"Світлофор" надійності страховиків, автоцивілка та європротокол онлайн: зручні фішки від МТСБУ у вашому ґаджеті

Генеральний директор Моторного (транспортного) страхового бюро України Володимир Шевченко у програмі "Час: Online" на "5 каналі" розповів про перспективи "Електронного поліса" та інші інновації у страхуванні автомобіля

– Ще не всі українські автомобілісти знають, що таке електронний поліс і як він працює. Розкажіть, будь ласка.

– Якщо говорити просто, електронний поліс – це укладення договору ОСАЦВ в електронній формі. Договір укладається через сайт страхової компанії. Інформація про укладений договір відразу ж фіксується в Централізованій базі даних Моторного (транспортного) страхового бюро України (МТСБУ). Процедура укладення договору досить проста і нагадує поки більш звичний для українців процес використання електронних банківських послуг. Перше – автовласник подає страховику через інтернет-сайт страхової компанії заявку з усіма необхідними для укладення договору відомостями. Кожен зможе зробити це так, як буде зручно йому: вдома перед комп'ютером, з планшета або смартфона. Немає причин турбуватися і в тих страхувальників, які обмежені в доступі до інтернету або "не дружать" із сучасними технологіями: подати заявку можна буде і в офісі страховика або в його агентів – вони самі внесуть необхідні дані в систему. Друге – страховик на підставі цих даних розраховує ціну для поліса, після чого автовласник отримає пропозицію від страховика укласти договір. Пропозиція фіксується в базі даних (ЦБД) МТСБУ і діє до кінця тієї доби, коли вона сформована. Хочу звернути увагу автовласників: для повного спокою і захисту від шахрайства саме на цьому етапі укладення договору варто зайти на сайт ЦБД МТСБУ і перевірити дані поліса: номер, те, що він виданий саме тому страховику, з яким ви укладаєте договір. Третє – якщо автовласник бачить, що всі дані, занесені в поліс, правильні, і згоден з пропозицією, він підписує договір згідно з вимогами закону про електронну комерцію. Система підписання електронного договору аналогічна звичній багатьом системі підтвердження транзакцій в інтернет-банкінгу. Докладно з порядком підписання та оплати електронного підпису можна ознайомитися на сайті страховика, з яким Ви укладаєте електронний договір ОСАГО. Четверте – поліс можна буде оплатити як платіжною карткою прямо на сайті страховика, що буде найшвидше і найзручніше, так і традиційно – через відділення банку. П'яте – поліс реєструється в базі МТСБУ, а страхувальник отримує на електронну пошту підтвердження про укладення договору – візуальну форму страхового поліса. Її можна зберегти на комп'ютері, смартфоні або роздрукувати. Треба чітко розуміти, що діджиталізація – це неминуче майбутнє всіх сфер нашого життя, і кожна галузь має бути готова до приходу такого майбутнього. Моторне страхування – не виняток, у всьому світі ми спостерігаємо технологічні зміни в галузі. У нас, в Україні, ми теж прагнемо підходити до питання діджиталізації комплексно, і електронний поліс – не єдине інноваційне рішення, яке з'явилося за останній час в українському ОСАГО.

– Чи з кожною українською страховою компанією, яка займається ОСАГО, можна укласти електронний договір ОСАГО?

– Розраховуємо, що скоро укласти електронний договір можна буде з будь-яким страховиком ОСАГО. Зараз купити електронне ОСАГО можна в одній з 30 компаній-членів МТСБУ, підключених до системи "Електронний поліс". Ще кілька компаній найближчим часом також зможуть пропонувати клієнтам можливість укладення договору ОСАЦВ електронним способом, зараз вони проходять "атестацію", в ході якої страхові компанії повинні підтвердити свою здатність працювати з системою "Електронний поліс", використовуючи всі основні її функції: як створити запис про електронний поліс, анулювати поліс, прочитати інформацію про вже внесений у систему поліс і т. п.

