операція "Синиця"
операція "Синиця" 5 канал

Була складна й багатоетапна спецоперація: у ГУР розкрили нові подробиці із переправленням російського вертольоту на територію України – сюжет

Читайте по-русски
Спецоперацію під кодовою назвою "Синиця" українські спецслужби розробляли пів року

Із пораненою ногою та агресивно налаштованим екіпажем російський льотчик перегнав вертоліт на територію України. У ГУР розкрили нові подробиці спецоперації під кодовою назвою "Синиця" та показали журналістам того самого командира екіпажу, який перейшов на бік України. Операція була складна й багатоетапна, кажуть у ГУР,  а результат – блискавичний і безпрецедентний в історії України. Згідно із законом, Україна виплатить пілоту грошову компенсацію в розмірі пів мільйона гривень. Максим Кузьмінов докладно розповів, як усе відбувалося і як поводилися інші члени екіпажу. Подробиці знає журналістка "5 каналу" Марта Шикула. 

До журналістів вертолітник російської авіації приходить у футболці з українським гербом, синьо-жовтим браслетом та з паспортом громадянина України. Нові документи – одна з домовленостей, яку обіцяла та виконала українська сторона. Максиму Кузьмінову 28 років. Російський пілот служив у 319-му окремому вертолітному полку армійської авіації ерефії, у Приморському краї. Авіацію, каже, любить із дитинства та є онуком заслуженого льотчика росії, який загинув у авіакатастрофі. Пілот зізнається, ніколи не підтримував кремлівського режиму та не хотів бути виконавцем воєнних злочинів.

"Я зрозумів для себе, що це зло, жах, злочин. Будь-яка війна, якою б вона не була, не потрібна – це зло. Я активно просував свою позицію, і до мене було дуже погане ставлення", – зазначає російський пілот Максим Кузьмінов.

У грудні торік Максим вирішив перейти на бік України. Вивчав телеграм-канали українських спецслужб та звернувся до проєкту "Хочу жити". Тоді розпочалося таємне спілкування обох сторін. Російський пілот зізнається, українські агенти його ні до чого не змушували, це винятково його рішення.

"Первинна інформація до ГУР надійшла від колег з Нацполіції, потім підключилися оперативники Головного управління розвідки", – зазначає військовослужбовець ЗСУ, журналіст Артем Шевченко.

Спецоперацію під кодовою назвою "Синиця" українські спецслужби розробляли пів року. Справа, кажуть у розвідці, була складна й багатоетапна. Особливо на моменті перевезення рідних вертолітника в Україну.

"Це ризикована спецоперація, це не прогулянка і з боку України, і з боку пілота, були ризики. Це не просто готувалися пів року, а потім раз – і все вийшло. Ні, це не так, було багато різних періодів, багато ризиків ще на території російської федерації. Кілька етапів реалізовувалися паралельно. Особливо для того, щоб забезпечити безпеку для рідних пілота, пропрацювати різні сценарії для переходу в Україну – це окрема робота і операція, яка тривала в кількох областях і було багато сценаріїв", – наголошує представник Головного управління воєнної розвідки України Андрій Юсов.

"Це не було швидко, це не було легко, це було довго. Були певні намагання це зробити, але були факти, які відтерміновували, або було, що і припинялося", – розповідає військовослужбовець ЗСУ, журналіст Артем Шевченко.

Врешті 9 серпня пілот Максим Кузьмінов посадив гелікоптер із бортовим номером 62 армійської авіації ерефії на території України, на заздалегідь підготовленому майданчику на Харківщині.

"Я не просто угнав вертоліт, я офіційно його перегнав, із точки А в точку Б. Ми заздалегідь узгодили маршрут, місце посадки. О 16:30 я злетів з аеродрому Курськ у Харківську область. Приблизно 20 км від кордону. Десь поблизу населеного пункту Шебекіно я летів на гранично низькій висоті, 5-10 м, у режимі радіомовчання. Під час перетину кордону по мені відкрили вогонь, хто саме, я точно сказати не можу, але припускаю, що російська сторона. Мене поранили в ногу. 20 км я відлетів, виконав посадку в зазначеному місці. Зі мною були два члени екіпажу, зброї ми про собі не мали. Наші льотчики літають без зброї. Я хлопців заспокоював, говорив, що тут живуть гарні люди, усе в нас буде чудово. Але вони почали боятися, агресивно поводитися і вибігли з вертольоту в бік кордону", – розповідає російський пілот Максим Кузьмінов.

Двох членів екіпажу ліквідували. На борту російського гелікоптера розвідники знайшли деталі до бойових літаків і таємні документи, які допоможуть нашим військовим вивчити ворожу систему звʼязку та безпеки.

"Це справді надважлива операція, яка має принципове значення для Сил безпеки України і також матиме тривалі наслідки для оборони країни-агресора, для його морально-психологічного стану. А також для його сектора безпеки і оборони. Бо в результаті цієї операції вдалося отримати важливу інформацію. Про авіацію противника, про багато інших подробиць, які нам допоможуть", – зазначає представник Головного управління воєнної розвідки України Андрій Юсов.

У ГУР МО цю спецоперацію називають блискавичною та унікальною для України і навіть прирівнюють її до спецоперації "Діамант" ізраїльської розвідки. Тоді ізраїльські військові знайшли підхід до іракського пілота і переконали його викрасти радянський Міг-21.

"Сам факт, що ми можемо домовитися на території ворога, наша розвідка з їхніми представниками, щоб вони переходили на бік України, і це як приклад для інших. У росії почали перевірку всіх льотчиків на предмет того, де їхні родини, одружені чи ні, діти є чи ні, і чи не планують родини пілота виїхати за межі рф. Шороху навели нормального. І плюс, у кабіні були секретні матеріали для росії. Ну, але головне – це емоційний ефект", – зазначає військовий експерт Олексій Гетьман.

Нині Максим Кузьмінов разом із батьками живе в Києві. Планує тут залишатися та служити у Збройних силах України, в авіації. Згідно із законом, Україна виплатить пілоту грошову компенсацію, гарантує безпеку, а також надасть право вибору щодо подальшого місця проживання і роботи.

"Хотілося б, звичайно, щоб хлопці перелетіли і стали героями справжніми. Щоб вони побачили на свої очі, що тут нема ні нацистів, ні фашистів, ні іншої пропаганди", – зазначає російський пілот Максим Кузьмінов.

Марта Шикула, Орест Пона, "5 канал"

Нагадаємо, за інформацією джерел "5 каналу", залізна "пташка" московії понад тиждень тому приземлилася на Харківщині, у Старому Салтові. Нині її ремонтують, аби передати на потреби Збройних сил України. 

Підтримайте журналістів "5 каналу" на передовій.

Робіть свій внесок у перемогу – підтримуйте ЗСУ.

Головні новини дня без спаму та реклами! Друзі, підписуйтеся на "5 канал" у Telegram. Хвилина – і ви в курсі подій.

Попередній матеріал
Німеччина поставила в Україну першу партію свіжовиготовлених снарядів до Gepard
Наступний матеріал
Стали бранцями природної стихії: у США учасники фестивалю Burning Man нарешті можуть виїхати з затопленої пустелі – сюжет
Loading...
рф заховала бойову авіацію щонайменше за 200 км від кордону з Україною – ГУР

рф заховала бойову авіацію щонайменше за 200 км від кордону з Україною – ГУР

Пілот російського Мі-8 і прорив ЗСУ на Запоріжжі – "Час новин: підсумки"

Пілот російського Мі-8 і прорив ЗСУ на Запоріжжі – "Час новин: підсумки"

Ефективно працюють у тилу ворога: ГУР МОУ отримали авіаційний розвідкомплекс "Мара" – подробиці

Ефективно працюють у тилу ворога: ГУР МОУ отримали авіаційний розвідкомплекс "Мара" – подробиці

ЗСУ йдуть вперед, росіяни підпалюють мінні поля та ниють про ситуацію на фронті – "Незламна країна"

ЗСУ йдуть вперед, росіяни підпалюють мінні поля та ниють про ситуацію на фронті – "Незламна країна"

Успішна операція: під москвою горить завод із виробництва електроніки для ракет

Успішна операція: під москвою горить завод із виробництва електроніки для ракет

Якби вчасно підірвали мости через Чонгар, армія рф не змогла б так швидко наступати на півдні України – Буданов

Якби вчасно підірвали мости через Чонгар, армія рф не змогла б так швидко наступати на півдні України – Буданов