5 канал

Президент ДП "Антонов": Україна входить до сімки країн, які мають повний цикл – від ескізу до серійного виробництва літаків

Президент ДП "Антонов" Олександр Коцюба в ефірі "5 каналу" розповів про позбавлення від залежності українського авіабудування від Росії, перші здобутки від переорієнтації на Захід та необхідність створення спільних підприємств для розвитку галузі

"АНТОНОВ" ДОСИТЬ ТРИВАЛИЙ ЧАС ПРОВОДИТЬ ІНТЕНСИВНУ РОБОТУ З ІМПОРТОЗАМІЩЕННЯ. МИ ВІДІЙШЛИ ВІД ЗАЛЕЖНОСТІ ВІД КОМПЛЕКТУЮЧИХ, ЯКІ ПОСТАВЛЯЛИСЯ РАНІШЕ З РОСІЙСЬКОЇ ФЕДЕРАЦІЇ

– Справа в тому, що Україна з 11 по 17 брала участь у всесвітньо відомій виставці Фарнборо-2016, де представила один зі своїх крайніх літаків – це Ан-178 і програму Ан-132. Власне ми про це будемо говорити. Пане Олександре, враховуючи те, що у Фарнборо більше домовляються з партнерами, ніж продають літаки – тому що, як кажуть спеціалісти, краще продавати літаки на Ле Бурже, в Парижі, а от на Фарнборо краще домовлятися з партнерами. Розкажіть, з ким зустрічалися, які домовленості провели саме на Фарнборо-2016. І наскільки успішною для України була ця виставка?

– По-перше, дійсно ця виставка це добра нагода для авіабудівників представити свої продукти. І, безумовно, ДП "Антонов" приймає участь у таких авіашоу. Безумовно, підписання контрактів на поставку літаків під час авіашоу, підписанню цьому передує дуже велика робота, контракти – це вже фінішна пряма, коли авіабудівники підписують на постачання літаків. ДП "Антонов" представила на авіашоу програми Ан-132, по-перше. По-друге, це літаки сімейства Ан-148/158. По-третє, це програма перевезення літаками Ан-124 "Руслан". Ну і, безумовно, найяскравішим представленням була програма Ан-178, літак наш приймав участь у демонстраційних польотах, і, я вважаю, що достойно представили наші пілоти цей літак.

ЕФІРНУ ВЕРСІЮ ІНТЕРВ’Ю ДИВІТЬСЯ ЗА ЦИМ ПОСИЛАННЯМ ⟩⟩⟩

– Я знаю, що пілоти літали в небі, а партнери домовлялися на землі. Були певні домовленості, причому були великі контракти. От розкрийте детальніше, знаю, що з канадцями були домовленості, із Pratt&Whitney – канадською компанією, яка виробляє авіоніку.

– Так, відомо, що ДП "Антонов" досить тривалий час проводить інтенсивну роботу з імпортозаміщення. Тобто ми відійшли від залежності від комплектуючих, які поставлялися раніше з Російської Федерації. І ця виставка показала, що інтерес іноземних партнерів, постачальників комплектуючих до наших літаків досить високий. Ми підписали, по-перше, контракт з компанією Dowty Propellers – це поставка гвинтів на двигуни до літака Ан-132, ми підписали меморандум про постачання двигунів PW-150 виробництва Pratt&Whitney на літаки Ан-132. Також ми підписали великий контракт з компанією Esterline CMC Electronics щодо постачання 60 комплектів авіоніки на літаки Ан-148, Ан-178 та модернізацію літаків Ан-124.

– Я знаю, що і президент Dowty Propellers і президент Esterline CMC Electronics дуже високо оцінили співпрацю з "Антоновим". У мене одразу виникло запитання, коли я чула слова на кшталт, що "нам дуже приємно, ми дуже вражені такою співпрацею". Я подумала: вони говорять як партнери чи все-таки об’єктивно оцінюють літаки і місце України на літакобудівному ринку?

