Локомотив General Electric 'Тризуб'
Локомотив General Electric 'Тризуб' Крюківський вагонобудівний завод

Голова профільної асоціації назвав причини зниження обсягів перевезень на ''Укрзалізниці''

Тільки у 2018 році обсягів перевезень УЗ зменшилися ще на 17 млн тонн

Є кілька причин зниження обсягів перевезень на українській залізниці. Серед основних – скорочення парку локомотивів і невиконання плану щодо їх ремонту. Про це написав у блозі на "GMK.Center" голова Асоціації власників вагонів Олександр Криворучко.

З його слів, за останні 30 років "Укрзалізниця" кардинально скоротила обсяги вантажних перевезень, які були головною статтею доходів. У 2018 року тенденція до зниження обсягів перевезень зберігалася, і за підсумками року вони впали ще на 17 млн тонн.

gmk.center

"За різними джерелами, станом на 2018 рік в інвентарному парку "Укрзалізниці" значилося 1758 локомотивів, з них в експлуатації знаходилося тільки 945. Крім того, за 10 місяців 2018 року УЗ виконала лише 50,8% річного плану з ремонту локомотивів: відремонтувала 95 машин, замість 187", — пише експерт.

gmk.center

Як зазначає Криворучко, період обороту вагонів збільшується через брак тяги. Таким чином, залізниця не може своєчасно вивезти вантажі.

"За даними видання "РейлІнсайдер", при збільшенні періоду обороту напіввагона на дві доби, дефіцит напіввагонів складе більше 20 тис. одиниць. Іншими словами, при відносно невеликому збільшенні періоду обороту утворюється істотний дефіцит вагонів, покрити який ні приватні оператори, ані "Укрзалізниця" не можуть", — поводить статистику автор.

За його даними, за останні 5 років період обороту вагонів збільшився у понад два рази. Але у багатьох українських компаній є свої вагони і локомотиви, ними вони користуються на власній території заводів, – а на державній залізниці можуть використовувати тільки вагони, адже в УЗ залишається монопольне право на використання локомотивів.

"Тим часом, якщо через відсутність тяги потяги тижнями стоять на станціях, виникають величезні ризики, що їх розкрадуть. За даними Українського логістичного альянсу, щодня в Україні крадуть вузлів і деталей на 150-170 вантажних вагонів – це три повноцінних потяги" — наголошує чільник профільної асоціації.

На думку Криворучка, дефіцит локомотивів наразі є ключовою проблемою залізничних вантажоперевезень, яка вимагає адекватної реакції з боку влади.

Він навів два варіанти вирішення цієї проблеми: "Перший варіант вирішення проблеми – модернізація локомотивного парку. Зараз парк локомотивів "Укрзалізниці" зношений на 96%. Закупівля кількох локомотивів General Electric не вирішує проблему. За прогнозами, до 2025 року УЗ потрібно буде закупити щонайменше 310 нових локомотивів (з урахуванням списання старих). Другий варіант – введення приватної тяги (допуск локомотивів приватної власності до залізничних перевезень)".

У багатьох країнах Європи та світу залізничними перевезеннями займаються приватні оператори. А Україна, між іншим, ще зобов'язалася в рамках Угоди про асоціацію з ЄС протягом 7 років з моменту підписання документа зробити відкритим ринок залізничних перевезень.

"Для законодавчого забезпечення запуску приватної тяги був підготовлений законопроект "Про залізничний транспорт України" (№7316). Документ передбачав доступ приватних компаній до перевезень пасажирів і вантажів. За УЗ залишалася роль оператора інфраструктури. Загалом, закон повинен був забезпечити конкурентне середовище на ринку з урахуванням вимог Євросоюзу. Але Верховна Рада не змогла ухвалити цей документ", — зауважує автор.

Експерт нагадує, що до обговорення проблеми вже підключився Президент Петро Порошенко і в листопаді 2018 року наголосив на необхідності вирішити проблеми з вантажоперевезеннями. Глава держави доручив керівнику УЗ Євгену Кравцову опрацювати проблемні питання.

"Зі свого боку хочу відзначити, що впровадження приватної тяги має відбуватися на адекватних, оптимальних і для "Укрзалізниці", і для ринку умовах. У такому випадку сюди прийдуть приватні інвестиції, і це не обов'язково призведе до банкрутства держкомпанії. Питання, скоріше, не у факті запровадження приватної тяги, а в умовах її запровадження, які поки слабо обговорюються. Ведуться лише гучні дебати про її шкоду або користь", — резюмував Криворучко.

Попередній матеріал
Презентація результатів опитування Соціологічного центру імені Михайла Драгоманова – трансляція
Наступний матеріал
Воєнний злочин, масові обшуки й арешти: правозахисники про "досягнення" Росії у Криму
Теги: