Керівник сервісного центру МВС розповів про корупційні схеми в системі та назвав винних

Керівник Головного сервісного центру МВС Владислав Криклій в ефірі "Час:Online" розповів про реформу МВС та зміни та новаціїї, які чекають на громадян

– У чому відмінність МРЕВ від сервісних центрів МВС? Чому такі структури створені та для чого вони потрібні?

Це була принципова позиція реформування МВС, тому що всім відомо, що МВС почало походити на установу, на центральний орган виконавчої влади, який контролює та координує різні підрозділи, такі як поліція, Державна міграційні служба, Служба надзвичайних ситуацій, Прикордонна служба, Нацгвардія. І постало питання, що повинна бути структура, яка надаватиме всі цивільні послуги, які належать до компетенції МВС. Раніше це були найбільш популярні та поширені послуги, які надавалися при колишньому ДАІ, колишніх МРЕВ – це саме реєстраційно-екзаменаційні послуги і ряд послуг, пов'язаних з цим.

У цьому році в нас взагалі дуже амбітні плани, ми хочемо запустити приблизно 50 сервісних центрів нового зразка, покрити більше третини України.

Також наразі ми вже запустили, починаючи з лютого, видачу довідок про відсутність судимості. Це послуга, яка раніше надавалася міліцією та МВС. У цьому році також готуємось до змін щодо видачі дозволів, а саме у нас буде зміна у реєстрації видачі дозвільної системи на реєстрацію зброї, і таким чином усі послуги, крім міграційної служби, крім паспортів, уже будуть віднесені до компетенції сааме сервісних центрів. І це зрозуміло буде суттєво відрізняти, бо це буде не тільки передача цих функцій та послуг, а це безпосереднє створення тих умов, тих прозорих фронт-офісів, які ми вже почали створювати.

Трохи більше як за сім місяців було створено 14 нових підрозділів. У цьому році в нас взагалі дуже амбітні плани, ми хочемо запустити приблизно 50 сервісних центрів нового зразка, покрити більше третини України. І власне там ми створимо всі умови для того, щоб не існувало корупції, щоб послуги надавалися швидко, прозоро і в зрозумілий спосіб. Я гадаю, що коли ми всі ці послідовні кроки реалізуємо в кожній області, то люди відчують справжню різницю, не просто зміну назви на папері, а й вже й на практиці.

Ви збільшили перелік послуг, ми рухаємося від корупції до максимальної прозорості, але зараз паралельно існують і МРЕВ і сервісні центри?

Існують виключно сервісні центр з кінця 2015 року. МРЕВ разом з ліквідацією ДАІ і підрозділів, які там існували, перестали юридично існувати і вже були створені сервісні центри як установи. Єдине, що ми умовно їх розділяємо на сервісні центри нового зразка. Це, по-перше, де ми змогли провести і кадрові набори, тобто реалізували нашу програму стажувань, набрали нових людей. І, по-друге, створили оупен-офіси акваріумного типу, електронні черги, камери спостереження і решту тих речей, які нам дозволяють працювати зовсім у новий та інноваційний спосіб саме задля того, щоб громадянин почувався безпечно і комфортно, відвідуючи наш сервісний центр і, умовно кажучи, хотів повернутися за послугою до державної установи.

Чи змінився персонал? Люди, які працювали у МРЕВ, перейшли до сервісних центрів, чи це все-таки люди нової формації?

У нас була проведена програма стажування, програма конкурсів, вона ще продовжується по Україні, закінчиться тільки навесні 2017 року. Але можу однозначно сказати, що у нас будуть там і донабори, і інші етапи. Тому що десь не вистачає кадрового ресурсу, десь треба буде людей заміщувати, замінювати, тому що зрозуміло, що не всіх ми змогли за один етап замінити.

У середньому по Україні відбулось 35-40% заміни, в тих центрах, де в нас уже працює новий персонал. На цьому ми зупинятися не будемо. Як старі, так і нові кадри проходили через конкурсний відбір, через тестування, причому воно у нас було лише двоетапне, тому що якраз відбувалася реформа державної служби. Спочатку в нас були державними службовцями – люди пройшли конкурс на державну службу, потім їх виводили і це нам зіграло на руку, тому що ми могли таким чином більш профільні питання, тестування на логіку провести, а не тільки на знання профільних документів. Там виявилася цікава ситуація, за якою ми спостерігали, що логічно мислити – нові люди в системі краще в цьому орієнтуються, ніж люди застарілі, які банально завчили той перелік документів, з якими вони 5-10 років працюють.

