Науковці знайшли динозавра, який мав крила кажана

Науковці оголосили про відкриття динозавра, що змінює всі уявлення про еволюцію польоту.

Динозавр "І ци" (Yi Qi, що на китайському означає "дивне крило") володів мембранами з м'яких тканин - найбільше вони були схожі на крила кажана. Про відкриття повідомляє журнал Nature, передає видання Lenta.ru.

У повідомленні йдеться, що невеликий ящір середнього юрського періоду був виявлений в сланцевих породах геологічної формації Тяоцзішань у провінція Хебей. Він відноситься до роду скансіоптеріксів (Scansoriopterygidae) - нелітаючих ящерів, близьких родичів перших птахів археоптериксів.

Однак від інших динозаврів, які мають пір'я і прото-птахів "І ци" відрізняє будова крила. В області зап'ястя вчені виявили дивні великі кістки, витягнуті до задньої частини крила. Між цією кісткою і пальцями збереглися сліди м'яких тканин мембрани.

Зазначається, що аналогічна кістку і мембрана не раз виникали в ході еволюції, насамперед, у здатних до плануючого польоту ссавців - білок-летяг, цукрових літаючих поссумів і шерстокрилів. Є вони і у здібних до активного польоту кажанів, але у динозавра такі будови вчені бачать вперше.

Всі відомі динозаври з пір'ям, що стали предками птахів, експериментували з планувальним польотом - однак вони пересувалися по повітрю за допомогою великих крил. Вибір динозаврів "І ци" альтернативного шляху еволюції (мембрани на крилі) говорить про те, що активний політ виникав серед динозаврів неодноразово, коли різні групи тварин робили фінальний стрибок від планування до вільного переміщення по повітрю.

Зазначається, що в здібностях динозаврів "І ци" палеонтологи не впевнені. Велика частина скелета нижче грудної клітини (в тому числі хвіст) в скам'янілих останках відсутня. Незрозуміло, чи володів ящір мускулами і суглобами, необхідними для активного розмаху крилами.

"Ми не знаємо, чи літав динозавр "І ци", або ж був здатний до обох способам переміщення. Але він безумовно володів крилом, що займає унікальне місце в історії переходу від динозаврів до птахів", - заявив провідний автор дослідження Сюй Сін (Xu Xing).

США виділять додаткових $40 млн на будівництво саркофага над ЧАЕС