Попри зниження вартості нафти, мережі не поспішають змінювати цінники на українських заправках. Це викликає чимало запитань. Від початку червня пальне додало у вартості 2–3 грн на літрі. Стрімке подорожчання сталося практично з першими ударами Ізраїлю по Ірану, коли злетіли ціни на світовому ринку нафти. Чорне золото з минулого тижня значно подешевшало, а бензин та солярка в Україні – ні. То це спекуляції чи природна ситуація на ринку, дивіться в сюжеті журналіста "5 каналу" Сергія Барбу.
Нафта впала в ціні після перемир'я Ізраїль – Іран, але українські заправки це ігнорують
Ціни на бензин на одній із заправок у Запоріжжі перевалили за 60 грн. Така сама ситуація й у інших мережах. Одні водії обурені, інші на нові цінники не звернули уваги:
- "Не помічав, бо заправляюся газом і автівка робоча";
- "Я не дуже часто виїжджаю, вибачте. Але наче змінилися, давно не був";
- "Так, я помітив. Це пов'язане з ситуацією на Близькому Сході";
- "Так ціна ж впала!".
Від середини червня пальне подорожчало на 2–3 гривні. Процес почався практично одразу після того, як Ізраїль атакував Іран. Це не на жарт сколихнуло світовий ринок – ціни на нафту злетіли. Однак цифри на стелах в Україні почали змінювати нетипово хутко. Зазвичай, бензин та солярка в Україні дорожчали приблизно за два тижні після зростання вартості нафти.

Аналітики підозрюють картельну змову серед АЗС – Антимонопольний має втрутитися
"Це ситуація картельної змови. Коли використовуючи новини про те, що ціна нафти може значно зрости, окремі мережі вирішили підняти ціну на бензин. У цьому питанні має відреагувати Антимонопольний комітет і оштрафувати ці мережі", – наголосив керівник аналітичного напрямку мережі "АНТС" Ілля Несходовський.
Однак минулого тижня Ізраїль та Іран погодилися на перемир'я. І ринок нафти знову миттєво відреагував. Чорне золото марки Brent наближається до позначки $66 за барель. Приблизно такою була вартість нафти у травні. От на українському ринку пального ще одна аномалія – заправки не поспішають реагувати на зниження ціни нафти.
Вартість основних типів пального з минулого тижня практично не змінилася. Скажімо, бензин А-95 у середньому по країні коштує майже 59 грн за літр. Солярка теж не подешевшала – приблизно 55 гривень 90 копійок.
За останній місяць стабільною є ситуація хіба що з автомобільним газом. У червні він подорожчав приблизно на 40 копійок за літр. Останніми днями ціна також не змінювалася. У середньому LPG продають за ціною 34,5 гривні.
"Коли зростає ціна на нафту, має бути певна інерція, має пройти час, коли зреагують ринки нафтопродуктів. Таке зростання пов'язане не з кризою на Близькому Сході, а з ситуацією на регіональному ринку та ситуації всередині України", – пояснив генеральний менеджер у сфері розвитку ринків аналітичного центру DIXI GROUP Андрій Урста.

Газ майже не подорожчав, а бензин – до рекорду. Що гальмує зниження цін на пальне
Потенційно загальмувати подешевшання пального можуть коливання курсу валют. Скажімо, євро невпинно наближається до позначки 50 гривень. Більшість контрактів на імпорт пального укладають саме у валюті ЄС. Хоча вплив курсу не варто переоцінювати – він мінімальний.
"Якщо українські трейдери купують це паливо у європейських компаній, то курс євро відбиватиметься на ціні стели. Коли ціна на ринках нафти знижується, то ми не бачимо такого стрімкого подешевшання ціни на паливо в Україні. Але коли вона зростає, то дуже швидко ціни на стелах можуть змінюватися", – зауважив президент Асоціації українських банків Андрій Дубас.
Пального на ринку достатньо, переконують аналітики. Тобто проблема не у дефіциті, на ціну це ніяк не впливає. Україна справді практично повністю покладається на імпорт бензину, солярки та автогазу. Але купити пальне – не проблема, і постачальників вдосталь.
"Ринки тепер оптимістичні, вони знижуються. Думаю, що незабаром ми побачимо повернення цін до рівня, який був до початку війни у Перській затоці", – заявив економіст Олег Пендзин.
Потенційний дефіцит пального міг би виникнути ближче до середини літа, коли на європейському ринку підвищений попит. Річ у тім, що з травня в Україні почали продавати бензин з 5% спирту. Це світова практика, наша держава нічого нового не придумала. Але країна стикнулася з іншою проблемою: мережі не ризикують змішувати пальне з біоетанолом на території України, нафтобази досі залишаються ласою ціллю для росіян. Тому АЗС закуповують вже готову суміш на європейському ринку. У ЄС частка спирту у бензині удвічі вища, тому для України спорудили окремі лінії виробництва. Тому до кінця року Верховна рада дозволила продавати звичайний бензин – без спирту.
"А в цілому вважаю, що це гарна нагода переходити з наступного року на Е-10 (ред. – 10% спирту у бензині). Буде легше купляти і будемо більше споживати свого продукту. Споживач це ніяк не відчує, а стимул економіці надасть непоганий", – пояснив директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн.
Та все ж подешевшання нафти має для України й позитивний ефект. росії не вдалося отримати значний зиск від протистояння Ізраїлю та Ірану. Ціни на чорне золото російської марки Urals стрімко обвалилися. На торгах барель продають приблизно по $63, ціна у російських портах ще менша. Тобто вартість уже нижча, ніж її заклали у федеральний бюджет. Для економіки росії це ще не колапс, але точно болючий удар і втрата мільярдів.

Сергій Барбу, Денис Розенков, "5 канал"
Також дивіться відео:
Друзі, підписуйтеся на "5 канал" у Telegram. Хвилина – і ви в курсі подій. Також стежте за нами у мережі WhatsApp. Для англомовної аудиторії маємо WhatsApp англійською.