Міністр фінансів
5 канал

Міністр фінансів – про забезпечення армії і можливість підвищення зарплат та пенсій

Міністр фінансів Олександр Данилюк у програмі "Час. Підсумки дня" на "5 каналі" розповів про конфіскацію коштів Януковича та підготовку незвичайний проект бюджету з 3-річною перспективою

КОЛИ ПЛАНУВАЛИСЯ ДЖЕРЕЛА ФІНАНСУВАННЯ, ЗАКЛАДАЛИСЯ ДОХОДИ ВІД СПЕЦКОНФІСКАЦІЇ, ЦЕ КОШТИ ЯНУКОВИЧА, І ЗАРАЗ МИ ШУКАЄМО ВСІ МОЖЛИВОСТІ, ЩОБ ЗНАЙТИ ЯКІСЬ АЛЬТЕРНАТИВНІ ДЖЕРЕЛА

– Оскільки зараз усі обговорюють ситуацію в Криму і погрозливі заяви Путіна, то моє перше запитання буде стосуватися, хоча ви і міністр фінансів, все ж таки цієї ситуації. Що у нас з оборонним бюджетом, з фінансуванням оборонної сфери? Чи забезпечена наша армія зараз усім необхідним?

– Все, що стосується фінансування державного замовлення, оборонного замовлення, все відбувається в обсягах, запланованих у бюджеті. Тут проблем у нас немає, і ми всі розуміємо, що це є пріоритетом, тому на 2017 рік у нас такий самий підхід. Тобто ми виділяємо достатньо коштів на оборону – це 5% ВВП і 3% саме на оборонну складову, тобто 5% загальний і оборона – це 3%.

– 3% – це які приблизно суми будуть? Чи ви ще не розумієте основні параметри бюджету?

– Ні, чому? Ми розуміємо ці цифри, тобто у нас виходить 129 млрд.

– Тобто це трохи більше ніж цього року, бо цього року приблизно 90. Цього року фінансування було в повному обсязі, без ніяких…

– Ну не зовсім так. Справа в тому, що коли планувалися джерела фінансування, також закладалися доходи від спецконфіскації, це кошти Януковича, і зараз ми шукаємо всі можливості, щоб знайти якісь альтернативні джерела для того, щоб замістити…

– Наскільки я розумію, на рівні держави від ідеї закону про спецконфіскацію відмовились остаточно?

– Ми маємо бути консервативними – нам треба виплачувати, оплачувати оборонні видатки і тому треба шукати реальне джерело. От зараз ми цим займаємось. Це не так просто, сума дуже велика, яка мала поступити від спецконфіскації, тобто непросто зараз знайти ці кошти, але я намагаюся це зробити.

– Яка ваша особиста думка про закон про спецконфіскацію і взагалі ідея брати ці гроші для покриття армії, зарплат вчителям і так далі, як це планувалося?

– Я вважаю, що в принципі неправильний підхід – брати якесь джерело, наприклад, як це була спецконфіскація, і говорити, що ці кошти йдуть на армію. Це в принципі неправильно. Тому що, якщо відбувається якісь проблеми, як наприклад у цьому році, то в нас виник би ризик недофінансування армії. Це неприпустимо. Тому в наступному році ми дивимося на це абсолютно реалістично. Тобто коли ми говоримо про планування, тобто якщо є якісь там ініціативи, які мають вірогідність менше, ніж 50-60%, що вони будуть прийняті, то я їх просто не включаю, бо це не є відповідальним. Ми це включимо, а потім як фінансувати відповідні видатки? Це неправильно. Тому моє ставлення до закону, я навіть не хочу про це говорити… Є кошти Януковича, вони мають бути конфісковані, це зрозуміло. Питання – яким механізмом? Це вже питання до Міністерства юстиції, до тих, хто цим займається, і до парламенту, який прийме відповідне рішення.

ПЛАНУЮ ПОДАТИ БЮДЖЕТ ДО 15 ВЕРЕСНЯ, ЯК ЦЕ ПЕРЕДБАЧАЄТЬСЯ ЗАКОНОМ. ЦЕ НЕПРОСТО, ТОМУ ЩО ЦЕ НЕ ЗВИЧАЙНИЙ БЮДЖЕТ. ЦЬОГО РОКУ МИ БУДЕМО ПОДАВАТИ БЮДЖЕТ З ТРИРІЧНОЮ ПЕРСПЕКТИВОЮ

– Мінюст агітує за той закон, який вносили в Раду, який був не підтриманий.

