Україна повертається до звичного життя. У МОЗ уже заявили, що він збив хвилю захворювання.
В Україні від 1 січня змінилися правила виклику швидкої допомоги. Залежно від стану пацієнта звернення поділяють тепер на чотири категорії: від критичного стану до звернення не за адресою.
Як це поліпшує роботу швидких – побачимо. Ми ж перейнялися іншим. На чому їздять медики швидкої на виклики? І були шоковані, бо знайшли такі реанімобілі, у яких ліки на морозі замерзають. Екстрена медицина як вона є – від Марії Писаренко.
"– А що там? – Болить живіт у дитини", – говорять між собою медики швидкої.
Так щодня працюють медики швидкої Бучанської станції. У кожної з 5 бригад щонайменше по 5 виїздів на день.
"Тетяна Романенко, фельдшерка виїзної бригади Бучанської підстанції екстреної медичної допомоги, розповідає: "Вони телефонують, говорять, називають одні причини, а ми вже по факту дивимося. Чекають, що швидка розкаже, що з ними, як лікуватися, що найближчим часом з ними буде. Ми цим не займаємося, ми надаємо екстрену допомогу".
Та останнім часом трапляються лише профільні виклики. Завдяки новим правилам.
"Викликів до COVID-пацієнтів стало менше, і загалом у принципі стало не більше, а на 15-10% менше. Через те, що на непрофільні виклики можемо не виїжджати. Вона нова, раніше не було такої градації викликів", – каже Юрій Кот, завідувач Бучанської підстанції екстреної медичної допомоги.
Із 1 січня виклики поділили на чотири категорії:
- критичні,
- екстрені,
- неекстрені,
- непрофільні.
Диспетчер центральної станції сам вирішує, до якої з них віднести виклик. Для Бучі розподіл робить станція у Білій Церкві. Швидка приїде лише на два типи викликів: критичні – має прибути за 10 хвилин, – та на екстрені – норма 20 хвилин. Пацієнтів із неекстреними скаргами попросять звернутися до сімейних лікарів.

У МОЗ підрахували: раніше понад 70% виїздів швидкої не закінчувалися госпіталізацією. А отже – вони неекстрені. Сподіваються, нова постанова це виправить.
"Також цією постановою була знята дискримінація за містом проживання. Був поділ усіх, хто звертався на номер 103, на жителів міста і села. Для села норматив було 20 хв, а для міста 10 хв. Ми розуміємо, що ці нормативи виконати важко", – каже Олександр Данилюк, керівник експертної групи з питань розвитку екстреної допомоги МОЗ України.
Важко, а почасти неможливо, бо їхати доводиться бездоріжжям.
Водії швидкої в Бучі на дороги не скаржаться. Тут щодня працює 5 машин. Їздять сусідніми містами області.
Андрій Нікулін, водій Бучанської підстанції екстреної медичної допомоги, каже: "У середньому 10-12 штук за добу. Більшість тут по місцю, максимум Макаров. Це 40-50 км. Це все чудово, це вам не Рокитне, розумієте, другий кінець області. Слава Богу, машини нові".
Ось цю машину на Бучанській станції швидкої отримали місяць тому. Вона тут найновіша. Решту карет швидкої оновили за останній рік коштом місцевого бюджету.

Бо донедавна пацієнтів возили на старих "газелях". Їх не списали, а віддали на інші станції швидкої на Київщині, де навантаження менше.
А це вже інша область – Черкаська, село Вереміївка. До лікарні в райцентрі – 50 км. Тут на станції швидкої машина одна – і це старенький УАЗ. Його отримали у 2014 році.
Постійно ремонтує цей УАЗ водій Олексій. Він за кремом швидкої 30 років, увесь цей час їздить лише на таких старих каретах. Каже, вони на тутешніх дорогах надійні.
Олексій Казидуб, водій станції швидкої медичної допомоги села Вереміївка, каже: "По бездоріжжю без них не обійдемося, по ожеледиці. Ці машини дуже потрібні нам. Без них не буде діла. У нас є такі ділянки, де треба спускатися з гори, там без двох мостів не проїдеш. Тож УАЗи не замінить ніяка машина. Але все-таки помалу їдуть ці УАЗи, хочеться швидше".

Через погані дороги найчастіше ламається ходова. Машину ремонтують почасти самотужки. А ще і ноші нікудишні.
Немає у старенькому УАЗі і потрібного обладнання. Фельдшерка Людмила всі пристрої щоразу бере із собою.
У таких старих машинах швидкої на виїзді замерзають ліки. Це фото валізи фельдшера швидкої Харкова. В ампулах з ін'єкційними препаратами – шматки льоду. Хоча заморожувати їх категорично не можна.

Пічка в салоні не працює. Через це на знак протесту фельдшер відмовився їхати до пацієнтів.
У Черкаському обласному центрі швидкої кажуть, торік нові машини отримали, але в інших містах і селах області.
Ігор Фесун, директор обласного центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф Черкаської облради, каже: "Це було перше велике покращення автопарку за останні 7 років".
У Міністерстві охорони здоров'я про проблеми з машинами знають. Цьогоріч оновити швидкі мають по всій Україні. Обіцяють тисячу новеньких машин.
Олександр Данилюк говорить: "Завдяки "ковідному" додатковому тарифу система екстреної допомоги збільшила спроможності. Центри допомоги купили більш як 350 авто за кошти Нацслужби здоров'я, національного страховика".
Та от із зарплатами владнати проблему не вдалося. Ще у вересні міністр обіцяв їх підвищити.
Чільник МОЗ Максим Степанов сказав: "Ми врахували підвищення зарплат. Зарплата лікаря, за нашими розрахунками, повинна становити близько 21-22 тисяч грн, водія – не менш як 12 тисяч грн. Крім того, в ці кошти заклали весь перелік ліків.
У Черкасах кажуть: зарплата зросла номінально. Обіцяних 22 тисячі так і не бачили.
"На анонсоване підвищення зарплати люди розраховували, чекали. А зараз у людей розчарування, що його обіцяли, а його немає. Анонсували, що водій отримуватиме 12 тисяч, лікар – більш як 20 тисяч, але цього не відбулося, на жаль", – констатує Ігор Фесун.
У Бучі дивуються надбавкам за роботу з ковід-пацієнтами. Бо кількість хворих на суму не впливає.
У МОЗ кажуть, скоро і цих доплат не буде. Натомість додадуть бонуси за швидшу доставку пацієнта. І підвищать тариф оплати роботи швидкої. Але чи справдяться цього разу обіцянки?
Олександр Данилюк, керівник експертної групи з питань розвитку екстреної допомоги МОЗ України, говорить: "Наразі він у районі 160 гривень, це грубий показник. Планується з 1 квітня підняти його більше як на 200 грн, навзамін буде забиратися "ковідний" тариф, "ковідний" додатковий пакет".
Працювати на швидкій – робота виснажлива. Іноді станціям швидкої просто бракує персоналу.
Ігор Фесун говорить: "– Чого зараз не вистачає найбільше? – Людей... Швидка допомога – це дуже дороге задоволення. І везти одну пігулку "Каптопреса" – це є нераціональне використання, це ресурс – людський, фінансовий, матеріально-технічний".
Медики швидкої чекають на обіцяні підвищення зарплати. Урядовців просять дотримати слова. Українців – не тиснути легковажно 103 на телефоні, коли просто заболіла голова. А водіїв – по-людськи пропускати карети швидкої на дорозі.
Марія Писаренко, Яна Лимаренко, Олексій Тищенко, "Підсумки тижня"