5 канал

Павло Розенко: Пенсійний фонд необхідно звільнити від невластивих йому виплат

Віце-прем’єр-міністр України Павло Розенко у програмі "Погляд" на "5 каналі" розповів про те, чи будуть затримки у виплаті пенсій і чи підвищуватимуть пенсійний вік, які кроки у пенсійній реформі будуть зроблені найближчим часом

ПЕНСІЇ, ПОПРИ ВАЖКИЙ ФІНАНСОВИЙ СТАН ПЕНСІЙНОГО ФОНДУ, БУДУТЬ ВИПЛАЧЕНІ ВЧАСНО І В ПОВНОМУ ОБСЯЗІ. ЖОДЕН ПЕНСІОНЕР НЕ ОТРИМАЄ ЗАТРИМОК У ПЕНСІЙНИХ ВИПЛАТАХ

– Катастрофа чи ні? Сьогодні цими словами були наповнені інформаційні стрічки, і зокрема міністр соціальної політики Андрій Рева вважає, що Пенсійний фонд на межі катастрофи. Після того з’являється ваша заява про те, що пенсіонерам нема про що хвилюватися – всі свої виплати і пенсії отримають. Як розуміти такі різні оцінки двох профільних членів уряду?

– Я би не сказав, що це різні оцінки. Я сказав би про те, що я уточнив певні сентенції, про які говорив міністр соціальної політики. Скажу лише одне, що справді Пенсійний фонд України об’єктивно знаходиться в непростій ситуації. У зв’язку з тим, що реально є падіння економіки, були здійснені заходи, в тому числі з детінізацією заробітних плат, і зменшена ставка єдиного соціального внеску. Очевидно, що доходи Пенсійного фонду скоротилися. Була названа навіть сума – 145 мільярдів гривень дефіциту Пенсійного фонду, хоча це не є класичний дефіцит, але, тим не менше, щоб простіше було для розуміння. Але, попри це, ніякої катастрофи в Пенсійному фонді немає, і уряд не допустить ніякої катастрофи у виплаті пенсій, ніяких кризових явищ на собі пенсіонери не відчують. Пенсії, попри важкий фінансовий стан Пенсійного фонду України, будуть виплачені вчасно і в повному обсязі. Жоден пенсіонер не отримає затримок у пенсійних виплатах. Ми показали свою ефективність у цій діяльності. Минулого року ми зокрема були свідками, частина людей – учасниками бойових дій, йшли активні військові дії. Попри це, ми вчасно, в повному обсязі, день у день сплачували всі свої пенсійні зобов’язання перед людьми. І соціальні виплати здійснювалися вчасно, і так буде тривати і далі.

– Але з дефіцитом Пенсійного фонду вочевидь треба щось робити. І той таки міністр соціальної політики Рева каже, що один із варіантів – це, все ж таки, зміни навколо єдиного соціального внеску. І одразу ж з’являється ваша заява про те, що підвищуватися ці 22%, які є зараз, не будуть – ця позиція зафіксована. Міністр допускає, що, можливо варто розширити коло платників єдиного соціального внеску. Чи можливий і такий варіант і в який спосіб?

– Перше. Треба чітко говорити, що ті 145 мільярдів гривень видатків державного бюджету Пенсійного фонду України – це є абсолютно прогнозована цифра. Вона закладена сьогодні в державному бюджеті України. З’явилася та велика цифра якраз після зменшення ставки єдиного соціального внеску, яка відбулася від 40% до 22%. Ми свідомо йшли на зниження єдиного соціального внеску, тому що це крок назустріч економіці, на зустріч бізнесу, щодо зменшення податкового тиску на підприємства, на підприємців. Таким чином у підприємств і підприємців є можливість легалізувати ринок праці, легалізувати заробітні плати, збільшити заробітні плати. Тому це абсолютно чіткий свідомий крок влади назустріч бізнесу. Тому, очевидно, що мова не буде йти про збільшення єдиного соціального внеску. Ми зафіксували ідеологію зменшення податкового навантаження і в цілому в тиску на бізнес. Тому ми дотримуємося того, що ставка єдиного соціального внеску буде на сьогоднішній день 22%, і вона збільшуватися не буде. А проблеми Пенсійного фонду ми будемо вирішувати в тому числі за рахунок того, що буде проводити уряд разом з Верховною Радою, разом з Президентом такі економічні реформи, які запустять українську економіку, і наслідком цього стане збільшення доходів Пенсійного фонду.