– Будь-яке рішення звичайно має бути в рамках закону, воно має бути законним, щоб його не оскаржили потім в ніяких судах, але це треба зробити якомога скоріше, бо ці кошти мають працювати на громадян.

– Тобто все-таки ви за ухвалення закону?

– Звичайно. Ці кошти були отримані злочинним шляхом, вони мають бути повернуті державі. Це крапка просто.

– Тоді все-таки про бюджет. Ви заявляли про те, що вже в середині вересня будете вносити бюджет до парламенту, чи буде як усі попередні роки "бюджетні новорічні ночі", чи все ж таки цього року парламент ухвалить вчасно.

– Ну знаєте, мені складно зараз… Я буду робити все можливе, щоб цього не відбулося. Тобто я планую подати бюджет до 15 вересня, як це передбачається в принципі законом. Тобто ми це будемо намагатися зробити. Це непросто, скажу вам одразу, тому що це не звичайний бюджет. Цього року ми будемо подавати бюджет з трирічною перспективою, а до цього мають звикнути всі міністерства, які з нами співпрацюють зараз по підготовці цього бюджету. То вони мають надати нам плани своїх дій, продумані плани реформ на наступні три роки, ми маємо з ними їх проговорити, погодитися з цим, звести всі цифри на три роки – це непроста робота, але вона надзвичайно важлива. Але я впевнений, що ми до 15 вересня справимося.

– Про параметри я у вас запитувала. Я все-таки не зовсім зрозуміла, як ви його бачите, які хоча б приблизні параметри цього бюджету?

– Що ви маєте на увазі по параметрах?

ГОВОРИТИ, ЩО НАМ ТРЕБА БІЛЬШЕ ВИТРАТИТИ, ТОМУ ДАВАЙТЕ ЯКОСЬ ПІДВИЩИМО ДОХІДНУ ЧАСТИНУ – ЦЕ ПРИНЦИПОВО НЕВІРНО

– Ну видаткова частина, тобто це те, що в парламент вносять і кажуть – ось ми матимемо такий бюджет, ми в нього закладаємо такі-то макроекономічні показники.

– Ми казали про основні параметри, про макропрогноз і тривідсоткове зростання ВВП у наступному році інфляцію 7%, тобто всі ці параметри вже озвучили, це публічна інформація. Зараз у нас відбуваються з кожним міністерством розмови стосовно видаткової частини. Це непроста розмова, тому що всі хочуть звичайно отримати більше коштів. Я просто доношу інформацію, що ми обмежені в ресурсах. Чому ми обмежені в ресурсах? Тому що, в принципі ви правильно задали питання, є дохідна частина – є видатки. От дохідну частину ми вчора, позавчора, проговорили з експертами, що для мене дуже важливо, щоб усі зрозуміли, що це реальна дохідна частина. Були зауваження, але в принципі, переважна більшість експертів погодилася з нашими оцінками, щось ми ще там додатково врахуємо і це буде наша видаткова база. Її обговорювати далі немає змісту. Тобто говорити, що нам треба більше витратити, тому давайте якось підвищимо дохідну частину – це принципово невірно. Бо ну не можемо ми… У нас є оптимальний рівень дохідної частини, якщо збирати більше – це тиск на бізнес. А якщо ми говоримо про середньострокову перспективу, то вже наступного року бізнес-активність почне падати. Тому дуже от важливо це правильно балансувати. От саме такий баланс ми знаходимо по дохідній частині і зараз із кожним міністерством обговорюємо видаткову часину. Сьогодні ми зустрічалися з Міністерством охорони здоров’я, я особисто. Мої заступники також зустрілися з сімома міністерствами сьогодні. Тобто кожної години йде робота над бюджетом, тому зараз не треба говорити про основні параметри. От коли ми вийдемо вже на остаточну редакцію, тоді ми це повністю оприлюднимо. Але в принципі, я відкритий, я комунікую зараз, що відбувається кожного дня, і коли якісь будуть досягнуті домовленості, я буду відкритий з того самого дня, я буду про це повідомляти.

– Який ви курс долара будете закладати до бюджету, точніше, гривні до долара?

– 27 – 27,2.

– 27,2? Ну вже зараз він вже трішки вищий, хоча він стабілізувався за останній час. Тобто ви прогнозуєте, що він десь таким і буде чи…

– Він таким і залишиться, так.