У середньому по Україні відбулось 35-40% заміни, в тих центрах, де в нас уже працює новий персонал.

Враховуючи те, що ми направлені виключно на сервіси, і хочемо, щоб у нас люди були зі сфери послуг, нам звісно потрібні люди, які мають жвавий мозок і можуть швидко реагувати на будь-які зміни обставин та будь-які виклики.

Питання від читача. Анна запитує, на якому сайті є вся інформація в повному обсязі про вашу роботу?

– Дуже слушне запитання, тому що в нас є сайт, який ми намагаємось максимально рекламувати і через нашу фейсбук-сторінку, і через сторінку МВС, і через будь-які ЗМІ, які залюбки це роблять. Сайт hsc.gov.ua, або можна через будь-який пошуковець знайти "головний сервісний центр". Там є розділи, новини, наші постійні зміни. Ми дуже багато запровадили нової інформації, якої раніше не було на сайтах ДАІ, тому що там був виключно перелік нормативно-правових документів і законодавчих актів, або змін. Ми ж запровадили перелік автошкіл, щоб люди знали, які наявні школи мають актуальну акредитацію, тому що ми мали чимало скарг стосовно того, що навчальний заклад позбувався акредитації, або її не пролонгували, людина там відучилась, заплатила гроші, тобто фактично ставала учасником такої афери, на жаль. Ми надаємо всю розгорнуту статистику. Ми мали змогу у минулому році потрапити у ТОП-10 державних структур, які змінюються, це є однією з наших перемог. Я вважаю, що це певний кредит довіри.

Можливо, трошки забігаючи наперед, але гадаю, що 2017 рік у нас буде знаковим не тільки по частині Євробачення, а й того, що ми дійсно зможемо вже більшу частину того шляху, який запланували, пройти. Тому що у принципі фундамент ми вже почали створювати. Доріжка, куди йти, для нас вже зрозуміла. Лишається провести насправді чимало, але по зрозумілому для нас шляху, змін у нормативно-правових документах, законодавчих актах, як за підтримки Кабміну, так і Верховної Ради, які нам дозволять побороти найбільшу корупційну складову. А саме – цінову невизначеність деяких адміністративних послуг та створення додаткових адмінпослуг, яких раніше у принципі не існувало формально, але вони надавалися. От саме такі дискреції, саме такі речі, де можуть з'являтися такі посередники. Через автоматизацію таких речей і унеможливлення впливу чиновників на такі процеси ми плануємо корупційну складову приборкати.

Процедура оформлення документів онлайн – наскільки вона зараз реалізована на сайті, які саме документи можна оформити та чи завершений процес оформлення документів онлайн на самому сайті?

По сайту, по онлайн-частині у нас дуже великі плани на 2017 рік. Наразі на сайті можна робити перевірку в нашому реєстрі зареєстрованих транспортних засобів за юридичними та фізичними особами. Це власне ті транспортні засоби, які рахуться за людьми та юрособами.

У рамках антикорупційних змін Верховною Радою було прийнято рішення щодо створення відкритих реєстрів. І ми як адміністратори такої бази це створилиу зручний спосіб. У нас на сайті можна цим користуватися. Там є відповідний банер, відповідний розділ, треба провести ідентифікацію особи. В цій частині ми співпрацюємо з порталом надання адміністративних послуг iGov, фактично ми надаємо ці запити, а вони як майданчик, який допомагає людям у зручний спосіб зорієнтуватися у адмінпослугах у різних державних установах. За минулий рік, за 11 місяців, у нас була статистика, згідно з якою було зроблено понад півмільйона відповідних запитів. Зрозуміло, що найбільша активність була на кінець року, коли аналізували електронні декларації. Це і правоохоронні органи, і органи, які займаються питанням превенції щодо корупційних проявів, і чимало громадян, які зацікавлені побачити, які статки та що зареєстровано за людьми, і журналісти, які проводять різноманітні журналістські розслідування.

– У майбутному які процедури можна буде виконувати онлайн?

