У рамках вияву солідарності ЄС з Україною, Єврокомісія 12 травня презентувала комплекс заходів, які допоможуть Україні експортувати сільськогосподарську продукцію. Вторгнувшись, росія заблокувала українські порти, тож українське зерно та інші сільгосптовари вже не можуть бути доставлені за призначенням. Це загрожує глобальній продовольчій безпеці, йдеться у заяві Європейської комісії, тому терміново потрібні альтернативні логістичні маршрути з використанням усіх відповідних видів транспорту, передає "5 канал".
Комісія окреслює план дій зі створення "Шляхів солідарності", щоб допомогти Україні експортувати зерно й імпортувати необхідні їй товари – від гумдопомоги до кормів для тварин і добрив.
Комісарка з питань транспорту Адіна Велян заявила: "20 млн тонн зерна повинні залишити Україну менш ніж за три місяці, використовуючи інфраструктуру ЄС. Це колосальний виклик, тому слід скоординувати й оптимізувати логістичні ланцюги, встановити нові маршрути й уникати, наскільки це можливо, затримок. Наше повідомлення стосується екстрених рішень, але також середньострокових і довгострокових заходів, які мають поліпшити приєднання та інтеграцію інфраструктури України з ЄС. Ми будемо працювати з українською владою, а ще тісно співпрацюватимемо з сусідніми країнами-членами, котрі під час цієї кризи не шкодували зусиль для допомоги".
Як зазначається, попри екстрені зусилля ЄС та його країн-членів, спрямовані на полегшення перетину кордону між Україною та ЄС, з українського боку через митне оформлення в середньому час очікування для вагонів становить 16 діб, а на деяких кордонах – до 30 діб. Багато готового до експорту зерна досі зберігається і затримується в українських силосах.
Крім того, проблемою є різниця в ширині залізничних колій: українські вагони не сумісні з більшістю залізничних мереж ЄС, тому більшість товарів доводиться перевозити вантажними автомобілями або у вагонах, які відповідають стандартній колії ЄС. Це забирає багато часу, а наявних перевалкових споруд уздовж кордонів недостатньо.
Для усунення цих перешкод Комісія спільно з країнами-членами та зацікавленими сторонами працюватиме в короткостроковій перспективі над такими пріоритетними заходами:
- Додатковий вантажний рухомий склад, судна та вантажні автомобілі: Комісія закликає учасників ринку ЄС терміново надати додатковий транспорт. Комісія створить логістичну платформу для узгодження запитів і попросить країни-члени встановити спецпункти для "Шляхів солідарності" (за принципом "єдиного вікна").
- Пропускна здатність транспортних мереж і перевантажувальних терміналів: українські експортні поставки сільськогосподарської продукції мають бути пріоритетними, а керівництво інфраструктури має виділити для цього експорту проміжки у графіках залізничних перевезень. Комісія закликає учасників ринку терміново передати пересувні зернонавантажувачі до прикордонних терміналів, щоб прискорити перевалку. Угода про автотранспорт з Україною також усуне затримки. Щоб заохотити операторів перевезень у ЄС відправляти транспортні засоби до України, Комісія також розгляне варіанти додаткових фінансових гарантій.
- Митні операції та інші перевірки:Комісія закликає національні органи влади бути максимально гнучкими і забезпечити персонал для прискорення процедур у пунктах перетину кордону.
- Зберігання товарів на території ЄС: Комісія оцінить спроможності для зберігання в ЄС і координуватиме свої дії з країнами-членами, щоб допомогти їм забезпечити більше потужностей для тимчасового зберігання українського експорту.
- Поліпшення сполученості між Україною та ЄС у середньостроковій перспективі.
Комісія також працюватиме над збільшенням інфраструктурного потенціалу нових експортних коридорів та над встановленням нових інфраструктурних зв'язків у рамках відбудови України. Наступний раунд заявок на фінансування від фонду Connecting Europe Facility дозволить підтримати проєкти, які поліпшують транспортне сполучення з Україною, зокрема для залізничних сполучень та залізничних терміналів. З огляду на це, Комісія 12 травня ухвалила рішення, маючи на меті підписання угоди високого рівня з Україною, оновлюючи карти транс'європейської транспортної мережі, у рамках політики Комісії щодо поширення мережі на сусідні країни.
Довідка Єврокомісії: за нормальних умов 75% українського виробництва зерна йде на експорт – це приблизно 20% національних щорічних експортних надходжень. До війни українські чорноморські порти становили 90% експорту зернових і олійних культур. Близько третини експорту припадає на Європу, Китай та країни Африки.