"Молдовський досвід": як Кишинів вирішив проблему авто з "єврономерами" – спецрепортаж

Відтермінування проблеми не вирішує проблеми. Що робити із так званими "євробляхами", Україні ще тільки доведеться вирішувати. Як може виглядати компроміс? Молдова має свій варіант відповіді

На дорогах Молдови знайти авто з іноземною реєстрацією не так вже і просто. Хоча ще декілька років тому, за даними громадських організацій, таких машин було багато – майже кожна десята. Як зробити так, щоб і державну казну поповнити, і більшість водіїв залишилися задоволені? Схоже, відповідь на це запитання знайшли у Кишиневі.

У 2014 році молдовська влада дозволила автівкам з іноземною реєстрацією перебувати на території країни безстроково. Достатньо було лише заплатити раз на рік 100 євро за так звану "віньєтку", тобто дорожній збір. Чотириколісні з Європи ринули на молдовські дороги.

Але дуже швидко влада вирішила підвищити дорожній збір більш ніж утричі. Водії вийшли на протести. Від мітингів Кишинів завмер у заторах. Долучалися до протестів й інші міста. Чиновникам довелося домовлятися з водіями. На той час на території Молдови уже зафіксували понад 35 тисяч авто з іноземними номерами – головно з Литви та Болгарії.

Євробляхи, фото для лонгріда

"Я собі таку ж машину придбав. Десь за 3 тисячі євро для сімейних потреб, не люксова аж ніяк. Десь через рік влада вирішила змінити закон та підвищити цю віньєтку зі 100 євро до 360 на рік", – пригадує організатор протестів власників автомобілів з іноземною реєстрацією Юрій Теса.

Після переговорів з протестувальниками уряд запропонував водіям схему легалізації їхніх автівок – так звану "амністію". Розмитнити машини з іноземними номерами можна було зі знижкою.

"У 2016 році парламент Молдови проголосував за закон, у якому для машин, що були ввезені до нашої країни до листопада 2016 і не були зареєстровані, вартість розмитнення знизили на 70%. Це стосувалося і машин, яким більше 10 років. Розмитнити авто за таким тарифом можна було впродовж півроку – з січня до липня. Тобто у цей період водії сплачували 30% від повної вартості розмитнення", – розповідає керівник управління податкової та митної політики Міністерства фінансів Молдови Дорел Норок.

Євробляхи, фото для лонгріда

Така пропозиція більшість водіїв влаштувала. Однак за півроку 2017 року розмитнили не всі автомобілі. Легалізувалися понад 19 тисяч машин. Куди поділася решта – лише припущення. Ймовірно, перекочувала до Придністров’я, яке контролюють сепаратисти. Деякі автовласники могли перепродати в Україну.

"Звісно, людей це вдовольнило, тому що автомобілі були з маленькими об'ємами двигуна і ці 30% складали 200-300 євро", – каже Юрій Теса.

Після завершення пільгового періоду, тобто з минулого літа, власники автомобілів з іноземною реєстрацією платять повну вартість розмитнення. Більше того, правила і терміни перебування таких машин на території Молдови стали жорсткішими.

"Транспортний засіб, незареєстрований у Молдові, може перебувати на її території 180 днів протягом наступних 12 місяців. Це стосується всіх громадян. Але є категорії, де є винятки. Наприклад, якщо громадянин має водійське посвідчення тієї держави, де він проживає і якщо йому дозволено перебування на території Молдови понад 180 днів", – роз'яснює працівник центрального апарату Митної служби Молдови Володимир Уткін.

Євробляхи, фото для лонгріда

Також автовласник з іноземними номерами зобов’язаний сплатити від 85 до 180 євро дорожнього збору. За тим, щоби ця категорія водіїв не порушувала закон, слідкує патрульна поліція. За перевищення терміну перебування на території Молдови водієві випишуть штраф. Також він оплатить доставку машини до прикордонного пункту.

"Патрульна поліція Молдови має право зупиняти й ідентифікувати автомобілі з іноземною реєстрацією. І патрульні, звісно, це роблять. Законодавством Молдови передбачено, що водій такої машини має купити "віньєтку" – збір за користування дорогами. За відсутність "віньєтки" та перевищення термінів перебування поліція штрафує водіїв таких авто", – каже інспектор патрульної поліції Молдови Маріан Георге.

Євробляхи, фото для лонгріда

Молдова не хоче бачити на своїх території старі автівки, тому тепер розмитнювати машини, яким понад 10 років – заборонено. Винятком є лише антикварні авто, яким понад 30 років. Їхня реєстрація обійдеться від тисячі євро. Щодо елітних авто – інша арифметика. За їхню реєстрацію оплата 2% від повної вартості.

"Можемо зараз порахувати. Ось візьмемо машину на бензині з об’ємом двигуна до 1,5 тис. кубічних сантиметрів. Вона нова, їй не більше двох років. Тариф за один кубічний сантиметр – понад 12 лей. Тобто вартість її розмитнення складе 18345 лей. Це приблизно 900 євро. Що старша машина і що більший у неї об’єм двигуна, то вищою буде вартість розмитнення", – кажуть у тамтешньому Міністерстві економіки.

Ситуація у Молдові з автомобілями на закордонній реєстрації дещо різниться від української. Тут машини на іноземні компанії реєстрували значно рідше. Кількість так званих "євроблях" в Україні, за різними даними, у десяток разів вища. Попри це, молдовський досвід легалізації Київ теж розглядає. Однак поки що жодна із сторін в Україні – ні влада, ні автомобілісти – на поступки йти не хочуть.

З Молдови Сергій Барбу, Сергій Клименко, "Час Підсумки", "5 канал"

Попередній матеріал
Для когось "страшний сон", для інших – порятунок: як працює найбільша в Європі психлікарня ім. Павлова
Наступний матеріал
"Зняти погони": як реформують та ким замінять медиків в українських СІЗО