5.ua

Роман Сидорак: Мітинги на Кременчуцькому НПЗ - це якась істерія а ля "Приват"

Тимчасовий виконувач обов’язків Генерального директора ПАТ "Укртранснафта" Роман Сидорак у програмі "Експертна тема" на "5 каналі" розповів про дивні метаморфози нафти в резервуарах "Привату" та витрати держави на її зберігання, про те, який суд може зробити будь-кого гендиректором "Укртранснафти", про готовність взяти на роботу мітингувальників на Кременчуцькому НПЗ, а також про те, чому переговори краще, ніж судові позови.

У РЕЗЕРВУАРАХ ГРУПИ "ПРИВАТ" ПЕРЕБУВАЄ 385 ТИС. ТОНН ТЕХНОЛОГІЧНОЇ НАФТИ, НА ЗБЕРІГАННЯ ЯКОЇ ДЕРЖАВА НЕСЕ 2,5 МЛН ГРН ВИТРАТ ЩОДНЯ

– Ще наприкінці березня, скажімо так, вперше увійшла у фазу гострої суперечки ситуація навколо "Укртранснафти". Власне тоді рішення парламенту поставило остаточну крапку на тому, що це є державне підприємство. А от державі лише з третьої спроби вдалося завести туди свій менеджмент. І цією третьою спробою стали ви. З кінця квітня ви на посаді. Що вже встигли побачити, з чим стикнутися на цій посаді?

– Так, я якраз з 23 квітня приступив до обов’язків керівника "Укратранснафти". За цей період для себе поставив першочергові плани – це виведення системи з того технічного, скажімо, колапсу, в який його завело попереднє керівництво. На сьогодні відновлено роботу найбільшого резервуару в Україні – це 75 тис. кубометрів у Бродах, він був виведений у ремонт. Ми обстежили, здійснили необхідні заходи, ввели в експлуатацію. Проведені відповідні інспекції на нафтоперекачувальних станціях, складені необхідні першочергові заходи для ремонтів об’єктів споруд, щоб персонал міг мінімально в нормальних умовах експлуатувати і перебувати. Також підготовлено нафтопровід "Мозир-Броди", з якого була викачана нафта, для повернення нафти в цей нафтопровід. Це критично необхідна робота другої нитки цього нафтопроводу. Також проведені заходи із заповнення нафтопроводу "Мічурінськ-Кременчук". Це паралельна нитка резервного – будемо так казати - тому основному, яким транспортується нафта з українських родовищ на Кременчуцький НПЗ. Той нафтопровід, який недавно ставав на ремонт через те, що він просто не міг транспортувати резервну нитку.


– Ви окреслили завдання й роботи, які проводили, і це, так би мовити, поточна робота. Але тактичних цілей, які були поставлені перед вами, коли ви заходили на цю посаду, було насправді дві. Одна – це вирішити питання з технологічною нафтою, яка перебуває у резервуарах НПЗ, а друге завдання – це вирішити питання з 2 млрд грн депозитів компанії, які є в банках "Приват". На якому етапі зараз вирішення цих двох питань?

– Так, справді, це два болючі питання, з якими стикнулася наша нова команда. Які кроки були зроблені? На сьогодні в резервуарах групи "Приват" перебуває 385 тис. тонн технологічної нафти, на зберігання якої держава несе 2,5 млн грн витрат щодня. І друге питання – це депозити, які були розміщені і які були підписані того славнозвісного дня, 19 березня, на цілий рік. Загальна сума цих депозитів складає 1,9 – майже 2 млрд грн. Ми звернулися, зі свого боку я звернувся до керівника "ПриватБанку" для того, щоб переглянути строки цих депозитів (я не кажу про розірвання, але переглянути строки) і отримав нещодавно, тиждень тому, що таке питання не передбачено договорами, і те, як записано за 19.03.2016, так і мусять ці гроші зберігатися в "ПриватБанку".

– Тобто станом на цей момент руху в цьому питанні поки що немає, я правильно розумію?

– Ні, щодо депозитів – ні. Стосовно поточних депозитів – так, вони закінчили свій строк, ми їх повернули, відкрили рахунки в державних банках, в "Ощадбанку", "Укрексімбанку", "Укргазбанку".

– Про які суми грошей йдеться?

– Зараз усі платежі здійснюються через ці рахунки, тобто не в одному банку. Ми проводимо платежі через три банки. Деякі договори заведені на "Ощадбанк", деякі на "Укргазбанк", деякі на "Укрексімбанк".