Є ДЕКІЛЬКА ІНІЦІАТИВ, ЯКІ ЗАРАЗ ПРОГОВОРЮЮТЬСЯ – Є ПІДВИЩЕННЯ МІНІМАЛЬНОЇ ЗАРПЛАТИ, Є ОСУЧАСНЕННЯ ПЕНСІЙ, ТОБТО ЦЕ ТЕ, ЩО МИ ЗАРАЗ ОБГОВОРЮЄМО І ЯКЩО МИ ЗНАЙДЕМО МОЖЛИВІСТЬ – ЦЕ БУДЕ ЗРОБЛЕНО

– Гаразд, але все-таки, про у глобальному масштабі прибутки держави. Більшими вони очевидно не стали за цей рік, але уряд заявляє про бажання підвищити соціальні видатки до грудня, як це було раніше заплановано? І віце-прем’єр Розенко, і міністр соцполітики про це принаймні говорять.

– По-перше, соціальні стандарти ми вже підвищили. З грудня вони вже підвищені, рішення уряд вже прийняв. Тобто це ще було зроблено у травні місяці.

– Так, а потім влітку було засідання уряду, на якому нібито було ухвалене рішення про підвищення до грудня, восени цього року.

– Будь-які інші зміни ми будемо намагатися робити. Просто треба також розуміти, що…

– Я, якщо чесно, не зовсім розумію, про що йдеться, тому я у вас запитую як у людини відповідальної.

– Є декілька ініціатив, які зараз проговорюються – є підвищення мінімальної зарплати, є осучаснення пенсій, тобто це те, що ми зараз обговорюємо і якщо ми знайдемо можливість – це буде зроблено.

– Тобто мінімальна зарплата чи мінімальна пенсія може бути підвищена восени цього року?

– Так, це зараз обговорюється – якщо буде ресурс, розумієте. Зараз треба нам знайти ресурс для цього і ми над цим працюємо. Тобто я не хочу зараз говорити, що це абсолютно точно буде зроблено. Це буде також безвідповідально. Це треба говорити, коли на 100% знаєш, що воно відбудеться. Якщо б в нас була спецконфіскація цього року, це можна було б зробити. А зараз ну дуже серйозні втрати від того, що цього не відбулося. Це дуже високі втрати. І тому це треба розуміти, що якщо ми втрачаємо десь від дохідної частини, то, по-перше, спочатку треба це компенсувати, а потім шукати можливості також якихось там додаткових платежів. Але ми про це думаємо.

– Наскільки це можливо, якщо звичайно воно буде, наскільки можливе підвищення мінімальної зарплати, мінімальної пенсії, в яких обсягах це може бути?

– Абсолютно неправильно про це зараз, я думаю, ні мені, ні моїм колегам про це говорити. Тому що ще раз – у нас відповідальна позиція, коли ми бачимо, що це можна зробити – ми це робимо. А навіщо зараз робити там якісь, теорію розводити, тому що це просто принципово невірно. Я ж міністр фінансів, я не сейлзмен, зрозумійте.

– Велике питання, яке теж дуже сильно дискутується, запроваджений новий закон про державну службу, запроваджена система електронного декларування…

– Система електронного декларування ще не запроваджена.

– Буде запроваджена.

– Вона буде запроваджена з 15 серпня.

– Так, хоча, до речі, теж є ризики, так, чи воно буде чи ні?

– Ні, ніяких ризиків немає. Ця ситуація є під контролем. Сьогодні була заява Президента, що він зробить все можливе, щоб вона 15 числа запустилася, він персонально контролює цю ситуацію, тому ну я не бачу тут якихось ризиків, насправді.

НА ДЕРЖАВНІЙ СЛУЖБІ МАЮТЬ ПРАЦЮВАТИ МОТИВОВАНІ ЛЮДИ. ЗВИЧАЙНО, КОЛИ ЇМ НЕ ВИСТАЧАЄ ГРОШЕЙ, ВОНИ ДУМАЮТЬ ПРО ТЕ, ЯК ВИЙТИ З РОБОТИ, А НЕ ЯК ВИКОНУВАТИ СВОЮ РОБОТУ КРАЩЕ

– Люди, які працюють на державній службі, надзвичайно стурбовані цими запровадженнями і багато хто, хто пішов на хвилі першого патріотизму після революції працювати в держслужбу, багато хто вже пішов і зараз нову вже очікується певна хвиля звільнень. Поправте мене, якщо це не так. Чи є плани держави підвищувати зарплати державному апарату для того, щоб люди змогли жити на ті гроші, які вони заробляють на державній службі?

