Компанія PepsiCo, яка продовжує вести бізнес у росії, втрапила у скандал. Під час пошуку рекламного агентства окреслила свої вимоги, де заборонила у PR-стратегії згадувати про війну в Україні, бойові дії, руйнування, ЗСУ та підтримку української армії. Завдання для співпраці з потенційною рекламною компанією оприлюднила мережа B4Ukraine, що відстежує діяльність міжнародних компаній, які не вийшли з російського ринку. Подробиці цього скандалу і чи відреагував на нього український офіс PepsiCo, дивіться в сюжеті журналістки "5 каналу" Лідії Середюк.
Головні новини дня без спаму та реклами! Друзі, підписуйтеся на "5 канал" у Telegram. Хвилина – і ви в курсі подій.
Лише бізнес і мовчання про російську агресію. Табу на згадку про російсько-українську війну та підтримку ЗСУ – це частина вимог до рекламної стратегії компанії PepsiCo в Україні. Із такими запитами український офіс восени 2023-го шукав нове PR-агентство, повідомили у B4Ukraine. З проханням прокоментувати інформацію ця організація, а також "5 канал", звернулися до офісу Pepsi в Україні. На момент виходу сюжету в етер – відповіді на запит не було. А от українці після резонансу мовчати не стали. На Facebook-сторінці PepsiCo – їхні обурливі коментарі:
- Вам не комфортно? Не хочете згадок про війну через негатив? Тоді вам треба забиратися з нашого ринку.
- Геть з України, поплічники терористів!
- Наче живете у світі рожевих поні. Тільки реальність українська – вона інша.
Попри обіцянки вийти з російського ринку, компанія PepsiСо, як і багато інших, досі там працюють. Свою позицію щодо нападу рф на Україну не висловлювали. Хоча у жовтні 2023-го на сторінці в Instagram українського відділу PepsiCo розповіли про благодійну допомогу жителям зруйнованої російськими загарбниками Бородянки. Щоправда, хто завдав такої шкоди місту та її мешканцям – в дописі не зазначено. Ще раніше з'ясувалося, що товари цієї компанії є не лише на продуктових полицях в рф, а й опиняються в руках російських військових. Ті хизувалися, що у продуктових пакунках їм дісталися чіпси Lays, які також виготовляє корпорація Pepsi.
Читайте також: Харчових гігантів PepsiCo та Mars внесли до переліку міжнародних спонсорів війни.
"Вони просто заробляють гроші. Звісно, вони сплачують податки до бюджету росії. Ті компанії, які вийшли, втратили безліч ресурсів. Вони втратили багато коштів, можливо, кредитні. І не просто мільйон доларів, це може бути 20-40", – зауважив консультант комітету ВР із питань національної безпеки, оборони та розвідки Іван Ступак.
З початком повномасштабного вторгнення перед міжнародними компаніями постав серйозний вибір: продовжувати заробляти мільйони на російському ринку або вийти з нього і зберегти обличчя. І тим компаніям, що припинили співпрацю з рф, треба віддати належне, бо цей крок тягне за собою колосальні фінансові втрати, аналізує економіст.
"Вийти без втрат із раші неможливо. путін заблокував усі розрахунки за продаж активів західних компаній. Їх можна залишити і самому вийти без грошей. Правда, деяким путін дозволяє заплатити 1/10 вартості компаній", – пояснив економіст Олександр Савченко.
Але на кону – чиста репутація, яку обирає переважна меншість.
"Це політика цих двох стандартів і визначати мають українські споживачі. Ми на це можемо впливати. Якщо компанія транснаціональна, на неї важче впливати. Якщо компанія національна, то уряди США досить жорстко вживають заходи до тих компаній, які порушують санкційні угоди, але це питання більше моралі", – наголосив голова ГО "Центр спільних дій" Олег Рибачук.
Підтримайте журналістів "5 каналу" на передовій.
"Є моральні люди, для яких цінності ніколи не переважають матеріальні інтереси, але у більшості, на жаль, зовсім інше. Тому їх треба чи стимулювати виходити, чи карати всіма цивілізованими методами. Розповсюдження інформації, що такі-то інвестори фінансують вбивство, війну, з фотографіями – це може спрацювати і так треба робити", – сказав економіст.
Щодо PepsiCo, то на початку російського вторгнення компанія заявляла про припинення продажу деяких напоїв у росії, однак продовжила виробляти і збувати в рф іншу продукцію.
"До того ж у перший рік повномасштабного вторгнення росії в Україну компанія збільшила свій чистий прибуток в росії на понад 300% і сплатила податків на 115 мільйонів доларів. Це значні суми коштів, які підуть до бюджету, за рахунок яких, у тому числі, утримується російська армія. Якщо казати про це останнє рішення – замовчування війни, це вже про те, що компанія навіть стає інструментом російської пропаганди, бо замовчування війни – це в інтересах росії", – зазначив експерт із комунікацій НАЗК Андрій Позняк.
- Робіть свій внесок у перемогу – підтримуйте ЗСУ.
Майже пів сотні міжнародних компаній, серед яких і PepsiCo, Національне агентство з питань запобігання корупції внесло до переліку спонсорів війни. Тих, що припинили свій бізнес із країною-терористкою і зникли з цього списку – одиниці.
Замовчуючи війну, світовий гігант PepsiCo намагається всидіти на двох стільцях: залишитись на українському ринку і не втратити російський. Масовий бойкот і не лише в Україні, вважають аналітики, може допомогти міжнародним корпораціям визначитися – на чиєму вони боці.
"Наше завдання не для того, щоб бізнес вийшов з України, їм і самим це невигідно – виходити з України. Наше завдання, щоб компанії обрали цінності – свобода, демократія, доброчесність. Щоб вони не асоціювалися з убивством та кривавою репутацією. Бо деякі компанії і досі не можуть відмитися від кривавої репутації під час співпраці з нацистським режимом під час Другої світової війни", – сказав експерт із комунікацій НАЗК Андрій Позняк.
Лідія Середюк, Орест Пона, "5 канал"
Дивіться також: