, згідно з яким система з онлайн-продажу квитків будується на наявній платформі продажу квитків "Укрзалізниця". Це вперше в Україні у нас з'явився подібний сервіс, коли людина має можливість підійти до апарату і купити через картку квиток. Крім того, вона має можливість купити квиток у потязі й запускаємо зараз через Інтернет і каси. Це все працює і вже забезпечує високу якість онлайн-послуг для користувачів Kyiv Boryspil Express.

– Скільки витратили на будівництво "Бориспільського експресу" та чому не обрали попередній варіант проекту, із закупівлею нового рухомого складу?

– Керівництво "Укрзалізниці" поставило перед нами завдання – це якість, мінімальні витрати грошей і терміни. Проект "Бориспільського експресу" був 11 мільярдів, який передбачав закупівлю до 50% робіт і матеріалів за кордоном. Ми збудували цей проект, після важкої звітності, за 360 мільйонів, хоча кошторисна вартість складала 419 мільйонів. Лише на тендерах вдалось заощадити понад 23 млн грн від очікуваної вартості. Якщо порівнювати з попереднім проектом будівництва "повітряного експресу", то різниця величезна - ми зекономили 10,5 мільярдів державних коштів. Функція цього проекту виконується комплексно. Коли були кладені 11 мільярдів. Ми використовували гроші "Укрзалізниці". Ми ні копійки не взяли кредитних коштів. Деякі процеси вирішили виконувати своїми силами, щоб не платити кошти стороннім підрядникам. Всі, хто допомагали реалізовувати проект Kyiv Boryspil Express, це були лише національні інженерні, будівельні та постачальні компанії - в період реалізації проекту було створено сотні робочих місць. Проект виконано лише за 7 місяців – це рекордні темпи. "Укрзалізниця" – це державна компанія, і ми завжди орієнтуватимемось на інтереси держави під час реалізації наших проектів.

– Чи можна вважати проект успішним, якщо за кілька днів після запуску потяги почали ламатися?

– Так, успішний, бо ми все одно виконуємо послугу. Тут найголовніше, щоб людина приїхала із пункту А в пункт Б свого призначення. Люди доїжджали навіть у тих потягах, які призупинялися. У нас є схема, яка працює і працювала на "Укрзалізниці" до експресу. У нас є чергові потяги і у випадках, якщо щось трапляється, вони доставляють до пункту призначення. Економічна ефективність "Бориспільського експресу" у 15 разів вища, ніж економічна ефективність приміських перевезень. У грудні "Бориспільський експрес" перевіз 55 000 пасажирів, заробивши на квитках 4,4 мільйона гривень. За цей же період на приміських маршрутах "Південно-західної" залізниці перевезено 2,5 мільйона пасажирів, які витратили на квитки 14 мільйонів гривень. Один пасажир "Бориспільського експресу" приносить 80 гривень доходу "Укрзалізниці", тоді як пересічний пасажир приміських поїздів у столичному макрорегіоні приносить близько 5,5 гривень. Пасажиропотік Експресу надалі зростає. Ми й далі будемо збільшувати економічну ефективність пасажирських перевезень, знижувати збитковість, забезпечувати регіон якісними транспортними послугами.

– Чи правдиві звинувачення у порушеннях під час будівництва "Бориспільського експресу"?

– Відкритість, прозорість і підзвітність – три засадничі принципи системи корпоративного управління, яку ми будуємо в "Укрзалізниці". Ми впроваджуємо нову систему закупівель, яка забезпечує повну прозорість. Це вже дає відчутний економічний ефект. Якщо раніше  закупівлі матеріальних цінностей було розділено між двома службами, то відтепер ми створюємо єдину ефективну службу з організації закупівель. Відтепер структурні підрозділи дають лише заявки, на основі чого неупередженими фахівцями служби організації закупівель готується тендерна документація. Ефективний менеджмент та супроводження процесів забезпечує взаємний контроль і прозорість. Лише минулого року на закупівлях ми заощадили 175,7 млн грн, або майже 18% від суми укладених з підрядниками договорів, тому ми й надалі покращуватимемо економічну ефективність залізниці шляхом збільшення прозорості закупівель. На прикладі "Бориспільського експресу". Є 100% коштів, які ми затратили – це на сьогодні 360 мільйонів. З цих коштів на 120 мільйонів ми залучили українські фірми, які виграли тендери. І 240 мільйонів ми освоїли своїми залізничними підприємствами. Проект експресу має проектну документацію, відповідні погодження та акт вводу в експлуатацію. Також із цих 120 мільйонів під час будівництва "Бориспільського експресу" за рахунок прозорості торгів нам вдалося заощадити 27,8 мільйона гривень. Тож Акціонерне товариство найбільше зацікавлене у прозорому розслідуванні. Конкретних прізвищ чи фактів ми не бачили. Наразі у нас немає підстав сумніватися у своїх співробітниках. Усі підрядники відбиралися на відкритих торгах, які проводилися за новими корпоративними стандартами прозорості. Результати конкурсних торгів не оскаржив жоден учасник. Укладені за підсумками торгів договори виконано, що підтверджує реальність, а також підписані акти прийому-передачі робіт. Проте, у разі, якщо слідство надасть факти зловживань, в Укрзалізниці сприятимуть розслідуванню.

