фото photo.sf.co.ua

Науковці вперше показали, як зірка-вампір "краде" матерію в сусіднього червоного карлика

Уперше Європейська рентгенівська обсерваторія INTEGRAL мала змогу спостерігати за тим, як нейтронна зірка почала "красти" матерію у свого сусіда – червоного карлика

Європейська рентгенівська обсерваторія INTEGRAL уперше мала змогу спостерігати за тим, як нейтронна зірка почала "красти" матерію у свого сусіда – червоного карлика. Про це дослідники повідомили в журналі Astronomy & Astrophysics, пише DT.

Зі слів науковців, пульсари являють собою особливий вид нейтронних зірок, залишків наднових, що вибухнули, від полюсів яких виходять вузькі пучки радіохвиль. Зазвичай "новонароджені" пульсари обертаються дуже швидко і поступово сповільнюються, витрачаючи на випромінювання власну енергію. Але якщо у пульсара є сусід, звичайна зірка великих чи малих розмірів, він може знову розкрутитися, ставши своєрідним космічним вампіром і "крадучи" речовину в неї.

У ході дослідження науковці вивчили незвичайний спалах на нічному небі, який було відкрито рентгенівським телескопом INTEGRAL у середині серпня минулого року. Коли вчені вивчили спектр і поляризацію цих спалахів, і отримали додаткові дані двох інших орбітальних обсерваторій – XMM-Newton і NuSTAR, вони виявили, що насправді в цій точці розміщений не тільки червоний карлик, а й украй незвичайна нейтронна зірка IGR J17329-2731.

Також, нейтронна зірка має надзвичайно потужне магнітне поле, характерну рису молодих пульсарів, але при цьому вона робить один оборот навколо своєї осі приблизно за дві години, що, навпаки, говорить про її поважний вік. До того ж, IGR J17329-2731, як показав аналіз архівів усіх трьох телескопів, раніше ніколи не була помітна для цих інструментів, що вказує на те, що народилася вона зовсім недавно.

Вчені також з'ясували, що в минулому нейтронна зірка була білим карликом, який теж крав матерію в сусіднього світила, поглинаючи його щільний зоряний вітер – вважають науковці. В кінцевому підсумку він накопичив достатню кількість маси для того, щоб перетворитися на нейтронну зірку, яка почала випромінювати пучки рентгена високих енергій в ту мить, коли сонячний вітер червоного гіганта досить сильно сповільнився, а матерія в ньому стала досить щільною. Крім спалахів рентгена, цей плазмовий "дощ" загальмував пульсар і зробив його таким, яким він є натепер.

Як повідомляв 5.UA, науковці виявили за сотні мільйонів світлових років від Землі незвичайний об'єкт – надмасивну чорну діру, яка неначе "видуває" величезну бульбашку гарячого газу.

У Сирії розбився російський літак, десятки загиблих – МО РФ (оновлено)