– У найближчих планах у нас анонсовано довідку про відсутність судимості. Нагадаю, що раніше вона існувала в такий рудиментарний спосіб, коли людина змушена була йти до райвідділку міліції та здавала заяву, щоб отримати таку довідку. У нас такі заяви приймають безпосередньо адміністратори, найближчим часом ми хочемо створити аналогічний сервіс з ідентифікацією, з можливістю подачі заявки онлайн, тобто без необхідності їхати до нас. Також ми напрацьовуємо з оператором державного зв'язку можливість доставки такої довідки додому.

Таким чином ми будемо дотримуватися одного з наших важливих меседжів – це надання електронних послуг у "два кліки". Власне до цього ми будемо йти, і в майбутньому співпраця з іншими органами державної, місцевої влади щодо передачі цих довідок в електронній формі для ще більшого спрощення цієї процедури, тому що в багатьох вона викликає певний стрес та проблеми.

Співпраця з порталом державних послуг iGov буде поглиблюватися чи залишиться на такому рівні, як є зараз? Можливо буде навіть об'єднання?

– Об'єднання можливе лише за тієї умови, якщо портал iGov передадуть у власність держави. Там якраз із Дмитром Дубілетом ми постійно з цього приводу спілкуємося. У Мінекономіки цей процес знаходиться у стадії обговорення. Поки що портал iGov існує більше як реєстрація онлайн на отримання деяких послуг і через те, що це не державний орган, вони не можуть надавати інформацію та на якісь запити безпосередньо надавати інформацію. Вони виступають посередником при записі на певний час або надання якоїсь послуги. Але я гадаю, що після того як це буде передано вже після технічного аудиту до компетенції Міністерства економіки, ми зможемо поглибити співпрацю. І наразі ми в будь-якому випадку незалежно від співпраці з iGov все одно будемо поширювати і географічну присутність наших послуг, і перелік послуг, які ми надаємо.

На сайті вказані деякі ціни на послуги. Це вже остаточна вартість чи, окрім вказаної суми, є ще окремі платежі?

 Перелік цін та вартостей, які наразі зазначені на сайті, є повним. Винятком може бути лише сума банківських послуг, або терміналів самообслуговування, якщо оплата проводиться через банківські чи фінансові установи, де береться окрема комісія. У майбутньому ми плануємо змінити деяке ціноутворення в розрізі окремих послуг і в розрізі запровадження окремих послуг саме задля того, щоб попередити будь-які корупційні складові за можливе прискорення, щоб усі ці послуги були виведені з "тіні" та прописані, передбачені законодавчо, щоб ми могли надавати їх зовсім офіційно та прозоро і вимагати від наших працівників відповідно якість послуг. І як результат громадяни отримають кращу якість, а працівники будуть зацікавлені, тому що отримають премію за надання якісних послуг.

Якщо людина захоче отрмати послугу щвидше, то у прайсі вже буде прописано, що такий процесс буде коштувати дорожче?

Скажу реальний приклад. На жаль, Мінекономіки та регуляторна служба не погодили нашу пропозицію щодо дрібних змін до постанови щодо вартості прискореної послуги на видачу довідки про відсутність судимості. Формально згідно закону вона може видаватися протягом 30 діб, у реальності її надають протягом 10 або 14 робочих днів, а в багатьох випадках людям необхідна така послуга "тут та зараз" . Раніше та наразі надається прискорена послуга державним підприємством "Інформресурси", яке за це бере певну вартість. Ми хотіли всю цю послугу повністю перевести до сервісних центрів, де людина може в одному місці та у зручний спосіб все отримати. Якщо не терміново, то можна отримати протягом 10 діб отримати, або в подальшому через онлайн відправити такий запит. Якщо треба отримати за два дні таку інформацію, то офіційно сплатити, не шукаючи посередників, а в легальний спосіб, який дозволить державі поповнити бюджет і як отримувачу послуг зробити це в короткий відрізок часу.

Нещодавно з'явилася інформація про те, що МВС планує скоротити термін дії водійських посвідчень з 30 до 5-15 років та переглянути категорії транспортних засобів. Наскільки це правда та як насправді це буде відбуватися?

Це неправда. По-перше, МВС не має таких повноважень, щоб щось вирішувати. Ми маємо наші напрацювання передати до Кабміну. Після передачі Кабмін розгляне ці пропозиції, а вже рішення Кабміну та проект змін до закону буде направлений до профільного транспортного комітету і тільки після цього Верховна Рада буде приймати чи не приймати зміни.

Дійсно існує директива ЄС, багато експертів говорили, що вона носить рекомендаційний характер, необов'язково виконувати. Але це трохи нісенітниця та нонсенс, тому що всі країни-члени ЄС її виконали, а ми знову-таки будемо відокремлені. Якщо ми вже обрали шлях інтегрування в Європу, то відповідно треба притримуватися єдиних стандартів.

У країні дуже велика смертність, кількість загиблих людей на дорогах щорічно перевищує кількість втрат на Сході під час бойових дій.

У будь-якому випадку, закон зворотної дії не має, відповідно людям, у яких є наявні національні водійські посвідчення, нема за що хвилюватися. Заміна водійських прав буде стосуватися тих людей, які після змін до закону будуть вперше отримувати права, або здійснювати їх заміну в разі позбавлення. Це направлено не задля того, щоб перевіряти, перескладати іспити, так, як всі захвилювалися. В першу чергу мова тут іде про контроль та перевірку психофізичного стану. Мабуть, усі розуміють, що коли людям видавалися безстрокові водійські посвідчення, а реєстрів МОЗ як не було, так на сьогодні і немає, нам незрозуміло зовсім, що з людиною може трапитися за цей час. Людина може втратити зір, слух, чи отримати інвалідність, але вона все ж залишається керманичем відповідно до свого водійського посвідчення – то це створює загрозу не тільки для нього, а й для інших учасників дорожнього руху.

Україна має найгіршу статистику в Європі. У країні дуже велика смертність, кількість загиблих людей на дорогах щорічно перевищує кількість втрат на Сході під час бойових дій. Тому говорити, що заміна водійських прав робиться задля "змін папірців", не варто. Після відповідних змін законодавства буде доведено до МОЗ внести відповідні зміни до їх профільних постанов, і це вже буде не та класична довідка, яка в собі вміщувала купу абсурдних перевірок. Але банальні та зрозумілі речі, як окуліст, психологічна адекватність людини і найголовніше – створення реєстру, який дозволяє одразу онлайн отримати інформацію про те, що людина може керувати або не може керувати. Відповідно, якщо людина стоїть на обліку в психлікарні, в центрі наркології.

Найбільша увага буде приділятися саме до професійних водіїв – керманичів важковагового транспорту та автобусів (категорії С, D). Для таких категорій перевірка буде здійснюватися раз на 5 років, за новими водійськими посвідченнями. У свою чергу, заміна по легкових авто  – раз на 15 років. Умовно кажучи, людина, яка складає іспит, отримує водійське посвідчення у 2018 році, то вона буде змушена пройти повторно психофізичний огляд і зробити заміну водійського посвідчення у 2033 році. Дуже великий відрізок часу, і протягом нього може багато чого змінитися як у Європі, так і в змінах якихось директив у законодавчому полі в європейських країнах.

Процедуру огляду буде розробляти Міністерство охорони здоров'я. Як це буде проходити?

В цивілізованих країнах подібні огляди робляться в експрес-режимах безпосередньо при самих центрах. Там не треба здавати сечу, кров та випадати з життя мінімум на два дні та бігати по всіх лікарях. Сподіваюсь, що у нас теж таке буде, де будуть кабінети, акредитовані лікарі та звичайні реєстри.

З довідками та тією неконтрольованістю із видачею довідок ми маємо сьогодні велику купу проблем.

Існують країни, наприклад Велика Британія, де людина заповнює медичну картку, проходить огляд зору і відповідає на питання, чи є у неї наявні проблеми зі здоров'ям. Але треба брати до уваги, що у Великої Британії є всі наявні реєстри. З довідками та тією неконтрольованістю із видачею довідок ми маємо сьогодні велику купу проблем. Наприклад, у нових центрах мені наші працівники жаліються, що приходить людина, у неї є довідка про всі пройдені огляди, а насправді людина взагалі нічого не чує, глуха. І як у такому випадку людина може бути керманичем?

Як діяти у таких випадках? Довідка завірена медичним закладом – відповідно її треба прийняти?

У нас наразі навіть немає реєстрів, аби перевірити підробку таких довідок. За нашими даними, їх від 40 до 60% на ринку, ними просто торгують.

Це ще одна велика корупційна схема, з якою треба боротися?

У цій схемі намагаються звинуватити нас, але ми до неї зовсім ніякого відношення не маємо, ми в даному випадку є заручниками ситуації. Ми дуже зацікавлені, щоб зміни у цій частині відбулися.

Яких змін громадянам слід чекати у процедурі отримання водійських прав?

Це буде вирішено тільки після прийняття відповідних законодавчих змін. Суттєво у процедурі змінено нічого не буде. Єдине, що ми пропонуємо запровадити наявність чіпа у водійському посвідченні задля зручності та швидкості зчитування, для того, щоб можна було попередити будь-які підробки водійського посвідчення, бо, на жаль, такі ситуації бували. Якщо не помиляюсь, за статистикою, за минулий рік понад 100 водійських посвідчень було вилучено підрозділами експертної служби, які здійснювали відповідні перевірки.

Найголовніше, що ми хочемо суттєво змінити процедуру складання іспитів, Це не безпосередньо водійського посвідчення стосується, але перед його отриманням потрібно скласти як теоретичний, так і практичний іспити. Ми плануємо запровадити нові екзаменаційні білети.

Однозначно у нас буде запроваджена система відеофіксації складання теоретичних іспитів і перш за все практичної частини. 

По-перше, вони будуть відповідати категоріям, будуть зосереджені на безпеці дорожнього руху. Дублюючих, зайвих питань, питань з помилками точно не буде. Це те, що об'єктивно було раніше наявне. Щодо категорій – то категоризація дозволятиме задавати питання виключно саме по категорії А, В, С, на яку людина складає. Якщо по безпеці дорожнього руху будуть виникати з найбільш болючих питань, від яких потенційно буде залежати життя людини, наприклад, правила проїзду перехрестя, червоного кольору світлофора та ін. Якщо у таких питаннях людина допускає помилку, то будуть дублюючі питання за цим напрямом. Тому що, враховуючи статистику смерті під час транспортних пригод та інвалідності, ми маємо в частині безпеки дорожнього руху щось змінювати.

Однозначно у нас буде запроваджена система відеофіксації складання теоретичних іспитів і перш за все практичної частини. Тому що зрозуміло, що ті речі, на які продовжують скаржитися, – на якісь корупційні складові, на якусь мотивацію з боку екзаменаторів. Повністю виключити наявний людський фактор ми зможемо тільки за рахунок новітніх технологій. Власне відеофіксація нам допоможе контролювати цей процес. І за будь-яких спірних обставин, де треба переглянути процес складання іспитів, ми це зможемо реалізувати і це буде чітко та об’єктивно видно, чи дійсно працівник перевищив свої повноваження і були якісь корупційні натяки, чи просто людина помилилася, але вважає себе правою.

Питання читача. Коли будуть нові тести, коли саме будуть введені?

– Ми плануємо на громадське обговорення винести тести вже в лютому. Вони будуть розглядатися на нашому сайті та на сайті МВС. Всі зацікавлені сторони зможуть їх пройти та надати нам зауваження та коментарі.

У чому різниця між правами, які мають термін дії та між тими, які терміну дії не мають? У чому різниця та чи дійсно не приймають за кордоном права, які не мають терміну дії?

– Це дійсно правда, що права без терміну дії за кордоном можуть не прийматися. Але це залежить виключно від країни, тому що і те, і інше є національним посвідченням, просто старі національні посвідчення не відповідають сучасному міжнародному зразку, а нові відповідають. На території України взагалі без різниці, є люди навіть з водійським  посвідченнями радянського зразка. Проте, у нас врешті-решт почнуть видаватися та працювати міжнародні посвідчення водія.

Для отримання водійського посвідчення міжнародного зразка нічого перескладати не треба.

Багато людей мешкають, працюють за кордоном, або відвідують ті країни, де наші національні посвідчення не визнаються, мають проблеми як з орендою автівки, так і з переміщенням у разі використання транспортного засобу.

Для отримання водійського посвідчення міжнародного зразка нічого перескладати не треба. Із документів для отримання водійського посвідчення міжнародного зразка потрібні – національне посвідчення водія, паспорт громадянина України, ідентифікаційний код. Єдине, що у водійські права міжнародного зразка вклеюється звичайна фотокартка, вони не сучасні. Але це не наша забаганка – це світова практика. Вони мають вигляд книжечки.

