На Новий рік – без алкоголю, сиру і морепродуктів. Низку товарів не можуть доставити в Україну через страйк і блокування кордону польськими перевізниками. Він триває від початку листопада. Фури з вантажами вишиковуються в черги завдовжки в кількадесят кілометрів. Подекуди водіям доводиться чекати до 10-ти днів у складних умовах. Економіка нашої країни вже зазнала збитків на понад 400 мільйонів євро. Такі підрахунки Федерації роботодавців України. Як страйк польських перевізників вплине на продуктовий кошик українців, чи є вже брак або дефіцит імпортних товарів та які шляхи подолання цієї проблеми – журналіст "5 каналу" Юрій Пугач дізнавався.
Уже понад 3 тижні польсько-український кордон заблокований. 6 листопада перевізники сусідньої країни почали страйк і заблокували рух вантажівок на чотирьох пунктах пропуску – "Корчова – Краковець", "Гребенне – Рава-Руська", "Дорогуськ – Ягодин" та "Медика-Шегині".
Так, на пункті "Медика-Шегині" черга розтяглася на понад 30 кілометрів. Середній час очікування – 130 годин. Польські мітингарі вимагають, зокрема, скасувати так званий "транспортний безвіз" для українських перевізників та заборонити реєстрацію у Польщі транспортних компаній з українським капіталом.
У вітчизняному Мінрозвитку громад, територій та інфраструктури заявили, "більшість вимог у принципі невиконувані", а польські перевізники остерігаються конкуренції з українськими та намагаються вибити для себе преференції. Такий страйк на кордоні, тривалість якого невдовзі перевалить за місяць, неабияк б'є по українській економіці.
"Це значні втрати щодень для українського бізнесу. Вони пов'язані з тим, що десь несвоєчасні постачання, десь якісь неустойки треба платити, десь просто товар не приходить, а гроші вкладені, десь, можливо, щось псується. А для пересічного споживача це потенційно може створити ризики дефіциту, якщо ця блокада триватиме досить тривалий час", – заявив заступник директора Національного інституту стратегічних досліджень Ярослав Жаліло.
Утім експерти заспокоюють: нині полиці крамниць і супермаркетів добряче наповнюють вітчизняні виробники. Та все ж є перелік товарів, які до України завозять з-за кордону.
"Якщо ми говоримо про ті продукти харчування, які завозяться, то це овочі, фрукти, також це може бути риба. І тут дійсно велика проблема, тому що великий відсоток цих товарів завозиться. Також це кава, чай, сіль", – зазначає директорка "Українського фуд-ритейл альянсу" Наталія Петрівська.
А ще імпортні вина, сири і делікатеси. Приміром, хамон та креветки. Знімальна група "5 перевірила", чи є вже брак або ж дефіцит таких товарів.
У крамницях полиці переповнені товарами з Європи. Є і соки, кава, чай, і різноманітні сири та інші молочні продукти. Можемо констатувати – тут жодних ознак браку товарів. Та, можливо, це все – попередні запаси в цій крамниці? Тож продовжуємо перевірку.
В іншій крамниці є навіть побутова хімія, кілька видів алкоголю з-за кордону та м'ясні вироби. Дефіциту харчів немає. Та якщо він навіть і з'явиться, то без деяких продуктів харчування можна обійтися. Або замінити українськими аналогами. Однак є категорія імпортного товару, без якого, як то кажуть, нікуди. Це – пальне. А саме – скраплений газ. Дефіцит на нього помітний уже нині і, відповідно, зростання ціни теж. Бензину це не стосується. Він їде до України залізничним транспортом. Польські страйкарі ж за своїм рішенням пропускають до України по одній вантажівці на годину. Переважно це гуманітарна допомога, цистерни з паливом та вантажі з різноманітними запчастинами. Приміром, для військової техніки. За доволі простими підрахунками це лише 24 фури на добу, чого об'єктивно замало. Утім тимчасове рішення наші підприємці вже знайшли.
"Частина товару, яка спочатку застрягла на польському кордоні, вже була перенаправлена на інші кордони, тобто товар прямує. Так, справді може бути певне зменшення щодо асортименту цього товару, але, тим не менш, враховуючи, що на сьогоднішній день є інші шляхи завезення імпортного товару – він потроху їде", – каже директорка "Українського фуд-ритейл альянсу" Наталія Петрівська.
"Ми все таки розуміємо, що залізниця продовжує рухатися. Блокування стосується тільки автомобільних перевезень. Крім того, у нас є транзитні шляхи перевезень через Угорщину, через Словаччину, через Румунію, і залишаються ще дунайські порти", – пояснює заступник директора Національного інституту стратегічних досліджень Ярослав Жаліло.
Утім нині до страйків польських перевізників планують долучитися ще й словацькі. Раніше вони вже висловлювали солідарність із колегами з Польщі і 16 листопада теж блокували пункт пропуску "Вишнє-Нємецьке – Ужгород".
Щоправда, лише на годину. Нині ж анонсували: 1 грудня виходять на безстроковий мітинг до того самого пункту пропуску. Вимоги такі, як і у польських перевізників. У такому разі без Польщі і Словаччини у списку країн з транзитними шляхами перевезень ще є варіанти. Доба простою вантажів на кордоні в середньому коштує одній компанії близько мільйона гривень. Це підрахунки Європейської бізнес-асоціації. Залишається варіант зміни логістики. Але і це для власників бізнесу несе чималі витрати, що може вплинути і на ціни. Та українські ритейлери заспокоюють: зроблять усе можливе, аби товар на полицях залишився за доступною ціною і жодних коливань споживач не відчув. Щоправда, переглянуть знижки на імпортні товари, які готували до новорічних свят.
Юрій Пугач, Олександр Корецький, Анастасія Ярмоловська та Євген Родіон, "5 канал"
Нагадаємо, 6 листопада польські перевізники почали блокувати рух вантажних автомобілів у пунктах пропуску українсько-польських кордонів. Основною причиною такого радикального кроку, за словами польської сторони, є те, що Євросоюз українським перевізникам спростив правила для здійснення міжнародних транспортних перевезень.
Як раніше повідомляв 5.ua, хвиля страйків перевізників може піти далі. Україна побоюється, що до Польщі приєднаються Словаччина та Угорщина. Зафіксовано збільшення черги вантажівок на словацькому кордоні.
Читайте також: один КПП на українсько-польському кордоні відновив повноцінну роботу. З вечора 28 листопада там почали пропускати вантажівки.
Дивіться також відео: Польща НЕ ВІДСТУПИТЬ! Чого ми добиваємося? Ми кинули каміння – отримали у відповідь. Олексій Гончаренко.
Підтримайте журналістів "5 каналу" на передовій.
- Робіть свій внесок у перемогу – підтримуйте ЗСУ.
Головні новини дня без спаму та реклами! Друзі, підписуйтеся на "5 канал" у Telegram. Хвилина – і ви в курсі подій.