НА СЬОГОДНІ У ВЕРХОВНУ РАДУ ВЖЕ ВНЕСЕНА ЧАСТИНА ПЕНСІЙНОЇ РЕФОРМИ, ЯКА ПОЛЯГАЄ В ЗАПРОВАДЖЕННІ ДРУГОГО РІВНЯ ПЕНСІЙНОГО СТРАХУВАННЯ – НАКОПИЧУВАЛЬНОЇ СИСТЕМИ

– Ви зокрема сказали, що окрім того варіанту, який озвучив міністр, може бути інші джерела і інші ресурси для наповнення Пенсійного фонду. Але запустити реформи – це, знаєте, дуже така обтічна форма і може бути дуже розтягнута в часі, а Пенсійний фонд наповнювати треба вже зараз. Якщо говорити про швидкі рішення, то що це може бути?

– Перше, ми не лише декларуємо проведення реформ, а ми їх здійснюємо. Зокрема зменшення ставки єдиного соціального внеску – це якраз абсолютно реальний крок, який зможе, на мій погляд, допомогти бізнесу швидше запуститися, швидше створити нові робочі місця і швидко легалізувати в тому числі свою діяльність. Це один із перших кроків. Але, безумовно, що легалізація економіки, легалізація заробітної плати не лише залежить від ставки єдиного соціального внеску. Тому уряд буде працювати в різних напрямках, дуже швидко – це безумовно дерегуляція бізнесу, зменшення тиску на бізнес. Я думаю, що найближчим часом суспільству буде запропонована, в цілому представлена глибока реформа Державної фіскальної служби. Ми будемо знімати тиск на бізнес. І повірте мені – тягнути з цими реформами ніхто не буде. Ми самі зацікавлені якомога швидше вирішити питання зі скороченням дефіциту Пенсійного фонду і знайти додаткові ресурси, які ми спрямуємо на збільшення пенсійних витрат. Адже проблем у пенсійній сфері і в наших співгромадян у пенсійному забезпеченні справді досить багато.

– Одна з таких проблем – це те, що у значної кількості українських пенсіонерів розмір пенсії менший, ніж прожитковий мінімум. Доплати, які доводять цю пенсію до прожиткового мінімуму хоча б, здійснюються, за словами голови Пенсійного фонду Олексія Зарудного, не з бюджету,  з якоїсь окремої там статті бюджету, а саме з Пенсійного фонду, а він у нас і так дефіцитний. Голова Пенсійного фонду каже – треба змінювати законодавство. Коли до цього дійде справа?

– На сьогодні у Верховну Раду України вже внесена частина пенсійної реформи, яка полягає, перше, в запровадженні другого рівня пенсійного страхування – накопичувальної системи. І це є принципова позиція уряду, влади в цілому. Запровадження накопичувальної системи у нас зафіксовано в коаліційній угоді, в програмі діяльності уряду. Ми рухаємося цим напрямком. І друге, те що сьогодні зафіксовано в цьому законопроекті – це якраз звільнення Пенсійного фонду від невластивих йому функцій. Тому що ви правильно сказали, але не за рахунок Пенсійного фонду, а через Пенсійний фонд. Хоча ця доплата до прожиткового мінімуму не є класичною пенсійною виплатою – це соціальна допомога.

– Гарантія по суті, так.

– Тому вона має здійснюватися справді через Державний бюджет України і не обов’язково через Пенсійний фонд. Все таки треба розділити два цих параметра. Пенсія – класична страхова виплата. Соціальна допомога має здійснюватися через відповідні державні органи – місцеві органи влади, управління соцзахисту.