Комунальні платежі

– "Електронний поліс" діє вже майже рік (від початку лютого 2017 року). Як Ви оцінюєте результати?

– Я особисто оцінюю їх як дуже позитивні. Станом на кінець листопада укладено понад 100 тисяч електронних договорів, щомісяця ми бачимо зростання кількості електронних полісів на 20-50% порівняно з попереднім роком. Ми дуже швидко вийдемо на рівень Європи за рівнем поширення електронних полісів ОСАЦВ. Але найважливіше – як оцінюють цю інновацію страховики і страхувальники. А вони оцінюють її дуже високо. Адже для страховиків це – можливість скоротити витрати на ведення бізнесу, стати ближче до клієнта, дати йому додаткову важливу сервісну опцію. А для страхувальників – укласти договір ОСАГО можна буде швидко і в будь-якому зручному місці, досить мати в руках ґаджет із доступом в інтернет. Електронне ОСАГО відповідає потребі сучасних людей у свободі дій, швидкості, віддаленій взаємодії. Упевнений, що укладати договори страхування в електронному вигляді для більшості з нас скоро стане так само звично, як бронювати готелі або купувати авіаквитки через інтернет.

Гендиректор МТСБУ Володимир Шевченко

– Усіх автомобілістів, напевно, хвилює питання – чи повністю легальний електронний поліс і чи не виникне в них проблем із співробітниками Нацполіції в разі перевірки поліса?

– "Електронний поліс" працює повністю в законодавчому полі. Затверджений Нацкомфінпослуг і завірений Мін'юстом. Положення про укладення електронних договорів ОСАГО фіксує основні правила укладення договорів ОСАГО в електронному вигляді. Документ розроблено відповідно до закону "Про електронну комерцію", що дає можливість використовувати електронну "автоцивілку" без змін у законі "Про ОСАЦВ". Нині однакову силу мають як друкована, так і електронна версія договору ОСАЦВ. Для повного спокою під час перехідного періоду МТСБУ і Нацполіція рекомендують возити з собою роздруковану версію електронного поліса. Це європейська практика, яку використовували в усіх країнах, де впроваджували електронний поліс. З початком роботи системи "Електронний поліс" випадки штрафів від Нацполіції були одиничними, і вони більше пов'язаними з тим, що ще не кожен поліцейський був поінформований про електронний поліс і способи його перевірки. Частина штрафів була анульована самою Нацполіцією, коли вони розібралися з питанням легітимності електронного поліса. Зараз у більшості випадків співробітники Нацполіції здійснюють перевірку наявності та достовірності поліса ОСАЦВ шляхом запиту до ЦБД МТСБУ, для цього на їхніх планшетах є спеціальна "гаряча кнопка". Ніяких проблем з електронними полісами при їх перевірці не виникає. Ми всі разом – Нацкомфінпослуг, МТСБУ та Національна поліція зараз спільно працюємо над тим, щоб у правила дорожнього руху були внесені зміни, які прямо дозволять патрульним поліцейським перевіряти наявність поліса ОСАЦВ як шляхом перевірки паперової версії, так і шляхом запиту до ЦБД МТСБУ.

– Ви казали раніше, що "Електронний поліс" – це тільки одне з рішень, націлених на діджиталізацію українського ОСАГО?

