Афіша
Афіша Національна Філармонія України

Музичний грудень: митці з усього світу в Національній філармонії України

Читайте по-русски
Від Вагнера і Моцарта – до сучасних українських та закордонних композиторів у сольному та оркестровому виконанні

У Національній філармонії України виступить піаніст Кирило Кедук

3 грудня у Національній філармонії України у рамках абонементу "Мистецтво фортепіанної гри" виступить усесвітньо відомий піаніст Кирило Кедук (Білорусь). Він виконає сольну партію Першого фортепіанного концерту Петра Чайковського у супроводі філармонійного оркестру під орудою Миколи Дядюри.

Світова прем'єра концерту відбулася 1875 року в Бостоні. Та в Америку Чайковський потрапив значно пізніше й за інших обставин. Перетнувши Атлантичний океан навесні 1891 року, Чайковський жив в Америці лише 25 днів – у Нью-Йорку, Балтіморі та Філадельфії. 5 травня Чайковський виступив на відкритті концертного залу Америки, нині відомого як "Карнегі-хол". Під орудою Чайковського Нью-Йоркський симфонічний оркестр із надзвичайним успіхом виконав Урочистий коронаційний марш.

У грудні 1893 року саме в Карнегі-хол звучала вперше Дев'ята симфонія "Із нового світу" Дворжака. Чайковський і Дворжак познайомилися в Празі 1888 року. З 1892 по 1895 роки Дворжак теж жив в Америці.

Восени 1893 року Чайковський відійшов у вічність, через кілька днів після прем'єри власної Шостої симфонії, яку задумав під час повернення з Америки. Дев'ята симфонія Антоніна Дворжака доповнить програму концерту.

Афіша
АфішаНаціональна Філармонія України

"Вечір польської музики"

4 грудня у Національній філармонії України звучатиме музика польських композиторів ХІХ та ХХ ст. – Зигмунда Носковського, Мечислава Вайнберга та Войцеха Кіляра. Українські прем'єри їхніх творів представить Національний заслужений академічний симфонічний оркестр України під орудою польського диригента Павела Котли. Солістами виступлять теж гості з Польщі – піаніст Марек Шлезер та віолончеліст Ян Каліновський.

Зигмунд Носковський – класик-романтик ІІ пол. XIX ст., композитор і диригент. Його творчий стиль традиційний. Нині музичний світ святкує 200-річчя Станіслава Монюшка, учителя Носковського з гармонії. "Степ" – найвідоміший його твір, перша польська симфонічна поема, написана 1897 року.

Дмитро Шостакович називав його одним із найвидатніших митців ХХ ст. На творчість піаніста й композитора Мечислава Вайнберга саме музика Шостаковича мала великий вплив. Вайнберг вражає творчою різноманітністю. Ян Каліновський представить його Віолончельний концерт, створений 1948 року поруч із Скрипковим концертом, Першою симфонієтою.

Музику Кіляра більше знають як саундтреки до фільмів, зокрема, "Персона нон грата" (реж. Kш. Зануссі) та "Піаніст" (реж. Р. Полянський). Другий фортепіанний концерт – останній "великий" твір композитора, написаний 2011 року. Марек Шлезер виконає сольну партію у ньому.

Афіша
АфішаНаціональна Філармонія України

Міжнародний фестиваль гітарної музики "Київ-2019"

6-8 грудня відбудеться ХVІ Міжнародний фестиваль гітарної музики "Київ-2019" – вишукана подія 156-го концертного сезону Національної філармонії України. Звучатиме гітарна музика різних епох: від барокових класиків до сучасних композиторів.

Цьогоріч гостями фестивалю стануть найвідоміші гітаристи світу: дует іспанських гітаристів "Севілья" – Франциско Берньєр та Антоніо Дуро, італієць П'єрлуїджі Клементе та японець Кокі Фуджімото.

