Вантажні вагони
Вантажні вагони Depositphotos

"Гроші є, але вони лежать без руху": чому з роками українська залізниця стає небезпечною

    Через зношення шляхів на УЗ вже сьогодні діють обмеження швидкості потягів на колії загальною довжиною 1 086 км, а 1746 км шляхів закрито для руху

    "Укрзалізниця" істотно недовиконує обсяги необхідних робіт з ремонту шляхів, економлячи на найбільш дорогих роботах, що призводить до зростання аварій на шляхах і не дозволяє залізничному транспорту в повному обсязі задовольнити потреби суспільства в перевезеннях – як вантажних, так і пасажирських. Через це УЗ завдає шкоди вітчизняному бізнесу та втрачає клієнтів. Така думка висловлюється у статті "Чому українська залізниця стає небезпечною" на 112.ua.

    "У цілому тенденція невтішна: УЗ істотно недовиконує обсяги необхідних робіт з ремонту шляхів, економлячи на найбільш дорогих роботах – модернізації та капітальних ремонтах залізничних шляхів, відзначають експерти. Обсяги виконання реконструкцій значно знизилися порівняно з минулим десятиліттям: у 2017 році було реконструйовано 141 км дорожнього полотна, у 2018 – 280 км, за планом на 2019 – 260 км. При цьому обсяг реконструкцій у 2007 році був уп'ятеро вищий, ніж у 2018-2019 роках, і становив 1446 км. Зі збереженням такого підходу через 20 років ремонт буде прострочено на 65% шляхів, а 30% шляхів доведеться закрити або істотно обмежити на них швидкість", – йдеться у матеріалі.

    Голова транспортного комітету Верховної Ради Ярослав Дубневич зазначив, що політика "Укрзалізниці" щодо відновлення інфраструктури переважно полягає у локальному "латанні" залізничного полотна. При потребі щорічно ремонтувати понад 6 тис. км полотна реальні показники ремонтів не досягають і половини від потреби. Наприклад, у 2019 році на розвиток інфраструктури передбачено лише 25% капітальних інвестицій.

    "Наслідком стало погіршення технічного стану рейок й обмеження швидкості, що означає збільшення терміну доставки, збільшення витрат на логістику. Хоча, враховуючи напрями реформування галузі, основною стратегічною метою УЗ має бути становлення підприємства як оператора інфраструктури, що забезпечує утримання, розвиток та ефективне використання всієї залізничної інфраструктури", – наголосив Дубневич.

    Якщо підходи УЗ до ремонту залізничних колій не зміняться, обсяги перевезень таких найважливіших вантажів, як кам'яне вугілля, залізна руда, зернові продукти, будівельні матеріали, хімдобрива, продовжать знижуватися, і це стане суттєвим обмеженням економічного зростання в Україні. Для звичайних українців це позначиться на перспективах зростання заробітних плат і пенсій, кажуть експерти.

    "Вже зараз УЗ не може гарантувати час, за який вантаж буде доставлено. При нормативі 250 км/добу в нас бувають антирекорди, коли на відстань у кілька сотень кілометрів вантаж доставляється два тижні", – раніше розповідав президент Української зернової асоціації Микола Горбачов.

    Через зношення шляхів на УЗ вже сьогодні діють обмеження швидкості потягів на колії загальною довжиною 1 086 км, а 1746 км шляхів закрито для руху.

    "Тим часом до проекту фінплану на 2019 рік УЗ включила реконструкцію 260 км шляхів (2,1 млрд грн) і капремонт 240 км (1,1 млрд грн), що більш ніж удвічі менше мінімально необхідного рівня. При цьому монополіст воліє направляти державні кошти на інші цілі, наприклад, на зростання адміністративних витрат (0,8 млрд грн) або інших операційних витрат (0,9 млрд грн). Наприклад, улітку минулого року Центр сервісного забезпечення "Укрзалізниці" за 740 тис. грн винаймав SMM-ника, щоб той вів сторінку УЗ у Facebook", – мовиться у статті.

    При цьому експерти відзначають, що гроші в УЗ є, але вони лежать без руху на рахунках компанії. Освоювати ці кошти вона не встигає.

    "Залишки грошових коштів на кінець року — ще один дивний показник, якщо врахувати невиконання інвестиційного плану (планований залишок на кінець 2019 року – близько 4 млрд грн). Немає сенсу залишати ці кошти в компанії, вони там не працюють. Фактично УЗ вилучає інвестиційний ресурс у бізнесу, і сама його не використовує. Можна зберегти обсяги запланованої інвестпрограми, але зменшити тариф на цю ж суму. Аналогічно в 2017 році – залишки на рахунках становили 5,2 млрд грн. У 2018 році ця цифра склала близько 5 млрд грн", – казав раніше голова Асоціації власників вагонів Олександр Криворучко.

    У цій ситуації пропозиція "Укрзалізниці" підвищити тарифи на вантажні перевезення на 14,2% не може не викликати обґрунтованих сумнівів у тому, що це допоможе у вирішенні ключових проблем інфраструктури і тяги. Досі, підвищуючи тарифи, УЗ продовжувала втрачати обсяги вантажів, які мігрували в бік автомобільної логістики, – підкреслив на нараді в Державній регуляторній службі народний депутат, член транспортного комітету Верховної Ради Володимир Гусак.

    Попередній матеріал
    "Схеми" викрили неодноразові зустрічі Тимошенко з Аваковим перед виборами: про що йдеться
    Наступний матеріал
    Супрун – українцям: "Не живіть так, наче політики вирішують усе, бо це ілюзія"
    Теги: