NASA

Астрофізики виявили 5 прихованих надмасивних чорних дір

Надмасивні чорні діри вчені виявили за рентгенівським випромінюванням зосередженої поблизу них матерії.

Американські вчені за допомогою космічного телескопа Nuclear Spectroscopic Telescope Array (NuSTAR) виявили 5 надмасивних чорних дір. Про це повідомляє сайт NASA.

Цей тип чорних дір - на відміну від більшості подібних об'єктів, виявлених раніше - приховується під шарами газу й пилу. Їх виявили завдяки рентгенівському випромінюванню зосередженої поблизу матерії. Рентгенівські промені здатні проникати крізь товщу газу і пилу і не поглинаються нею. Співавтор дослідження Джордж Ленсбері з Даремського університету зазначив: "Завдяки NuSTAR ми вперше змогли чітко розгледіти цих прихованих монстрів, які, за прогнозами, мали бути на своїх місцях, але через матерію, яка їх оточувала, ми не мали доступу для спостережень".

Надмасивна чорна діра має масу до 10 млрд разів більшу, ніж у Сонця і звичайних чорних дір. Як правило, такі об'єкти розташовані у більшості активних центрів великих галактик. Вони, на думку вчених, роблять визначальний вплив на еволюцію великих зоряних систем. Зокрема, в центрах Чумацького Шляху і Туманності Андромеди розташовані надмасивні чорні діри, які, за оцінками дослідників, приблизно через 4 млрд років зіллються в одну.

Телескоп NuSTAR спостерігав за дев'ятьма галактиками, однак лише в п'яти з них з високою надійністю вдалося виявити такі діри. Зі слів вчених, діри перебували у значно активнішому стані, ніж вони припускали. На думку науковців, у Всесвіті можуть потенційно існувати мільйони надмасивних чорних дір, які приховані від земного спостерігача шарами газу і пилу.

Повний звіт про результати досліджень автори опублікують в The Astrophysical Journal.

Порошенко закликав Раду скасувати заставу для корупціонерів