– Так, дійсно підтримка дуже велика. На підписанні контрактів була присутня міністр зовнішньої торгівлі Канади. Я вважаю, що іноземні партнери добре оцінюють і розуміють світовий ринок авіабудування. Тому я думаю, що об’єктивно вони розцінюють нас, як перспективних виробників літаків. Вони добре розуміють наші можливості, вони знають те, що у нас є дуже потужне конструкторське бюро, вони знають, що літаки "Антонов" мають дуже великі переваги в сегменті транспортних літаків. Тому для них, зазвичай, це не просто продати своє обладнання, а дійсно вони розглядають, як і ми, цю співпрацю як стратегічну, по-перше.

– Власне, напевне, якщо би не бачили перспективи, то і не продавали би свої комплектуючі.

– Безумовно.

КОМПЛЕКТУЮЧІ ЄВРОПЕЙСЬКИХ І КАНАДСЬКИХ ПАРТНЕРІВ – НАЙВИЩОЇ ЯКОСТІ, ВІДПОВІДАЮТЬ СУЧАСНИМ ВИМОГАМ, ВОНИ НІ В ЯКОМУ ПОРІВНЯННІ НЕ МОЖУТЬ БУТИ З РОСІЙСЬКИМИ КОМПЛЕКТУЮЧИМИ

– Про український літак Ан-178 поговоримо. Наразі на цьому літаку майже 60% комплектуючих, по-різному: в кабіні 50%, загалом 60% – російського виробництва, зараз триває імпортозаміщення. З якою саме метою триває імпортозаміщення? Тобто чому ви вирішили відійти від російських комплектуючих?

– По-перше, стратегічно не має сенсу залежати від поставок з однієї країни. По-друге, ми для себе розуміємо, що авіабудування вже пішло далеко вперед. І комплектуючі, які постачають нам європейські партнери, канадські партнери, – найвищої якості, відповідають сучасним вимогам, і вони ні в якому порівнянні не можуть бути з російськими комплектуючими.

– Ну власне теж говорили про те, що надійність російських комплектуючих дуже часто викликає питання. І дуже часто Росія бажає все це доопрацьовувати, наскільки я знаю. Але інше питання, знову ж таки, дуже часто говорять, що західні комплектуючі – це дорожче. Тобто це зрештою відобразиться на кінцевій вартості літака.

– Це хибна думка. По-перше, вони початково не відрізняються в ціні. По-друге, як ви правильно сказали, у процесі експлуатації з ними менше проблем, ніж із російськими комплектуючими, тому на виході ціна буде менша, аніж аналоги російські.

– Я знаю, що в кабіні буде багато канадського, канадська авіоніка. Що ще будуть міняти і на яких саме виробників саме в цьому літаку Ан-178, який вже власне літає?

– Головне в літаку – це, назвемо так, авіоніка. І саме канадська Esterline замінить все російське обладнання. Чим добра співпраця з канадською компанією – це можливість використання, залучення ще до інтеграції систем по авіоніці українських виробників. Тобто основна, левова частка поставляється канадською компанією, але інтегруються системи ще з використанням потужностей українських виробників.

– Я знаю, що крім канадської компанії взагалі будуть залучені до процесу імпортозаміщення українські виробники, і наче як окремі виробники з нуля будуть робити деталі. Які саме українські заводи будуть залучені і наскільки великий обсяг робіт?

– Підприємства авіабудування України можуть виробляти будь-які деталі для літака. І ми вибудовуємо нашу тактику саме таким чином, щоби максимально залучити українських виробників у співпраці з іноземними партнерами для того, щоб і дати роботу підприємствам, а це, безумовно, дасть робочі місця для того, щоб гроші залишалися в державі таким чином.

– Пане Олександре, цей літак лише проходить навіть ще не сертифікаційні польоти, відпрацьовуються різні системи в ньому, але я знаю, що портфель замовлень достатньо великий уже на цей літак. Я маю на увазі Ан-178. Азербайджан заявив про те, що він готовий на своїй території виробляти ці літаки. От контракт цей, який зараз є, попередній на 10 літаків. Ці 10 літаків яким чином будуть і де вироблятися? Тобто всі 10 в Азербайджані? Чи половина в Україні, половина в Азербайджані, як домовилися вже?

– Десять перших літаків будуть вироблятися в Україні. Зараз вже на перші два літаки, згідно контракту, ми отримали авансування. Тобто початі роботи з виробництва цих двох літаків. У подальшому домовленості, в тому числі президентів Азербайджану та України, говорять про те, що Азербайджан створить у себе на території виробничі потужності, що дасть їм можливість остаточного складання літаків на їх території.

