Тисячі вірусного відео, яке руйнує українську армію зсередини. Мережею масово шириться пісня, яка вихваляє зрив мобілізації та героїзує чоловіків, які незаконно виїздять із країни. В Головному управлінні розвідки кажуть – це частина інформаційно-психологічної операції росії. І класична технологія розколу суспільства, коли з одного боку є "оборонці", з іншого – "ухилянти". Мета таких дій ворога – зірвати мобілізацію та посилити напругу в суспільстві. Більше про небезпечний тренд – у сюжеті журналістки "5 каналу" Ганни Рибалки.
Тиха, спокійна музика, гарні краєвиди і чоловіки-ухилянти за кадром. Мережу тікток заполонили ролики на один мотив.
Часто анонімні, на деяких відео – приховують своє обличчя, на інших – відкрито світять обличчям. Головна теза – буцімто ті, хто тікає з країни – герої. А воювати мають лише представники влади. Ось цей блогер у тіктоці розповідає, як його знайомий нібито успішно переплив річку, щоб утекти з країни.
Відео з'являються синхронно й анонімно, відстежили в розвідці. Контент просувається організованими групами ботів. А це свідчить про цілеспрямовану ворожу пропагандистську кампанію, яку запустила росія.
"Це флешмоб своєрідний, який був запущений минулого тижня. Це десь тиждень триває в тіктоці. І його запуск збігся якраз з ухваленням закону про мобілізацію. Це була достатньо спланована інформаційна операція росіянами", – пояснює засновниця ініціативи "Як не стати овочем" Оксана Мороз.
Перша частина відео з ворожою ІПСО – нібито українці за кордоном фільмують своє спокійне життя. Вихваляються цим, ілюструючи картинку із запаморочливими краєвидами. Другий етап інформаційної операції – пісня "Я ухилянт".
Комунікаційниця каже – пісня романтизує спосіб життя, який хоче нав'язати ворог. Бо це йому вигідно. Пісня стала вірусною, адже відгукується в тих чоловіків, які не хочуть ставати до лав війська.
Такий контент – спроба російських пропагандистів дискредитувати та зірвати мобілізаційний процес, який відбувається в межах Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію". Пік публікації відео з піснею "Я ухилянт" припав на час голосування в парламенті закону про мобілізацію. Головна небезпека – такий контент швидко набирає перегляди та коментарі аудиторії – схвальні та критичні, але дискусії під цими відео тільки просувають їх у тренди. Цьому сприяють і відомі пісні та мотиви.
Ця російська ІПСО не нова. Ще 1 квітня Центр протидії дезінформації при РНБО повідомляв – ворог поширює відеоролик про "будні" двох молодих українців: один відпочиває, розважається з дівчатами, вживає алкоголь і наркотики, а інший в цей час воює. Як згодом стало відомо – у відео брали участь професійні російські актори з Тюмені та Ярославля. Ролик знімали, щоб зірвати процес мобілізації в Україні. Фактчекерка Альона Романюк пригадує, як з місяць тому мережею блукав ще один фейк, схожий на російську ІПСО. Буцімто в одній із вінницьких шкіл дітей змушували ходити з бейджем "Мій тато ухилянт".
"Фотографія бейджа "Мій тато ухилянт". І підпис до цієї фотографії – про те, що ось у вінницькій школі дітей, батьки яких не на фронті, зобов'язують носити такі бейджі. "Ой, до чого ми з вами доукраїнізувалися!" Насправді нічого в школах не робиться, ніяких бейджів у вінницьких школах не було. Це була провокація, на яку повелися українці", – зазначає фактчекерка проєкту "Нота єнота" Альона Романюк.
"Головне завдання ворога – це демотивувати суспільство зсередини. Розуміючи, що зламати волю до спротиву українські сили оборони вони не можуть, намагаються витрачати колосальні ресурси для того, щоб підірвати український тил. Питання зриву мобілізації циркулює давно в різного виду продуктах", – наголосив представник ГУР МОУ Андрій Юсов.
У ГУР закликають українців критично ставитися до інформації. Комунікаційниця й засновниця ініціативи "Як не стати овочем" Оксана Мороз вважає – цього замало. Держава має нарешті взятися за інформаційну політику щодо мобілізації.
"Зараз її не існує. Тому що зараз дуже складна ситуація. Вкрай важливо, щоб була координація. Щоб різні влади і військові в один голос говорили про важливість, про реальну ситуацію. Працювали з запереченнями і переймали позитивний досвід деяких бригад по рекрутингу", – зазначає засновниця ініціативи "Як не стати овочем" Оксана Мороз.
24 лютого 2022 українці продемонстрували – не дадуть окупанту захопити країну. Від власного дому росіян на танках відганяли не лише зброєю, а й голіруч, народними коктейлями Молотова й гострим слівцем. І ця сила духу й опору стала несподіванкою для ворога. Саме тому й хоче її зламати.
Ганна Рибалка, "5 канал"
Нагадаємо, ГУР відзначає активне зростання ворожих ІПСО. Пропаганда реалізовувалася роками проти України, як всередині держави, так і зовні.
Читайте також: путін хоче перетворити Харків на "санітарну зону". Авіабомби, якими росіяни атакують місто, мають додаткові функції планування та силові установки.
Підтримайте журналістів "5 каналу" на передовій.
Робіть свій внесок у перемогу – підтримуйте ЗСУ.
Головні новини дня без спаму та реклами! Друзі, підписуйтеся на "5 канал" у Telegram. Хвилина – і ви в курсі подій.