– Так, "Електронний поліс" – важлива, але тільки частина системної роботи з "цифровізації" галузі. Нам потрібна основа для створення в Україні повноцінної інноваційної діджитальної системи в ОСАГО. Ще одна дуже зручна діджитальна інновація в сфері ОСАГО – електронний європротокол. Це веб-сайт, адаптований для смартфона чи планшета, який використовується для електронного інформування страховика про випадки пошкодження автомобілів при ДТП, що потрапляють під врегулювання з використанням європротоколу. Сучасний автовласник може укласти договір ОСАГО в електронній формі, в разі ДТП – оформити заяву про дорожньо-транспортну пригоду за допомогою електронного європротоколу. Запуск системи "Електронний поліс" позитивно впливає і на зручність використання електронного європротоколу. Адже важливим етапом його оформлення є перевірка наявності інформації про чинний поліс ОСАГО через Централізовану базу даних (ЦБД) МТСБУ. І якщо в разі укладення договору ОСАЦВ у звичайній паперовій формі зрідка можуть виникнути проблеми, пов'язані із затримкою внесення поліса в ЦБД, помилками при перенесенні даних з паперових на електронні носії, неповною інформацією, то при укладанні договору в електронному вигляді такі ситуації майже виключені. Електронний поліс і електронний європротокол – не єдині діджитальні рішення, які вже працюють на українському ринку. Наприклад, одержувачі регламентних виплат Бюро активно користуються особистими кабінетами, де можуть віддалено дізнатися про хід виплатної справи, "довантажити" необхідні документи і т. д. Страхові компанії, що працюють у сегменті ОСАГО, і далі пропонуватимуть нові опції та сервіси, націлені на оперативну взаємодію з клієнтом в онлайні, адже це вигідно і клієнтам, і страховикам.

автомобіль

– Поговорімо докладніше про Моторне(транспортне) страхове бюро України, яким Ви керуєте. Думаю, не всі автовласники знають про ті важливі гарантійні функції, які воно виконує.

– МТСБУ – це об'єднання страховиків, які працюють на українському ринку ОСАЦВ. Головне, що треба знати автовласникам про МТСБУ, – воно захищає їхні інтереси, виконуючи на ринку ОСАЦВ гарантійну функцію, тобто у визначених законом випадках робить виплати потерпілим у ДТП зі своїх фондів. 

Нині з фондів Бюро виплати роблять у таких випадках:

  • якщо винуватець ДТП не має чинного поліса ОСАЦВ;
  • якщо винуватець зник з місця ДТП і при цьому завдано шкоди життю або здоров'ю людей;

Зазначу, що в такому випадку Бюро зробить виплату тільки за шкоду життю і здоров'ю водія і пасажирів у пошкодженому транспортному засобі, або шкоду життю і здоров'ю пішоходів, але не за ремонт самого автомобіля (якщо винуватець не буде знайдений).

  • якщо винуватець належить до пільгової категорії (інваліди І групи, учасники бойових дій).

Обов'язкова умова отримання виплати потерпілим у всіх цих ситуаціях – наявність у нього самого чинного поліса ОСАЦВ. 

  • виплати за зобов'язаннями страхових компаній, визнаних банкрутами, які пройшли процедуру ліквідації;
  • виплати потерпілим за зобов'язаннями страхових компаній, які вже не є членами Бюро, але ще не визнані банкрутами, за рахунок і в межах коштів, раніше акумульованих цими страховими компаніями в гарантійних фондах.

– Скільки в цифрах виплачує МТСБУ потерпілим у ДТП?