Олена у Фейсбуці запитує. "Маю чеські права, чи можу отримати українські права чи обміняти? У Чехії українські без проблем обмінюють на чеські за символічну плату без екзаменів".

Взаємовизнання водійських посвідчень у нас наразі між двома країнами – Іспанія та Італія, були підписані у 2015 році. У процесі розробки знаходиться порядку чотирьох країн. Але з Чехією у нас немає таких домовленостей. Чому Чехія зробила заміну, то це питання скоріше до Чеської республіки. Можливо, вони до цієї процедури більш спокійно відносяться. У нас такої заміни, на жаль, немає, тому при бажанні доведеться проходити навчання в автошколі та складати іспити. Або чекати, коли буде євроінтеграція і водійські права стануть однаковими для всієї єврозони.

Питання від Павла. "Чи можна отримати водійські права, не відвідуючи автошколу за умови знання правил дорожнього руху, а також гарних навиків водіння?"

– Це можна назвати екстерном. Ми розглядаємо процедуру екстернів. Єдине, що в будь-якій європейській країні визначено, що проходити навчання в навчальному закладі необхідно, але не говориться про те, що саме – тільки теорія, чи тільки практика. Взагалі існує дуже різна практика у різних країнах-членах ЄС. Наразі ми розглядаємо ситуацію, що теоретичні знання самостійно отримати, але навчання безпосередньо на практиці людина сама не може отримати, тому що хіба вона може десь незаконно вчитися їздити. Тут вже треба буде з інструктором, або через автошколу проходити практику. Але знову ж таки, ти спочатку проходиш екстерном, складаєш теорію і після цього можеш вже йти на навчання на практичні іспити.

Чи контроюють сервісні центри МВС діяльність автошкіл? Автошкола повинна отримувати у сервісному центрі ліцензію?

Не ліцензію, а сертифікат про акредитацію. Але контрольні функції у нас відсутні, тому що мораторій на будь-які перевірки. Ми їх ніяк не можемо перевіряти. Навіть дуже важко призупинити, коли ми знаємо, що там є факти порушення навчального процесу. Дуже важка процедура, аби це зупинити. Саме тому треба щось докорінно змінювати. Повторю, що єдиний правильний шлях – це створення дуже прозорих та жорстких умов, але реально справедливих у частині складання іспитів на нашій стороні.

Також ми плануємо запровадити, щоб таким автошколам, які займаються "продажем папірців", не працювалося. Призупинення атестатів їх викладачів через механізм, який у разі складання іспитів, як теорії так і практики, якщо відсоток буде меншим за встановлену норму, то він повинен іти на переатестацію. Відповідно це на 6 місяців призупиняє його діяльність, відповідно і навчальний заклад не зможе працювати, тому що не буде вистачати атестованих працівників. Таким чином і директор, і власники навчальних автошкіл будуть зацікавлені в тому, щоб у них працювали реальні викладачі, а не рахувалися один на п’ять навчальних закладів і насправді нічому не навчали. І разом паралельно із системою реального контролю  і реальних іспитів, як теоретичних, так і практичних, ми отримаємо ситуацію, що система іспитів суттєво зміниться і відсоток людей, які будуть відсіюватися, зросте в рази.

Питання від читача. "Чи можна скласти на права, якщо автошколу закінчила успішно, але з того часу минуло вже 5 років?"

Так, можна, свідоцтво діє протягом 10 років.

Чи можуть з'явитися нові категорії? Якщо так, то які саме і для чого їх вводять?

Їх вводять, тому що передбачені, існують у директиві. Там це власне категорії та підкатегорії. Це трицикли, квадроцикли, цікаві механізми, тому що раніше вони були в категорії А1. Також цікаво, що є підрозділ категорії А, такий механізм, що людина не може на важку мототехніку отримати водійське посвідчення, якщо не має двох років досвіду на мототехніці легкій. Таким чином задля того, щоб убезпечити людину від якихось можливих загроз.

Чи буде змінюватися вартість оформлення водійських прав?

