Twitter / Andrii Sybiha

Про що йдеться в Томосі про автокефалію ПЦУ – повний переклад тексту українською

У Томосі, зокрема, зазначається, що Православна церква України не може ставити єпископів чи засновувати парафії за межами держави

Вселенський Патріархат проголосив створену в межах України автокефальну Церкву своєю духовною донькою з кафедрою у Києві. Про це йдеться у тексті Томосу про автокефалію Православної церкви України, який опублікував посол України в Туреччині Андрій Сибіга у Тwitter. Це попередній переклад тексту Томосу з грецької на українську. Він ще не є офіційним, але за змістом відповідає дійсності.

У документі йдеться: "До того ж, цим підписаним Патріаршим Синодальним Томосом ми визнаємо і проголошуємо встановлену в межах території України автокефальну Церкву нашою духовною донькою і закликаємо усі світові Православні церкви визнавати її як сестру і згадувати під іменем "Святіша Церква України" як таку, що має своєю кафедрою історичне місто Київ".

Своєю чергою у тексті йдеться, що Православна Церква України визнає главою Святіший апостольський і патріарший Вселенський престол.

Також у Томосі зазначається, що Православна Церква України не може ставити єпископів чи засновувати парафії за межами держави, а вже існуючі відтепер підкоряються, згідно з порядком, Вселенському арестолу, який має канонічні повноваження у діаспорі.

/
/
/
/
/

Вашій увазі також повний тексту томосу українською мовою:

"Ви приступили до гори Сіонської… і до Церкви первородних" (Євр. 12:22–23), блаженний серед народів Апостол Павло говорить усім вірним; і дійсно, Церква є горою, тому міцною і стійкою, непорушною та непохитною. Хоча одним стадом та одним тілом Христовим є і називається Церквою Божою, яка повсюди має сповідання православної віри, спільність в таїнствах у Дусі Святому та непорушність апостольського спадкоємства і канонічного порядку, але ще від апостольських часів складається з Церков, розташованих на землях і країнах, внутрішньо самоврядованих власними пастирями та вчителями, і служителями Євангелія Христового, тобто кожного місця єпископами, з причин не лише історичного значення міст і країн у світі, але й внаслідок особливих пастирських необхідностей у них.

Отож, оскільки благочестива та Богомбережена земля України укріплена і звеличена вищим промислом та отримала свою повну політичну незалежність, державні та церковні керівники якої вже майже тридцять років палко просять її церковного самоврядування та пліч-о-пліч з народом й суголосно з давніми його проханнями свого часу зверненими до святішого Апостольського Константинопольського Престолу, котрий за багатовіковим канонічним переданням зобов’язаний турбуватися про Святі православні Церкви, які мають в цьому потребу, а найбільше про ті, які завше з ним зв’язані канонічними узами, як-от історична Митрополія Київська, —  то наша Покірність з Преосвященними при нас Митрополитами та всечесними, улюбленими в Святому Дусі братами та співслужителями, з обов’язку турботи Великої Христової Церкви за Православний світ, для зцілення постійно загрожуючих розколів та розділів у помісних Церквах, однодумно визначаємо та проголошуємо, щоб уся Православна Церква, що знаходиться в межах політично сформованої та цілковито незалежної держави України разом із Священними Митрополіями, Архієпископіями, Єпископіями, монастирями, парафіями та всіма в них церковними установами, котра знаходиться під покровом Засновника Єдиної, Святої, Соборної і Апостольської Церкви Боголюдини Господа і Спасителя нашого Ісуса Христа, існувала віднині канонічно автокефальною, незалежною та самоврядованою, маючи Першого в церковних справах і визнаючи кожного канонічного її Предстоятеля, який носить титул «Блаженніший Митрополит Київський і Всієї України», — не допускається якогось доповнення чи віднімання від його титулу без дозволу Константинопольської Церкви, — який є головою Святішого Синоду, котрий щороку скликається з Архієреїв, запрошуваних почергово за їхнім старшинством, з числа тих, що мають єпархії в географічних межах України. Таким чином управлятимуться справи Церкви в цій країні, як проголошують божественні та святі Канони, вільно й у Святому Дусі, та безперешкодно, без будь-якого іншого зовнішнього впливу.

