Одна з причин, чому це відбувається, – посипання доріг сіллю взимку. Чи можна відмовитися від хімії на дорогах і як врятувати екосистему річок – дізнавався кореспондент "5 каналу" Мирослав Солонар.
Киянин Сергій двадцять років тому захопився риболовлею на карася. Тепер вийшов на новий рівень: має власний ставок, в якому вирощує прісноводну форель.
У Дніпрі ця риба не вижила би, припускає Сергій. Форель примхлива, а засоленість водойми для неї смертельно небезпечна, адже сіль перешкоджає проникненню кисню. Як доказ, каже, що в Дніпрі вже зустрічав мешканців солоних водойм.
"У нас в Києві у воді з'явилися маленькі медузи. Це нетипово для річки Дніпро", – каже підприємець-риболов Сергій Тонконоженко.

Щоб мінімізувати ожеледицю, в Україні комунальники посипають дороги і тротуари сіллю та піском щоразу, щойно випаде сніг. Екологи кажуть, що від цього варто відмовитися.
"Це вся таблиця Мендєлєєва і навіть у більшій мірі. Крім солі, це можуть бути і токсичні речовини, які не просто розчиняють лід і зменшують кількість снігу, а й приносять додаткове забруднення", – зазначає голова Всеукраїнської екологічної ліги Тетяна Тимочко.

Сіль на дорогах пришвидшує корозію металу в авто, а ще вона згубно впливає на мешканців водойм та рослинність.
Комунальники чимраз дужче перетворюють головну водну магістраль України – Дніпро – на солоний морський лиман. Адже із відлигою сюди змивається величезна кількість брудного снігу, який упереміш із сіллю та піском забруднює річку, а від цього гине і риба, і рослини.

У Києві є 42 спуски дощової каналізації. В Асоціації рибалок кажуть: на жодному з них немає очисних споруд.
"У нас 1 млн 300 гектарів прісної води. Водночас, на екологічній карті Європи ми зафарбовані у чорний колір, тому що забруднили свої джерела до такої міри, що не можемо брати з них питну воду", – пояснює голова Асоціації риболовів України Олександр Чистяков.
Катастрофи поки що немає, однак це справа часу. Таку думку озвучують в Інституті гідробіології Національної академії наук, який періодично бере проби води у Дніпрі. Науковці підтверджують: сіль сприяє збіднінню флори.

А от в "Київавтодорі" відмовлятися від солі не планують. Не так давно розглядали можливість застосування більш екологічних сумішей, але вони виявилися набагато дорожчими.
"Можна використовувати бішофіт, який в принципі також видобувається в Україні. Однак вартість таких реагентів орієнтовно у 10 разів вища, ніж вартість технічної солі, і витрати більші за витрати солі у два-три рази", – коментує спеціаліст відділу з утримання автошляхів "Київавтодору" Олег Бурдужа.

У багатьох країнах світу вже відмовилися від солі на дорогах. У США на шляхи виводять спецавтомобілі, які просто розтоплюють сніг та ожеледицю, а в Скандинавських країнах та Японії частина автомагістралей та мостів обладнані підігрівом.

Щодо України, то екологи та рибалки продовжують оббивати пороги владників. Вимагають на законодавчому рівні заборонити скидання забруднювальних речовин у річки та озери.
Мирослав Солонар, Сергій Новіков, Анна Несвера, Олег Петровський, "5 канал"
Дивіться також фотогалерею:
Мистецтво з непотребу: Шотландка понад 15 років фотографує сміття під водою