Вартість буде змінюватися. По-перше, наразі трохи несправедливо виглядає розподіл вартості, тому що повністю всю частину вартості з адмінпослуг отримують тільки місцеві органи. Ні міністерство, ні сервісні центр з цього ні копійки не отримують. По-друге, через те, що вартість послуг була дуже в дивний спосіб розрахована, виявляється певна соціальна несправедливість. Вона проявляється в тому, що послуга по собівартості, як рахували це ще за колишньої риторики Бродського, що всі адмінпослуги повинні надаватися по собівартості. При цьому не враховуються адміністративні витрати, логістика, заробітні плати та решта речей – зрозуміло, що це генерує певні витрати.

Таким чином, всі ці дефіцити прикриваються, зрозуміло, за рахунок держбюджету. Таким чином громадянин, який отримує водійське посвідчення або отримує якусь послугу, через це робить маленький, але все одно збиток для держави. Цей збиток компенсується за рахунок всіх учасників, але ми маємо щороку тільки мільйон людей, які отримують посвідчення водія, умовно кажучи, і мільйон людей, які роблять реєстрацію та перереєстрацію транспортних засобів. А решта 40 мільйонів – це люди, які не забезпечені соціально: бабусі, вчителі, викладачі, люди, які рідше звертаються за подібними послугами, за їх рахунок в тому числі повинна ця послуга з державних коштів фінансуватися. Саме задля цього ми хочемо переглянути та запропонувати інше бачення.

По-перше, воно буде дуже схоже на мін'юстівське, де розподіл 70% від адмінпослуг і вартості до місцевої влади, до місцевих органів самоврядування, а 30 – до центральних. Таким чином ми зможемо нормально це забезпечити, фінансувати і менша буде потреба у фінансуванні з бюджету.

По-друге, переглянути вартість ряду послуг. Тому що, наприклад, складання іспитів у нас коштує 26 гривень. Зрозуміло, що іноді автомобільна техніка надається, це передбачено постановою, навчальним закладом. Людина, яка навчалася в автошколі, вже звикла до якоїсь марки та моделі. Ми хочемо, щоб була нормальна наша техніка зі встановленим нашим обладнанням, яке буде проводити відеофіксацію процесу складання іспитів. Інституту приватних екзаменаторів в Україні не передбачено, це існує в деяких країнах, але я гадаю, через те, що в нас дуже поширена корупція в автошколах, запровадити інститут приватних екзаменаторів – це все одно що закрити очі і ще збільшити кількість дорожньо-транспортних пригод і відсутність знань щодо правил  дорожнього руху.

Насправді, на якісь послуги ціна буде трохи збільшуватись?

Так, але вона буде адекватною. Коли, наприклад, вартість зменшується, то люди на це не дивляться. Наприклад, у нас була довідка-рахунок, яка при реєстрації/перереєстрації транспортних засобів оформлялася абсолютно на кожну автівку. Раніше з цих довідок, можна сказати, ДАІвці, керівний склад ДАІ на місцях, тому що ці довідки видавалися за їх контролю, видавалися переважно "своїм" підконтрольним організаціям і вартість таких довідок складала від 500 до 1000 гривень при кожній реєстрації. Цю послугу, довідку-рахунок, ліквідували, замість цього у нас був запроваджений договір купівлі-продажу, який безкоштовно складається у наших центрах. Після впровадження економія за минулий рік виявилася для громадян понад 600 млн гривень.

Чи скоротиться процедура переоформлення автомобілів, чи будуть якісь зміни у цій процедурі?

Нам зміни і так вже зробили, Міністерство інфраструктури зробило нам подарунок під ялинку і зробили нас податковим агентом і змусили тепер всіх людей у примусовому порядку до експертів та визначати вартість. Тому що Мінекономрозвитку ще не розробили калькулятор вартості автомобілів, він не має необхідної повноти інформації для того, щоб можна було визначати, і відповідно людина змушена йти до експерта за оцінкою автівки. Знову ж таки, нам будь-які додаткові складові не подобаються, бо це час людини, це можливість для будь-яких оцінювачів занижувати вартість, і це знову ж таки може посилити корупційні складові на рівні комерційних установ. Ми змушені були зміни в Податковому кодексі з нашого боку встановлювати, але такі зміни нам не подобаються. Звісно хотілось би, навпаки, спрощення послуг і щоб ми послідовно йшли. І прикро, коли не погоджуючи з нами, робляться якісь впровадження, реалізація яких виглядає не найкраще. Навіть якась банальна поверхнева оцінка займає додатковий час. Замість того, щоб іти одразу до нас, людина йде та робить оцінку авто, а це 15-20 хвилин плюс 300-400 гривень. Тобто фактично у минулому році ми зробили економію за рахунок ліквідації довідки-рахунка, а тепер у нас з'являється ще одна ланка – це необхідність робити оцінку машини.