Також участь у фестивалі беруть Київський камерний оркестр, академічний симфонічний оркестр Національної філармонії України (диригент – Ігор Палкін) та яскравий представник гітарної виконавської школи України, заслужений артист України, соліст Національної філармонії України Андрій Остапенко.

В історії фестивалю існував Міжнародний конкурс гітаристів в Україні (раз на 2 роки від 2007 по 2013 роки), відбувалися презентація журналу "Гітара в Україні", лекції та майстер-класи членів журі чи гастролерів. Зокрема, 2013 року головою журі конкурсу був італієць Стефано Віола, учень якого, П'єр-Луїджі Клементе, вже брав участь у фестивалі "Київ-2017", а цьогоріч виступить на відкритті фестивалю "Київ-2019". Він представить музику композиторів І пол. ХІХ ст. – іспанця Фернандо Сора, австрійця Йоганна Каспара Мерца, італійця Мауро Джуліані, Фердінандо Каруллі та француза Антуана де Лойє.

Всесвітньо відомий іспанський гітарист Франциско Берньєр виступить тут уже вчетверте. Він брав участь у фестивалях 2012, 2014, 2016 років. Цього разу – в дуеті з іспанцем Антоніо Дуро. Вони представлять твори іспанських композиторів ХІХ-ХХ ст. Фернандо Сора, Енріке Гранадоса, Хоакіно Відре Родріго, Антона Гарсіа Абріля, Мануеля де Фальї.

Кокі Фуджімото (Японія) виступить на закритті фестивалю "Київ-2019". Цьогоріч він став переможцем Міжнародного конкурсу гітаристів у Хайнберзі (Німеччина).

Вже традиційно лауреати цього конкурсу беруть участь у фестивалі гітарної музики "Київ", а раніше – і в концертах філармонійного абонементу "Чарівна гітара". У Києві він виконає Концерт для гітари бразильця Ейтора Вілла-Лобоса.

Афіша
АфішаНаціональна Філармонія України

Ізраїльський перкусіоніст Хен Цимбаліста виступить у Києві

9 грудня в Національній філармонії України з Київським камерним оркестром виступить перкусіоніст Хен Цимбаліста (Ізраїль), який вже не вперше гратиме на київській сцені.

Його називають "королем ритму". Дійсно, його знають і люблять, адже енергія його імпульсів-ударів – тонка гра ритму та відчуттям мікрозвуків. Його програми складаються із класичних, джазових та етнічних творів. Хен представить музику класиків Йоганнеса Брамса, Бели Бартока, Астора П'яццолли, сучасників Нея Росауро та Євгена Левітаса.

Музика Ріхарда Вагнера у філармонії

11 грудня у Національній філармонії України звучатиме музика Ріхарда Вагнера у перекладенні для духового оркестру.

Оркестр Вагнера відрізняється від традиційного симфонічного саме збільшенням і розширенням групи мідних духових інструментів. Якщо в класичному оркестрі один-двоє валторністів – в оркестрі Вагнера їх має бути четверо. Найбільший склад духових у тетралогії "Перстень Нібелунга": тут композитор вводить квартет спеціально сконструйованих "вагнерівських туб", басову трубу, контрабасовий тромбон і аж вісім (!) валторн. Та оркестр Вагнера навіть у момент шаленого fortissimo звучить бархатисто м'яко.

Грають у Києві Вагнера нечасто. Його реформаторські опери не ставлять. Хоча в Києві ще за життя Вагнера звучав "Тангейзер". Як виняток, цьогоріч у березні відбулася львівським оперним постановка "Лоенгріна".

Чому так небагато? Бо це занадто складно (особливо з театральними постановками: у Європі співаків, що спеціалізуються на операх Вагнера, небагато), по-друге – немає місця. Навіть у Колонному залі Національної філармонії, щоб зіграти Вагнера повним складом симфонічного оркестру – як і приписав композитор – музиканти мають сидіти не лише на сцені, а й на балконі. Музика Вагнера справді варта того. Приходьте, побачите й почуєте!