– "Укрнафта" 31 липня заявила про загрозу припинення видобутку нафти й газу з 00:00 1 серпня. Кременчуцький НПЗ, який входить до компанії "Укртатнафта" також заявив про загрозу зупинки через зрив поставки сировини компанією "Укртранснафта". Що насправді сталося? Це була якась аварія? Це був якийсь плановий ремонт? Якщо справді припинялося, то коли відновилося?

– 30 числа нафтопровід ще працював у штатному режимі і постачав нафту на Кременчуцький НПЗ. З 23:00 нафтопровід стояв, нафта в систему від "Укрнафти" не постачалася. Можна картинку?

– Думаю, зараз продемонструють. Ви принесли з собою демонстраційні слайди. Ось, власне, ми їх можемо побачити.

– От якщо ви побачите зверху – це Гнідинці, Глинсько-Розбишівська, Мала Павлівка – це є три пункти, звідки надходить нафта з нафтопромислів "Укрнафти". Нафта накопичується у Глинсько-Розбишівських резервуарах і далі по нафтопроводу Глинське до Кременчука постачається на "Укртатнафту" – це вже нафтопереробний завод. 31 числа здійснювався плановий ремонт на 142 км, там була заміна ізоляції і паралельна перевірка дефектів, які були визначені внутрішньотрубною діагностикою. І от, власне, на 142 км 31 числа було виявлено, що дефект за критичністю своєю був несумісний. Там був знос металу понад 50%, і тому було прийнято рішення технічними службами провести розрахунки, щоб вирішити в подальшому, що з тим дефектом робити. Було прийнято рішення, що можна експлуатувати цей нафтопровід на малих режимах, на малих тисках, щоб не виникло надзвичайної ситуації, і в подальшому замінити цю ділянку (там було скупчення кількох дефектів, а цей один і найбільший) шляхом вирізання нафтопроводу частини труби й заміною на нову. Запланована ця заміна на 4 серпня. І знову ж таки ми зупинимося на 58 годин, розрахунковий час заміни – 58 годин. Зараз у ці дні проводяться заходи для відкачки з цієї ділянки нафтопроводу нафти, щоб вона була порожньою, щоб можна було замінити, а потім знову закачати.

– Ви сказали, що це плановий. Тобто це раніше було внесено у якусь документацію, що саме в ці дні буде робитися така подібна перевірка. Відповідно й зараз ви анонсуєте, що 4 серпня буде призупинено знову подачу чи прокачку?

– Так, ви все правильно кажете. Проводиться внутрішньотрубна діагностика нафтопроводу, визначаються місця, ділянки нафтопроводу до метра, де є можливі каверни, дефекти, тріщини і складається план ремонту на рік. Критичні – одразу, менш критичні – поступово. І також на цей рік було заплановано заміну ізоляції на цьому нафтопроводі. Коли проходить заміна ізоляції, знімається старий шар, наноситься новий ізоляційний шар. Паралельно по карті, яка була складена з тих дефектів, іде огляд, діагностика тих дефектів, заміна, і далі йде ізоляція нафтопроводу. У планах ця ділянка – це є 10 км на цілий рік – з 136 по 146 км необхідно замінити ізоляцію.

5.ua

– Це все в напрямку до Кременчуцького, правильно?

– Так, це ця труба. Біда в тому, що цей нафтопровід є єдиним. Він експлуатується з 1966 року. Відповідно, чим старша труба, тим більше потребує догляду. Є паралельний нафтопровід, який зараз простоює, заповнений консервантом. І ми пропонували нашим партнерам – як і "Укрнафті", так і "Укртатнафті", щоб цей нафтопровід слугував резервним, і для того його треба заповнити технологічною нафтою. Технологічна нафта, яка була у цьому нафтопроводі, була свого часу попередниками викачана на Кременчуцький НПЗ і зараз перебуває з консервантом.

– Є можливість викачати його назад?

– Так, у нас є всі заходи. Тільки біда в тому, що нам "Укртатнафта" відмовляє в поверненні нафти. Утримання – я б вже сказав, що це не зберігання нафти, а утримання, - державі коштує кожен день 2,5 млн грн.

– Відмовляє з аргументацією?

– Так, з аргументацією. Спочатку вони сказали, що утримують якусь певну частину від загального обсягу, потім сказали, що все будуть утримувати, потім сказали, що питання використання цієї нафти належить до компетенції Кабінету міністрів і Міністерства оборони України.

– До речі, про Кабінет міністрів, якщо ви вже згадали, то уряд дав зараз розпорядження про те, щоби направити технологічну нафту "Укртранснафти", яка зберігається на заводі "Укртатнафта", для потреб Збройних сил України, Нацгвардії, Держприкордонслужби. Як планується фізично реалізувати це розпорядження?

– Це не розпорядження, це доручення, щоб розглянути можливі варіанти, як з цією нафтою обійтися. Тобто ми розробили зі свого боку заходи з кількості нафти, яка необхідна системі. Ту частину, яка перебуває в резервуарах групи "Приват", нам необхідно повернути у труби як на західному напрямку, так і на східному – там дві труби, які зараз з консервантом. І частина нафти вже може зберігатися в наших резервуарах, які вже введені після ремонту в експлуатацію. Питання для нас полягає у 140 тис. тонн нафти, яку не можемо змістити в нафтотранспортній системі. І питання – або її продати, або її переробити, а потім реалізувати, а потім передати нафтопродукт. Зараз сам механізм – кому і як – було доручення на цей обсяг розробити – або переробити, або… І це зараз вирішується. Ми надали свої пропозиції в міністерство, вони зараз розглядаються. Йдеться про два проекти розпорядження Кабінету міністрів. Побачимо, як вони будуть проходити.

– А в які строки можемо побачити? Як довго може вирішуватися це питання?

– Зараз ми просимо якнайшвидше розглянути. Це вже не в нашій компетенції. Також буде Міністерство фінансів, Міністерство економіки, я думаю, тоді вже дійде і до Кабінету міністрів.

МІТИНГИ НА КРЕМЕНЧУЦЬКОМУ НПЗ - ЦЕ ЯКАСЬ ІСТЕРІЯ А ЛЯ "ПРИВАТ". КОЛИ ВІДЧУВАЄШ, ЩО ЗЕМЛЯ ЙДЕ З-ПІД НІГ, ТОДІ ВЖЕ НЕ ЗНАЄШ ІНШОГО СПОСОБУ, ЯК ТІЛЬКИ КРИЧАТИ

5.ua

– Поговорімо про те, що відбувалося в інформаційній площині у зв’язку з цими ремонтними роботами, плановими, як ми з’ясували. Відбувалося наступне: на Кременчуцькому НПЗ вийшли працівники, які одразу ж почали акцентувати, по-перше, зупинка заводу, а це бюджетоутворююче підприємство. По-друге, це загрожує техногенною катастрофою. Це дуже така критична історія може відбутися, якщо справді завод зупинити. Виходить, що про зупинку заводу не йшлося? Чи не йдеться? Чи є інші варіанти, крім зупинки? І чому тоді на них не пішли?

– Вся ця ситуація, яка відбувалася в суботу, яка відбувається нині в Кременчуку, яка, можливо, буде відбуватися завтра біля стін нашого київського офісу, до виробничих питань видобутку, транспортування і переробки не має жодного стосунку.

– До чого має?

– Ця ситуація має певну іншу ціль, тому що нафтотранспортна система готова була прийняти нафту з 00:00 1 серпня. З 00:00 1 серпня нафту нам ніхто не подавав. Тільки о 13:25 подали в систему. Тобто уже тринадцять годин, як було анонсовано з 00:00, що зупиняються нафтопромисли, нема де видобуту нафту складати. Тобто не відбулося. Загрози зупинки нафтопромислу не було. Потім відбувалися часткові зупинки у зв’язку з технічними проблемами на стороні "Укрнафти", щось у них теж там поламалося. За цілий день з анонсованих 4 тис. – а взагалі було заявок на 20 тис., що вони мають в резервуарах, – ми прийняли лише 2,5 тис. тонн. Тобто лише десяту частину. А в цей час відбувалися оті мітинги. Ми могли би все прийняти і протранспортувати. Але перша партія вже була поставлена на Кременчуцький НПЗ сьогодні (2 серпня – ред.) зранку о 6:00. Сьогодні з ночі буде друга партія, тому що цей нафтопровід розрахований на значно більший обсяг нафти, а той маленький обсяг, який видобувається – це лише 10% від потужності самого нафтопроводу. Він працює циклічно. Ці всі ремонти ми намагаємося якось зробити між цими циклами перекачки.

– Якою в такому разі була основна мета всіх цих маніпуляцій?

– Я би це назвав одним словом – це якась істерія, а ля "Приват", не більше, не менше. Коли відчуваєш, що земля йде з-під ніг, тоді вже не знаєш іншого  способу, як тільки кричати.

