Довженко-Центр
Довженко-Центр 5 канал

У цих стінах – історія кіно: що хочуть зробити з Довженко-Центром: подробиці конфлікту

Читайте по-русски
У Довженко-Центрі кажуть, уже залишилися без фінансування

Реорганізація чи таки ліквідація? Довженко-Центр – інституція, яка зберігає, по суті, все українське кіно, під загрозою розформування. Такий наказ видало Національне агентство з питань кіно. І гучне рішення роз'єднати цілісний архів, передавши кіно у фонд невідомій держустанові, викликало обурення кіноспільноти. Нарікають на керівницю Держкіно, яку називають некомпетентною. Марина Кудерчук, кажуть, другий рік не може порозумітися з кіномитцями. У Мінкульті вмивають руки – не їхня компетенція. То які причини так званої реорганізації та чим вона небезпечна дізнавалася журналістка "5 каналу".

Довженко-Центр – тут, у цих стінах, історія кіно. Десятки тисяч вітчизняних і закордонних кіноматеріалів, архівних документів становлення українського кіно і понад 4 сотні музейних експонатів. Але скоро цей цілісний організм може перестати існувати. Реорганізувати одну з ключових культурних інституцій країни – Довженко-Центр – таке рішення ухвалило Державне агентство з питань кіно. Про наказ, підписаний ще на початку серпня, колектив із подивом дізнався лише у понеділок.

"Нас заскочило зненацька", – заявила головна мистецтвознавиця музею кіно Довженко-Центру Марина Скирда.

Роз'єднати цілісну колекцію, яку тут збирали десятиліттями, Держкіно пропонує, виокремивши зі структури Укранімафільм. Усі фільми з фонду Довженко-Центру хочуть передати держустанові "Науковий центр кінематографії України". Попри те, що створена 2011, діяльності не вела і є фейковою – впевнені у центрі.

"Цим наказом Держкіно хоче розірвати цю колекцію, поділити її і таким чином знівелювати роботу 30-річну людей, які збирали цю колекцію", – додала Марина Скирда.

Чому Держкіно взялося за реорганізацію, не знають у Мінкульті. Міністр Ткаченко пояснює, що у червні Міністерство передало Довженко-Центр у пряме підпорядкування агентства, яке підзвітне Кабміну. Тому на рішення не впливають, але обіцяють розібратися.

"Передача сутнісних функцій зі збереження фільмофонду не має призвести до руйнування цілісності колекції, яка послідовно формувалась з 90-х років у "Довженко-Центрі". Тому це питання має бути врегульоване", – пояснив міністр культури Олександр Ткаченко.

Колишній Генеральний директор Національного центру Олександра Довженка Іван Козленко наголосив: "Пан Ткаченко взагалі фаховий страус, він перебуває в цій позиції вже понад 2 роки, він ні за що не відповідає, щоб не сталося".

Не руками міністра, але точно з його благословення Держкіно взялося за реорганізацію Довженко-Центру – впевнений колишній його керівник Іван Козленко.

"Національна культурна спадщина підлягає в чиїй би юрисдикції чи власності не перебувала – захисту держави, а точніше Мінкульту, це зона відповідальності і повноважень Міністерства", – наголосив Іван Козленко.

Каже, про наміри ліквідувати центр свідчить і те, що більше року ані Мінкульт, ані тепер Держкіно не підписує контракт із переможницею конкурсу Оленою Гончарук, яка ввесь цей час працює у статусі в.о. керівника Довженко-Центру.

"Була в тій комісії, бачила своїми очами, як наступного дня було заблоковане те рішення. Гончарук не стала повноправною директоркою", – повідомила співзасновниця Української кіноакадемії Юлія Сінкевич.

Але куди більшою проблемою у Довженко-Центрі вважають керівництво Держкіно. Хоч і не перемогла в конкурсі, але була призначена чільницею агентства Марина Кудерчук. Фактично без досвіду роботи в кіно і без розуміння кіногалузі порозумітися з нею кіноспільноті не вдається.

"Держкіно це кишенькова установа ОП. Це такий фаховий руйнівник, який 2 роки поспіль займається демонтажем існуючої системи кіновиробництва", – запевнив Іван Козленко.

Причиною реорганізації Довженко-Центру може бути і сусідня забудова, припускають у мистецькій спільноті. Нібито, за планом будівництва, на місці центру мали б звести торговельно-розважальний комплекс. У компанії-забудовниці відреагували.