Афіша
АфішаНаціональна Філармонія України

Піаніст Станіслав Христенко в Києві

12 грудня у Національній філармонії України виступить американський піаніст Станіслав Христенко з Першим фортепіанним концертом Фридерика Шопена. Цього разу артист виступить і як диригент разом із Національним камерним ансамблем "Київські солісти".

Відомими є обидва фортепіанні концерти Шопена, написані та вперше виконані автором у Варшаві 1830 року. Ці твори – вершина варшавського періоду творчості композитора. Другий фортепіанний концерт із оркестром, сповнений меланхолії, писався під впливом нерозділених почуттів автора до Констанції Гладковської, співачки, знаної варшавської красуні.

Перший створено пізніше, але опубліковано раніше, тому й отримав такий номер. Перший концерт для фортепіано з оркестром буде представлено слухачеві у версії для фортепіано та струнних.

Програму концерту доповнять твори Ференца Ліста та Арнольда Шенберга.

"Древо" – 40 років!

14 грудня у Національній філармонії України відбудеться ювілейний концерт фольклорного гурту "Древо", який святкує 40-річчя.

Разом із гуртами "Надобридень" (керівник – Сергій Охрімчук) та "Михайлове чудо" (керівник – Ірина Данилейко), "Древо" (керівник – Євген Єфремов) представить традиційну музику українських сіл Центрального та Східного Полісся, Східного Поділля, Полтавщини, Прикарпаття та Берестейщини. Концерт подарує особливу насолоду старовинною українською музикою, яка відтворить атмосферність різних куточків України.

В Україні два гурти із назвою "Древо" – із Полтавщини та київський. Київське "Древо", знане в Україні та Європі, збирає, вивчає та популяризує традиційний фольк України. Назва гурту походить від народної пісні "Ой, у полі древо", записаної Володимиром Матвієнком у селі Крячівка на Полтавщині. Саме тут уже понад 50 років існує "перше" "Древо", учасники якого є носіями традиції.

Київський гурт "Древо" виник за ініціативи студентів-музикознавців Київської консерваторії 1979 року Валентини Пономаренко. Вони спробували відтворити пісні, які почули в українських селах під час літньої фольклорної експедиції. Але вже під керівництвом Євгена Єфремова гурт почав відроджувати співацьке традиційне дихання, відшуковувати унікальні тембри кожного співака, працювати над відтворенням діалектної автентичної фонетики. Гурт напрацював два контрастні традиційні стилі – Київського Полісся та пісні легендарного полтавського села Крячківка.

"Древо" постійно бере участь у фестивалях етнічної музики в Україні та за її межами. З кінця 1990-х за прикладом "Древа" з'являлись інші фольклорні ансамблі, що збирали власний репертуар в експедиціях та наслідували автентичну манеру виконання, зокрема, "Божичі", "Кралиця", "Володар", "Буття" та інші.

Афіша
АфішаНаціональна Філармонія України

19 грудня – концерт до Дня Святого Миколая

19 грудня відзначають день Святого Миколая, покровителя дітей та молоді, а також воїнів, моряків, торговців, опікуна бідних і сиріт.

В українській культурі свято Миколая особливо люблять діти. Вважається, що в ніч з 18 на 19 грудня святий Микола приходить в кожну домівку, де є діти, і кладе під подушку подарунки, коли ті сплять. Хто ж із дітей був упродовж року неслухняним – тому різочка. Та свято шанують і дорослі, використовуючи його як привід щось подарувати одне одному, мовляв, "від Миколая".

Традиційно День святого Миколая відзначають і в Національній філармонії України. 19 грудня на сцені Колонного залу ім. М. Лисенка відбувається святковий концерт, артисти намагаються створити передноворічний і передріздвяний настрій. Такий щорічний концерт започатковано Миколою Івановичем Різолем, якому саме цього дня виповнилося б 100 років. Тому концерт присвячено пам'яті музиканта.

