Надмірна швидкість є основною причиною дорожньо-транспортних пригод зі смертельними наслідками. Депутати пропонують скасувати пільги за перевищення швидкості на менш ніж 20 км/год.
Про це йдеться у проєкті закону №13314.
У документі зазначається, що в Україні наразі діють штрафи за перевищення швидкості на 20 км/год і більше.
"Зазначений підхід фактично стимулює водіїв рухатися з перевищенням дозволеної швидкості руху на 20 км/год. Серед держав-сусідів України та держав-членів ЄС, таке "дозволене" перевищення швидкості на 20 км/год існує лише в Російській Федерації", – мовиться в документі.
Законопроєкт передбачає встановлення пропорційності покарання залежно від ступеня небезпеки порушення. Запропонована градація має такий вигляд:
- перевищення швидкості на понад 10 км/год – 340 грн;
- перевищення на понад 20 км/год – 680 грн;
- перевищення на понад 30 км/год – 1360 грн;
- перевищення на понад 40 км/год – 1700 грн;
- перевищення на понад 60 км/год – 2720 грн;
- перевищення на понад 80 км/год – 3400 грн.
Смертність на дорогах
У пояснювальній записці до проєкту зазначається, що перевищення швидкості є одним із найбільш небезпечних порушень, яке загрожує життю та здоров'ю людей на дорозі.
Згідно з даними Національної поліції України, у 2024 році перевищення швидкості стало причиною:
- загибелі 1770 осіб із 3 202 загиблих внаслідок дорожньо-транспортних пригод (ДТП), що становить 55% усіх смертей на дорогах;
- травмування 12 624 людей із 32 023 травмованих у ДТП, що становить майже 40% усіх випадків травмування.
Надмірна швидкість залишалася основною причиною смертності та травмування в ДТП як до, так і після початку повномасштабного вторгнення. Протягом останніх трьох років (з 2022 по 2024 рік) загальна кількість загиблих у ДТП досягла 9046 осіб. Щороку перевищення швидкості призводило до смерті більш ніж у половині випадків усіх ДТП.
"Таким чином щонайменше кожна друга смерть на дорозі стається внаслідок надмірної швидкості. Окрім того, за вказаний період 84 670 людина була травмована. Щорічно надмірна швидкість ставала причиною травмування у майже 30% – 40% випадків від усіх ДТП", – йдеться в документі.
Обґрунтування проєкту
Автори проєкту зазначають, що міжнародні дослідження свідчать про те, що швидкість руху в межах 30–70 км/год суттєво впливає на ймовірність та наслідки дорожньо-транспортних пригод, особливо у населених пунктах, де беруть участь вразливі учасники дорожнього руху, такі як пішоходи та велосипедисти.
Хоча різниця між швидкостями 50 км/год і 70 км/год може здаватися незначною для водія, вона може стати вирішальним чинником у випадку ДТП, визначаючи, чи буде наслідком аварії життя, чи смерть. Саме тому в Європейському Союзі встановлено стандартне обмеження швидкості 50 км/год у населених пунктах, яке також було запроваджено в Україні у 2019 році. На вулицях зі змішаним рухом пішоходів і велосипедистів обмеження швидкості часто становить 30 км/год або менше.
"В Україні ж, у сприйнятті українських водіїв, фактичне обмеження швидкості руху в містах й селах становить 70 км/год, адже до цього рівня штрафні санкції за це порушення відсутні", – йдеться в пояснювальній записці.
Нагадаємо, у Києві на Столичному шосе сталася смертельна ДТП.
Дивіться відео:
Друзі, підписуйтеся на "5 канал" у Telegram. Хвилина – і ви в курсі подій. Також стежте за нами у мережі WhatsApp. Для англомовної аудиторії маємо WhatsApp англійською.