УКРАЇНА ПОКИ ЩО, НА ЩАСТЯ, ВХОДИТЬ ДО СІМКИ КРАЇН СВІТУ, ЯКІ МАЮТЬ ПОВНИЙ ЦИКЛ ВІД ЕСКІЗНОГО ПРОЕКТУ ДО СЕРІЙНОГО ВИРОБНИЦТВА ЛІТАКІВ

– Це вже не перша країна, яка заявляє, що буде розгортати на своїй території потужності по збиранню українських літаків. Перед тим була Саудівська Аравія, яка зараз готується до виробництва, точніше до закладки заводу з виробництва Ан-132. Як просувається цей проект? Я знаю, що в кінці року має піднятися в повітря Ан-132. Як зараз графік? Немає ніякого відставання?

– Ніякого немає відставання. Ми йдемо згідно з графіком, тобто до кінця року Ан-132Д, демонстратор, має піднятися в небо. Продемонструвати свої можливості нашим саудівським партнерам. Після цього, безумовно, є контракт і ми будемо створювати спільне виробництво з Саудівською Аравією уже в їх країні.

– От більш детально про Ан-132 ми поговоримо. Спільно з Саудівською Аравією Україна його робить. Дуже багато, скажімо так, застережень щодо того, щоб спільно виробляти літак наче як за ліцензією, і дуже багато хто боїться, що в результаті цей літак може опинитися в інтелектуальній власності десь на Близькому Сході. Наскільки це може бути?

– По-перше, я б не говорив так однозначно про те, що щось перейде повністю до партнерів. Безумовно, партнерство під собою має основу того, що і вигоди, і ризики будуть ділитись навпіл. Наразі ми будуємо літак-демонстратор. У майбутньому плануємо побудувати спільне виробництво на території Саудівської Аравії. Це цікавий проект як для нас як для виробників і розробників, так і для Саудівської Аравії, яка має намір, по-перше, мати літаки цього типу, по-друге, започаткувати власне виробництво літаків.

– Ну от якщо говорити про спільні проекти: Азербайджан заявив, Саудівська Аравія. Вочевидь в тому числі державне підприємство "Антонов" іде на це, тому що потрібні кошти. Кошти для створення літаків, кошти для розробки літаків. І держава не підтримує в цьому літакобудування. Скільки уже років ви не маєте державного фінансування з державного бюджету?

– Останні, скажемо так, років десять точно не було фінансової підтримки. Дійсно літакобудування – це галузь державних інтересів. Україна поки що, на щастя, входить до сімки країн світу, які мають повний цикл від ескізного проекту до серійного виробництва літаків. Якщо ми не будемо мати державної підтримки, то, безумовно, це все залишиться в минулому. Ми добре розуміємо ситуацію в країні, ми розуміємо, що країна знаходиться в режимі обмежених фінансових ресурсів, і тому ми не просимо прямого фінансування. Ми просимо, щоб держава нас підтримувала на законодавчому рівні, щоб вона створила умови для пільгового оподаткування. Щоб вона дала нам можливість створювати спільні підприємства. Ми бачимо, що нинішнє керівництво держави розуміє це і підтримує. Тобто і візити Президента України до інших країн, там однією з тем обов’язково є літакобудування та просування літаків на світовому ринку.

АВІАБУДІВНІ ПІДПРИЄМСТВА ТЕПЕР МАЮТЬ МОЖЛИВІСТЬ СТВОРЮВАТИ СПІЛЬНІ ПІДПРИЄМСТВА З ІНОЗЕМНИМИ ПАРТНЕРАМИ. У ЗАКОНІ ЧІТКО ПРОПИСАНА НЕМОЖЛИВІСТЬ СТВОРЕННЯ ТАКИХ ПІДПРИЄМСТВ З КРАЇНАМИ, ЯКІ ОФІЦІЙНО ВИЗНАНІ АГРЕСОРАМИ

– Той самий Азербайджан?

– Той самий Азербайджан. Минулого тижня, як відомо, було прийнято низку законопроектів щодо літакобудування України. Тобто ми вдячні депутатам, які підтримали 241 голосом законопроект 4809 щодо створення спільних підприємств. Тобто Україна тепер має можливість і авіабудівні підприємства мають можливість створювати спільні підприємства з іноземними партнерами. Я зауважу тут, що в законі чітко прописано: виключення мають тільки неможливість створення цих спільних підприємств з країнами, які офіційно визнані агресорами, або щодо яких є певні світові обмеження – ембарго. Наприклад, Ан-132 з саудівськими партнерами – ми тепер можемо створити спільне підприємство і, безумовно, для наших партнерів це вже є гарантія того, що їхні інвестиції будуть розподілені вже з гарантіями. Так само з Азербайджаном. Другий законопроект щодо пільгового оподаткування, тобто ми просимо, щоб держава дала нам можливість до 2025 року не платити податок на землю, не платити податок на прибуток, а також зняти податок на додану вартість на імпорт комплектуючих, що ми завозимо до України.

– Тобто ці кошти будуть спрямовані на виробництво літаків, на розробку нових літаків?

– Ці кошти будуть спрямовані, як обігові, на виробництво літаків.

– Про які суми йдеться, якщо взяти загалом?

– Якщо казати про законопроект щодо спільних підприємств, то ми вже тільки по проекту Ан-132 плануємо залучити близько 3-4 мільярдів гривень, тільки по одному проекту. Щодо оподаткування ми зможемо зараз зекономити і перенаправити на виробництво літаків близько 2 мільярдів гривень. До речі, цей законопроект прийнятий тільки в першому читанні. Третій законопроект стосується того... На сьогодні що відбувається? Авіакомпанії України мають у своїх парках близько 19 літаків, які тимчасово завезені на територію України через операційний лізинг – тобто це літаки іноземного виробництва. Ми плануємо зробити таким чином, щоби ці пільги були зняті, оскільки ми маємо власне виробництво от таких аналогів. І просимо Верховну Раду підтримати нас, підтримати вітчизняного виробника.

– Це йдеться про пасажирські літаки…

– ... Ан-148, Ан-158.

– І ще одне болюче питання чи проблема підприємства – це кадри. Кадри, я знаю, що наче як молоді кадри йдуть на підприємство, тому що одного часу була проблема те, що кадри були старші, було дуже багато пенсіонерів. Що у вас з рівнем зарплат і чи вдається вам утримувати молодих спеціалістів, враховуючи, що буквально через вулицю відкрито представництво "Боїнг", яке просто перекуповує українських інженерів.

– Так, дійсно є ця проблема, проблема вже не перший рік. Попри те, що ми минулого року підняли середній рівень зарплати десь приблизно на 20%.

– Які у вас зараз рівні, уточніть?

– Середня зарплата близько 9 тисяч гривень. Попри це, все одно є відтік кадрів невеликий. Я тут повинен віддати шану нашим співробітникам, які дійсно патріотично налаштовані, і вони розуміють що "Антонов" – це бренд, який треба підтримувати, і патріотично вони хочуть працювати. І держава, і керівництво підприємства в моїй особі мають зробити все, щоби люди отримували гідну заробітну платню.

– Власне на патріотизмі можна триматися, але недовго. Тому що їсти все-таки хочеться, хочеться їсти сім’ям.

Ольга Калиновська, "5 канал"

ЕФІРНУ ВЕРСІЮ ІНТЕРВ’Ю ДИВІТЬСЯ ЗА ЦИМ ПОСИЛАННЯМ ⟩⟩⟩

Попередній матеріал
Викрадення чиновника "Укрзалізниці": консьєрж чув три постріли
Наступний матеріал
Кількість загиблих внаслідок стрілянини в Алмати зросла до шести

Президент ДП "Антонов" розповів про результати Фарнборо-2016 та новітні розробки підприємства

"Антонов" у рекордні строки збудує багатоцільовий Ан-132 – без жодної російської деталі

ДП "Антонов" та канадська компанія укладають контракт про поставку деталей для нових літаків

Україна запропонувала НАТО свої літаки виробництва ДП "Антонов"

"Антонов" оприлюднив відео величного Ан-178, що перебуває на авіасалоні у Британії

У ДП "Антонов" розповіли, коли будуть готові перші Ан-178 для Азербайджану