– Давайте подивимося на дані за три квартали 2018 року. За цей період МТСБУ зробило майже 4,5 тис. виплат потерпілим у ДТП на загальну суму 118,4 млн. грн. (Це на 30% більше, ніж за підсумками 3-го кварталу 2017 року). Всі страхові компанії за цей самий період виплатили 1,56 млрд. грн. (+ 12,5% порівняно з тим самим періодом минулого року). Звертаю особливу увагу на ці цифри: вони однозначно розвіюють міф про те, що "страховики ОСАГО не платять". Найбільше було виплачено за водіїв, відповідальність яких за ОСАГО не була застрахована. Це більш як 2,5 тис. виплат на загальну суму понад 82 млн. грн. Виплати за незастрахованих – найістотніша стаття виплат з фондів Бюро, їхня питома вага за підсумками 3-го кварталу залишилася на рівні майже 70% від загальної суми виплат. Порівняно з тим самим періодом минулого року вони зросли майже на 15 млн. грн. (+ 22%). Це неприємні цифри, які говорять про те, що на українських дорогах, як і раніше, залишається велика кількість водіїв, які ігнорують обов'язок укладати договори ОСАЦВ. Така ситуація – наслідок легковажності багатьох автовласників і переконаності, що "поліс ОСАГО захищає не мене, а інших водіїв". Хочу сказати, що це абсолютно хибна думка, яка веде до вкрай неприємних наслідків для тих автовласників, які його не дотримуються і не укладають договору ОСАГО. МТСБУ після виплати потерпілому пред'явить регресний позов винуватцю ДТП, відповідальність якого не була застрахована, і компенсація збитку буде стягнена з нього повністю. І зрозуміло, винуватець ДТП заплатить адміністративний штраф за відсутність поліса. Ще одна стаття виплат з фондів Бюро – виплати за водіїв пільгових категорій. У цьому році вона дуже істотно зросла: 680 виплат на загальну суму 19,2 млн. грн. за підсумками трьох кварталів поточного року. За той самий період минулого року сума виплат за цією статтею становила лише 10,2 млн. грн., тобто виплати зросли на 87%. Понад мільйон гривень із фондів Бюро виплачено за страховиків, визнаних банкрутами, і майже 13 млн. – за компанії, які пішли з ринку ОСАЦВ (вже не є членами Бюро, але ще не визнані банкрутами). Цифри говорять самі за себе: необхідна модернізація законодавства в частині виплат за такі компанії.

Гендиректор МТСБУ Володимир Шевченко

– Яка ситуація з виплатами страхових відшкодувань по ОСАГО в цілому на ринку? Адже виплати – це головне, що хвилює клієнтів страхових компаній.

– Всього страховий ринок за три квартали виплатив більш як півтора мільярда гривень. Це майже 100 тисяч зроблених виплат. Це багато. Рівень виплат (співвідношення зібраних компанією грошей до виплачених) на ринку ОСАЦВ в Україні – майже 50%, це можна порівняти з показниками багатьох європейських країн. Твердження про те, що страховики не платять по ОСАГО – справжнісінький міф. Часто таким твердженням прикривається небажання укладати договір ОСАГО або бажання купити найдешевший поліс у сумнівного продавця, не замислюючись про надійність страхової компанії, де ти страхуєшся. Якщо ж ви обираєте надійного страховика з гарною репутацією (і таких компаній в Україні чимало) – то проблем з отриманням страхового відшкодування не виникне.

– Тоді дайте рекомендації, як автовласнику визначити надійність компанії?

– Традиційно, українські автовласники, вибираючи страхову компанію, спираються на досвід і відгуки своїх друзів і знайомих, дивляться, чи не було негативної інформації про страховика в інтернеті. МТСБУ створило цілу низку інформаційних інструментів, які допомагають обрати надійну страхову компанію. Ми робимо все можливе, щоб автовласники не відчували дефіциту корисної інформації, яка допомагає вибрати страховика, отримати виплату, захистити свої права. Перше – графічний інформер із показниками якості роботи страховиків ОСАГО, так званий "світлофор", розміщений на сайті Бюро. Якщо компанія повністю "зелена" – сміливо можете довірити їй свій страховий захист. Друге – для більш просунутих і прискіпливих страхувальників кожен квартал ми публікуємо там же, на сайті Бюро, докладні щоквартальні показники роботи страхових компаній. З них можна зробити висновки про якість роботи кожної компанії, що працює на ринку ОСАЦВ – скільки виплачують, які середні терміни виплат і т. д.

Нагадаємо, раніше 5.ua повідомляв про перший сніг, який спричинив у Києві майже 500 ДТП.

Також дивіться фотогалерею за темою:

ДТП у Києві: на Шулявському мосту сталася потрійна автотроща – ФОТО

/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/

Попередній матеріал
Як отримати Нобелівську премію та чому математикам вона не світить
Наступний матеріал
Швидкі, точні, маневрені: які бойові завдання здатні виконувати оновлені українські безпілотники