ПИТАННЯ ПЕНСІЙНОГО ВІКУ НА СЬОГОДНІ ЗНЯТО З ПОРЯДКУ ДЕННОГО. І МИ НЕ БУДЕМО ВНОСИТИ ЖОДНИХ ІНІЦІАТИВ ЩОДО ПІДВИЩЕННЯ ПЕНСІЙНОГО ВІКУ В УКРАЇНІ

– Пенсійний вік – ця тема вже колись піднімалася і мала широкий резонанс. І от сьогодні Іван Міклош, радник голови уряду з питань реформ, знову говорить про те, що, все ж таки, пенсійний вік треба піднімати. Це болісно, але це єдино правильний шлях для того, щоб відбулася реформа. Вам, знову ж таки, довелося швидко на це реагувати і говорити про те, що ні про яке підвищення пенсійного віку не йдеться. На порядку денному переговорів з Міжнародним валютним фондом це питання не стоїть. Хоча Іван Міклош каже, що, все ж таки, МВФ цього вимагає. Як тут зрозуміти?

– Ситуація тут абсолютно проста. Справді йде дискусія навколо цього – як збалансувати бюджет Пенсійного фонду України. Є кілька підходів. На моє глибоке переконання, вирішувати проблеми за рахунок простих громадян і скорочувати дефіцит Пенсійного фонду за рахунок скорочення пенсійних програм або підвищення пенсійного віку на сьогодні – це неправильний і несправедливий крок щодо наших співгромадян. І не дає сьогодні підвищення пенсійного віку жодного реального фіскального ефекту для пенсійної системи України. Тому ми зорієнтовані на те, щоб не скорочувати пенсійні програми, не обмежувати права громадян, а все-таки шукати додаткові доходи Пенсійного фонду, збільшувати доходну базу Пенсійного фонду. А це детінізація заробітних плат і запуск економіки, і в тому числі підвищення заробітних плат, що є надзвичайно актуально. І зменшення єдиного соціального внеску вдвічі, на мій погляд, дає прекрасну можливість бізнесу якраз закласти частину цих коштів у підвищення заробітних плат. У бізнесу, підприємців з’явився додатковий ресурс. Так, частину цього ресурсу треба і потрібно вкладати в розвиток власного бізнесу. Але було б абсолютно справедливо, щоб частина цього ресурсу, який держава віддала бізнесу, все-таки пішла в зростання і збільшення заробітної плати у країні.

– Це вже питання до кожного конкретного підприємця.

– І я сподіваюся, що підприємці і підприємства, скажемо так, повірять владі, повірять уряду. Адже збільшення заробітної плати і детінізація бізнесу – це питання довіри бізнесу до дій уряду. Тому ми говоримо про те, що, справді, наша позиція і політика є послідовною. Ми будемо зменшувати тиск на бізнес. Податковий, фіскальний, перевіряючий і регуляторний тиск на бізнес будемо зменшувати. Ми гарантуємо те, що будуть здійснені відповідні реформи. І з іншого боку, ми сподіваємося, що бізнес оцінить наші зусилля і все-таки здійснить заходи щодо легалізації заробітних плат, підвищення заробітних плат зокрема.

– А зараз ви такі тенденції спостерігаєте, бачите?

– Справа в тому, що рішення про зменшення єдиного соціального внеску було з 1 січня, тому ми фактично за новими правилами живемо лише чотири місяці. Я думаю, що реальну картину ми будемо мати по відгуку бізнесу на наші ініціативи реально у вересні-жовтні. Найголовніше зараз – за цей час показати всьому суспільству, що ми рухаємося далі в напрямку реформ. Що влада буде допомагати бізнесу, допомагати в усьому. Але, знову таки, кажу: ми хочемо мати зворотню комунікацію від тих людей, які створюють робочі місця, з тим, щоб забезпечити в тому числі підвищення якості та рівня життя пенсіонерів. Тому що, очевидно, від економічної активності, від економічного зростання прямо залежить добробут наших співгромадян.

– Повернуся до питання МВФ і співпраці з ним, знову ж таки, згадуючи, що пенсійний вік колись був суттєвим каменем спотикання у перемовинах з МВФ. Фонд довго наполягав на тому, що це необхідно. Нам вдалося, все ж таки, відстояти свою позицію. Чи справді не стоїть на порядку денному зараз це питання? І чи не станеться так, що просто перед черговим траншем, на який ми розраховуємо, воно несподівано виникне?