Микола Іванович Різоль (1919-2007) – народний артист України, професор, видатний український баяніст, композитор та педагог. 1939 року створив квартет баяністів, нині відомий як "RIZOL Quartet". Колектив названо на його честь. Тоді в ансамблі грали сестри Раїса і Марія Білецькі, Микола Різоль та Іван Журомський. Але війна перервала творчі плани музикантів. Микола Різоль та Іван Журомський під час війни працювали у складі концертних фронтових бригад. Лише після війни, 1946 року, квартет відновив власну творчу діяльність. Протягом творчого життя квартет дав тисячі концертів.

Етюди трьох століть. Антоній Баришевський

22 грудня в Національній філармонії України відбудеться сольний концерт піаніста Антонія Баришевського.

Інтелектуальні концертні програми, де завжди є певна логіка, – творчий стиль київського піаніста Антонія Баришевського. Його знають і люблять не лише кияни. Баришевський – лауреат багатьох музичних конкурсів, один із яких – Міжнародний конкурс імені Артура Рубінштейна, а це дуже круто.

Цього вечора артист представить ретроспективу етюду трьох століть – від ХІХ до ХХІ. Дійсно, етюд як жанр значно еволюціонував.

Від початку етюди Карла Черні, інструментальні п'єси, створені з навчальною метою для засвоєння технічних навичок. Але вже етюди Фридерика Шопена – це концертні твори, в яких є певний і художній зміст. А ще Рахманінов називав власні твори "етюдами-картинами", де віртуозність поєднувалася із "живописом звуків".

Етюди композиторів із програми сольного концерту Антонія Баришевського створять діалог-зіткнення поколінь та естетик. Звучатимуть маловідомі твори японця Тосіо Хосокава та поляка Павела Шиманського, вперше – українця Максима Шалигіна та болгара Петра Керкелова.

"На перетині світів: чембало, скрипка, тафельклавір"

23 грудня у Національній філармонії України відбудеться концерт "На перетині світів: чембало, скрипка, тафельклавір", де звучатиме музика Німеччини й Австрії XVII-XVIII століть. А саме твори Йоганна Себастьяна Баха, його сина – Карла Філіпа Емануїла, а також Дітріха Букстегуде та Вольфганга Амадея Моцарта, на якого вплинув і Карл Філіп Емануїл. Гратимуть піаністка і клавесиністка Наталія Сікорська та скрипаль Ілля Король.

Музика XVII-XVIII ст. звучала зовсім інакше, ніж її звикла чути сучасна людина. Зокрема, важливим був простір, у якому відбувалися концерти. Це мав бути камерний зал із гарною акустикою. А ще – інструменти. Французькі клавесини, спінети, клавікорди, англійські вірджінели, італійські чембало… й молоточкові клавіри – таким "арсеналом" користувались меломани тих століть. Тоді клавесин у салоні сприймався як досить гучний інструмент. Гайдн і Моцарт грали вже на інструментах, механіка яких дозволяла відтворювали максимально ніжний та тихий звук.

Цього вечора барокова скрипка, копія старовинного чембало й автентичний тафельклавір 1812 року дозволять відтворити атмосферність минулих століть.

Зокрема, особливою є історія тафельклавіру. Йому – понад 200 років. Створений у Единбурзі, належав Серу Джону Гамільтону, але недовго. Господар помер і подальша доля інструменту нині невідома. Мабуть, понад 100 років він "мовчав", а нещодавно Наталія Сікорська знайшла його в Лондоні й реставрувала. Саме на сцені філармонії він дебютуватиме після довгої концертної "павзи".

"Різдво у стилі джаз"

25 грудня у Національній філармонії України звучатимуть улюблені джазові стандарти від Біг-Бенду Національного академічного духового оркестру України. Солісткою виступить неперевершена співачка Катіко Пурцеладзе.

Біг-бенд – спеціально створена формація Національного академічного духового оркестру України, "оркестр в оркестрі", для виконання саме джазу. Ідея проєкту належить Олексію Вікулову, тромбоністу оркестру, його диригенту й відомому джазмену, учаснику різних ансамблів.