До того ж, цим підписаним Патріаршим і Синодальним Томосом ми визнаємо та проголошуємо встановлену в межах території України Автокефальну Церкву нашою духовною донькою та закликаємо всі світовi Православнi Церкви визнавати її як сестру та згадувати під іменем "Святіша Церква України", як таку, що має своєю кафедрою історичне місто Київ, не може ставити єпископів чи засновувати парафiї за межами держави; вже існуючі відтепер підкоряються, згідно з порядком, Вселенському Престолу, який має канонічні повноваження в Діаспорі, бо юрисдикція цієї Церкви обмежується територією Української Держави.

І ми надаємо їй привілеї та всі суверенні права, належні автокефальній церковній Владі, так що відтепер Митрополит Київський і Всієї України, здійснюючи богослужіння, поминає "Усiх Єпископів Православних", а сонм найсвятіших Архієреїв при ньому поминає його ім’я як Першого та Предстоятеля Найсвятішої Церкви України. Те, що стосується внутрішнього церковного управління, розглядається, судиться та визначається виключно ним і Священним Синодом, слідуючи євангельському та іншому вченню, згідно зі Священним Переданням і шанованими канонічними постановами нашої Святої Православної Церкви, і настановами 6-го канону І Нікейського Вселенського Собору, який визначає, що "якщо ж при спільному голосуванні всіх, яке буде справедливим і згідно церковного канону, двоє чи троє через власну схильність до суперечок будуть заперечувати, то нехай має силу рішення більшості", до того ж зберігається право всіх архієреїв та іншого духовенства на апеляційне звернення до Вселенського Патріарха, який має канонічну відповідальність приймати безапеляцiйні судові рішення для єпископів та іншого духовенства помісних Церков, згідно з 9-м і 16-м священними канонами IV Халкідонського Вселенського Собору.

Прояснюємо до вище сказаного, що Автокефальна Церква України визнає головою Святіший Апостольський і Патріарший Вселенський Престол, як і інші Патріархи і Предстоятелі, та має разом з іншими канонічними обов’язками та відповідальностями, насамперед для збереження нашої Православної Віри неушкодженою та канонічної єдності та спілкування з Вселенським Патріархатом й іншими помісними Православними Церквами. І до цього, Митрополит Київський і Всієї України, як і Архієреї Найсвятішої Церкви України, обираються віднині відповідно до належних положень божественних і священних Канонів і згідно з відповідними положеннями її Статуту, які мають в усьому обов’язково відповідати положенням цього Патріаршого і Синодального Томосу. Усі архієреї зобов’язані турбуватися, щоб боголюбно пасти народ Божий, провадячи в страху Божому мир і згоду в країні та в своїй Церкві.

Але щоб в усьому перебував не применшений зв’язок духовної єдності та спілкування святих Божих Церков, бо ми навчилися "зберігати єдність духа в союзі миру" (Еф. 4:3), то кожний Блаженніший Митрополит Київський і Всієї України повинен поминати за давніми Переданнями святих Отців наших Вселенського Патріарха, Блаженніших Патріархів та інших Предстоятелів помісних Православних Церков, у ряду Диптихів, згідно з канонічним порядком, отримавши своє місце після Предстоятеля Церкви Чехії і Словакії в священних Диптихах і на церковних зібраннях.

Таким чином, Православна Церква України, через свого Першого чи канонічного місцеблюстителя Київського Престолу, зобов’язана брати участь у стосовно важливих канонічних, догматичних та інших питаннях у міжправославних нарадах, які збираються час від часу, за священним звичаєм, від початків усталеним Отцями. Перший же, настановлений, зобов’язаний обов’язково посилати необхідні належні Мирнi Грамоти до Вселенського Патріарха та до інших Предстоятелів, і сам має право від них отримувати, починаючи свої мирні поїздки від Першопрестольної Церкви Константинополя за звичаями, отримуючи від неї і Святе Миро, для вияву духовної єдності з нею. Для вирішення значних питань церковного, догматичного та канонічного характеру слід Блаженнішому митрополиту Київському і всієї України, від імені Священного Синоду своєї Церкви звертатися до нашого Святішого Патріаршого і Вселенського Престолу, прагнучи від нього авторитетної думки та твердого взаєморозуміння, причому права Вселенського Престолу на Екзархат в Україні та священні ставропігії зберігаються неприменшеними.

