Торік у небі над Тегераном іранські військові збили зенітною ракетою літак Boeing 737 "Міжнародних авіаліній України", який прямував до Києва. Загинули всі, хто був на борту – 167 пасажирів та 9 членів екіпажу. Іран досі не виплатив компенсацій родичам жертв. І, попри міжнародні зобов'язання, лише з п'ятої спроби передав Україні технічний звіт щодо катастрофи авіалайнера. Хронологію найбільшої трагедії в історії вітчизняної цивільної авіації – пригадуємо далі.
8 січня 2020 року. Чорний день в історії української цивільної авіації. Вранці Boeing 737 МАУ, який вилетів із міжнародного аеропорту Тегерану до Києва, розбився.
"Приблизно 6-та ранку, коли ми почули вибух. Я їхав на роботу, але повернувся додому. Це було 10 по 6-й. А коли я приїхав сюди, то побачив, що тіла всіх пасажирів пошматовані. Пілоту вдалося скерувати літак у бік футбольного поля, щоб він не впав на житлові будинки", – згадував самовидець Ареф Гераванд
Зі 167 пасажирів і 9 членів екіпажу – не вижив ніхто. Загинули громадяни семи країн – Ірану, Канади, Швеції, Афганістану, Німеччини, Великої Британії, а також 11 українців. Попри те, що напередодні іранські військові обстріляли ракетами американські військові бази, українське посольство в Ірані спочатку виключило можливість теракту, назвавши попередню причину авіатрощі – несправність двигуна. У МАУ – одразу це спростували.
"Літак 2016 року випуску. Одержаний безпосередньо із заводу Boeing. До цього не експлуатувався ніде. Був справний. Від екіпаж ні по прильоту в Тегеран, ні перед вильотом ніяких зауважень не було", – запевняв технічний директор МАУ Олександр Шафієв.
Уже наступного дня, 9 січня, прем'єр-міністр Канади Джастін Трюдо, посилаючись на дані канадської та американської розвідок, заявив – український літак збили іранські військові. І лише на третій день після трагедії Іран визнав свою провину. Президент Хасан Рухані зізнався – армійці вгатили зенітною ракетою по українському авіалайнеру, бо помилково сприйняли його за американський військовий літак.
"Внутрішнє розслідування збройних сил країни дійшло висновку, що, на жаль, ракети, випущені через людську помилку, вбили 176 людей, які були в літаку. Ісламська Республіка Іран глибоку шкодує через цю катастрофічну помилку. Мої думки і молитви – лише про сім'ї загиблих. Висловлюю їм свої співчуття", – заявив Рухані.
Президент України, який лише через добу після трагедії повернувся з утаємниченого турне в Омані, запевнив – з Іраном про все домовився: "Ми домовилися про повну технічну та юридичну взаємодію. Включаючи питання отримання компенсацій. Ми домовилися, що ніхто не відкрутиться".
Наразі Іран співчуттями лише й обмежився. Компенсацій родинам жертв Тегеран не виплатив. Про суми країни дискутуватимуть після оприлюднення результатів технічного розслідування, яке здійснювала іранська влада. Уряд Канади висловив сумніви, що Тегеран незалежно та неупереджено розслідував причини авіатрощі, під час якої загинули 57 канадців. Після п'ятої спроби Іран таки надав Україні технічний звіт.
"Ми однозначно заявили іранській стороні, що не проміняємо правду на гроші. І що спочатку ми маємо встановити справжні причини цієї трагедії. Ми подивимось, яким чином іранська сторона буде співпрацювати з Україною", – зазначив заступник міністра закордонних справ Євген Єнін.
Компанія МАУ почала виплачувати компенсації родинам пасажирів, загиблих у авіакатастрофі. А президент 29 грудня посмертно присвоїв звання Героїв України з удостоєнням ордена "Золота Зірка" дев'ятьом членам екіпажу фатального рейсу – за героїзм і самовіддані дії, виявлені під час виконання службового обов'язку. Таке рішення президента викликало емоційну реакцію в соцмережах – чимало користувачів вважають, що екіпаж цивільного лайнера став жертвами, бо не міг у жодний спосіб запобігти трагедії.
Леся Головата, "5 канал"