– Я сьогодні можу чітко заявити, що уряд не буде вносити до Верховної Ради України жодних ініціатив щодо підвищення пенсійного віку. Так, ми будемо працювати над системними змінами у пенсійній реформі, ми уже зробили перший крок – перші законопроекти внесені у Верховну Раду. Разом з експертами ми будемо працювати, з громадським суспільством, з фахівцями над вдосконаленням солідарної пенсійної системи. Але питання пенсійного віку на сьогодні знято з порядку денного. І ми не будемо вносити жодних ініціатив щодо підвищення пенсійного віку в Україні.

ЩОБ ОТРИМАТИ ВСІ СВОЇ СОЦІАЛЬНІ ВИПЛАТИ, ВСІ ПЕНСІЙНІ ВИПЛАТИ, ЛЮДИНА МАЄ ПЕРЕЇХАТИ І ПОСТІЙНО ПРОЖИВАТИ НА ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ

– Зрозуміло. Ірина Геращенко говорить про те, що зараз українська сторона систематизує виплати тимчасовим переселенцям для того, щоб виключити зловживання. Багато було розмов про те, що... по перше, зареєструвалися і там, і там. І отримують фактично продубльовані виплати. А, можливо, за цей час хтось пішов з життя і ці виплати вже не мають здійснюватися. Або, наприклад, випадки, коли реєструються там, отримують, а потім їдуть на окуповану частину. Як іде цей процес перевірки? Що він показує, що вдалося виявити?

– Процес перевірки, безумовно, йде ще непросто, тому що ми стикаємося з долями конкретних людей – людей, які втратили все. Але з іншого боку, мета цієї перевірки полягає в наступному – Україна не може допустити, і влада цього не допустить, щоб бюджетне фінансування, частина бюджетних коштів у той чи інший спосіб перетікала на окуповані території. І ми не допустимо жодних виплат, які потрапляли би в руки терористів, бойовиків і слугували підтримкою російському агресору і фінансували таким чином його діяльність. Тому для нас це принципове питання, але права справжніх вимушених переселенців ми маємо забезпечити і забезпечимо в повному обсязі. Безумовно, нам дуже важко відслідковувати реальне місце проживання людини – чи вона залишилася на своєму місці реєстрації, чи переїхала назад на тимчасово окуповану територію. Тому соціальні служби, Пенсійний фонд дуже щільно співпрацюють із відповідними службами – СБУ, Державною еміграційною службою, які дають нам регулярно інформацію про тих людей, які, скажемо так, переїжджають на місце проживання. А на сьогодні переїзд, повернення на тимчасово окуповану територію є підставою для припинення соціальних виплат і в тому числі пенсій для тих громадян. Ми сьогодні говоримо про те, що для того, щоб отримати всі свої соціальні виплати, всі пенсійні виплати, людина має переїхати і постійно проживати на території України.

ВІДНОВИТИ СОЦІАЛЬНІ ВИПЛАТИ НА ОКУПОВАНІЙ ТЕРИТОРІЇ ЗМОЖЕМО ЛИШЕ ПІСЛЯ ПОВНОГО ВИКОНАННЯ МІНСЬКИХ УГОД, КОЛИ БУДЕ ВІДНОВЛЕНА ПОВНІСТЮ ТЕРИТОРІАЛЬНА ЦІЛІСНІСТЬ УКРАЇНИ

– Чи не з цим пов’язані події, які відбуваються зараз на лінії розмежування? А звідти українські журналісти, зокрема видання Цензор.НЕТ, надають фоторепортажі, а там черги саме з тимчасово окупованої на територію України. Причому ці черги рухаються дуже і дуже повільно, але в той бік немає таких черг, а от звідти є. Чи не з цим пов’язано, що почалися ці перевірки – хто має право?

– Я хочу одразу сказати про те що, безумовно, нас дуже бентежить соціальна ситуація, яка склалася на окупованій території. Безумовно, там люди реально страждають і реально позбавлені реального соціального захисту. Але треба зрозуміти, що люди там живуть під окупацією. Це окупована територія країни, тому, очевидно, що в нас, органів державної влади немає доступу до тієї території, до тих людей, щоб надати їм вчасно і в повному обсязі всю соціальну допомогу, заробітну плату, соціальні виплати дитячі, пенсії тощо. Тому ми говоримо про те, що ми забезпечуємо вам всі виплати на території, яка підконтрольна українській владі. В будь-якій точці України ви можете стати на облік і отримати всі належні виплати. Але відновити соціальні виплати на окупованій території ми зможемо лише після повного виконання Мінських угод, коли буде відновлена повністю територіальна цілісність України, коли там відновиться дія українських законів, і дія органів української влади. І тоді всі зобов’язання перед людьми, які не змогли виїхати через ту чи іншу причину з цієї території, ми виконаємо в повному обсязі.

