Голова правління ПАТ "Укрзалізниця"
5 канал

Балчун: Потреби в модернізації УЗ величезні – знос вагонів становить більше 80%

Голова правління ПАТ "Укрзалізниця" Войцех Балчун у програмі "Погляд" на "5 каналі" розповів, що взявся за реформування "Укрзалізниці", бо всі казали, що це неможливо

ПОТРЕБИ В МОДЕРНІЗАЦІЇ "УКРЗАЛІЗНИЦІ" ВЕЛИЧЕЗНІ. У ЛОКОМОТИВАХ І У ВАГОНАХ, ОСОБЛИВО ПАСАЖИРСЬКИХ, ЗНОС СТАНОВИТЬ БІЛЬШЕ 80%

– Знаю, що наша розмова відбувається одразу після засідання наглядової ради, з якої ви щойно повернулися. Нагадаю, що "Укрзалізниця" у процесі реформування пройшла шлях приватизації, тож тепер треба жити в нових реаліях цій величезній структурі. І зокрема, стосунки голови правління і наглядової ради, наскільки вони складні, або навпаки, конструктивні?

– Для мене співпраця з наглядовою радою – це очевидна річ, це елемент корпоративного порядку у фірмі. Особисто маю великий досвід як керівник або член наглядових рад різних великих міжнародних корпорацій. І для мене це нормальний порядок речей, це для мене не новина. Я більшою мірою сприймаю, що це наглядова рада будує цей новий порядок для себе. І так само між правлінням і наглядовою радою ми встановлюємо такі стандарти, які будуть відповідати порядку корпоративного управління і міжнародним стандартам. Насамперед тут йдеться про відповідальність за оперативне управління фірмою і за контрольні функції. Оперативне управління фірмою завжди є функцією управління, а нагляд – це функція ради. Вийшов наказ міністра інфраструктури Омеляна, який регулює діяльність і взаємостосунки наглядової ради і управління, і ми встановлюємо спільно, як ми будемо діяти протягом найближчих місяців. Тут я розраховую, що ми отримаємо надійні інструменти для поточного управління. З іншого боку, наглядова рада матиме впевненість у тому, що фірма знаходиться у добрих руках.

– Ну і ще про поточні події: днями "Укрзалізниця" і польська компанія "Newag group" підписали меморандум про співробітництво в оновленні рухомого складу "Укрзалізниці". Це питання багаторічно чекає своєї черги і от нарешті меморандум. Скільки пройде часу між підписанням меморандуму і конкретними діями?

