bbc.com

Американські астрономи виявили "планету-близнючку" Венери

Астрономи, які шукають планети за межами Сонячної системи, заявляють, що вони зробили одне з найважливіших відкриттів - виявили гарячу планету GJ 1132b, яка подібна до Венери.

Діаметр скелястої планети GJ 1132b сягає 14800 км, тоді як діаметри Землі та Венери - 12700 км та 12100 км відповідно, а обертається GJ 1132b навколо зірки, яка розташована за 39 світлових років від Землі, повідомляє "BBC Україна".

Для астрономів це відносно невелика відстань, яка дозволить вивчити атмосферу цієї планети за допомогою телескопів наступного покоління, які вже розробляють. Дотепер лише дуже великі об'єкти могли вивчати із Землі, і вчені з нетерпінням чекають можливості вивчати планети такого розміру, як GJ 1132b, оскільки це може дозволити їм визначити, чи є життя за межами Сонячної системи. Оскільки GJ 1132b розташована на відстані в 39 світлових років від Землі (370 трильйонів кілометрів), то навряд чи до неї можна буде дістатись космічним кораблем.

На думку вчених, GJ 1132b імовірно непридатна для життя. Адже її орбіта настільки близька до її зірки, що один "рік" на цій планеті триває лише 1,6 дня на Землі. Як сказав один із вчених, які її виявили, вона постійно "печеться у духовій шафі". Це означає, якщо на GJ 1132b і була вода, вона вже давно випарувалася. Однак у планети могла зберегтись атмосфера. Це робить GJ 1132b більш схожою на Венеру, ніж на Землю, хоча рівень температури на Венері приблизно в 15 разів менше. Венера гаряча, але не настільки.

Вивчати GJ 1132b та її атмосферу буде легше, оскільки вона розташована на орбіті зірки, яку називають "червоний карлик". Маса таких зірок менша маси Сонця, їхня температура значно нижча, що означає, що їхнє світло навряд чи буде повністю затьмарювати атмосферу планети, яку досліджуватимуть.

"Так, швидше за все, найближчі потенційно придатні для життя планети обертаються навколо червоних карликів", - каже Закорі Берта-Томпсон, керівник команди вчених з Массачусетського технологічного інституту, які виявили GJ 1132b.

Необхідної потужності телескопи вже майже створили. Протягом найближчих десяти років увійдуть в дію супер-обсерваторії на Землі, з дзеркалами, які мають діаметр до 40 метрів. Окрім того, незабаром запрацює "спадкоємець" телескопа "Хаббл" - космічний телескоп "Джеймс Вебб" виведуть на орбіту в 2018 році. Його детектори зможуть вивчати такі об'єкти, як GJ 1132b.

"Цей телескоп стане "машиною класифікації планет... Довжина хвилі його інфрачервоного діапазону буде більша, ніж у "Хаббла", а більшу частину інформації ми отримуємо саме з інфрачервоного спектра", - каже Дрейк Демінг з Мерілендського університету.

Нагадаємо, у червні 2015 року на Венері знайдено діючі вулкани.

Росія може заборонити польоти до Туреччини та Тунісу – ЗМІ