– Якщо говорити про те, що передувало мітингам, які відбувалися, зокрема, на Кременчуцькому НПЗ, які анонсуються вже на завтра десь у Києві, то їм передували якісь події гостріші, а саме кілька десятків людей прийшли до станції "Укртранснафти" там у Кременчуку з якоюсь дивною метою. Що це було взагалі?

– Ці люди, які там перебували, вони вигукували гасла, там "Сидорак, геть!", "Єремеєв, геть!", "Пасішник, геть!", багато різного. Суть зводилася до того, що їм перекрили нафту. Мені шкода тих людей, тому що їх використовують у такий спосіб. Я не знаю, що їм там обіцяли, чи то зарплати, чи то додаткові премії будуть за подібну акцію. Але це я так для себе розумію, що це, можливо, певний посил в інформпростір для того, щоб у понеділок привести до стін "Укртранснафти" старого керівника групи "Приват" Олександра Лазорка. В інтернеті з’явилося рішення апеляційного суду Волинської області про призначення Лазорка генеральним директором. Тобто він був головою правління, його наразі ніхто не звільняв, у нього контракт до 10 серпня. А тут апеляційний суд Волинської області, що він уже генеральний директор.

– А він має такі повноваження виносити подібне рішення? Якщо є одна посада, а фігурує в рішенні суду зовсім інша?

– Ну якщо хтось хоче бути генеральним директором "Укртранснафти", подавайте папери до апеляційного суду Волинської області – будете.

ЯКЩО МІТИНГУВАЛЬНИКИ ВІДЧУВАЮТЬ, ЩО ЇХ МОЖУТЬ ЗВІЛЬНИТИ ЗА ТЕ, ЩО ВОНИ НЕ ПІДКОРЯЮТЬСЯ НЕПРАВОМІРНИМ НАКАЗАМ, ТО Я ГОТОВИЙ ПРИЙНЯТИ ЇХ ДО СЕБЕ

5.ua

– У засобах масової інформації були такі формулювання, як спроба штурму. Чи справді щось подібне було і якщо так, то в яких формах?

– Ні, були наближення до воріт, були наближення до прохідної, стукали, грюкали, створювали якийсь певний такий шумовий заслін, але не більше. Не було.

– Що ви очікуєте завтра (3 серпня – ред.)? Очевидно, приїдуть люди, невідомо скільки, невідомо знову ж таки з якихось причин, приїдуть і будуть вимагати відставок – вашої і пана Пасішника (виконавчий директор НАК «Нафтогаз України» Андрій Пасішник – Ред.). Що буде далі, на вашу думку?

– Далі ми все ж таки будемо намагатися донести людям основну причину, основний посил, чому їх сюди привезли. Я би хотів знову ж таки звернутися до тих людей, щоб вони трошки оцінювали ситуацію з іншого боку. Я розумію, що на них тиснуть, що, можливо, це їхня єдина робота. Якщо з якихось етичних міркувань хтось відмовиться, їх збираються звільнити за те, що вони не підкоряються неправомірним наказам, то я готовий прийняти їх до себе. У Кременчуку у нас є можливість прийняти на роботу, прошу дуже.

– Тобто з "Укрнафти" ви готові прийняти людей в "Укртранснафту", я правильно розумію?

– "Укртатнафта", "Укртранснафта" – ми два споріднених підприємства. Нас розмежовує тільки паркан, тому якщо у когось є потреба і вони відчувають, що їх можуть звільнити за те, що вони не підкоряються, то будь ласка.

– Така ситуація загалом виникає вперше. У нас багато що вперше виникає протягом останніх кількох, ну двох точно років. І от така ситуація вперше. Ви бачите на майбутнє якісь запобіжники, щоб, скажімо, подібних речей не відбувалося надалі?

– Якийсь рецепт у країні… Зараз, бачите, всі мітинги носять уже певний характер. Ми вже звикли до того, що якщо мітинг, то значить це мета не та, яку висловлюють люди. А це якась прихована, треба читати між текстом. Чи є певний рецепт? Маємо пережити це, маємо пережити, я думаю, що ми на правильному шляху, вся країна на правильному шляху, ми дійдемо до тієї мети, до якої крокуємо.

КОЖЕН МІСЯЦЬ МИ ПРИХОДИМО В "УКРТАТНАФТУ"НА ІНВЕНТАРИЗАЦІЮ – БУЛИ ОДНІ ПАРАМЕТРИ НАФТИ, А СТАЛИ ІНАКШІ. ЦЕ ЯК ВИ ПОСТАВИЛИ НА СТОЯНКУ "ЛЕКСУС", ЧЕРЕЗ МІСЯЦЬ ПРИЙШЛИ, ДИВИТЕСЯ – "ВОЛЬВО".

5.ua

– І ще одне інформаційне повідомлення. Якщо так коротко, то 35 грн за літр. А саме про таку ціну говорить, наприклад, керівництво "Укртатнафти". Вони кажуть, що у зв’язку з цією ситуацією, що склалася, ціни на пальне можуть підскочити аж до 35 грн за літр. Це взагалі надзвичайно чутливий фактор для наших людей, бо це торкнеться кожного. Ми всі розуміємо, завод не зупинився, завод продовжує працювати, але ж є такі фактори, як паніка, підвищені ризики, спекуляції. Ви візьметеся спрогнозувати ціни на пальне?

– Бачите, це спеціально було сказано, що 35, могли би сказати і 135 гривень. Це не пов’язано з нашою роботою "Укртранснафти". На сьогодні на Кременчуцькому НПЗ знаходиться нашої нафти 240 тис. тонн. За дивним збігом обставин якість нафти, яку ми надали у 2014 році, чомусь щомісяця міняється. Тобто уявіть собі, кожен місяць ми приходимо на інвентаризацію – були одні параметри нафти, а стали інакші.

– Гірші, кращі?

– У нас є два сорти – "Azerlayt" і "Urals". Від "Azerlayt" – це найкращий сорт – залишилось лише 8 тис. тонн. Далі певна суміш, яка подібна до української нафти, і там 100 з чимось тисяч залишилося "Urals". Це, як для прикладу, ви поставили на стоянку "Лексус", через місяць прийшли, дивитеся – "Вольво". Питаєтеся, де моя машина? Так ось же ваша машина, ви ж поставили машину тут. Тобто нафта є, але параметри міняються. Можна тільки зрозуміти, здогадуватися, що ця нафта приймає в технологічному процесі якусь участь без нашого відома.

– Поки "Вольво" не перетворилося на якийсь там "Москвич" якогось там доісторичного року, що можна зробити?

– Цю нафту треба забрати у нафтотранспортну систему. Це державна нафта, вона повинна бути в державних руках. Все, це єдине, і це треба зробити негайно будь-якими доступними методами.

– Якщо говорити про форму власності "Укртранснафти", то вона була вирішена остаточно в сесійній залі в парламенті. Так і сталося нарешті, що в цьому питання була поставлена крапка. А якщо говорити про цю нафту, на яку держава має право, за вашими словами, то як її добитися?

– У сесійній залі говорилося про "Укрнафту". З 2000… навіть з 2001 року, коли утворилася "Укртранснафта", було визначено, що 100% акцій – це є державна власність. Перед цим до 2001 року це було два підприємства – Придніпровський магістральний нафтопровід на сході за Дніпром, а з цього боку магістральний нафтопровід "Дружба". І коли було об’єднання, утворилася "Укртранснафта". Ніколи іншої форми власності, крім державної, ця компанія не мала.

– Якщо все ж таки повертатися до питання цих 240 млрд тонн, то…

– 240 тисяч.

– То як їх повернути фізично? Є рецепти, чи це знову ж таки у процесі?

– Є рецепти.

– У переговорному процесі?

– У судовому, в переговорному. Найкраще і найшвидше – це, звичайно, переговорний процес. На судовий роки можуть піти. А кожен день – це 2,5 млн грн для держави.

5.ua

– Які першочергові поточні завдання у вас як у тимчасового виконувача обов’язків генерального директора "Укртранснафти"?

– Найближчим часом я б хотів повністю врегулювати ситуацію з цією технологічною нафтою, тому що це дуже велика проблема для нас, велика проблема для технологій транспортування, це критично необхідно для цього нафтопроводу, який став зараз якимось питанням розбрату між двома спорідненими і братніми підприємствами. А також нафтопровід "Мозир-Броди", там працює лише одна нитка, і вона експлуатується при транзиті нафти з Росії на НПЗ Європи – Словаччини, Угорщини, Чехії. І ця одна нитка використовується на 95-100%, тобто там критичні йдуть тиски.

– Її треба підсилювати?

– Її треба підсилювати резервною ниткою, яка стоїть зараз із консервантом, тобто без діла. Там йде перевитрата електроенергії. Отож, ми не можемо зупинити нафтопровід для ремонту.

Яна Конотоп, "5 канал"

Попередній матеріал
Генпрокуратура викликає на допит Богатирьову та Ігнатова
Наступний матеріал
Позбавлятиме суддів імунітету не парламент, а Вища рада правосуддя – замглави АП
Теги:
Loading...