– Меморандум – це тільки початок розмов, це з’ясування того, що окремі суб’єкти ринку виробників можуть нам запропонувати. Схожі меморандуми уже були підписані з фірмами "Бомбардір" і "Дженерал електрик". І ми відкриті до підписання наступних меморандумів із провідними виробниками рухомого складу у світі. Це нам потрібно для того, щоб пізнати нові технології, які є у світі, щоб з’ясувати, яким чином можемо модернізувати свій рухомий склад, а наприкінці все одно треба буде провести нормальну тендерну процедуру. І на неї ми запрошуємо і українських виробників, і світових. І я думаю, що зробимо правильний вибір. Але, звичайно, потреби в модернізації "Укрзалізниці" величезні. Ми знаємо, що і у локомотивах, і у вагонах, особливо пасажирських, знос становить більше 80%. Тому ми хочемо підготувати нову політику і новий інвестиційний план нашого рухомого складу. Але нам завжди треба його співвідносити з нашими фінансовими можливостями, а також робити якесь розумне планування, робити розумні економічні кроки. Треба пам’ятати, що модернізація рухомого складу – це той процес, який ніколи не закінчується на залізницях. Навіть якщо ми зараз почнемо процес модернізації, то маючи кілька тисяч пасажирських вагонів і кілька десятків тисяч вантажних вагонів, нам буде потрібно кілька років, щоб модернізувати весь цей рухомий склад. Коли ми будемо робити модернізацію останніх вагонів із цієї групи, то уже ті перші, які ми модернізували першими, потрібно буде знову модернізувати. Але, звичайно, у рамках нової політики модернізації, ми хочемо прискорити насамперед модернізацію пасажирських вагонів. Саме через них нас сприймає суспільство. Але модернізація – це не все, бо за таких масштабів, у яких діє "Укрзалізниця", за один рік неможливо їх модернізувати чи відремонтувати. І ми хочемо підвищувати стандарти поїздок пасажирів і, наприклад, підтримання чистоти. Тобто хочемо застосовувати з боку "Укрзалізниці" зовсім нові стандарти у цьому плані. І такі проекти вже реалізуються, прийняті уже відповідні рішення правління. Ми вибрали два наші підприємства, де ми формуємо пасажирські поїзди. І тут ми розробляємо нову, і коли ми будемо по-новому формувати вагони, підготовляти їх до відправки у рейс. З іншого боку, є також, звичайно, питання модернізації локомотивів. Ми хочемо зосередитися на модернізації саме тих локомотивів, які дають нам найбільші економічні ефекти. І тепер, завдяки фінансовій допомозі німецького банку KfW ми будемо запускати процес модернізації тепловозів, вже прийняті рішення правлінням, зараз ми перевіряємо фінансові умови цього кредиту. А з іншого боку, ми готуємо технічні умови на проведення тендеру. Практично ми хочемо відремонтувати, модернізувати цілу серію локомотивів цього типу. Наші економічні ефекти будуть становити 30% зменшення використання палива. І таким чином ми хочемо підходити до інвестиційних проектів, до всіх дій, які будуть робитися на "Укрзалізниці".

МИ ЗУСТРІЛИ ТУТ ОДИН СКЛАД "ШКОДИ", ЯКИЙ УЖЕ ДВА РОКИ СТОЇТЬ У КУЩАХ, ЇХ ВСЬОГО БУЛО ДВА, АЛЕ ОДИН ІЗ НИХ СТОЇТЬ, ТОМУ ЩО НЕ БУЛО ПІДГОТОВЛЕНО ПРОГРАМИ СЕРВІСНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ ДЛЯ НЬОГО

– Щодо тендерів на паливо обов’язково запитаю буквально після питання, яке я хочу уточнити, я думаю, пасажирам дуже цікаво. Тому що "Укрзалізниця" анонсувала появу нового типу вагонів на, зокрема, потяги далекого сполучення – це шестимісні купе. Самі вагони являтимуть собою вагони-трансформери – це те, про що в інформаційному просторі інформація з’явилася. Крім того, повідомляється, що замість електричок будуть рельсобуси. Детальніше розкажіть, що мається на увазі?

–  Ми зараз знаходимося на етапі перевірки всіх тих проектів, які ми застали на місці. У нас є багато історичних тем, які ми намагаємося в екстраординарному порядку вирішити. Наприклад, ми зустріли тут один склад "Шкоди", який уже два роки стоїть у кущах, їх всього було два, але один із них стоїть, тому що не було підготовлено програми сервісного обслуговування для нього. І ми також хочемо покращити наші стандарти підготовки пасажирського рухомого складу, наприклад, електричок. Ми були в Одесі останнім часом, і побачили який це стандарт. Тут багато чого треба зробити, багато чого змінити. Я б ніколи в житті не випустив такий склад. І ми плануємо розробити стандарти для цих усіх періодичних оглядів, ремонтів, яким ми визначимо, яких саме стандартів поїздок для пасажирів передбачається досягнути. І в цьому році також плануємо досягнути певного обсягу ремонтів пасажирських рухомих складів. Я сподіваюся, що вже невдовзі це буде помітно, але масштаби настільки великі, що це все одно залишиться краплею у морі потреб.

Я ПЕРЕДБАЧАВ, ЩО КОРУПЦІЯ ПРОБЛЕМА, АЛЕ НЕ ПЕРЕДБАЧАВ, ЩО ЦЕ НАСТІЛЬКИ СЕРЙОЗНА ПРОБЛЕМА. ПРАКТИЧНО ВІД САМОГО ПОЧАТКУ Я БАЧУ ТІЛЬКИ СХЕМИ, ЯКІ СПРИЯЮТЬ КОРУПЦІЇ, ДУЖЕ НЕПРОЗОРІ ПРОЦЕДУРИ

– Про масштаби тоді, але про масштаби вже корупції. Тому що, очевидно, коли вас запрошували на посаду голови правління ПАТ "Укрзалізниця", ви, напевно, мали якусь уяву про масштаби корупції в цьому "хлібному місці" багато років в Україні. Але та реальність, з якою ви зіткнулися, вона підтвердила ваші очікування чи перевершила?

– Я передбачав, що це проблема, але не передбачав, що це настільки серйозна проблема. Практично від самого початку я бачу тільки схеми, які сприяють корупції, дуже непрозорі процедури. Дуже часто ми вибираємо найдорожчу пропозицію в наших тендерах і найнижчої якості. І проблема тут не в тому чи ми застосовуємо ProZorro чи ні, бо ми застосовуємо... Бо ми ще в минулому році, в рамках пілотного проекту, запроваджували ProZorro, а від квітня усі вже наші тендери ідуть через ProZorro. А проблема там, де готується специфікація. І, на жаль, ця специфікація таким чином розробляється, що вона сприяє одному переможцю, але це вже незважаючи на те, що вже на самому етапі тендерної процедури все вже йде по правилам гри – і це велика проблема для фірми. І таким чином виходить, що ми в масштабах року втрачаємо мільярди гривень, які насправді повинні були використовуватися на користь фірми: підвищувати якість, стандарти для пасажирських перевезень, і нашу здатність у залучені вантажних перевезень. І якщо нам вдасться обмежити масштаби цього явища, а я іншого виходу не бачу, то "Укрзалізниця" стане однією з найкращих, багатших фірм в Україні. І довкола цього є дуже багато незрозумілих подій, випадки деякі трапляються, що свідчать, що довкола нас непрозора дійсність, наприклад, те, що трапляються нещасні випадки з керівництвом. Один із директорів у нас викрадений, один спричинив аварію, коли кермував автомобілем у нетверезому стані. Але з іншого боку, також є дуже багато прекрасних працівників і менеджерів у цій фірмі, яким просто треба дати шанси, щоб вони себе показали. З одного боку, реформа вертикалі закупівель – це одна з головних цілей нового правління, а з другого боку, такий внутрішній набір кадрів, які мають знання і готові взяти участь у проведенні реформ.

– Проблема із системою ProZorro, наскільки я зрозуміла, зараз впирається в ту саму специфікацію, яка, за вашими словами, заважає нормально і прозоро проводити всі тендерні закупівлі. Закупок пального для "Укрзалізниці" ця проблема теж стосується? Чи там є ще якісь підводні схеми?

– І тут з цим дуже багато проблем пов’язано, я шкодую про те, що один із моїх попередників два роки тому прийняв рішення про ліквідацію паливного резерву, який становив 100 тисяч тонн палива – 120 тисяч навіть. Звичайно, це були великі заморожені кошти, але з іншого боку, це був великий аргумент під час проведення тендерів. Тому що в нас був значний рівень самостійності, незалежності. А зараз практично темою палива ми повинні займатися кожного дня, безперервно, щоб фірма не зупинилася, не була паралізована. І зараз багато є випадків, коли учасники тендерів скаржаться в Антимонопольний комітет, коли вони блокують рішення тендерів і це дуже некомфортна ситуація для "Укрзалізниці". Нам не вдалося сформувати такого підходу, коли ціна зосереджена на якомусь об’єктивному ринковому показнику, і переговори йдуть тільки довкола знижки від цього фактора. А якщо цього немає, то відбувається таке: ми оголошуємо тендер із якоюсь наперед визначеною вартістю, а коли відбувається уже підбиття підсумків тендеру, то ринкова ціна на 20-30% нижча – і це патологія. І я у своєму попередньому місці роботи, де також та фірма закупляла паливо у великих масштабах, займався закупівлею палива одну годину на рік. Процедура була прозора, об’єктивна, не викликала ніяких сумнівів. Тому ми уже оголосили і організовуємо круглий паливний стіл 31 серпня. Запрошуємо постачальників та виробників палива не тільки з України, розраховуємо на максимальну кількість учасників з різних країн. Ми запросимо незалежних експертів, представників спецслужб, можливо вдасться запросити представників НАБУ, щоб уже прозорим чином провести обговорення тієї форми, яким чином "Укрзалізниця" проводить тендери. І ми хочемо провести великий тендер на паливо на цілий рік, щоб не було уже потреби кожного разу дискутувати: чи через 5 днів закінчиться масло чи дизельне паливо.

Є КОНКРЕТНІ ЛЮДИ, ЯКІ ЗАМІСТЬ ТОГО, ЩОБ ПРЕДСТАВЛЯТИ ІНТЕРЕСИ "УКРЗАЛІЗНИЦІ" ПРЕДСТАВЛЯЮТЬ ІНТЕРЕСИ ЯКИХОСЬ ІНШИХ ФІНАНСОВИХ ЧИ ПРОМИСЛОВИХ ГРУП. ТАК САМО ПОСЛІДОВНО ПРОГРАЮТЬСЯ СПРАВИ У СУДАХ, І ЦЕ ТЕЖ ДОВОЛІ ДИВНА СИТУАЦІЯ

– Повертаючись до ваших важелів впливу як топ-менеджера "Укрзалізниці", то буквально нещодавно ви вийшли із заявою про те, що тих самих важелів у вас не вистачає для того, щоб позбавлятися людей, які ведуть себе нечистоплотно у структурі "Укрзалізниці". Тобто максимум, що у вас є – це дисциплінарна процедура, а по факту вони залишаються на своїх місцях. З того часу щось змінилося, після того, як ви вийшли з цією публічною заявою?

– Я борюся за те, щоб мати якомога більший вплив на кадрову політику у фірмі, але не я особисто, а правління. Але вже минули ті часи, коли "Укрзалізницею" правила одна людина. Зараз це акціонерне товариство, яке керується правлінням, яке є відповідно до принципів корпоративного управління. Але проблема не тільки в тому, наскільки в нас буде широкий простір реалізувати кадрову політику всередині фірми. Проблема також із тими правовими нормами, які діють в правовому полі України. Наприклад, така ситуація: коли я втрачаю довіру до одного з менеджерів фірми, який не діє на користь цієї фірми, то я повинен дати йому дві догани і потім тільки можу звільнити, але він все одно піде в суд, може його виграти. І всі вважають нормальним, що зручніше звільнити людей тоді, коли проводяться організаційні зміни. А в моєму переконанні – це просто не вкладається в голові, коли я знаю, які є стандарти корпоративного управління, прийняті у Європі. І тут все більше потрібно запроваджувати нормальних підходів до корпоративного управління. Якщо я втратив до нього довіру, то цей працівник ніколи не буде працювати на користь стратегії, на користь тих принципів, які я представляю. На жаль, таких прикладів дуже багато, і є люди, які в атмосфері скандалу звільнялися з цієї фірми, і вони за будь-яку ціну намагаються повернутися сюди. І мені навіть не треба казати хто це.

– Про конкретні приклади я вас, все ж таки, запитаю, виходячи з вашої ж цитати: "Спротив реформам відчувається переважно на рівні середньої ланки – серед директорів департаментів, окремих підрозділів регіональних залізниць, виробничих підприємств". Конкретний приклад того, як саме відбувається спротив для того, щоб громадяни розуміли, тому що всі кричать: реформи повільні. Але виявляється, що коли твоя особиста відповідальність, то якось воно... Не так вже ти і стараєшся для швидких реформ. З чим довелося, з яким рівнем саботажу довелося стикнутися вам, от конкретний такий показовий приклад?

– Тут цих справ є дуже багато. І у щоденному є конкретні люди, які замість того, щоб представляти інтереси "Укрзалізниці" представляють інтереси якихось інших фінансових чи промислових груп. Так само послідовно програються справи у судах, і це теж доволі дивна ситуація, в житті ми з ними стикаємося, але я б не хотів їх виносити на поверхню. Це все-таки наша корпоративна безпека, хоч я знаю, що в Україні все подається до публічного відома. Але в першу чергу можна назвати – це тендерні процедури.

– Я наостанок вас запитаю, пане Войцеху, от що: так, ви людина, безумовно, з величезним досвідом і в бізнесі, і в менеджменті, і роботи в міжнародних корпораціях. І от зараз ви взялися за "Укрзалізницю", точніше погодилися на це запрошення. При цьому ви ще й творча людина, музикант, у вас є своя група, навіть гастролюєте. Творчі люди, вони, зі своєю, скажімо так, специфікою. На даному життєвому етапі яка у вас мотивація? От саме в цей кризовий момент бути в цій проблемній кризовій нашій "Укрзалізниці"? В Україні, яка є, безумовно, для вас дружньою країною, але все ж таки, не рідною. При цьому страшному навантаженні і пресингу – і психологічному, і щоденному. Чим ви керуєтеся, навіщо вам це?

– В мене є така дуже специфічна риса. Я пам’ятаю, коли я звільнявся із найбільшого польського банку і йшов працювати на PKP Cargo, мої колеги-банкіри мені казали: "Куди ти йдеш, це ж не вдасться. Нікому ніколи досі не вдавалося реформувати польську залізницю". І це для мене була мотивація, щоб впоратися з тим завданням, яке видавалося, що неможливо виконати. Я Близнюк за знаком Зодіаку, і це трохи відображається на тому, що я вибираю в житті, що я роблю в житті. Я найкраще почуваюся, коли у двох паралельних напрямках дію в житті. З одного боку, я постійно залишаюся митцем, композитором, активним музикантом, але з іншого боку, мені потрібен адреналін, який походить із цієї тяжкої, по кільканадцять годин праці у менеджменті. І те, що мене найбільше мотивувало і спокусило – це масштаби цього виклику. "Укрзалізниця" – це одна з найбільших залізниць у світі. І всі кажуть, особливо в Україні, на жаль, що не можна покращити цю фірму, виправити. Тож якщо всі кажуть, що не можна виправити, то я беруся за це. І я не впевнений, чи мені це вдасться, я цілком усвідомлюю ті ризики, які супроводжують, але виклик настільки великий, що це водночас є для мене і великою мотивацією.

– Дякую вам. Ну що ж, адреналіну вам точно вистачить, напевно, і надалі. Ну а на те, що, все ж таки, що процес реформування вами і людьми з команди буде завершений, нам залишається сподіватися.

Яна Конотоп, "5 канал"

Попередній матеріал
В Криве Озеро відправили комісію з Києва – Нацполіція
Наступний матеріал
В ГПУ спростували власну інформацію: Каськіва не затримували

Балчун планує залучити інвестиції в $1 мільярд на розвиток "Укрзалізниці"

У Мінінфраструктури розповіли, в якому стані Балчун прийняв "Укрзалізницю"

Балчун: Я людина заощадлива – харчуюся у барі "Укрзалізниці" за 20-30 грн

Оновлення парку: "Укрзалізниця" домовилась про закупівлю вагонів-трансформерів