Батько транспортної авіації: 7 лютого народився Олег Антонов

Своїми технічними новаціями відомий конструктор випереджав епоху, крім того, не боявся влади та захищав від неї своїх колег

Майбутній геніальний інженер і конструктор Олег Антонов народився 7 лютого 1906 року в Московській губернії. 

"Усе життя я хотів літати, тому й став конструктором", – так Антонов пояснював вибір своєї професії.

Проте, за іронією долі ще юного Антонова не прийняли до авіаційної школи, натомість він вступив до Ленінградського політехнічного інституту. Та мрії своєї не полишив і постійно відслідковував новини авіації, працював інструктором авіамодельного гуртка і літав.

Закінчивши інститут, Антонов пов'язав своє життя з авіабудівною галуззю: успішно керував бюро зі створення планерів, працював в конструкторському бюро О.Яковлєва, під час Другої світової війни розробляв планери для транспортування людей і бойової техніки, навіть легких танків.

Коли війна вже була позаду, талановитий конструктор очолив філію конструкторського бюро О.Яковлєва на авіаційному заводі в Новосибірську. 31 травня 1946 року урядовим рішенням філію перетворили на конструкторське бюро, а Олега Антонова призначили головним конструктором і доручили створення сільськогосподарського літака.

Вже в серпні 1947-го в небо піднявся біплан СХ-1, що став,по суті, першим Аном. Літак пройшов успішне випробування на полях України, і невдовзі почався його серійний випуск у Києві під назвою Ан-2. У 1952 році до української столиці переїздить і сам Антонов разом зі своїм конструкторським бюро.

З самого початку, переконуючи в необхідності випуску Ан-2, Антонов доводив, що "цей літак відкриває цілком нові можливості для використання повітряного транспорту". Життя підтвердило геніальність його конструкторських рішень: за більш як півстоліття на невеликій машині, яку ніжно називають "Аннушка", або "кукурудзник", перевезено кількасот мільйонів пасажирів, мільйони тонн вантажів, оброблено більше мільярда гектарів полів та лісів по всій Земній кулі.

Першим державним замовленням київського конструкторського бюро стало створення транспортного літака з двома турбогвинтовими двигунами, і вже за два роки в небо піднявся Ан-8.

У жовтні 1959 року розпочав польоти пасажирський Ан-24, що згодом встановив 71 світовий рекорд за льотно-технічними показниками. На ньому вперше використовувалася новітня на той час технологія зварювання склеєних елементів конструкції.

Створення літака Ан-22 "Антей" ознаменувало новий крок у світовому авіабудуванні, відкривши шлях широкофюзеляжним літакам нового покоління. 27 лютого 1965 року "Антей" здійснив перший політ, а вже в червні в Ле Бурже його назвали "сенсацією ХХ століття". Літак робив небачене: доставляв на Крайню Північ газотурбінні станції, роторні екскаватори, вагони та інші великогабаритні вантажі. У 1966 році Ан-22 побив 12 рекордів, зокрема швидкості, висоти польоту і вантажопідйомності.

 У 1970-х КБ Антонова створює транспорті літаки з турбореактивними двигунами – Ан-72 та Ан-74, які й сьогодні є незамінними у віддалених районах, де немає бетонованих аеродромів. А в 1982 році київське конструкторське бюро запропонувало світу нову сенсацію: суперважкий дальній військово-транспортний літак-богатир Ан-124 "Руслан", який згодом встановив 30 світових рекордів! "Руслан" став останнім літаком, що був розроблений під безпосереднім керівництвом Олега Антонова.

Талановитий конструктор випереджав епоху не лише технічними новаціями: стосунки у своєму великому конструкторському бюро він будував не на партійній ідеології, а на принципах взаємоповаги і професіоналізму. Він не боявся влади й неодноразово захищав колег від її нападів. Приміром, у 1982 році разом з відомими радянськими льотчиками виступив за відновлення доброго імені Ігоря Сікорського.

Попередній матеріал
Від Крут до оборони ДАП та Савур-могили: криваві віхи російської агресії в Україні
Наступний матеріал
Уляна Супрун: про зниження цін на медикаменти та персональних лікарів для кожного українця
Теги: