ВЛАСНІСТЬ ДЕРЖАВИ – ЦЕ НАЙБІЛЬША ГАРАНТІЯ, ЯКА МОЖЕ ІСНУВАТИ В БАНКІВСЬКОМУ СЕКТОРІ
– Можна привітати з успішною операцією? В нашій студії в попередній годині наші гості зійшлися на думці про те, що це була операція з націоналізації. Дехто навіть назвав "спецоперацією". Та доба, яка минула після того як це рішення стало офіційним, – наскільки вона показова з точки зору реакції, і наскільки можна говорити, що період турбулентності, який, вочевидь, могло викликати це рішення, вже минув?
– Шкода, що я не був присутній на попередній розмові, коли те, що відбулося, назвали "спецоперацією"...
– В доброму розумінні говорили, переважно.
– Я сподіваюся, тому що насправді це ж було досить виважене рішення. Ми як уряд брали до уваги і системність цього банку, його вплив на фінансову систему. Ще раз нагадую – це найбільший банк у країні. Тому це досить важливе і визначальне рішення. І, звичайно, прихід власності в такій великій інституції, в такому великому банку – це непростий процес. Сьогодні перший день, він, у принципі, відбувся, я би сказав, без значних проблем. Хоча передбачалися певні обмеження, суто такі процедурні і передбачені законом, потрібно зробити певні дії. Але завтра банк має працювати взагалі повністю у штатному режимі. Найближчим часом ми призначимо новий менеджмент, ефективну професійну команду, яка буде далі розвивати банк. Тому "спецоперація", не "спецоперація", але те, що зробила держава, – це держава врятувала банк. Держава надала стабільність банку і його вкладникам, віру в майбутнє. Бо, у принципі, власність держави – це найбільша гарантія, яка може існувати в банківському секторі.
– Я правильно розумію, що вже завтра юридичні особи зможуть користуватися всіма можливостями, пов’язаними з банком? Тобто те, що вони сьогодні були обмежені, завтра у них така можливість уже буде. Сьогодні голова Нацбанку казала "це було пов’язано з технічними процедурами".
– Так воно є насправді, тобто навіть сьогодні реєструвалися деякі платежі, які завтра будуть здійснені. Тобто мінімальні обмеження, завтра їх не має бути.
– Було питання, певний час інтригою було те, наскільки під контролем держави опиниться система електронних платежів "Приват24"? Вона є надзвичайно вагомою у структурі банку, вона стосується безпосередньо українців, кожного пересічного українця. Чи можна вже поставити крапку в цьому питанні, що ця система повністю під контролем, і сюрпризів від неї не буде?
– По-перше, банк великий, тому майже все, не тільки система, торкається кожного українця – 20 мільйонів вкладників, вважайте, що це стосується кожного. Тому це не тільки система платежів. Але дійсно система платежів є важливою складовою, і це певно було такою значною перевагою "Приватбанку" перед іншими банками, і конкурентною перевагою – якість послуг, досить зручно. Цим багато хто користувався, а також і малий бізнес, тобто це така універсальна система. Тому, звичайно, ми будемо зберігати, не тільки зберігати, а також і розвивати в майбутньому. Тобто це в планах, це зараз відбувається, вона працює у штатному режимі і так і буде працювати.
ПЕРЕДБАЧАЮТЬСЯ ГАРАНТІЇ ДЛЯ ЗАХИСТУ ВСІХ ДЕПОЗИТІВ ФІЗИЧНИХ ОСІБ ДЕРЖАВНИХ БАНКІВ
– Як, на вашу думку, вплине націоналізація "Приватбанку", яка вже в процесі, на ухвалення бюджету, тому що це питання активно обговорюватись почне вже завтра, в сесійній залі. Я до чого запитую? Власне паніка, щодо якої були великі побоювання, багато в чому каталізується в тому числі й політичними силами, зокрема опозицією. От реакція опозиції на цю подію – як би ви її окреслили і охарактеризували?
– Час же для цього рішення не брався спеціально. Тобто так просто сталося, що ситуація в банку погіршилася. І Національний банк мав прийняти відповідне рішення, і звернувся до уряду, щоб ми протягнули руку, допомогли банку, взяли і перевели його в державну власність. Тобто ми як уряд не вибирали час для цього. Дійсно, зараз бюджетний процес, хтось на цьому буде… Ну це ж не без цього, всі знають нашу країну, кому ще цікаво дивитися інколи ці шоу по телебаченню, я маю на увазі залу, і цим користуються й деякі опозиційні політики. Тобто це буде використано, у принципі, але треба розуміти, що це дуже важливе рішення. Але таким самим важливим рішенням є прийняття бюджету. Це така сама відповідальність перед державою, яка зараз лежить на плечах парламенту. Це план життя країни на наступний рік. І, у принципі, найбільше в цьому плані закладені елементи дуже важливих реформ, які люди очікують – це є реформа охорони здоров’я, це реформа системи освіти, це також і рішення, які забезпечують збільшення мінімальної зарплати, це дуже важливий документ бюджету. І тому я впевнений, що парламент буде відноситись відповідально, і завтра всі відповідні рішення будуть прийняті. Це є відповідальність парламенту, і ми як уряд робимо все можливе, щоб це відбулося. Сьогодні відбулися відповідні зустрічі, ми проговорили і законопроекти, і доводили позицію. І, у принципі, я сподіваюся, що завтра буде ще один результативний день.

– До речі, він може бути результативним у першу чергу щодо президентського законопроекту, який стосується гарантування вкладів у "Приватбанку". Він внесений Президентом як невідкладний, і вже завтра може бути в залі. Яка його доля, на вашу думку, наскільки він знайде підтримку? По-перше, давайте почнемо з того, що там? Можливо, детальніше розкажіть, що закладене?
– Насправді передбачаються гарантії для захисту всіх депозитів фізичних осіб державних банків. Тобто зараз такі гарантії має "Ощадбанк", вони будуть також розповсюджуватися на "Укрексімбанк", на фізичних осіб, вкладників, а також на "Приватбанк", який зараз знаходиться у державній власності. Це крок для того, щоб дати додаткову – це навіть не гарантія. Тому що сам факт, що "Приватбанк" знаходиться у державній власності – це вже є 100% гарантія. Це просто додатковий сигнал для людей, що все нормально, все стабільно. Великий банк зараз знаходиться в державній власності, ваші вклади захищені, нема чого хвилюватися. Ну я хотів би побачити, хто буде голосувати проти цього закону, бо можу собі уявити, звичайно, хоча складно. Політик вийде і скаже: "А навіщо гарантувати ваші вклади? А давайте…" Тобто, я думаю, що всі підтримають цей законопроект, який... Посилають правильний сигнал всім.
– Як він працюватиме, цей законопроект? Тобто, по-перше, в разі чого починає діяти законопроект, який стане законом, по-друге, як працюватиме? І, напевно, ключове питання: чи вистачить коштів у тому самому Фонді гарантування вкладів у разі, якщо знадобиться, щоб він виконав своє призначення? Зокрема щодо вкладників "Приватбанку".
– По-перше, навіть зараз Фонд може виконати всі свої зобов’язання стосовно "Приватбанку" Тобто якщо б навіть було прийнято рішення відправити банк у Фонд, Фонд би повністю розрахувався з усіма. Але ми цей варіант не розглядали, тому що важливо щоб цей банк – великий банк, велика кількість вкладників – щоб він залишився в державній власності. Щоб жодної секунди не було перебою з платежами, щоб на секунду навіть банк не зупинявся. Це надзвичайно важливо, саме тому було прийнято рішення про націоналізацію. І як у фонді були кошти, так і зараз ми використали кошти, які були передбачені у бюджеті на цей рік. Ця сума була передбачена, тобто вона є, і ми будемо ці кошти вкладати у "Приватбанк", зараз він у державній власності. І це дасть 100% гарантію для всіх вкладників, зараз всі вклади є захищеними, абсолютно всі вклади є захищеними державою.

– З яких джерел буде відбуватися рекапіталізація "Приватбанку"?
– Як я і сказав, що в нас у бюджеті цього року передбачений певний ресурс для випуску наших державних облігацій. Тобто оце і є ресурс, це складний механізм, хоча це дуже просто. Ми випускаємо облігації, якщо просто говорити так, без деталей. Вони йдуть у статутний капітал банку, який за необхідності монетизується Національним банком. Тобто така гнучка система, яка забезпечує гнучкість, оперативність прийняття рішень, і повний захист всіх вкладників банку.
ПЕРЕВАГА "ПРИВАТБАНКУ" – ЦЕ ІТ-СИСТЕМА, ПРОБЛЕМНА СФЕРА – ЦЕ ПОРТФЕЛЬ КОРПОРАТИВНИХ КРЕДИТІВ ГРУПИ
– Повернемося до питання націоналізації, яке, очевидно, було непросте в першу чергу в площині діалогу з тепер вже колишніми акціонерами. І от, виходячи з сьогоднішніх заяв, ми бачимо, що є така єдина позиція: банк має втриматись, громадяни-вкладники не мають постраждати. Поки що ми бачимо конструктив. Чи бачите ви, що цей конструктив з боку колишніх акціонерів збережеться і далі? Або ризик якихось непорозумінь залишається?
– По-перше, як я сказав, що це було відповідальне, важливе рішення з боку держави. Я зараз сприймаю позицію попередніх власників також відповідальною. Тобто дійсно зараз і менеджмент, який буде зараз змінений державою, тобто попередній менеджмент, а також акціонери, максимально сприяють тому, щоб цей перехід відбувся. Тому що розуміють, що дійсно в банку були певні проблеми. І зобов’язання і акціонерів, і менеджменту в тому, щоб банк працював, щоб жодний вкладник не постраждав. Тому, коли така ситуація виникла, власники також розуміли свою відповідальність, і менеджмент розумів свою відповідальність. Тому і було звернення на Кабінет міністрів, яке говорило, що "ми готові посприяти, прийміть це рішення, захистіть банк, ми сприятимемо передачі банку в державні руки". А це дуже складний механізм, якщо просто це кинути, це складно. Але все можливо, є сприяння, тобто це відбувається. І також є певні гарантії щодо внесення, реструктуризації портфеля цього банку. Ви знаєте, велика частина портфеля належить групі. І власники взяли на себе зобов’язання довнести заставу в цей портфель… Навіть після того як ми капіталізували повністю банк, це ще більше посилить банк. Тобто ми розраховуємо на розвиток цього банку в державних руках, і я в цьому впевнений.

– Чи не головна перевага "Приватбанку" – це ота сама розгалужена і унікальна IT-система, яка близька і зрозуміла кожному громадянину. Чи не головна його проблема – це корпоративні кредити. Ті самі, які власне і породили діру у 149 мільярдів, майже, гривень. Що буде далі з тими проблемними кредитами? Вони будуть якось списані? Вони будуть реструктуровані? Вони будуть стягнуті? Якщо стягнуті, то у вигляді чого? Це питання відповідальності тих самих акціонерів, які довели банк до такого стану, що його визнали несплатоспроможним?