Катіко Пурцеладзе володіє не лише великим діапазоном, яскравим тембром, надзвичайною силою голосу, а й артистизмом, неповторним стилем виконання. Джаз у її виконанні – це унікальні прочитання знаних композицій. Переконайтесь особисто.

Афіша
АфішаНаціональна Філармонія України

27 грудня – "Джазова розмова на класичні теми"

Ще Стравінський одним із перших намагався поєднати у творчості джаз і класику, ці два, на перший погляд, непоєднувані пласти. Особливої популярності наприкінці минулого століття набули різноманітні ф'южн-проєкти, де джаз поєднувався не лише із класикою, але й із поп-музикою, фолком, електронікою тощо. Джаз – універсальна інтонаційна практика, однаково можлива як в "чистому" вигляді, так і у формі музичних коктейлів.

Програма концерту 27 грудня вибудувана в демократичному форматі джазових імпровізацій на класичні теми. Музика австрійського романтика Франца Шуберта прозвучить в джазових обробках музикантів В'ячеслава Новикова (фортепіано) і Максима Гладецького (контрабас).

В'ячеслав Новиков в 70-80-і роки мав репутацію одного із найкращих київських піаністів. Він критикував радянську владу і вважав себе "внутрішнім емігрантом". Наприкінці 80-х з'явилася можливість емігрувати і музикант покинув Україну, осівши в Фінляндії, де веде успішну концертну діяльність і зараз. Новиков однаково добре грає джаз, класику і сучасну академічну музику.

У ролі партнера по ансамблю виступить контрабасист Максим Гладецкий, вінничанин, один із організаторів вінницького джазового фестивалю. 1993 р. закінчив джазовий факультет Кишинівської консерваторії. Вже під час навчання грав у бенді Сергія Проскуріна, пізніше – учасник легендарної групи Юрія Шепети.

"Джазова розмова на класичні теми" буде однаково цікавою поціновувачам і джазу, і класики.

"Прощальна" симфонія

29 грудня традиційний передноворічний концерт із "Прощальною" симфонією Йозефа Гайдна дасть Київський камерний оркестр. За диригентським пультом – Наталія Пономарчук. Утім, концерт із родзинкою. Діалог із Гайдном буде вести його старший сучасник Георг Фрідріх Гендель.

В 1815 році було засновано хор і камерний оркестр із назвою "Товариство Генделя й Гайдна", які популяризували музику саме цих композиторів в Америці. Тоді музика Генделя була вже класикою, а Гайдна – новітньою.

Австрієць Гайдн – молодший сучасник німця Генделя, який останні роки жив у Великобританії й був придворним композитором. "Музика на воді" створена Генделем для короля Георга й виконувалася під час річкової прогулянки монарха чи на свята. Це три оркестрові сюїти, які звучали на пленері.

Мабуть, цю ідею у 20-ті роки ХХ ст. підхопив угорець Бела Барток, який створив фортепіанну сюїту під назвою "На вільному просторі". Дві сюїти із "Музики на воді" прозвучать цього разу.

Завершить концерт знаменита симфонія №45 Йозефа Гайдна, більш відома під назвою "Прощальна". У фіналі музиканти запалюють свічки, прикріплені до пюпітрів, після чого один за одним припиняють грати, гасять свічі й залишають сцену. Симфонію дограють два скрипалі, які після завершення йдуть слідом за іншими. Виконання симфонії стане своєрідним символом прощання із роком, що минає.

2019 рік – це рік і Генделя, і Гайдна теж. Минає 260 років як Георг Фрідріх Гендель помер у Лондоні та 210 років тому як відійшов у вічність Йозеф Гайдн в австрійському Гумпендорфі у віці 75 років…

 

Попередній матеріал
Статистика жахає: дані ООН свідчать, що кожна друга убита жінка у світі загинула від рук партнера або члена сім'ї
Наступний матеріал
Міненерго планує підвищити тарифи споживачам, які використовують багато електрики