president.gov.ua

Петро Порошенко: Я належу до 68% українців, які незадоволені темпами реформ

Президент України Петро Порошенко в інтерв’ю телеканалам "5 канал", "UΛ:Перший" та "Інтер" розповів про те, які можливості відкриває обрання України непостійним членом Радбезу ООН, чому він незадоволений темпами реформ, які кроки здійснить держава для розвитку системи патріотичного виховання, чому Росії не вдасться "заговорити" катастрофу МН17, який зв’язок між проукраїнською коаліцією у світі і майбутніми місцевими виборами, чи можна спрогнозувати дії Москви, а також навіщо був потрібен політ Президента на літаку Су-27.

З ОБРАННЯМ НЕПОСТІЙНИМ ЧЛЕНОМ РАДБЕЗУ ООН УКРАЇНА ОТРИМАЛА УНІКАЛЬНІ НОВІ МОЖЛИВОСТІ ВПЛИВУ НА МІЖНАРОДНУ ПОЛІТИКУ

– Петро Олексійович, я з Нью-Йорка і дивився зсередини на те, що відбувається навколо обрання України до Ради Безпеки ООН, і можу сказати якісь речі, які, можливо, Президент не може сказати в ефірі. Я неофіційно з усіма розмовляв, розказали мені, начебто, в російській делегації була просто істерика, бо зараз представник Росії в Радбезі за круглим столом сидітиме практично поруч з представником України. Вони кажуть, що Україна отримає величезні шанси, і тому що може скликати Раду Безпеки, тому що може брати участь у її формуванні. Але мені здається, що люди, які нас зараз дивляться, далекі від дипломатії, їм складно зрозуміти, що саме Україні дає це місце в Раді Безпеки ООН. Тим більше, кажуть: непостійний член – у чому різниця? Що ми можемо зробити? Ви б могли глядачам сказати?

– Очевидно, це необхідно. Очевидно, мало хто розуміє, наскільки важливою для нас була ця дипломатична перемога. По-перше я це можу охарактеризувати як перемогу. Про що вона свідчить? Позиція перша – це підтверджує глобальну світову ізоляцію Росії. Росія намагалася, щоб сформувати кількість країн, які би не голосували за нас. Не можна це порівнювати з Єгиптом або Японією, бо там немає протистояння. У нас, на жаль, є агресія постійного члена Ради Безпеки Організації Об’єднаних Націй Росії проти України. І я хочу, щоб ви прослідкували динаміку. У березні 2014 року, коли почалася анексія Криму, і ми і наші партнери поставили на Генасамблеї резолюцію, яка засуджує дії Росії по відношенню до України, рівно 100 країн, це достатньо, бо це більшість країн Організації Об’єднаних Націй, проголосували за рішуче засудження дій Росії. І тоді це теж вважалосяперемогою, бо ніхто не хоче просто так виступати проти Росії, нікому зайві проблеми не потрібні. На сьогодні, не зважаючи на активну роботу представників Російської Федерації, Україна отримала 177 голосів, залишивши Росію уже у глобальній міжнародній ізоляції. І для нас політично це є надзвичайно важливо. Друга позиція – вперше за всю історію Організації Об’єднаних Націй у Раді Безпеки будуть сидіти агресор (Російська Федерація) і об’єкт агресії. Причому я наголошую, що останнє голосування в Раді Безпеки по трибуналу щодо малайзійського "Боїнга" підтверджує, що більшість членів Ради Безпеки абсолютно на боці України. Це символічно. І Україна дійсно зараз має унікальні нові можливості.

– Петро Олексійович, якщо ви кажете слово "можливості". Дуже часто ті, хто нас дивляться, багато хто каже, що Україна отримує можливості, отримує шанс, отримує аванс від наших закордонних партнерів, а потім їх не використовує. Що ми країна втрачених можливостей. Чи не станеться так, що ми не зможемо цим скористатися? Чому я про це питаю? 15 років тому Україна була членом Радбезу – нічого, ніхто й не згадає. Є щось, що ми зможемо зробити кардинально?

– По-перше, Україна не вдруге, а втретє стала членом Ради Безпеки Організації Об’єднаних Націй. Перший раз Україна стала членом Ради Безпеки у 1948 році. І про це треба нагадувати, бо Україна є країною, яка є засновницею Організації Об’єднаних Націй, підписантом її статуту. Зараз – це дійсно втретє. У чому відрізняється ситуація? Бо важливо не просто бути або стати членом Ради Безпеки, а стати саме зараз, коли проти України йде агресія. Бо можливості для України є достатньо широкі. Хочу навести конкретний приклад. На сьогодні, яка би акція зараз не відбулася проти України – утиски кримських татар, розв’язування війни на Сході, напад на представників спеціальної моніторингової місії ОБСЄ, в тому числі брутальне порушення гуманітарних речей, недопуск у пошуку наших хлопців, які пропали безвісти на окупованій території, будь-яка рішуча або несподівана дія якась – Україна має можливість, хоч о першій ночі, хоч о другій вимагати сама негайного скликання засідання Ради Безпеки Організації Об’єднаних Націй. І за вимогою будь-кого з її членів Рада Безпеки має зібратися. Раніше ми мали звертатися до друзів і партнерів. Сьогодні ми це можемо робити самі. По-друге, навіть така ситуація, чому важливо саме зараз – наступного року відбудуться вибори Генерального секретаря ООН. Рекомендацію кандидатури дає Рада Безпеки ООН. І Україна, серед інших 15 членів, отримає свою можливість підвищеного впливу на міжнародну політику. Третя позиція – Україна зараз висунула певні ініціативи разом із нашими партнерами із Франції, Мексики щодо реформування Ради Безпеки ООН. В тому числі і щодо обмеження права вето. Робити програму реформування Ради Безпеки ООН ефективніше зсередини. Четверте – ситуація, незважаючи на перемир’я, ще дуже далека до миру. І ескалація конфлікту може відбутися в будь-яку хвилину. І для стабілізації ситуації, я не виключаю, особливо, якщо пункти Мінських угод не будуть імплементовані відповідно до погодженого графіку, ми можемо повернутися до необхідності пропозицій щодо введення в Україну миротворчих підрозділів Організації Об’єднаних Націй. Рішення про миротворців приймає Рада Безпеки ООН. Аргументовано відстоювати свою позицію більш ефективно, будучи членом Радбезу ООН.

Я ТЕЖ ЗНАХОДЖУСЯ СЕРЕД 68% УКРАЇНЦІВ, ЯКІ НЕЗАДОВОЛЕНІ ТЕМПАМИ РЕФОРМ

– Реформа. Будемо переходити від зовнішньої політики до внутрішньої. Тут є про що говорити, теж про зміни. От є останнє соціологічне опитування групи "Рейтинг". Говорять, що українці не вірять у реформи, і аж 68%, які вважають, що реформи рухаються в неправильному напрямку. Мене цікавить, як ви вважаєте? Зрозуміло, що всі побачили – поліція, в освіті реформи, макроекономічні. Які ще на виході очікуються реформи? Можливо назвете кілька, якісь певні дедлайни. З того, що вже можна зараз людям сказати. Буде зроблено оце, і зміни вони відчують такі наступні і так далі. Хоча б кілька в найближчі місяці.

– Дуже дякую вам, Ілона, за це запитання. Якщо ви спитаєте мене, то я теж знаходжуся серед 68% людей, українців, які незадоволені темпами реформ. Це дуже просто. Подивитися Угоду про асоціацію, яку ми підписали, я підписав, взявши на себе відповідні зобов’язання щодо імплементації цієї угоди, і Верховна Рада її ратифікувала, взявши на себе зобов’язання щодо прийняття відповідних змін до законодавства. Уряд погодив ратифікацію, взявши на себе відповідну відповідальність. І якщо ви візьмете Угоду про асоціацію, там є і графік, і зміст реформування всіх сфер нашого життя. Так, це є освіта. Так, це є охорона здоров’я. Так, це є децентралізація і зміни до Конституції. Так, це є реформування судової гілки влади. Так, це є скасування недоторканності, причому як депутатів, так і суддів. Так, це є боротьба з корупцією. Так, це є безвізовий режим. І я можу наголосити на тому, що, наприклад, питання безвізового режиму, над яким я особисто, і моя команда, і дипломати, і урядовці, і представники громадських організацій величезну кількість праці своєї віддали для того, щоб отримати цю можливість для всіх українців. Це знаково, це символічно. Ті, хто були зі мною на саміті "Східного партнерства", розуміють, наскільки непросто було тоді, коли ще це було відсутнє в проекті підсумкової декларації саміту, в якому брало участь усе без виключення керівництво країн Євросоюзу, записати уже в ході саміту тверді політичні гарантії Україні щодо надання нам безвізового режиму. Ключова позиція, яка була на саміті Україна-ЄС, з присутністю цього року Президента Єврокомісії і Президента Євроради, що політичні питання щодо надання Україні безвізового статусу зняті – виконуйте технічні речі. Зміни до законодавства, які забезпечать необхідність і імплементацію цих змін, які забезпечать нам надання безвізового режиму. Подивіться, що зараз відбувається? Я впевнений у тому, що наступного тижня буде необхідність і зустрітися з керівниками парламентських фракцій, і провести Національну раду реформ із питань імплементації всіх необхідних змін. З одного боку, уряд подав необхідні законопроекти. І немає консенсусу в парламенті, бо частина речей, які не відносяться до безвізового режиму, є в цих законопроектах, треба негайно знайти цей компроміс. І я сподіваюся, що парламент зробить нарешті цей крок і проголосує всі необхідні закони для безвізового режиму. Друга позиція, що ми маємо зробити всі речі, які знаходяться за межами парламенту, включаючи і питання боротьби з корупцією. Хтось там намагається зараз відтягнути ефективну роботу комісії по призначенню Антикорупційного прокурора. Наголошую на тому, що мною були зроблені рішучі кроки. На початку комісія формувалася "п’ять на п’ять ". П’ять – прокуратура, п’ять – Верховна Рада. Я наголосив на тому, що ми змінимо ці пропорції. Сім будуть формуватися в цій комісії від громадських організацій. Верховна Рада нарешті сформувала це, хоча трохи затягнула. І лише чотири від прокуратури, які забезпечать професійні фахові оцінки кандидатів. І нам негайно треба вже до кінця місяця завершити конкурс і до кінця листопада завершити прийняття документів, до кінця листопада завершити конкурс. Чому я наголошую на прискоренні? Бо це є наші обов’язки перед Європейським Союзом у рамках критеріїв щодо безвізового режиму. І нарешті забрати з Генеральної прокуратури всі справи по розслідуванню злочинів стосовно корупції, всі без виключення, бо це не справа прокуратури має бути, а справа спеціально призначеного за прозорою процедурою нового Антикорупційного бюро. Створити державне Національне бюро розслідування, забрати слідство у прокуратури, все. І започаткувати його у форматі державного бюро розслідування. І залишити в прокуратурі лише представництво інтересів держави в судах. Бо ми раніше, за моєю ініціативою в тому числі, забрали загальний нагляд. Оце я вам на конкретному прикладі навів, що зараз треба робити, і я вимушений, на жаль. Я би щасливий був займатися виключно питаннями, які відносяться безпосередньо до моєї компетенції. Це два. Перше – це є забезпечення державної безпеки і оборони. І друге – це зовнішня політика. Я вимушений займатися і цими сферами, бо від цього залежить майбутнє України.

РОЗРОБЛЕНІ ГЛИБОКІ І СИСТЕМНІ КРОКИ З ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ, ЯКІ Є СКЛАДОВОЮ СТРАТЕГІЄЮ НАЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ

– Давайте повернімося до частково питання реформ, пане Президенте. Перед Днем захисника з’явилася інформація про те, що буде до певної міри реформована система патріотичного виховання. І це стосується в першу чергу вояків. Поки тиша на фронті, бійцям можуть вкладати, за відсутністю там певної інформаційної такої розгалуженої політики, все що завгодно і ширити все що завгодно. Ті, хто можуть стати бійцями, кадети – запитали в одного (писали сюжет) з малечі, яка навчається: "Хто для тебе є взірцем військової звитяги?" І дитина каже: "Суворов". І лише та дитина, в якої батько в АТО, сказала: "Тато і його товариші". Це – проблема, і часу на її вирішення дуже мало. Як?

– Я думаю, що це дуже комплексна проблема. Одна з них надзвичайно важлива – це запровадження патріотичного виховання дітей та молоді. Воно було зруйновано. Незрозуміло на потребу кого, а може і зрозуміло. Я думаю, що на цьому тижні відбулася дуже знакова подія, бо мною був підписаний Указ Президента "Про стратегію патріотичного виховання дітей і молоді до 2020 року". Чому я це зробив саме в Кремінній? У мене прохання, знайдіть можливість, ті, хто нас бачать, і з’їздіть у Кремінну, в ліцей. Побачити фантастичних хлопців усередині Луганщини, які є патріотами. Певні кроки просто вражають. Вони показували свої приміщення, де вони відпочивають. Вони відмовилися прокидатися під звук будильника і поставили собі таку молодіжну рок-версію українського гімну. Дуже пишаються цим. Дуже гордяться тим, що відбувається, як вони виховуються. Я познайомився там з двома дуже цікавими хлопцями – Володимиром Погребняком і Станіславом Єрмаковим. Два ліцеїста. Одного з них запроторили в кадетський корпус окупаційна влада окупованого Луганську. Він там провчився два тижні і потім втік. Втік до ліцею у Кремінну. І зараз є одним із найбільш патріотичних ліцеїстів, який вже в цьому юному віці розуміє, що означає любити Україну, що означає в майбутньому її захищати. Можна наголошувати, що і рівень військової дисципліни, і рівень патріотичного виховання зараз значно підвищується. Я провів першу установчу нараду людей, які будуть відповідати за психологічне, ідеологічне виховання військовослужбовців. Так звані заступники по виховній роботі, психологи на рівні батальйонів, капелани, яких ми скрізь запроваджуємо. Можу наголосити на тому, що це зараз є моїм першим пріоритетом.

– А як, на вашу думку, коли можна буде до військових академій, до військових ліцеїв приходити з перевіркою результатів цієї роботи? Який термін на перші результати – три місяці, півроку, рік?

– Графік передбачає завершення першого етапу уже протягом лічених тижнів. Це є і запровадження початкової військової підготовки у школах. Це є початок підготовки ідеологічних працівників у вищих навчальних військових закладах. Це є підготовка військових психологів. Це є і надзвичайно нові форми роботи патріотичного виховання. Це значне розширення інформаційного блоку працівників Міністерства оборони. Це є створення спеціальних контрпропагандистських підрозділів у Збройних силах, СБУ. Це є підписання з НАТО спеціальної угоди по стратегічних комунікаціях для того, щоб протистояти російській пропаганді. Це є і започаткування Європейським Союзом спеціальної програми по створенню російськомовного панєвропейського каналу, який також буде протидіяти. Повірте мені, що кроки розроблені, і це є складовою стратегією Національної безпеки України, – надзвичайно глибокі і системні.

РОЗСЛІДУВАННЯ КАТАСТРОФИ "БОЇНГА" ЙШЛО ДЕТАЛЬНО І ДАЛО МОЖЛИВІСТЬ РОСІЇ ВИБРЕХАТИСЯ. ВЕСЬ СВІТ ЗАРАЗ ПОБАЧИВ, ЩО ЇХНІ ВЕРСІЇ Є АБСОЛЮТНО ПРОПАГАНДИСТСЬКІ І БРЕХЛИВІ

– Петро Олексійович, у мене трішки в інший бік запитання. Цього тижня було багато подій. Так само, як і з Радою Безпеки, про які наші колеги повідомляли в новинах, важливо зрозуміти, а що за цим стоїть? Ось звіт по MH17, вперше офіційно сказали про те, що ви, ми всі говорили неофіційно: так, за цим стоїть Росія. Але головне запитання зараз – а чи не станеться так, що це будуть для Росії просто іміджеві втрати? Я не знаю, понесе хтось покарання, не понесе, вибачиться чи не вибачиться. Був колись Радянський Союз, який збив колись корейський "Боїнг". Це "заговорили" і це лишилося просто рядками у "Вікіпедії". Чи не станеться так, що й цього разу теж затягнуть, теж заговорять і нічого на виході?