"Ми як забудовник зробили велику інвестицію в реставрацію і для нас це дуже цікаве і корисне сусідство. Будемо завжди підтримувати розвиток просторів в Києві. Щодо ТРК, буде розташований між трьох свічок в комплексі", – акцентувала увагу директор із продажів компанії-забудовниці Марина Гудима.

Отримати коментаря від Держкіно нам не вдалося. Натомість свою позицію озвучили у Facebook та в етері єдиного марафону. Створити 3 підприємства замість одного – це Марина Кудерчук вважає оптимізацією роботи. Каже, за документами, Довженко-Центр не має статусу архіву, тому кінофонд передадуть новій установі з відповідними повноваженнями.

"Нікого ніхто не скорочує, не звільняє. Довженко-Центр більш як інституція музейна, проведення заходів. Довженко-Центр, щоб трошки розвантажити, в нас по закону має бути кіноархів, і кінофонд, і цей кінофонд перенести на установу, яку підтримує держав. Вона була створена Мінкультом", – сказала голова Державного агентства України з питань кіно Марина Кудерчук.

Головна мистецтвознавиця музею кіно Довженко-Центру Марина Скирда запевнила: "Це люди наскільки не окорінені в культурі. Дискредитують нашу організацію кажуть "ну це ж не архів" , байдуже як це називається, але по факту ми є визнаним у світі кіноархівом".

Незгоду з рішенням Держкіно висловлюють українські режисери, актори, Мистецький арсенал та Українська кіноакадемія.

"Пояснень адекватних щодо центру Довженка не почули, не побачили. Сподіваюся тиск кіноспільноти матиме результати", – повідомила Юлія Сінкевич.

Якщо ж відстояти Довженко-Центр не вдасться, кіномитці та експерти вважатимуть це зазіханням на національну кіноспадщину. А ще на державну інституцію, яку за останні роки великими зусиллями вдалося зробити прозорою та успішною.

"Інституція, яка бурхливо розвивається, яка показує зразок новітнього менеджменту, новітнього мислення, взяти її і просто розділити, це означає для нас ліквідувати", – підсумувала Марина Скирда.

Щоб вирішити конфлікт, Мінкульт ініціює обговорення. Водночас, активісти створили петицію, якою вимагають скасувати наказ. Тим часом, поки точитимуться баталії між культурою і владою, покликаною її захищати, у Довженко-Центрі кажуть, уже залишилися без фінансування.

Ірина Сисак, Олексій Іванченков, "5 канал"

Читайте також: "Припиніть знущання над культурною інституцією": депутати "ЄС" звернулися до Кабміну через реорганізацію Довженко-Центру

Робіть свій внесок у перемогу – підтримуйте ЗСУ.

Головні новини дня без спаму та реклами! Друзі, підписуйтеся на "5 канал" у Telegram. Хвилина – і ви в курсі подій.

Попередній матеріал
У Полтаві відкрили фотовиставку портретів загиблих бійців полку "Азов"
Наступний матеріал
"Робитимуть усе, щоб очистити територію": журналіст Віталій Портников у "Рандеву" озвучив реальні плани путіна
Loading...
В Одесі організували проєкт "Кіно в музеї": подробиці

В Одесі організували проєкт "Кіно в музеї": подробиці

"ПАЛЯНИЦЯ. Як українська жінка помстилася російським окупантам" – залаштунки зйомок короткометражки

"ПАЛЯНИЦЯ. Як українська жінка помстилася російським окупантам" – залаштунки зйомок короткометражки

русня на антидепресантах: чим ще годують худобу на росії? – "КМП"

русня на антидепресантах: чим ще годують худобу на росії? – "КМП"

"Священна корова": "1+1" показує "Сватів", поки головний актор підтримує війну і путіна

"Священна корова": "1+1" показує "Сватів", поки головний актор підтримує війну і путіна

Культура під обстрілами: у Харкові покажуть фільм Тараса Томенка "Будинок "Слово". Нескінчений роман"

Культура під обстрілами: у Харкові покажуть фільм Тараса Томенка "Будинок "Слово". Нескінчений роман"

Фільм "Маріуполіс 2", вбитого рашистами литовського режисера, отримав спеціальну нагороду у Каннах

Фільм "Маріуполіс 2", вбитого рашистами литовського режисера, отримав спеціальну нагороду у Каннах