Отож, на всiх цих умовах, наша Свята Христова Велика Церква благословляє та проголошує Православну Церкву України Автокефальною та щедро закликає на Ієрархію на Українській землі, непорочний клір і благочестивий народ її, з невичерпного скарбу Святого Духа, божественні дари, молячись, щоб Перший і Великий Архієрей Ісус Христос, заступництвом всенепорочної і всеблагословенної Владичиці нашої Богородиці і Приснодіви Марії, святого славного і рівноапостольного князя Володимира і святої славної княгині Ольги, преподобних і богоносних Отців наших, подвижників і монахів Києво-Печерської Лаври та інших монастирів, укріпив назавжди її в тілі Єдиної, Святої, Соборної і Апостольської Церкви таким чином зараховану Автокефальну Церкву України і подав їй благостояння, єдність, мир і зростання, на славу Його, і Отця, і Святого Духа.

Таким чином, таке вирішене та розсуджене і в радості сповіщене вам від шанованого Центру Православ’я було соборно затверджено, для постійного збереження видається цей Патріарший і Синодальний Томос, написаний і підписаний в Кодексі нашої Великої Христової Константинопольської Церкви, вручений в точнiй і ідентичнiй копії Блаженнішому Предстоятелю Святішої Церкви України, митрополиту Епіфанію та Його високоповажності Президенту України пану Петру Порошенку, для вічного доказу та постійного представлення.

Року дві тисячі дев’ятнадцятого, місяця січня, 6 числа, індиктiона 12.

  • Вселенський Патріарх Варфоломій, в Христі Бозі вирішує
  • митрополит Вріульський Пантелеймон,
  • митрополит Італійський і Мальтійський Геннадій,
  • митрополит Германський Августин, митрополит Транупольський Герман,
  • митрополит Нью-Джерський Євангел,
  • митрополит Родоський Кирилл,
  • митрополит Ретімнський і Авлопотамський Євгеній,
  • митрополит Корейський Амвросій,
  • митрополит Сингапурський Контантин,
  • митрополит Австрійський Арсеній,
  • митрополит Сімський Хризостом,
  • митрополит Чиказький Нафанаїл. 

Як повідомляв 5.UA, у суботу, 5 січня, Вселенський Патріарх Варфоломій підписав Томос про автокефалію Православної церкви України. В неділю, 6 січня, в Патріаршому храмі Святого Георгія відбудеться вручення Томосу та божественна літургія, яку спільно відправлятимуть Вселенський патріарх Варфоломій та предстоятель Православної церкви України, митрополит Київський і всієї України Епіфаній. У Стамбулі на урочистостях перебуває і українська делегація на чолі з Президентом Петром Порошенком. У понеділок, 7 січня, у Софії Київській відбудеться святкове богослужіння за участю Глави держави, де буде продемонстровано Томос. Після літургії історичний документ буде перенесено для загального огляду в трапезний храм Софії Київської (Мала Софія), де кожен охочий зможе його побачити в будь-який день з 8-ї години ранку до 18-ї години вечора.

Дивіться також фотогалерею за темою:

Попередній матеріал
Ворог ховає від спостерігачів ОБСЄ гаубиці "Жаба" та "Гвоздика"
Наступний матеріал
Для Вселенського Патріархату надання автокефалії ПЦУ теж перемога – Козловський пояснив чому

Церемонія підписання Вселенським Патріархом Томосу про автокефалію Православної Церкви України – відео

Варфоломій закликав голів автокефальних Церков визнати ПЦУ

Томос для ПЦУ: оприлюднили програму візиту української делегації в Стамбул

Процедура почнеться 5 січня: Митрополит Епіфаній розповів про деталі отримання томосу

Філарет розповів, чому зняв свою кандидатуру на пост глави ПЦУ

Під оплески парафіян: митрополит Драбинко оголосив про перехід до помісної Церкви – відео