– Наскільки нагальною була потреба будувати "Бориспільський експрес", чи не було це більше піар-проектом?

– Ключове завдання "Бориспільського експресу" – задоволення потреби у швидкому і зручному транспорті до головного аеропорту України. Це перший проект по пасажирських перевезеннях, які рентабельні в Україні. "Укрзалізниця" на ньому буде заробляти гроші. На сьогодні за два місяці ми перевезли 120 тисяч пасажирів. Вже ці люди заощадили 26 мільйонів гривень, користуючись нашою послугою. Столичний макрорегіон – ключовий транспортний вузол країни. Пасажиропотік зростає дуже динамічно, а інфраструктура не встигає. Ці 120 тисяч осіб не їхали власною автівкою чи на таксі, тим самим розвантажили Бориспільське шосе. Зараз збільшується пасажиропотік в аеропорту і тому цей проект на часі. Починаючи з 2014 року кількість пасажирів летовища зросла на 84%. У 2018 році аеропорт обслужив 12,6 мільйона пасажирів, що на 20% більше, ніж попереднього року. Думаю через п’ять років ми вийдемо на рентабельність. Сьогодні у нас три рейкових автобуси на графіку, ще два проходять технічне обслуговування, і ще доробляємо три рейкових автобуси. Тому ми збільшуємо пасажиропотік і окупність проекту. Реалізований проект забезпечить зростання пасажиропотоку летовища принаймні на 10 років. За термінами і співвідношенням ціна-якість це безпрецедентний проект. "Південно-західна" залізниця й надалі буде забезпечувати зростаючі потреби Київського мегаполісу у зручних, якісних і надійних перевезеннях.

Роман Веприцький
Роман Веприцький5 канал

– Що робити пасажиру, який запізнюється на літак, а його Експрес зупиняється серед поля?

– Хотів би звернутися до пасажирів, щоб вони заздалегідь планували свій виїзд. Але коли буде форс-мажор, я вже казав, у нас передбачено спеціальні заходи, які гарантовано доставлять людину в аеропорт. Крім того, у нас з аеропортом є договір, за яким пасажири, що запізнюються на рейс будуть проходити спрощену процедуру реєстрації на літак. У нас був випадок, коли ми ненадовго зупинилися, повідомив до аеропорту прізвища пасажирів, які запізнювались. Їх там зустріли, провели, і вони спокійно полетіли. Kyiv Boryspil Express – новий транспортний сервіс для мешканців столичного мегаполісу і транзитних пасажирів аеропорту "Бориспіль". Це найбільш вимогливі користувачі. Тож надійність "Бориспільського експресу" – безумовний пріоритет "Укрзалізниці".

– Трохи про плани. Що буде далі з "Бориспільським експресом"? Які напрямки розвитку?

– Потенціал розвитку "Бориспільського експресу" далеко не вичерпано. В 2019 році збільшуватимемо рухомий склад. Будемо змінювати графік, щоб він був більш зручним для людей. Розпочнемо будівництво транспортного вузла на "Видубичах" и на перспективу готуємо рішення щодо електрифікації ділянки Експресу, яка не електрифікована. Ми замикаємо автостанцію, метрополітен, автівки і наш експрес у єдиному транспортному вузлі. Далі будемо розробляти можливість заїзду поїздів з харківського та дніпропетровського напрямків на станцію "Бориспіль". Але це у майбутньому, це не цього року. Ми хочемо розбудовувати цей проект і надалі, щоб він був комфортним для людей. Будуватимемо сучасну європейську транспортну інфраструктуру Київського мегаполісу.

Kyiv Boryspil Express
Kyiv Boryspil Express 5 канал

– Що означає "європейська"? Чи це не просто гасло? Які кількісні та якісні зміни передбачаються?

– Голова правління Євген Кравцов поставив завдання розробити концепцію розвитку приміських перевезень у Київському транспортному вузлі. Головна мета – привести приміський рух столиці до європейського рівня. Ми в цьому проекті дуже чітко відпрацювали безбар’єрну процедуру. Про конкретику поки що рано говорити. Ми обов’язково презентуємо проект концепції. Але суть полягає в тому, що зараз у наших електричках їздять люди від безвиході, бо у них немає іншої можливості пресування. А ми хочемо зробити так, щоб люди їздили в електричках, бо так комфортніше, зручніше і швидше, ніж іншими видами транспорту. Крім того, рухомий склад в ідеальному стані. Поїзди на повітряних подушках, тому вони їдуть дуже плавно, з комфортом для пасажирів. Розташування станцій також дуже зручне, щоб люди могли вийти і пройти до терміналу D. Також можливості різних варіантів купівлі квитків. Також проект буде розбудовуватися, поруч з Борисполем буде ще одна зупинка. Ми будемо покращувати умови у рухомому складі, зменшувати час у дорозі, формувати якісну інфраструктуру зупинок та станцій. Приміський пасажирський рух у європейській столиці Києві буде європейського рівня. Це наш, і мій особистий, виклик.