– Не станеться. Пункт перший. Зараз знайшло підтвердження моє дуже ризиковане на той етап рішення, де я взяв відповідальність на себе, щоб уперше в історії авіаційних катастроф країна, на території якої катастрофа відбулася, розслідування передала іншій країні. Але я впевнений, що це був правильний крок для підвищення довіри до цього розслідування, і підписав розпорядження, щоб ми це передали нації, яка найбільше постраждала від цієї терористичної атаки – Нідерландам. Це означає для всього світу, що нам немає чого приховувати. Ми повністю співпрацюємо зі слідчою комісією і готові надати всі переконливі докази. Друга позиція. Ці попередні результати технічного розслідування продемонстрували головне: повну брехню Російської Федерації. Уже навіть збилися з рахунку, скільки версій офіційно пропонувала Росія. То це був десь там захований ракетний комплекс, який знайшли на складах Горлівки. Ми чітко наголосили на тому, що всі українські комплекси знаходяться в місцях зберігання, ми готові до публічної перевірки. Потім вони зрозуміли, що це не проходить. Були версії – з штурмовика якийсь там збив, потім винищувач, потім вони навіть вказували прізвище українського льотчика, потім версія виробника, що це було збито з абсолютно іншої території. І от, нарешті, всій цій брехні покладено край. Я думаю, що це добре, коли розслідування йшло детально і дало вже можливість Росії вибрехатися. І весь світ зараз побачив – це ж підриває довіру до Росії, – що їхні версії є абсолютно пропагандистські, брехливі, і Росія має понести за них відповідальність. І завершилася ця фантасмагорія блокуванням Росією, з використанням права вето, створення трибуналу по малайзійському "Боїнгу", де Росія залишилася однією країною. Хочу наголосити, що це лише технічні дослідження. Бо зараз переходить усе в кримінальне дослідження, де будуть встановлюватися особи, які мають відповідати – і виконавці, і організатори. Але ключове, що зараз наголошено, перше – малайзійський "Боїнг" був збитий російською ракетою, всі інші версії відкинуті. Друге – малайзійський "Боїнг" був збитий з території, яка знаходилася під окупацією російських військ і підтримуваних Росією терористів. І зараз, коли є ці дві складові, і підготовлений, я сподіваюсь, це вже буде третій крок – російський екіпаж або організований і навчений у Росії. Це питання щодо відповідальності буде абсолютно очевидно. Брехня Росії змусила цілу низку країн відреагувати – і це ми бачили – міністерство закордонних справ Нідерландів та інших країн. На те, що Росія себе поводить, м’яко кажучи, неадекватно, засуджуючи абсолютно прозоре і ефективне розслідування. "На ворі і шапка горить". Хто перший кричить: "Держи вора"? І сьогодні це нанесло руйнівного удару по репутації Росії у світі. Це не лише пов’язано з анексією Криму, не лише з окупацією, а фактично у приховуванні або підтримці терористичних актів.

– Тобто вирок все одно буде?

– Очевидно. І ми сьогодні координуємо з країнами, які постраждали найбільше від цієї терористичної атаки, і розглядаємо питання міжнародного кримінального суду – яким чином і по яким конвенціям ми маємо продовжувати наші дії по притягненню Росії до відповідальності. Не залишаємо надії наших спільних і ефективних дій у Раді Безпеки. І третя позиція, щоби ми зробили це питання по національному законодавству країн, які постраждали. Ми будемо рухатися у всіх трьох напрямках.

ПРОШУ ВСІХ ВИБОРЦІВ ДОПОМОГТИ СТВОРИТИ ПРОУКРАЇНСЬКУ КОАЛІЦІЮ В КОЖНІЙ МІСЦЕВІЙ РАДІ. ЦЕ НАШЕ СПІЛЬНЕ ЗАВДАННЯ – СТВОРИТИ ПРОУКРАЇНСЬКУ КОАЛІЦІЮ ВСЕРЕДИНІ УКРАЇНИ

– Хочу запропонувати обговорити тему виборів. Через тиждень буде голосування. Цікаво, чи ви стежите за ходом виборчої кампанії. Колись ви говорили після чернігівських виборів, що "маршал гречка" має вже не з’являтися в Україні. Але, як бачимо, з’являється. І от є останній звіт громадянської мережі "Опора", буквально свіжий, за п’ятницю, і там дуже детально розписано по регіонах, конкретно кандидатах – чи продуктові набори роздають і роблять благодійні справи, раптом багато кандидатів стали тимчасовими жеками, почали ставити там лавки і так далі. От зрозуміло, що це зараз питання і до парламенту, що необхідно внести певні зміни в законодавство. Але і питання і до уряду, і до Президента. Громадські організації, такі, як Комітет виборців України, "Опора", з вами зустрічалися і запропонували законопроект, тобто там певні технічні правки зробити, внести в закон, щоб швидше врегулювати цю проблему з підкупом. От готові ви або подати в парламент цей законопроект, або звернутися, закликати коаліцію, щоб вони теж прийняли цей законопроект і це, можливо, якось пришвидшить вирішення цієї проблеми?

– По-перше, я звертаюся і закликаю коаліцію щодо внесення змін до виборчого законодавства щодо підвищення відповідальності за факт підкупу. Під час зустрічі з шанованими мною організаціями "Опорою", Комітетом виборців і іншими я був більш радикальним, ніж вони, і запропонував, щоб це був спільний законопроект, яким кандидати, які об’єктивно і доведено рішенням суду звинувачуються в підкупі виборців, знімалися з виборчих перегонів. На жаль, ці мої ініціативи поки що не були підтримані, щодо зняття з виборів. Передбачаються там інші, більш м’які форми реагування. Ми маємо розуміти, що повноваження навіть уже цих обраних місцевих рад будуть значно більшими. Не тому, що вступлять у силу конституційні зміни по децентралізації – це будуть нові вибори нових рад з новими повноваженнями, вони вже будуть формувати виконавчі комітети. А навіть і зараз, перший етап реалізації програми по децентралізації, в тому числі з наданням коштів. На 40% зросли місцеві бюджети, з наданням прав щодо бюджетної складової, податкової складової, визначенням позицій соціально-економічного розвитку територій і інших. Мають громадяни набагато більш відповідально ставитись до цих виборів – прийти і проголосувати. І наступне. Я дуже пишаюся тим, що внаслідок парламентських виборів нам вдалося створити проєвропейську і проукраїнську коаліцію у Верховній Раді. Я наголошую і звертаюся з проханням до всіх виборців допомогти створити проукраїнську коаліцію в кожній місцевій раді. Не дати можливості комусь розхитати ситуацію. Мені вдалося, разом з моєю командою, я цим пишаюся, створити проукраїнську коаліцію в світі. На початку європейську, потім трансантлантичну, зараз глобальну. Зараз, дорогі мої, це наше спільне завдання – створити проукраїнську коаліцію всередині України. Яка не намагалася б відволікти увагу якимись дрібницями, а реалізовувала програми реформ, які записані в коаліційній угоді. До речі, дуже раджу проаналізувати виконання коаліційної угоди. Уже наближається рік і за підсумками року ми маємо зараз робити максимум того, щоб виконати все, що там записано. Бо за моїм аналізом рівень, на жаль, досягає лише 30%. Це не задовольняє мене. І от створення проукраїнської коаліції всередині України, створення на рівні кожної місцевої ради проукраїнської коаліції, яка допомагає консолідувати і суспільство і державу – це зараз надзавдання не лише політичним силам, а і всім виборцям. Прошу дуже відповідально поставитись до цього процесу.

– А якщо не буде виконана коаліційна угода, то ви розраховуєте на якісь організаційні висновки в коаліції, як наслідок, в уряді, якщо на час дедлайну будуть недопрацювання?

– Слухайте, не імплементувати реформи ми просто не можемо собі дозволити. Той, хто стає перешкодою на шляху реформування України, має понести відповідальність. Для мене це абсолютно чітко і зрозуміло. Чия це компетенція? Коаліції. І коаліція з цього приводу повинна мати нарешті дуже серйозну розмову.

ЩО ТОЛКУ, ЩО В НАС Є БУДАПЕШТСЬКИЙ МЕМОРАНДУМ, ЯКИЙ ПРАВИЛЬНО ПІДПИСАНИЙ І НЕ ПРАЦЮЄ? А ЗАВДЯКИ МІНСЬКИМ УГОДАМ МИ МАЄМО ПІВТОРА МІСЯЦЯ ТИШІ

– Дякую, вибори інші, псевдовибори. Ватажок бойовиків заявив, що вони вибори не скасовують, а лише переносять, більше того, пообіцяв, що вони щось там собі скасують, якщо Україна скасує вибори Президента, вибори парламенту. Тандіт говорить про те, що завалено обмін заручниками. Спостерігачі говорять про те, що техніка вдень відводиться бойовиками, вночі заводиться назад. Іде планове торпедування всього, про що говорили в Парижі. Які дії України в такій ситуації?

– У мене прохання. Позиція перша: ну не реагуйте ви на цей тролінг. Ну будь-ласка, хто такий Захарченко? Ми маємо реагувати лише на легітимно обрані органи влади.

– Ну а Москву можна спрогнозувати за цими діями?

– Москву спрогнозувати не можна. Оце я скажу відверто. Але є в нас Мінські угоди. От подивіться, будь ласка, скільки бруду антиукраїнські сили намагаються вилити на Мінські угоди. І не так вони підписані, і там якихось повноважень немає, і не пройшли вони ратифікацію... Друзі мої, дорогі мої, угоди оцінюються щодо їх ефективності. Що толку, що в нас є Будапештський меморандум, який правильно підписаний і який не працює? Наголошую на тому, що завдяки Мінським угодам ми маємо півтора місяця тиші. Мінські угоди забезпечили, щоб російські війська окупаційні, з підтримуваними ними терористами не стріляли. Відведена величезна кількість озброєння, і це підтверджено значною мірою Спеціальною моніторинговою місією ОБСЄ. Прийнята пропозиція, і вже реалізована і завершена на луганській ділянці лінії зіткнення, щодо відведення танків, легкої артилерії і мінометів – основних, що приносили найбільші втрати українським військовим. Розпочалися переговори про розмінування територій. Забезпечено, нарешті, перший випадок був, коли Спеціальна моніторингова місія ОБСЄ добралася до неконтрольованої ділянки україно-російського кордону на території Донецької, в Луганську поки що не допустили, і будемо продовжувати. Прийнята ОБСЄ моя пропозиція, щоб пункти патрульних місій розташовані були не в Артемівську, наприклад, Соледарі, за 70-100 км від фронту, а принципово для мене, щоб вони були в Авдієвці, в Пісках, у Горлівці, в Дебальцевому. І мені підтвердила Спеціальна моніторингова місія, що вони там будуть ставити. І щоби саме на лінії фронту знаходилися пункти спостереження ОБСЄ як перший режим забезпечення сталого режиму припинення вогню і перемир’я. Цей список можна продовжувати. Отже, все це стало можливим лише дякуючи Мінським угодам. Україна на Донбас має повернутися. Так само наголошую, що ми будемо боротися і в питаннях повернення українського суверенітету в Криму.

ПОЛІТ НА СУ-27 БУВ ГАРАНТІЄЮ ЯКОСТІ МОДЕРНІЗАЦІЇ УКРАЇНСЬКИХ ЛІТАКІВ І НАДІЙНОСТІ ПРОВЕДЕННЯ РЕМОНТУ

– Останнє, що хотів запитати. Петро Олексійович, у соцмережах цього тижня, буквально цими днями, всі обговорюють кадри, коли ви в кабіні літака. Я можу запитати, навіщо це було? І по-друге, просто по відчуттям, щоб відійти від політики, ми багато сьогодні про політику говоримо. Як ви себе почували, рівень емоцій такий самий, як зі світовими лідерами сам на сам?

– Адреналіну менше в літаку, ніж коли спілкуєшся з деякими світовими лідерами. Але я дякую за запитання, бо воно складається з двох частин. Мені здається, в соціальних мережах це не дуже чітко зрозуміють. Для мене було принциповим, бо реакція України мала відбутися і щодо якості модернізації українських літаків, і щодо надійності проведення ремонту. Це була відповідь на закиди російських ЗМІ про те, що Україна не здатна забезпечувати ефективний і якісний ремонт. Можемо – і гарантом цього буде політ Президента, перше. Друге – це для мене було дуже певним чином символічно, бо я свою строкову військову службу починав у Військово-повітряних силах, в Науково-випробувальному інституті Військово-повітряних сил ім. Чкалова, де першою програмою випробувань було випробування, це називалося тоді "виріб Т-10", це тоді запускався в життя винищувач Су-27. Це я в Су-27 вперше літав, але не вперше був в кабіні. І для мене це – повернення у службу у військовій частині. Я переконався, що це дивні відчуття, насправді. Це дуже надійний, дуже ефективний, дуже маневрений, дуже сильний літак. А після модернізації, коли він відповідає повністю стандартам НАТО, це вже є і набагато більш розширені можливості зв’язку, можливості ідентифікації, можливості захоплення цілей, і можливості захисту українського пілота. І ми це все продемонстрували. Я дякую як працівникам оборонпрому, які зробили цю модернізацію, так і фантастичним українським пілотам, які є найкращі у світі, я просто ще раз мав можливість у цьому переконатися. Їх подякувати і привітати з Днем захисника України, як і всіх військовослужбовців, волонтерів, працівників Збройних Сил України. І всіх українців. 

Попередній матеріал
Сьогодні у російському Донецьку продовжиться суд над Савченко
Наступний матеріал
Словенія збирається обмежити кількість біженців, яких пропускає через свою територію