Український логотип з-під пера російського дизайнера. В Одесі розгорівся скандал довкола бренду міста. Це якір у формі серця, який вже став відомим і за межами України. Розробила його дочірня фірма росіянина Артемія Лебедєва. Від початку великої війни він не раз висловлювався на підтримку російської армії та закликав захопити Одесу. Що тепер робити з туристичним символом міста – дізнавалася Ольга Дунська.
Це агресивний заклик одіозного російського бізнесмена Артемія Лебедєва. За такі висловлювання та підтримку окупації він уже давно – під українськими санкціями. А після незаконного візиту Лебедєва на Запорізьку АЕС, де він відзняв сюжет для кремлівських пропагандистів, служба безпеки повідомила йому про підозру. Утім в Одесі Лебедєва раніше знали як автора бренду міста.
Цей логотип розробила у 2012 українська філія студії російського бізнесмена Артемія Лебедєва на замовлення асоціації туризму Одеси. Відтоді якір-серце став брендом міста, відомим навіть за межами України.
Скульптури якорів-сердець із к'юар-кодом з інформацією про Одесу чільники міста подарували містам-побратимам в Італії, Франції, Німеччині та на Кіпрі.
"Цей бренд уже відомий, він правильно несе, що є в Одесі. Це робили наші українські хлопці просто під брендом студії Артемія Лебедєва, тому, що на той момент це було престижно. Моя думка – давайте дивитися в майбутнє, а не минуле", – закликає директорка асоціації туризму Одеси у 2014–2019 роках Оксана Кузнєцова.
Утім одесити обурені висловлюваннями росіянина. Думки містян щодо такого бренду – розділилися.
"Це було зроблено символом ще до війни, до того, як у людини щось сталося з мізками. Хай стоїть, а з приводу його позиції та бачення ситуації буде розбиратися влада, мабуть, і законодавство", – вважає одеситка Вікторія Багрій.
"Я не хочу того знаку, будь ласка, приберіть. Це ворог, це дуже неприємна людина, я б не хотіла. У нас дуже багато талановитих художників в Одесі, котрі були б раді якось створити якийсь конкурс, змагання", – переконана одеситка Яна Юшкова–Токарева.
Місцеві депутати пояснюють – права на бренд якоря-серця належать департаменту туризму, тож рішення – за міським головою.
"Чи потрібно, щоб картина, наприклад, серійного вбивці висіла у вас в кабінеті, навіть якщо вона красива? Щоб його перестали офіційно вважати турсимволом, міський голова повинен скасувати чи видати якесь нове розпорядження. Я думаю, що кращий вихід буде зараз скасувати це розпорядження, а після війни, коли в нас буде час і гроші провести новий конкурс і зробити новий символ", – закликав депутат одеської міської ради Петро Обухов.
Термін дії реєстрації бренду сплив ще влітку торік. Тож перед повторною реєстрацією в мерії не виключають оновлення символу. Проте повністю відмовлятися від роботи студії скандального росіянина не планують.
"Строк дії свідоцтва на торговельні знаки завершується через 10 років і має бути продовжений. У майбутньому, так як пройшов певний час, шрифти, паттерни і різні графічні композиції будуть трохи оновлені, сама форма якоря–серце також буде оновлена тому, що вона потребує деяких змін, але змінювати кардинально на щось нове з точки зору економіки, логічної, це не дуже правильно. Вже зроблене дуже багато", – пояснює в.о. директора департаменту культури, міжнародного співробітництва та євроінтеграції Іван Ліптуга.
У державній агенції розвитку туризму України кажуть, на рішення міськради впливати не можуть. Та зі свого боку використовувати на міжнародній арені бренд росіянина – точно не планують.
"Іван Ліптуга їздив з цим пропагандистом створювати туристичний логотип Придністров'я. Як взагалі невизнаної території, оскільки ми є агенцією, яке займається промоцією на міжнародному ринку, які організовують поряд з логотипом України, ми, як орган державної влади, не будемо використовувати цей логотип в такій промоції. Коли він створювався – це були роки розкачування наративу Одеса – "руський город" і прив'язування до російської культури", – зауважує голова Державного агентства розвитку туризму України Мар'яна Олеськів.
Нині ім'я одіозного російського дизайнера на скульптурі приховали. А в планах у чиновників – встановити бренд Одеси в американському Маямі та японському місті-побратимі Йокогамі, мер якого вже отримав мініатюрну копію майбутнього туристичного символу.
Ольга Дунська, Сергій Іщенко, Одеса, "5 канал"
Читайте також: ДБР затримало поплічників киви, які на Одещині мали організовувати провокації із залученням "тітушок"
Підтримайте журналістів "5 каналу" на передовій.
Робіть свій внесок у перемогу – підтримуйте ЗСУ.
Головні новини дня без спаму та реклами! Друзі, підписуйтеся на "5 канал" у Telegram. Хвилина – і ви в курсі подій.
Пекельну пожежу гасили понад 90 рятувальників: наслідки обстрілу Одещини ракетами Х-22 – ФОТО