– Георгій Тука, який нині є заступником міністра з питань окупованих зокрема з питань АТО, говорить про те, що зараз найнагальніше питання – це відновлення соцвиплат внутрішнім переміщеним особам. І він говорить про те, що сподівається на якісь рішення Кабінету міністрів вже на найближчому засіданні. Найближче засідання завтра, наскільки я розумію. Чи будуть ці якісь рішення?

– Я хочу сказати, що сьогодні готуються досить системні рішення, що стосується прав вимушених переселенців. Ми будемо приводити своє рішення у відповідність до нещодавно прийнятого закону України, який унормовує життєдіяльність вимушених переселенців. Ми будемо говорити про можливі спрощення процедури реєстрації, перереєстрації вимушених переселенців. Але це не означає те, що ми будемо спрощувати систему контролю за використанням бюджетних коштів. Все-таки ми повинні бути переконані, що допомогу переселенцям, всі соціальні виплати отримують справді переселенці, а не бойовики і терористи з так званих "Л/ДНР". Тому ми над цим працюємо. Хочу сказати про те, що всі – і Міністерство з питань відновлення територій та переселенців, Міністерство соціальної політики, безумовно, – знаходяться в постійному контакті з цією категорією, знають всі проблеми. І ми будемо намагатися спільно з громадянським суспільством, спільно з громадськими організаціями, працювати над тим, щоб – ці люди, знову таки повторююсь, втратили все, – відчули на собі, що вони не залишились сам на сам зі своїми проблемами і справді отримують від української держави всю належну соціальну допомогу.

НАШЕ ГОЛОВНЕ ЗАВДАННЯ – ШВИДКО ПРОДЕМОНСТРУВАТИ ЯКІСТЬ ТИХ РІШЕНЬ, ЯКІ МИ УХВАЛЮЄМО, ЩОБ СУСПІЛЬСТВО ВІДЧУЛО, ЩО У КРАЇНІ ЩОСЬ ЗМІНЮЄТЬСЯ

– Ви говорите про координацію з громадськістю. А як щодо координації всередині самого уряду? От зважаючи навіть на сьогоднішні заяви, коли вам довелося навздогін до заяви міністра Реви говорити і уточнювати. І це, до речі, не вперше, коли віце-прем’єр і профільний міністр виступають з якимись такими трішки неоднозначними заявами. По лінії, наприклад, міністра Нищука і віце-прем’єра Кириленка теж були такі не зовсім однозначності. Наскільки ця координація всередині уряду зараз є? Чи стала вона кращою чи гіршою з початку його роботи?

– Я думаю, що ми проходимо стадію становлення, тому абсолютно спокійно треба ставитися до таких моментів, коли просто уточнюється позиція того чи іншого урядовця. Повірте, між нами немає принципових розбіжностей. Ми все-таки формуємося і працюємо, намагаємося працювати як одна команда. І тому треба спокійно ставитися до тих процесів, які відбуваються зараз. Наше головне завдання – швидко продемонструвати якість тих рішень, які ми ухвалюємо, щоб суспільство відчуло, що все-таки у країні щось змінюється. Жити стає, умовно кажучи, трошки краще. І якість і рівень життя від тих реформ, які проводить влада, змінюється на краще.

– Ну що ж, будемо уважно стежити і за заявами, і за уточненнями.

Яна Конотоп, "5 канал" 

Попередній матеріал
У будинку для літніх людей на Київщині сталася пожежа – сім осіб загинуло
Наступний матеріал
Расмуссен: Санкції Заходу пов’язані із реалізацією реформ в Україні

Повернення на окуповану територію є підставою для припинення соціальних виплат – Розенко

Розенко: Пенсійний фонд не платив "мертвим душам" - документ

Павло Розенко: У неопалювальний сезон людина буде платити за газ на 350 грн менше за тисячу кубів

Розенко: Пенсії будуть виплачені вчасно попри важке становище Фонду