– Дійсно, після прийняття закону про електронне декларування дуже багато людей задаються питанням – у нас досить низькі зарплати, ми й так не вмотивовані працювати, а ще й зараз ми будемо все декларувати, абсолютно нас всі будуть контролювати, всі наші рухи, то навіщо нам це потрібно? Чи це призведе до якогось відтоку людей з державної служби? Не знаю. Я думаю, що ні.

– У вашому Міністерстві ще не було таких заяв?

– Ми не проговорюємо це.

– Ніхто не хоче звільнитися в серпні?

– Що-що?

– Немає хвилі людей, які хочуть звільнитися в серпні?

– Хтось про це говорить, але чи буде це масово, чи не буде – я не знаю. Але точно, проблема така існує. І проблема не з електронним декларуванням, то вже якось так другорядне.

– Це все разом.

– Головне – це все ж таки рівень зарплат. І надзвичайно важливо, щоб рівень зарплат був вищим. І коли рік тому йшла розмова про закон про державну службу, якщо пам’ятаєте, в мене публічна була позиція, що ота модель, яка запроваджується, не дозволить нам піднімати зарплати для тих, хто дійсно… кого ми хочемо отримувати в державній службі. І насправді, в такій редакції все ж таки він був прийнятий, з деякими змінами, які дають певну гнучкість звичайно, але зараз я як міністр фінансів, мені дуже складно знайти можливості в рамках цієї системи, нового закону, знайти кошти для фінансування. Дуже складно це зробити. Я це намагаюся зробити, але це складно. В наступному році це будуть навіть ще більші ресурси, тому для мене це є пріоритетом. Тому що я думаю, що на державній службі мають працювати люди, які мотивовані, особливо зараз, у часи змін, коли дуже відповідальні всі рішення, в яких ти приймаєш участь. Це відповідальні рішення, і люди мають бути мотивовані. Звичайно, коли їм не вистачає цих грошей, вони думають про те, як вийти з роботи, а не як виконувати свою роботу краще або, вибачте, займаються корупцією – і те, і інше не є припустимим.

Я ДАВ ДОРУЧЕННЯ, ЩОБ ДО КІНЦЯ СЕРПНЯ "ЄДИНЕ ВІКНО" ЗАПРАЦЮВАЛО В 192 ПРОПУСКНИХ ПУНКТАХ, МИТНИХ ПУНКТАХ, У ПОВНОМУ ФУНКЦІОНАЛІ

– Гаразд, також у цьому місяці була запроваджена нова хвиля чергової реформи Державної фіскальної служби, яка є однією з великих проблем взагалі для українців, для українського бізнесу. Іноземні інвестори надзвичайно скаржаться і на складність адміністрування, і на інші проблеми, з якими вони стикаються. Запроваджена система "Єдиного вікна" на митниці, що вже вона засвідчила, які можливо вже є плюси, мінуси? Чи запроваджено вже тотально це "Єдине вікно", чи тільки в окремих точках?

