Ракета
Isro

"Нелегалів" запустили на орбіту: в космос вперше без дозволу відправили чотири пристрої

Мініатюрні "Космічні бджоли" можуть завдати шкоди іншим космічним апаратам

Чотири наносупутники американського виробництва під назвою SpaceBee-1, 2, 3 і 4 ("космічна бджола" – англ.) були запущені на орбіту в січні цього року індійською ракетою-носієм Polar Satellite Launch Vehicle. Проте зазначені супутники опинились у космосі без надання спеціального дозволу Федеральної комісії зі зв'язку США (FCC), а отже, не були приписані до своєї частоти і не були враховані як потенційне космічне сміття. Про це передає "Новое Время".

Компанія-виробник Swarm Technologies спочатку планувала дочекатися схвалення уряду на запуск цих космічних апаратів. Проте заява була відхилена за місяць до січневого запуску, що було пов'язано з розміром космічних апаратів SpaceBee. Чотири супутника менше, ніж стандартний CubeSat, тобто менше, ніж 10 сантиметрів у всіх трьох вимірах. FCC стурбована тим, що такий розмір ускладнить відстеження супутників за допомогою Мережі космічного спостереження (SSN) – масиву наземних радіолокаторів, який експлуатується військовими США для відстеження сміття на орбіті.

Проблема може виникнути з точки зору космічної безпеки. "Якщо їх важко відстежити і ви хочете знати в майбутньому "Чи може ця штука зіткнутися з моїм супутником?", відповідь може бути помилковою, тому що ми просто не знаємо, де вони знаходяться", – пояснює Брайан Веден, експерт по космосу в Фонді Secure World, організації, яка спеціалізується на космічній безпеці.

Swarm Technologies запропонувала додати додаткові технології до своїх супутників, щоб їх було легше відстежувати – наприклад, радіолокаційні відбивачі, які покращували б сигнал космічних апаратів до мережі спостереження, але в кінцевому підсумку в FCC не схвалили цю ідею.

За даними ЗМІ, Swarm Technologies спробує запустити ще одну партію з чотирьох супутників на ракеті Electron. Однак творці ракети, новозеландська компанія Rocket Lab, повідомили журналістам, що не будуть запускати на орбіту "тих, хто не має належного ліцензування".

Нелегальний запуск, схоже, був організований компанією Spaceflight. У Федеральній комісії зі зв'язку журналістам підтвердили, що "знають про ситуацію і вивчають це питання". Журналісти звернулися до Swarm Technologies за коментарями, але поки не отримали відповіді. Водночас наслідки для Swarm Technologies все ще неясні, оскільки раніше подібного у світі не траплялося.

Дивіться фотогалерею за темою:

У Польщі звільнили одразу 17 віце-міністрів
Збройна сутичка між бойовиками в Донецьку: в ОБСЄ та ДПСУ розповіли подробиці