– Що робить "Укрзалізниця", щоби зменшити кількість нещасних випадків, адже вони трапляються досить часто?

– "Південно-західна" залізниця працює в найбільш населеному макрорегіоні України. Наші колії у багатьох місцях перетинають міський простір. Це величезна відповідальність. По "Південно-Західній" залізниці за 2018 рік було близько 200 випадків невиробничого травматизму. Це люди, які не працюють в "Укрзалізницю" і потрапили в тому чи іншому місці під поїзд. Із них більше як 100 – смертельно. Це дуже сумна статистика. Ми намагаємося боротися з цими цифрами. На проекті аеропорту "Бориспіль" ми вперше впровадили в "Укрзалізниці" зарежимлення експлуатаційної інфраструктури. Ми проаналізували найбільш небезпечні зони залізниці. Ми почали будувати огородження вздовж колій. Ці огородження побудовані від аеропорту до головного входу з обох боків колій. Такі ж огородження є вже в Києві біля ТЦ Ocean Plaza. Статистика нещасних випадків одразу впала. Минулого року там потрапило під потяг семеро людей. Зараз ми повністю виключили цю можливість. Також діє програма облаштування світлофорами і лабіринтами пішохідних переходів. Побудувати один пішохідний міст коштуватитиме від 15 мільйонів гривень, перехід – близько одного мільйону. На сьогодні на структурі нашого філіалу ми вже три таких збудували. Це Біла Церква, Ірпінь та Дарниця. Ці пішохідні переходи оснащені сучасною технікою, сигналізацією звуковою та світлофорною. Вони побудовані змієподібним шляхом. Тобто людина спочатку йде праворуч на зустріч руху потягу, потім так само ліворуч. Лише прямо людина не може пройти. Але хочу також наголосити, що такі великі цифри жертв є тому, що люди переходять колії в недозволених місцях і дуже багато з них в алкогольному сп’янінні.

– Ваші опоненти закидають, що ви прийшли на посаду без досвіду роботи на залізниці. Як вам працюється? Чи вдається реалізовувати поставлені завдання?

– Почнемо з того, що я управлінець, відповідно я керую процесом. Я пишаюся цим досвідом, який отримав на керівних посадах у приватному секторі, комунальних і державних підприємствах. Як управлінець я завжди орієнтований на результат. Залізниця, як і будь-яка інша сфера життєдіяльності, підпорядковується загальним законам управління. Головне – розуміти потреби користувачів і стейкхолдерів, налагодити правильне стратегічне планування, постійно контролювати ключові показники ефективності, робити інформовані управлінські рішення. Що я і роблю, а про результати судити державі, користувачам і стейкхолдерам.

Роман Веприцький
Роман Веприцький5 канал

– "Укрзалізниця" завжди була як держава в державі. А регіональні залізниці були державами в "Укрзалізниці", нерідко конфліктували з керівництвом. А як у вас складаються відносини з керівництвом "Укрзалізниці"?

– Вже з початку 2018 року ми працюємо, як єдина команда. Епоха удільних князівств в "Укрзалізниці" відійшла у минуле. Сьогодні в "Укрзалізниці" вибудувана єдина управлінська вертикаль на чолі з Євгеном Кравцовим. Є чітке розуміння стратегії, цілей і завдань, план роботи. Переконаний, разом нам вдасться перетворити "Укрзалізницю" на потужну сучасну державну корпорацію, яка динамічно розвивається. Якщо повернутися до Бориспільського проекту, то на ньому працювало більше як дві тисячі залізничників, і ми їх залучали з різних філіалів. Це не лише робота "Південно-Західної" залізниці, а загалом "Укрзалізниці". Хочу зауважити, що один з небагатьох в Україні проектів, який має всі необхідні документи. Реформи за 2018 рік в "Укрзалізниці" справді дають конкретний результат. Я дуже радий, що мені довелося бути членом цієї команди.

Нагадаємо, раніше 5.ua повідомляв, що Євген Кравцов пообіцяі, що всі потяги "Укрзалізниці" будуть помиті до кінця 2019 року.

Також дивіться фотогалерею за темою:

"Блакитний красень": як тепловоз General Electric у перший рейс Україною рушив – ФОТО

Локомотив General Electric 'Тризуб'
/
Локомотив General Electric 'Тризуб'
/
Локомотив General Electric 'Тризуб'
/
Локомотив General Electric 'Тризуб'
/
Локомотив General Electric 'Тризуб'
/
Локомотив General Electric 'Тризуб'
/

Попередній матеріал
Підводні камені "Північного потоку-2": чи вдасться Україні спинити його будівництво – Гончаренко
Наступний матеріал
"Мали один БТР-3, тачанку і трофейний БТР-80": спогади вояків на річницю звільнення Широкиного