www.arabpress.net.ua

NASA оприлюднило найдетальнішу на сьогодні гравітаційну карту Марса

Карта поєднує в собі 16 років спостережень і два роки аналізу даних

Вчені представили нову і найдетальнішу з існуючих на сьогодні гравітаційну карту Марса. Дослідження опубліковане в журналі Icarus, коротко про нього повідомляється на сайті NASA.

Отримані агентством дані поєднують 16 років спостережень і два роки їх аналізу, що включає комп'ютерне моделювання. На представлених картах можна помітити відмінність гравітаційного поля над різними ділянками поверхні Марсу. Зображення дають змогу розглянути гравітаційні особливості з точністю до 100 км в діаметрі і до 120 км у глибину. Зокрема, невеликі коливання поля в районі північного полюса добре поєднуються з даними про його гладенький рельєф - і, як наслідок, відсутності неоднорідностей в розподілі мас, - на відміну від південного полюса, покритого мережею гір і кратерів.

Вчені NASA підтвердили, що в надрах Марса є рідка зовнішня мантія, яка бере участь у формуванні на планеті припливів і відливів літосферної кори, викликані впливом Сонця і двох супутників планети - Фобоса і Деймоса.

Спостереження також вказують на те, що 3-4 трильйона тонн вуглекислого газу - 12-16% атмосфери Марса - в період зими зберігається в твердому стані на північному полюсі планети. Зі зміною сезону ця маса газу мігрує в сторону південної півкулі. Раніше на це вказували дані, отримані місією Viking.

Дослідники докладно вивчили гравітаційні властивості провінції Фарсіда (Тарсис) - найбільшого вулканічного нагір'я в Сонячній системі, поява якого зв'язується з глобальними змінами клімату на Марсі. На думку геофізиків, він міг виникнути в результаті вигину або формування тріщин літосфери планети.

Для створення карти використовувалися станції MGS (Mars Global Surveyor), ODY (Mars Odyssey) і MRO (Mars Reconnaissance Orbiter), дані з яких протягом 16 років відстежувалися Мережею далекого космічного зв'язку NASA. Апарати, пролітаючи над різними ділянками Марса, відчували на собі вплив зміни гравітації планети залежно від її рельєфу.

Карта дасть вченим змогу в майбутньому більш точно спрогнозувати параметри орбіти марсіанських зондів, дізнатися природу матерії, що знаходиться в надрах Марса і зрозуміти механізми її утворення та еволюції.

Як повідомляв 5.ua, наприкінці лютого 2016 року ровер Opportunity зробив вражаючий тривимірний знімок хребта Кнудсен Рідж на Марсі