– Я можу тільки підтвердити, ви дійсно правильно все описали. Дійсно перевага – це ІТ-система, проблемна сфера – це портфель корпоративних кредитів групи. Тому важливим є збереження системи, бо це є те, що робило цей банк успішним. Успішним серед вкладників, серед тих, хто користується платіжною системою – це було зручно. І тому ми будемо це, вже у державній власності, максимально використовувати для того, щоб далі розвивати банк. Стосовно кредитного портфеля. Ви сказали про відповідальність власників – це дійсно так. Тобто вони, розуміючи свою відповідальність, надали гарантії щодо реструктуризації свого портфеля і забезпечення цього портфеля заставами. Це означатиме, що після того, як це буде зроблене, проблемність портфелю просто зникне. Це буде нормальний портфель.
ЗАРАЗ ТРЕБА ПОПЕРЕДНІМ ВЛАСНИКАМ ВНЕСТИ ЗАСТАВИ, І ТОДІ У НАС НОРМАЛЬНИЙ КРЕДИТНИЙ ПОРТФЕЛЬ. ЯКЩО ЦЬОГО НЕ БУДЕ ЗРОБЛЕНО – ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ПЕРЕДБАЧЕНА ЗАКОНОМ
– Є якісь строки цьому?
– Будь-який банк, у принципі, вимагає декілька речей. Що означає правильний, якісний портфель? Є позичальник, він сплачує за кредитом, він також дає заставу під цей кредит. Якщо він не буде виконувати свої зобов’язання, тоді забирають цю заставу – так працюють банки. Зараз є позичальники, зараз треба попереднім власникам внести застави, і тоді у нас нормальний кредитний портфель. Якщо цього не буде зроблено – відповідальність передбачена законом.

– Яка?
– За доведення банку до неплатоспроможності.
– Це вже до компетентних органів питання.
– Наше завдання зараз, щоб цей банк розвивався. Ми стабілізували зараз ситуацію – це те, за що ми зараз відповідальні, і ми це робимо.
– Щодо МВФ. Як ви вважаєте, наскільки ближчими ми стали ще до одного траншу у зв’язку з цією визначальною подією – націоналізацією "Приватбанку"? Не секрет, що вона була однією з ключових умов подальшої співпраці з МВФ. Можна вважати, що ми стали ближче до наступного траншу і наскільки?
– Це дійсно не секрет. Вже не секрет, що це було умовою. Хоча, якщо ви згадаєте, влітку у нас була ситуація, коли була затримка з траншем. Вона саме була пов’язана з тим, що на той момент очікувалося виконання власниками певних зобов’язань щодо стабілізації банку. Тому була певна затримка, ми про це не могли тоді говорити, з огляду на те, що це, у принципі, важлива, дуже сенситивна інформація для ринку, як ви розумієте тепер. Але вже коли власники завершили певний етап, тоді дійсно був транш. Зараз ситуація, я би сказав, схожа, тому що рішення прийнято, відповідальне рішення, і це зроблено не заради траншу МВФ, як ви розумієте, а заради того, щоб врятувати банк і захистити вкладників. Це дійсно нас зараз наближає. Всі розуміють, МВФ розуміє, світове товариство розуміє, що це надзвичайно важливе, складне рішення. Це більше, ніж просто передача банку в державну власність, це набагато більше. Але, все ж таки, у програмі МВФ це одна була з умов, вона виконана. Зараз нам важливо прийняти бюджет вчасно. Ми сподіваємося, що завтра це буде зроблено, і найближчим часом ми отримаємо додатковий транш. Ще раз кажу, це нам важливо, скоріше, як знову сигнал – те, що ми на правильному шляху. Ми можемо приймати складні рішення, ми можемо приймати системний бюджет, який змінює країну. І парламент може показати свою єдність з урядом, і з Президентом. Тому це крок назустріч, я впевнений, що скоро буде транш. Але, знову ж таки, це не мета. Треба рухатись далі, є дуже багато рішень, які будуть змінювати державу, які треба приймати.
Нагадаємо, 18 грудня стало відомо, що "Приватбанк" переходить у 100% власність держави. У Мінфіні та правлінні "Приватбанку" вже запевнили, що з грошима вкладників нічого не станеться.