А хто робить оцінку машини?

Атестовані оцінювачі, Фонд держмайна видає їм ліцензію. Практика нормальна, вони можуть оцінювати квартири, автівки. Але зараз вони нас як мухи обліплять та будуть пропонувати своїх послуги громадянам.

Переоформити автомобіль онлайн зараз неможливо, тому що у нас є тепер посередник, який повинен оцінити авто?

Навіть якби оцінку можна було оформити онлайн, то проблема полягала б в іншому. Онлайн у будь-якому випадку наразі неможливо оформити за інших обставин, тому що в нас є ще така складова, як експертний огляд або експертне дослідження. Залежно від авто, якщо воно викликає певні сумніви, то дослідження робиться, при нормальних умовах експертний огляд. Мається на увазі не технічний стан, а номери агрегатів, кузовів, щоб не було підробок. На жаль, змушені визнавати факт, що в Україні чимало двійників та чимало проблемних автівок, особливо після того, як був тимчасово анексований Крим та після ситуації, яка сталася на Сході. Дуже велика кількість транспортних засобів з півострова з підробленими документами з'являлися на території континентальної України, потім перебивалися номери кузовів. Відповідно ми не можемо допускати таких речей, тому що потім у результаті можуть постраждати громадяни. За 2016 рік було понад 600 автівок виявлено.

Скільки в середньому коштує поставити на облік новий автомобіль та автомобіль з других рук?

Поставити на облік новий автомобіль дуже швидко. Тому що новий автомобіль оформляють без огляду. Там цей процес займає приблизно півгодини. Машини вживані, на жаль, трохи довше. Знову ж таки, нам та громадянам додала клопоту ця процедура з оцінюванням. Ми намагалися півтори-дві години врізати цей ліміт. Зараз ми будемо намагатися його скорочувати, тому що у нас майже шість різних баз. І це були не тільки бази МВС, а й реєстр обтяжень рухомого майна і в Інтерпол робилися запити стосовно вживаних авто, які з-за кордону приїжджали на першу реєстрацію. І це все вимагало перевірки. Наразі ми працюємо над тим, щоб усі ці бази об'єднати, таким чином у адміністратора замість 40-50 хвилин, займало половину цього часу – перевірка власне у базах, буде це все значно швидше робитися. І ще такий великий сюрприз для наших громадян – будемо запроваджувати можливість створення договорів купівлі-продажу, укладання в електронній формі через сайт.

Таким чином за рахунок уніфікації наших послуг і приведення усіх послуг до однієї вартості і саме запровадження отаких діджитал-послуг ми зможемо майже весь процес перевести в онлайн, навіть оплатити онлайн. Таким чином з'являючись у сервісному центрі, необхідно буде зробити тільки експертний огляд, оцінку, якщо вона до цього зроблена не була, і власне вже можна буде йти за номерними знаками.

На вашу думку, чи вдалася реформа МВС у глобальному плані, чи бачите ви позитивні зміни?

Я можу сказати 100%, що і в структурі керівництва, і в структурі профільних різних підрозділів, і ті підрозділи, які власне на сьогодні є фасадом міністерства і багато змін несуть, які вже може відчути суспільство, вони є. Розумію, що не все так легко. Але взяти і патрульну поліцію, де дуже багато молоді, і керівництво МВС, повторюсь, там у нас теж прийшли люди, які не з кабінетної системи, не з державних установ, і я власне теж прийшов з комерційної установи, з бізнесу і для мене це все нове, все цікаве, це такий великий виклик, змагання "хто кого доканає", бо старі кадри змушені будуть або працювати по-новому, або йти своєю стежкою, або вони нас виживуть.

Я гадаю, що за підтримки громадян та правильного руху виключно вперед, а я це відчуваю, не дивлячись на певний скепсис та іноді критику, у нас все вдасться.

Попередній матеріал
Осиновий кілок та хрест: як на Чернігівщині позбулися українського "Дракули"
Наступний матеріал
Олег Винник про необхідність в охороні, зіркову хворобу та подарунки від прихильниць
Теги: