відкриті джерела

Вчені виявили частинки антиматерії в грозовій хмарі

Вчені-фізики виявили в атмосфері Землі грозову хмару, в якій містяться частинки антиматерії.

Як повідомляється на сайті Nature, згідно з розрахунками вчених, розміри хмари з антиречовиною досягають двох кілометрів у поперечнику, передає Lenta.ru.

Як зазначається, антиматерію фізики визначили за її анігіляцією - реакцією між матерією (в даному випадку - електронами) і її антиречовиною (антиелектронами - позитронами), в результаті якої утворюється гамма-випромінювання.

До таких висновків вчені прийшли, закінчивши аналіз даних, отриманих 21 серпня 2009 року, коли літак Gulfstream V займався радіолокацією узбережжя американського штату Джорджія. Тоді літак потрапив у грозову хмару, а його детектори зафіксували три піки гамма-випромінювання з енергіями 511 кілоелектронвольт.

Проаналізувавши дані, вчені визначили, що літак опинився в хмарі антиматерії, розміри якої та його склад пізніше визначалися фахівцями.

На думку експертів, існуюча атмосферна активність, зокрема блискавки, не може призводити до утворення такого високоенергетичного випромінювання. Найбільш прийнятним його поясненням вчені вважають проліт Gulfstream V крізь хмару з позитронами.

Експерти в цілому згодні, що піки, зафіксовані приладами літака, виникли через анігіляції матерії і антиматерії. Втім вони обережні у своїх оцінках розмірів хмари. Так, фізик Джаспер Кіркбі з ЦЕРНу, що займається розслідуванням того, що сталося, вважає, що розміри хмари повинні бути набагато меншими.

З ним згоден російський вчений з Фізичного інституту імені Лебедєва Російської академії наук Олександр Гуревич, який вважає, що позитрони і електрони анігілювали в безпосередній близькості від літака, зокрема на його крилі. Саме виникнення античастинок вчений пов'язує з придбанням заряду крилом і виникненням інтенсивних електричних полів, які й привели до народження позитронів.

Вчені збираються продовжити дослідження спостережуваного атмосферного ефекту. З цією метою в райони грозових хмар вони посилають повітряні кулі з необхідною апаратурою. Крім того, вони планують використовувати захищений літак - американський штурмовик Fairchild-Republic A-10 Thunderbolt II.

У Грузії відзначають День міцності і святості сім'ї