Hyperloop в Україні: мільярди доларів, плани на "п'ятирічку" та інші деталі нашумілого проекту

Коли в лютому в Україні заговорили про Hyperloop, більшість відмовилися серйозно сприймати ці заяви. В одній ямі на дорозі подекуди можна лишитися без обох коліс, в "Укрзалізниці" нещодавно запустили "інноваційний сервіс", що дозволяє перевірити наявність кондиціонера у потязі, а тут ще не реалізований у жодній країні світу Hyperloop. Потяг, що зможе розвинути швидкість до 600 км за годину. Це від західної до східної точки України - менш ніж за дві години. Коли це стане реальністю - невідомо. Однак домовленості щодо спорудження тестового майданчика в українському Дніпрі вже досягнуто. 5.UA вивчав інші подробиці грандіозного проекту Hyperloop в Україні.

Що таке Hyperloop

Hyperloop One – одна з десятків чи сотень амбітних ідей бізнесмена та винахідника Ілона Маска. Це не що інше, як футуристична транспортна система. Hyperloop складається зі сталевих труб, усередині яких пересувається поїзд – герметична капсула на аеродинамічній подушці.

Швидкість такої капсули може перевищувати 600 кілометрів на годину. Hyperloop планує перевозити вантажі уже з 2019 року, а пасажирів– з 2021 року. Однак для цього потрібно спершу розв'язати технічні та логістичні проблеми.

Hyperloop

 Перші випробування: Світовий досвід

Експериментальна транспортна капсула-візок за назвою Kitty Hawk вперше здолала випробування у червні 2018 року. Вона успішно розігналася і подолала дистанцію випробувальної ділянки системи Hyperloop, спеціально збудовану в пустелі Невада. До речі, останні роботи на цьому об’єкті завершилися в березні 2017 року.

Під час випробувань капсула змогла розігнатися в трубі тунелю до швидкості у 112 км/год. Швидкість хоч і не рекордна, але зауважимо - це вперше під час випробувань тестувалася спільна робота всіх систем Hyperloop, включаючи систему магнітної левітації, підвіску, двигун, систему створення вакууму в тунелі та інше.

Hyperloop

Результатами перших випробувань науковці втішені - експериментальний візок перебував "у повітрі" протягом 5,3 сек, утримуючись там за рахунок ефекту магнітної левітації. Удалося довести, що спроектована капсула здатна витримати всі можливі навантаження, які будуть виникати під час руху на високих швидкостях.

Тепер серед планів дослідників – наступне випробування системи. Тоді капсулу планують розігнати до швидкості у 400 кілометрів на годину.

Проект Hyperloop в Україні

В Україні ще в лютому цього року заговорили про те, що надшвидкісні залізниці, які рухаються зі швидкістю 250-300 км/год, відходять у минуле. Усе - через появу Hyperloop, наголосив свого часу міністр інфраструктури Володимир Омелян.

Тоді він повідомив: будівництво тестового майданчика для високошвидкісного вакуумного потяга Hyperloop в Україні розпочнеться у Дніпрі, на що очільник міста Борис Філатов негайно відреагував у соцмережах: "Не питайте подробиць, сам поки в шоці".

Тоді ж заступник директора з капітального будівництва "Дніпровського метрополітену" здивовано зазначив: "Узагалі вперше про це чую".

Натомість в уряді роз’яснили: проект реалізовуватимуть за підтримки партнерів, що нині споруджують Hyperloop у Мексиці (вони надаватимуть консультативну допомогу робочій групі спеціально створеного Центру транспортних інновацій).

Серед вітчизняних промисловців до розробки проекту долучиться Академія наук, "Південмаш", "Укроборонпром", UnitCity, "Інтерпайп", Платформа розвитку інновацій, Агентство розвитку Дніпра, Український інститут майбутнього та інші установи.

В "Укроборонпромі" відреагували оперативно і підтвердили: "У рамках проекту буде розглянуто можливість будівництва тестової труби на базі аерокосмічного кластеру в Дніпрі, навколо якої буде створено інноваційне середовище для розвитку транспортних стартапів".

У концерні також зазначили: одночасно планують запустити проект транспортних інновацій HypeUA. На його основі мають підготувати підґрунтя для розвитку інноваційних транспортних систем в Україні.

"Наша короткострокова мета– спільно з Єврокомісією заснувати саме в Дніпрі Центр транспортних інновацій, які повинні мати не теоретичний, а суто практичний вимір імплементації. Безпілотні автомобілі, штучний розум, Інтернет, Hyperloop. Майбутнє не так далеко, як хтось би намагався переконати", – наголошує Володимир Омелян.

На запитання, чому саме Дніпро обрали як попередній майданчик для будівництва, профільний міністр відповів так: "Це космічна столиця, яка перша заявила, що вона готова впроваджувати такі передові технології такі як Hyperloop".

Hyperloop

Плани реалізації проекту

Уже цього року має бути проведена експертна оцінка НАН України. З 2019 року в Україні розпочнеться будівництво тестового майданчика для вакуумного потяга Hyperloop у Дніпрі. Принаймні, такими є плани вітчизняного Мінінфраструктури.

Загалом там кажуть про три стадії проекту.

  1. Аналіз наявних українських та світових розробок

На першій стадії, яка лежить на плечах НАН України та залучених експертів, буде отримано наукову оцінку, прораховані всі ризики і весь потенціал, а також технології, які необхідно застосовувати,. Буде оцінений також вплив на регуляторне середовище.

2. Імплементація розробок в українських реаліях, реалізація експериментального майданчика у Дніпрі.

На другій стадії буде розпочате будівництво та введення в експлуатацію тестового майданчика в місті Дніпро. Для цього планують залучити, насамперед, венчурні інвестиції. Утім, аби Україна змогла перейти до стадії технологічного розроблення і тестування, спершу необхідно отримати офіційне погодження Hyperloop One, власне підприємства Ілона Маска, та інших компаній.

  1. Промислове виробництво

На завершальній третій стадії, після пройденого тестового етапу, буде здійснений перехід до промислового виробництва.

Строки реалізації та вартість проекту

До проекту будуть залучені, зокрема, і приватні інвестори. Наразі вартість проекту Hyperloop в Україні попередньо оцінюють у понад $3 млрд.

У Мінінфраструктури наразі сподіваються, що реалізувати проект вдасться за три-п'ять років.

"Я думаю, що це будуть роки. Насправді, технології розвиваються дуже швидко, і реалізація Hyperloop, на мій погляд, – це питання трьох-п'яти років саме в Україні",– заявив радник міністра інфраструктури Юрій Гусєв.

Сам міністр каже: перша лінія вакуумного потяга за технологією Hyperloop в Україні може з’явитися вже у найближчі 5 років.

І попри те, що у відомстві ще не визначились, які саме перевезення здійснюватимуть таким видом транспорту – вантажні чи пасажирські, у Мінінфраструктури вже натякнули про певний стратегічний проект.

"Я хочу, щоб у найближчі 5 років ми прийшли бодай до однієї лінії Hyperloop в Україні. Буде правильно провести переговори з партнерами в Китаї та Європейському Союзі, і з'єднати Hyperloop доставку вантажів з Китаю до країн ЄС", - зазначив Володимир Омелян.

Конкретні кроки українського уряду

14 червня 2018 року Міністерство інфраструктури підписало меморандум про співпрацю з компанією Hyperloop Transportation Technologies (HTT) щодо впровадження технології Hyperloop в Україні.

Домовленість передбачає, що вже найближчим часом мають бути створені RND-центр і дата-центр в Україні, які займатимуться не лише технологією Hyperloop, а й новими матеріалами, новими складовими компонентами сучасних транспортних технологій.

Hyperloop

Водночас, нині вже точаться розмови про доцільність будівництва тестового майданчика у Дніпрі.

"Будівництво тестового майданчика в Україні залежить від нашої співпраці з компанією HTT. Якщо ми бачитимемо доцільність відпрацювати тестування на існуючому (вже збудованому) майданчику в Тулузі, а в Україні вже будувати Hyperloop версії 2.0 або 3.0, то ми підемо цим шляхом. Все залежить від того, наскільки це буде економічно ефективним", – повідомив профільний міністр.

Він також додав, що роботи першого етапу (техніко-економічне обґрунтування проекту) нині тривають за сприяння Національної академії наук України на волонтерських засадах  - без фінансової підтримки держави.

Амбітна мета України – озброїтися передовими розробками у транспортній галузі. І ми таки робимо певні кроки на випередження інших держав. За даними Мінінфраструктури, Україна опинилась серед 10 країн світу, які найдинамічніше розвиваються на ринку транспортних інновацій. Та варто визнати, що від "Укрзалізниці" й будівництва метро у Дніпрі (чи не найкоротшого в Європі і вже понад 15 років "застиглого" на стадії подальшого спорудження), до футуристичного проекту вакуумного потяга Hyperloop – ціла прірва. Україна має зробити якісний стрибок, каже міністр інфраструктури й згадує транспортну стратегію-2030. Час покаже, чи спроможна наша країна за 12 років подолати ями на дорогах, бюрократичну тяганину, "совок" у головах, всюдисущу корупцію і перейти на якісно новий рівень перевезень. Хочеться вірити, що відповідь на це запитання буде ствердною…

МАРІЯ БЄЛЯЄВА, для 5.UA

Дивіться також фотогалерею за темою: 

Авто з віртуальною реальністю Renault
/
Авто з віртуальною реальністю Renault
/
Авто з віртуальною реальністю Renault
/
Авто з віртуальною реальністю Renault
/
Авто з віртуальною реальністю Renault
/
Авто з віртуальною реальністю Renault
/
Авто з віртуальною реальністю Renault
/
Авто з віртуальною реальністю Renault
/
Авто з віртуальною реальністю Renault
/
Авто з віртуальною реальністю Renault
/
Авто з віртуальною реальністю Renault
/
Авто з віртуальною реальністю Renault
/
Авто з віртуальною реальністю Renault
/

Попередній матеріал
Терористи навмисне спалюють населені пункти, які не можуть втримати – ЗСУ
Наступний матеріал
День Конституції: цікаві факти та історія становлення