aroundnature.ru

Американські вчені з'ясували, чому слони рідко хворіють на рак

Американські науковці виявили у слонів механізм, який захищає їх від раку - у них особлива будова ДНК і своєрідна репродуктивна система.

Дослідники намагалися зрозуміти, чому слони хворіють на рак значно рідше, ніж можна було б очікувати від таких великих ссавців, повідомляє "ВВС Україна".

Науковці з університету Юти наголошують, що "природа вже знайшла спосіб запобігти захворюванню на рак" і додають, що сподіваються розробити нові методи терапії на основі цього відкриття.

За інформацією видання, одна з теорій засвідчує, що кожна клітина в організмі потенційно може стати раковою, тож чим більше в тілі клітин, тим вищий шанс захворіти на рак. Оскільки слон має у сто разів більше клітин, ніж людина, то, відповідно до цієї теорії, він повинен мати у сто разів більші шанси захворіти на рак. Але, згідно з результатами дослідження, опублікованими в Journal of the American Medical Association, лише 5% слонів помирають від цієї хвороби. У людей ця цифра сягає 25%.

Тому дослідники з університету Юти вирішили вивчити ДНК слона, аби знайти відповідь на цю загадку. Рак виникає внаслідок мутацій у ДНК окремої клітини, в результаті яких клітина починає безконтрольно рости. Однак тварини мають детектори таких клітинних мутацій. Це дає змогу організму або знищувати подібні клітини, або виправляти їхній механізм. Один із таких детекторів називається TP53. Цей ген перешкоджає поділу клітин, у ДНК яких виникли небезпечні помилки, допоки вони не будуть виправлені, або доки клітину не вб'є сам організм. У людини є лише один ген TP53, у той час як у слонів виявлено 20 його копій. Через це організм слонів набагато ефективніше позбувається клітин, які вийшли з-під контролю.

Як зазначає видання, учасник дослідження і фахівець із педіатричної онкології доктор Джошуа Шиффман говорить, що "за будь-якою логікою, у слонів має бути неймовірно високий рівень захворюваності на рак. Насправді вони мали б зникнути як вид - настільки високий ризик того, що вони захворіють". За його словами, на прикладі слонів видно, що природа вже навчилася боротися з раком, і в майбутньому це допоможе розробити нові види терапії для людей. Наприклад, можна було б зробити людські клітини більш "слоноподобними", додавши до їхньої ДНК додаткові копії гена TP53.

Проте професор Мел Грівз із лондонського Інституту дослідження раку каже, що насправді слід зрозуміти, чому саме люди мають такий високий відсоток захворювання на рак: "Якщо порівнювати адаптивні системи, то ми не відрізняємося від шимпанзе, але на рак хворіємо значно частіше, ніж вони". Вчений наголошує, що різке зростання кількості людей, які ведуть нездоровий спосіб життя, і це збільшує їхні шанси захворіти на рак. Ідеться, наприклад, про ожиріння, засмагу та куріння. Менопаузи також можуть бути однією із причин того, чому люди не виробили ефективнішого механізму захисту від раку. Так, у слонів найбільш репродуктивний успіх спостерігається ближче до кінця життя, а люди після настання менопаузи можуть жити десятиліттями. Це означає, що з еволюційної точки зору розвивати захист від раку в організмах літніх людей немає жодного сенсу. "Люди зуміли продовжити своє соціальне життя далеко за межі репродуктивного старіння. Цього не вдалося жодному іншому виду", - каже професор Грівз.

Як повідомляв 5.ua, у червні 2014 року одна із міжнародних організацій заявила, що африканські слони знаходяться на межі вимирання.

Трансляція концерту пам'яті Бориса Нємцова. НАЖИВО