– "Єдине вікно" запрацювало з 1 серпня в тестовому режимі. Це те в принципі, що ми і планували, тобто запустили його 1 серпня. Ще 29 липня я проводив нараду з контролюючим органом, який приймає участь у роботі "Єдиного вікна", і там вже бачив певні проблеми, хоча я думав, що все вже врегульовано, але до останнього приходилося підкручувати цю систему, щоб вона почала працювати з 1 серпня. Вона запрацювала. Сьогодні я був на Київській митниці разом з Романом Насіровим, де ДФС презентувала, як вони реалізовують це на конкретній митниці. Там вони реалізували повний функціонал, навіть не в тестовому режимі. Ну подивимося, в принципі ідея... Я дав доручення, щоб до кінця серпня "Єдине вікно" запрацювало в 192 пропускних пунктах, митних пунктах, і запрацювало в повному функціоналі. Це означає декілька елементів – перше, щоб була реалізовано умова мовчазної згоди, це надзвичайно важливо, бо зараз не всюди це працює. Що це таке? Це означає, що от наприклад, приймає участь три контролюючих органи в розмитненні – якщо протягом чотирьох годин один із них не надав позитивного висновку, це означає, що розмитнення автоматично, по цій функції здійснено. От без цього "Єдине вікно" ефективно не запрацює. Тобто це перший елемент. Другий елемент – ми також намагаємося досить швидко запустити зараз попереднє декларування. Зараз "Єдине вікно" працює дійсно так – ти приходиш там з флешкою, електронний документ подаєш у вікно, хоча можна, в принципі, до цього попередньо подати в електронному вигляді – або e-mail, або онлайн – просто подати декларацію в електронному вигляді, повну декларацію. І потім, коли ти вже приходиш на митницю, вона вже опрацьована. Такі елементи мають запрацювати вже з вересня в повному фунціоналі. Це є надзвичайно важливим. Я впевнений, що це буде зроблено, тому що зараз це є пріоритетом – ми зустрічаємося, ми проговорюємо проблематику. І мені як міністру фінансів треба контролювати ініціативи, над якими ми працювали. І будь-які інші ініціативи ми будемо контролювати. Це надзвичайно важливо. Наприклад, ми будемо створювати моніторинговий центр по митницях. Для чого? Тому що зараз є митниці, якісь узагальнені дані. Нам треба моніторити діяльність митниці по різних параметрах, порівнювати їх кожного дня. І там, де є якісь невідповідності, означає, що щось не так з тією митницею. І треба відповідне реагування робити. Механізми контролю з боку Міністерства ми будемо посилювати.

ВПЕВНЕНИЙ, ЩО НАША СПІВПРАЦЯ З МВФ ЗАРАЗ ДОСИТЬ КОНСТРУКТИВНА, МИ БАГАТО РАЗОМ РОБИМО, ПЛАНУЄМО І ОТРИМУЄМО ВІДПОВІДНУ ПІДТРИМКУ ВІД ФОНДУ

– Гаразд, щодо МВФ. Україна так і не отримала цей третій транш МВФ, про який так багато говорили. У чому причина і як це вплине на країну?

– Причина дуже проста, бо ще не було засідання Ради директорів, яка має відбутися наприкінці серпня. Ми планували на кінець липня, але просто не вписалися у графік МВФ. Зараз вони знаходяться, більшість директорів, у них три тижні – хто у відпустці, але в принципі, офіційно вони не працюють. Рада директорів не засідає.

– Ми кожного дня читаємо новини про те, що МВФ дає 12 млрд доларів Єгипту, наприклад, сьогодні була новина, або ще кудись.

– Це ж не Рада директорів приймає рішення. Це от як у нас там коментує або хтось зі спікерів МВФ, або хтось з міністрів фінансів, Єгипту, наприклад. Тобто це не є рішення Ради. Рада офіційно буде засідати в третьому, на четвертому тижні серпня. Тоді ми й сподіваємося мати наше засідання, де буде обговорюватися питання України, і сподіваємося на позитивне рішення стосовно траншу. Я коли говорив про бюджет, це неприпустима помилка для міністра фінансів, я про курс – у нас курс закладений 27,2 насправді.

– Я теж здивувалася.

– Так це реальний є курс, з огляду на те, в якій ситуації ми зараз знаходимося.

– Ви все-таки розраховуєте на позитивне рішення щодо цього третього траншу?

– Звичайно.

– Це приблизно 3 млрд доларів, так?

– Рішення стосовно наступного траншу буде приймати безпосередньо Рада директорів. Тобто ми очікували 1,7 млрд, але деякі умови не були вчасно виконані, там дещо було відтерміновано і йшла розмова про зменшення траншу, але це питання Ради директорів. Я впевнений, що наша співпраця зараз досить конструктивна, ми багато що разом робимо, плануємо і ми отримуємо відповідну підтримку від МВФ.

– Гаразд, дякую вам. Олександр Данилюк – міністр фінансів України був гостем нашої програми.

Тетяна Даниленко, "5 канал"

Попередній матеріал
Мінагрополітики: Азійський ринок для України є дуже перспективним
Наступний матеріал
"Ветеранський велопробіг" вирушив з Ужгорода до Києва

Міністр фінансів впевнений, що проект держбюджету буде внесено до 15 вересня

Міністр фінансів назвав кандидатури своїх заступників

Данилюк розповів, коли буде прийнято рішення щодо надання Україні третього траншу МВФ

Данилюк: Витрати з бюджету на силовий блок у 2017 році залишаться такими ж – 5% ВВП