Транспортний колапс на залізниці та втрата врожаю: чим може обернутися нестача дизпалива в серпні

Вантажний вагон Depositphotos
Один із найбільших постачальників нафтопродуктів – Wexler Group, який пов'язують із Медведчуком, – від 1 серпня призупиняє поставки дизельного палива з Росії трубопровідним транспортом

"З 1-го серпня Wexler Group вимушена призупинити поставки дизельного палива походженням із РФ трубопровідним транспортом у зв'язку з прийняттям Постанови Кабінету Міністрів України № 624 "Про питання запровадження спеціального мита на окремі товари походженням з Російської Федерації, що ввозяться на митну територію України", якою, зокрема, встановлюється додаткове спецмито 3,75% з 1-го серпня та 4% з 1-го жовтня на імпорт дизельного палива", – йдеться на сайті компанії.

Як зазначається, рішення прийнято у зв'язку з тим, що додаткове спецмито робить подальші поставки палива трубопровідним транспортом економічно недоцільними.

Експерти пояснили, чи не буде в Україні паливної кризи, де взяти дефіцитну частину дизельного палива, як його доставити в Україну і як це позначиться на цінах для українських споживачів.

Як відомо, по трубопроводу в Україну потрапляє 41% дизельного палива російського виробництва, яке постачали Wexler Group та інші компанії для різних потреб.

Краще нафта, ніж дизель

Експерт інституту енергетичних стратегій Юрій Корольчук заявив, що скоріше за все, частину дизпалива держава буде долати за рахунок ринків Білорусі, Казахстану, Туркменістану, Литви або Польщі. Втім він зауважив, що все дизпаливо з цих країн, по суті, є російським, бо виготовляється з нафти РФ. Але не факт, що Україні легко вдасться отримати свою частку ринку.

"Ці країни закуповують обсяг нафти і планують собі виробництво нафтопродуктів. Малоймовірно, що ми зможемо вписатися в цей ринок, адже він досить сегментований. Щоб вирішити цю проблему і закупити дефіцитну частину, а це приблизно 3 млн тонн дизпалива, нам потрібно десь пів року", – сказав Корольчук.

Взагалі було б добре, щоб Україна купувала не дизельне паливо, а нафту. Так вважає економіст Олександр Охрименко. Він наголосив, що це було б економічно вигідніше, адже тоді Україна буде виробляти вже готовий продукт.

"Проблема в тому, що ми довгий час покладалися на Росію. Ось виникає проблема – і у нас паливна криза. Купити можна в будь-якій країні світу, як альтернатива – це Білорусь і Туреччина, перспективний ринок є також в Азербайджані. Але тут уже питання: яка буде ціна і на яких умовах відбуватимуться поставки", – сказав Охрименко.

Зараз головне, за словами Охрименка, не затягувати з вирішенням цього питання і якнайшвидше його вирішити.

"Я думаю, що новий уряд цим займеться десь, у найкращому випадку, в жовтні-листопаді. Самі розумієте, поки вони розсядуться, поки визначаться, і яка ще буде політика нового міністра... Він може сказати: "Все добре, будемо купувати в Німеччині". Але тоді ціна дизпалива як мінімум подорожчає на 40%", – зазначив Охрименко.

Транспортна безвихідь: на серпень очікується колапс на залізниці

Тим часом, за словами глави асоціації власників вагонів Олександра Криворучка, в Україні закрутився ще один "торнадо", який от-от вдарить по півдню. Він попереджає про ймовірний транспортний колапс на залізниці, який може привести до втрати цьогорічного врожаю зернових, рекордного в історії України. Це може відбутися вже цього місяця, якщо не буде вжито заходів з боку держави та "Укрзалізниці", попереджає експерт.

Олександр Криворучко пояснює, що втрата врожаю може статися за збігом цілого ряду обставин. Крім нестачі локомотивів, на серпень-вересень припадає великий ремонт автодоріг, що не дозволить перенести частину вантажів з залізниці на автотранспорт. Також це традиційний час пікових навантажень на залізницю на півдні країни у напрямку портів через експортування металургійної сировини.

Криворучко пояснює, що припинення постачання дизельного пального через трубопровід означає, що цей потік мав би переорієнтуватися на порти та залізницю, але поки що сигналів від влади щодо вирішення цього питання не має, як і заяв керівництва країни, щодо кроків для недопущення транспортного колапсу на півдні країни:

"Міністерство інфраструктури і залізниця повинні, по-перше, створити якусь структуру, це можна назвати штабом на якийсь особливо складний період, і в рамках цієї роботи оцінити, розставити пріоритетність і відповідно формувати плани відвантажень, плани перевезень, виходячи з наших національних інтересів".

За словами ексаперта, ця ситуація гірша, ніж здається. Виявляється, залізничний транзит із Росії може перешкодити "Укрзалізниці" вивезти урожай зерна адже його об’єми значно зросли. Це відбувається тому що залізниці дуже вигідний транзит.

"Якщо, наприклад, в січні-травні йшлося про приблизно 300 тисяч тонн транзитних вантажів, в основному, до речі, з Росії, то план на липень вже становить понад 700 тисяч тонн", – заявив Криворучко.

За даними експерта, збільшення кількості транзиту на серпень-вересень – одна з причин крайнього посилення і без того пікового навантаження на залізницю в напрямку великої Одеси.

"Якщо взяти до купи всі ці проблеми, і додати припинення постачання дизелю , а значить додаткового навантаження на логістику, то виявиться, що їх потрібно було вирішити ще "вчора" – резюмував експерт.

Чому саме російське дизпаливо

Фахівець із державної політики у паливно-енергетичному комплексі Геннадій Рябцев зазначив, що з дизельним паливом ситуація в Україні є найгіршою з-поміж усіх видів палива.

"Його завозиться близько 89% від загального обсягу споживання. Лише 11% виробляється в Україні, і цей показник із року в рік скорочується. З цих 89% приблизно однакові частки припадають на постачання з РФ та з Республіки Білорусь", – зазначив експерт.

За його словами, в Україну трубопроводом у минулому році надійшло 2,4 млн тонн нафтопродуктів.

"Чому саме російське дизпаливо і чому саме по нафтопродуктпроводу? Тому що воно найдешевше і воно відповідає всім вимогам технічного регламенту, в тому числі, технічного регламенту Європейського Союзу. Тобто це паливо категорії "євро 5"", – зауважив Рябцев.

Варто також зазначити, що нині на офіційному сайті Wexler Group з'явилась інформація, що в серпні компанія поставить понад 70 тисяч тонн дизпалива саме залізничним транспортом.

"Для забезпечення потреб партнерів і клієнтів та виконання своїх комерційних зобов’язань, підприємствами Wexler Group додатково законтрактовано на серпень 70 тис тонн дизельного палива. Ресурс буде поставлено в Україну залізничним транспортом. Крім того, в разі необхідності, у серпні Wexler Group готова запропонувати споживачам дизельне пальне, що буде поставлено в Україну морським шляхом", – йдеться у повідомленні.

Економіст Олександр Охрименко також додав, що саме уряд України мусить вирішити проблему дефіциту і не довести до паливного колапсу.

"Якщо говорити про поставку палива залізницею, то нагадаю, що "Укрзалізниця" – це державна установа підпорядкована уряду. Відповідно саме уряд має цим займатися. Так само і Мінінфраструктури. Ці дві організації на чолі з правлінням країни мають мати розумний план виходу з цієї ситуації. Цю проблему потрібно вирішувати лише на державному рівні", – підсумував економіст.

Зірвані тендери на закупівлю дизельного палива

Україна повинна поставити в пріоритет національні інтереси і в піковий період навантаження на залізницю, який традиційно припадає на серпень-вересень, забезпечити в першу чергу вагонами вітчизняних перевізників, також держава має забезпечити імпорт дизелю, та чи зробить це Мінінфраструктури та "Укрзалізниця"?

Часу до початку жнив лишилося зовсім небагато. Невже ми не в змозі до нині побудувати таку логістику, яка б не призводила до виникнення ризиків економічної стабільності під час пікових навантажень на залізницю, яка, до речі, є монополістом і має якісно надавати послуги.

Коли матеріал вже готувався до публікації виявилося, що паливна криза в частині Укрзалізниці набагато ближче – зірвані тендери на закупівлю дизельного палива:

"На сьогодні в "Укрзалізниця" – Ukrzaliznytsia заблоковані всі тендери на закупівлю дизельного палива. Наскільки я розумію, окремі гравці ринку знову хочуть спробувати диктувати нам умови і змусити брати позики. Одразу скажу: на це не підемо. І маніпуляції та погрози на нас не діють. У такій екстраординарній і критичній ситуації ми йдемо на виняткову і термінову закупівлю партії пального за переговорною процедурою. Два роки тому ми вже мали подібний досвід. До процедури залучаємо СБУ та НАБУ як спостерігачів", – заявив голова "Укрзалізниці" Євген Кравцов на своїй сторінці в Facebook.

Нам українцям залишається сподіватися, що менеджери "Укрзалізниці" все ж таки зможуть купити пальне і не зупинять перевезення, для чого залучать всі можливі важелі для вирішення цього вкрай важливого питання.

Попередній матеріал
"Ледь не спалив": як гетьман України Сагайдачний мало не стер Москву з мапи світу
Наступний матеріал
Замість консервації: які фрукти, овочі та ягоди можна заморозити та засушити на зиму
Теги: