5 канал

Олександр Турчинов: Росія використовує локальні конфлікти, щоб підготувати свої збройні сили до великої війни

Секретар Ради національної безпеки і оборони України Олександр Турчинов у програмі "Погляд" на "5 каналі" попередив, що РФ у конфліктах на Донбасі і в Сирії готується до великої війни. Він також розповів про те, яка ситуація в зоні АТО, зокрема щодо пунктів пропуску на лінії розмежування, чому уряд не поспішає запроваджувати візовий режим з Росією, що потрібно для протидії інформаційній війні, яку веде РФ проти України, якою має бути мінімальна зарплата військового, і чи вистачить запланованих у бюджеті-2016 коштів для оборони країни.

РОСІЯ РЕАЛЬНО ГОТУЄТЬСЯ ДО ВІЙНИ І ВИКОРИСТОВУЄ ЛОКАЛЬНІ КОНФЛІКТИ, ЩОБ ПІДГОТУВАТИ СВОЇ ЗБРОЙНІ СИЛИ

– Ви нещодавно зробили резонансну заяву, сказали, що країна-агресор, Російська Федерація готується до великої війни. Можете деталізувати, на чому базуються ваші припущення?

– Знаєте, це звичайний аналіз тих подій, які відбуваються останніми роками. На превеликий жаль, спроби загравати з Росією, у чомусь її переконувати, тільки підіграють тим страшним реваншистським амбіціям, які сьогодні притаманні керівництву Російської Федерації. Вони відпрацювали тактику ведення війни на суходолі на сході нашої країни. Зараз вони відпрацьовують використання, бойове застосування авіації, використання ракет, зокрема, крилатих. Причому роблять пуски, ви бачите, які не потребують рішення тих задач, які вони поставили собі в Сирії. Але вони пускають ракети і з повітря, і з кораблів, у тому числі навіть з підводного човна. Тільки для того, щоб відпрацювати їх застосування, відпрацювати точне попадання до цілі. Тобто Росія реально готується до війни і використовує ці локальні конфлікти, щоб підготувати свої збройні сили. І ми розуміємо з вами, що готує вона свої збройні сили не для миротворчих операцій.

– Ви аналізуєте постійно інформацію, і розвідка почала більше спілкуватися через засоби масової інформації. Ви, напевно, маєте більшу оперативну інформацію онлайн. Чи підготовка до серйозних якихось бойових дій – це просто гібридна політика Кремля для залякування? Чи вони реально готуються застосувати? Яке місце українських окупованих територій у такому конфлікті? Вони прораховуються чи ми вже поза зоною інтересів Кремля?

– Ні, на превеликий жаль, Україна знаходиться в геополітичному такому епіцентрі, який Кремль називає зоною своїх стратегічних інтересів. І ви знаєте, що свого часу, за часів ще холодної війни відомий американський аналітик, державний діяч Бжезінський сказав, що відродження імперії або взагалі російська, радянська імперія без України неможлива. Путін це розуміє. І сам імперський реваншизм, який сьогодні домінує у всіх формах зовнішньої і внутрішньої політики Росії, безумовно в центрі своєї уваги тримає нашу країну і спробує знищити Україну як незалежну демократичну державу. Це є колосальна проблема. І коли ми говоримо про гібридну політику, це не гібридна політика, це гібридна війна. Причому в епіцентр цієї війни втягуються все нові і нові території. Саме Європейський Союз, який довгий час просто спостерігав за цими подіями, сьогодні також стає учасником, не спостерігачем, а саме учасником цієї гібридної війни, яку розв’язала Росія.

МИ ПОВИННІ БУТИ ГОТОВИМИ ДО ТОГО, ЩО РОСІЯ У ВИПАДКУ НОВОЇ ЕСКАЛАЦІЇ КОНФЛІКТУ НА СХОДІ УКРАЇНИ АБО НА БУДЬ-ЯКІЙ ДІЛЯНЦІ КОРДОНУ МОЖЕ ЗАСТОСОВУВАТИ АВІАЦІЮ

– Після нещодавніх подій у Туреччині, коли автоматично фактично відреагували збройні сили Туреччини, був збитий бомбардувальник російський СУ-24, була ваша заява про те, що в аналогічному випадку порушення повітряного простору України ми будемо діяти так, як діяла Туреччина. Реально прораховувати можливість переведення військового протистояння в повітряний простір України?

– По-перше, треба говорити, що військові Туреччини діяли професійно і відповідно до всіх міжнародних вимог, стандартів. Тобто коли військовий літак перетинає повітряний простір суверенної країни, суверенна країна повинна діяти адекватно. Це, до речі, був не перший випадок, коли був варіант порушення повітряного простору Туреччини, вони кілька разів попереджали російських військових, і навіть перед застосуванням ракетної атаки вони також попередили безпосередньо пілотів військового літака. І тільки після того, як вони не зреагували, вони атакували російський літак. Це дії суверенної країни, яка себе поважає. Безумовно те, що відбувається на Близькому Сході, що відбувається в Сирії, а саме – активне застосування, відпрацювання Російською Федерацією бойового застосування авіації, це дуже сильно нас непокоїть. Ми вивчаємо стратегію і тактику військових Росії щодо нанесення ударів із повітря. Безумовно, ми розуміємо, що Росія у випадку нової ескалації конфлікту на Сході нашої країни або на будь-якій ділянці російсько-українського кордону може застосовувати авіацію. І ми повинні бути до цього готовими. Безумовно, коли агресія буде з повітря, ми будемо захищати себе, знищуючи агресора і в повітрі.

– А з точки зору готовності, паритетності сил, принаймні на Східному фронті, ми інакше готові до війни на "другому поверсі", в повітрі, ніж, наприклад, рік тому?

– Ви знаєте, це не є державна таємниця, що коли Росія розпочала війну проти України, у нас фактично була знищена армія, знищені збройні сили. І я хочу сказати, що найбільш постраждали саме підрозділи, пов’язані з протиповітряною обороною. Протягом десятків років системно знищувалася протиповітряна оборона країни. Просто для порівняння, щоб відчували ситуацію, це стосується і протиповітряної оборони, і взагалі повітряних сил нашої армії. Ми в 1992 році мали 111, якщо не помиляюсь, військових аеродромів, зараз у нас залишилось тільки 28. Системно країну роззброювали і в першу чергу, порушуючи саме єдину систему протиповітряної оборони. Кількість винищувачів зменшилася в 10 разів, причому це робили, на превеликий жаль, підписували, наприклад, рішення, щодо зняття з бойового чергування комплексів С-300 або БУК. Не тільки міністри в уряді, а й ті, які себе назвали представниками демократичних сил. Відновлення потенціалу і повітряних сил, і протиповітряної оборони – це один із головних пріоритетів. До речі, саме цьому була присвячене окреме засідання Ради національної безпеки і оборони. І якраз у 2016 році для нас одним із головних пріоритетів буде відновлення потенціалу протиповітряної оборони. До речі, коли ми згадуємо пуски "крилатих ракет" повітряного базування зі стратегічних бомбардувальників, то Україна також мала стратегічні бомбардувальники, які віддали за безцінь ще на початку двохтисячних років Російській Федерації, списуючи штучні газові борги. Разом із цими літаками віддали біля півтисячі "крилатих ракет" Х-55, саме тих ракет, якими Росія атакує сьогодні Сирію.

ОСТАННІМ ЧАСОМ АКТИВІЗУВАЛИСЬ СПРОБИ ПРОНИКНЕННЯ ДИВЕРСІЙНИХ ГРУП ЧЕРЕЗ ЗВИЧАЙНИЙ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКИЙ КОРДОН ПОЗА ЗОНОЮ ПРОВЕДЕННЯ АТО

– У нас дуже сірою є "сіра зона", звиняйте за каламбур, я маю на увазі, ця лінія розмежування, оскільки у нас працюють 4, наскільки я пам’ятаю, пропускні пункти: в Донецькій області, один у Луганській…

– Всього сім коридорів так званих. Не всі з них працюють. Активно, що стосується для перетинання лінії розмежування фізичними особами, працюють фактично два. Третій там з деякими обмеженнями. Водночас дуже багато нарікань, що жорстко обмежується перетинання, відбуваються обшуки, дуже ретельна перевірка. Але ж ми не можемо позбавитись і відмовитись від цього, тому що саме шляхом проникнення агентури через ці коридори діє Російська Федерація. Більше того, я хочу сказати, що останнім часом, коли ми значно посилили саме таку фільтрацію шпигунів, диверсантів, які пробували під виглядом переселенців, громадян, постраждалих просочуватись на нашу територію, то зараз активізувались спроби проникнення диверсійних груп через звичайні російсько-українські кордони, які навіть не входять до зони проведення Антитерористичної операції. І саме тому наша задача сьогодні посилити не захист, а саме оборону нашого кордону вздовж всього зіткнення України з територією Росії.

– Тобто, ви говорите, що вже відпрацьований ефективний фільтраційний алгоритм?

– Сказати, що повністю стовідсотково можна дати гарантію, це була б неправда. Безумовно проблема є, розвідувально-диверсійні групи проникають і через безпосередню лінію зіткнення, як це робиться в умовах військового протистояння. І треба сказати, що в першу чергу, це серйозно підготовлені групи на території Росії або російський спецназ використовується для цього. Тому у нас достатньо серйозний професійний ворог.

З НОВОГО РОКУ МИ ПОВИННІ ЗАПРОВАДИТИ РЕАЛЬНИЙ ДОСТАТНЬО ЖОРСТКИЙ ВІЗОВИЙ КОНТРОЛЬ І ВІЗОВИЙ РЕЖИМ З РОСІЙСЬКОЮ ФЕДЕРАЦІЄЮ

– Але ми бачили, дивіться, як цікаво, лише одне зіткнення між Росією як агресором і Туреччиною, теж учасником антитерористичної операції, яка відбувається на теренах, де базується "Ісламська держава", це частина сирійських територій, це північ Іраку, так? Один тільки випадок із тим літаком – моментально була переглянута система контактів, тобто введений візовий режим. Чи на Раді нацбезпеки і оборони взагалі розглядалося введення візового режиму з країною-агресором? Парламент визнає: Росія країна-агресор, у нас окуповані території і безвізовий режим

– Перше, треба сказати, що візовий режим ввела саме Російська Федерація проти Туреччини. Ми не думаємо, що Туреччина ввела. Але проблема від цього не зникає. Я хочу сказати, що ще в 2014 році Рада національної безпеки і оборони прийняла рішення щодо введення візового режиму з Російською Федерацією і доручила Кабінету міністрів реалізувати цю задачу. Уже перший етап цього завдання реалізований. Ви знаєте, на територію України громадяни Росії можуть потрапити, тільки маючи закордонний паспорт. Але я переконаний, що з нового року ми повинні уже запровадити реальний і достатньо жорсткий візовий контроль і візовий режим з Російською Федерацією. Така задача перед урядом і Міністерством закордонних справ поставлена.

НА ЛІНІЇ РОЗМЕЖУВАННЯ ЗАТРИМАНО БАГАТО АГЕНТІВ, ЯКИХ СПЕЦІАЛЬНО ГОТУВАЛИ НА ТЕРИТОРІЇ РОСІЇ ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ РОЗВІДУВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

– А тепер я згадую ще одну дуже дивну дискусію, коли починалося вирішуватися питання достатньо серйозної гуманітарної катастрофи. Тобто тимчасово переміщених осіб – це понад півтора мільйона чоловік за офіційною статистикою – була дискусія. З одного боку, омбудсмен казала, що не можна взагалі застосовувати якісь фільтраційні процедури, бо наші європейські партнери будуть звинувачувати нас у порушенні прав людини. А от люди, які знають конфлікти, зокрема, наприклад, балканський, казали: не будьте ідіотами, вводьте серйозні фільтраційні процедури, інакше ви отримаєте другий фронт у себе в тилу. От Радбез як відповів на цю дискусію?

– Знаєте, ми відповіли дуже конкретно, саме ввели достатньо жорсткі обмежувальні заходи щодо перетинання лінії розмежування. Дуже багато тих, хто зробив заявку ще в минулому році, досі не можуть потрапити за лінію розмежування, тому що є підстави говорити про їх, скажімо, симпатію до військових формувань; які співпрацюють з окупантами. Це для нас достатньо серйозні критерії. Більш того, я вам хочу сказати, під час перетинання лінії розмежування дуже багато затримано тих агентів, які були у військових формуваннях, або були, скажімо, на території Росії, де їх спеціально готували для проведення розвідувальної діяльності. Тому тут ніякого послаблення не може бути. Ми даємо собі звіт, що безпека наших громадян більш важлива, ніж ті порушення прав людини, про які говорять деякі правозахисники.

ВЕЛИКА КІЛЬКІСТЬ УКРАЇНЦІВ, ЯКІ ПРАЦЮЮТЬ У РОСІЇ, Є ОДНІЄЮ З ПРИЧИН, ЧОМУ УРЯД НЕ ПРИСКОРЮЄ ВВЕДЕННЯ ВІЗОВОГО РЕЖИМУ

– Але є ще інші лінії, ви самі ж за них згадали. Тобто можна спокійно нам на центральному вокзалі Києва бачити потяги – і не тільки в Києві, у Дніпропетровську, у Львові, всюди – "Москва – будь-яке українське місто". Я розумію, що це прикордонники плюс СБУ, а наскільки, от ви аналізували, їхня робота по контролю саме цих мирних шляхів відпрацьовується?

– Це є проблема серйозна, тому що у нас велика кількість, давайте чесно говорити, і українців, які працюють у Російській Федерації. І одна із причин, чому уряд, скажімо, не прискорює введення візового режиму. Ми розуміємо, що це буде одразу синхронна дія Російської Федерації. Саме з урахуванням тих проблем наших трудових мігрантів, а їх величезна кількість в тому числі в Російській Федерації. До речі, Росія дуже ефективно використовує еміграційну таку хвилю, коли відбулась міграційна атака на Європу, до якої руку приклала Росія. І той бомбовий удар саме по населених пунктах, по містах сирійських, значно посилив еміграційну хвилю, яка накрила Європу. Зараз Росія дуже жорстко посилює заходи щодо українських трудових мігрантів, які працюють на території Росії. Я прогнозую, що найближчим часом дуже багато людей буде повертатися сюди, в Україну. В тому числі серед них, безумовно, будуть ті, кого готують, на кого впливають, кого будуть використовувати проти власної країни. І це є також серйозна проблема, над якою треба працювати.

– А в РНБО як розглядають? Ми закрили повітряний простір для транзитів, для інших щодо російської авіації. Тобто є таке прийняте рішення. А щодо наземних засобів…

– Розумієте, ми все ж таки виходимо з інтересів наших громадян. І коли б у нас не було величезного потоку, в тому числі й українців до Російської Федерації, не було б ніяких проблем перекрити будь-які варіанти пересування. Але ще раз, виходячи з інтересів наших громадян, ми не робимо, скажемо так, блок на будь-якому пересуванні до території Російської Федерації.

РОСІЙСЬКОЮ ФЕДЕРАЦІЄЮ ВИКОРИСТОВУЮТЬСЯ МІЛЬЯРДНІ КОШТИ, ЩОБ ОБЛИВАТИ БРУДОМ УКРАЇНУ

– Напевне, що у РНБО моніторять у тому числі відкриті джерела, засоби масової інформації, які працюють з Міністерством оборони Росії, країни-агресора? Маю на увазі там "Звєзда" та інші ресурси їхні. Там же ми весь час бачимо кожного дня, в режимі гібридної війни – Україна є суб’єктом серйозної терористичної війни. Кожного дня дізнаємося, що ми продаємо чи то китайські ПЗРК для "Ісламської держави" – це останні дні. Вчора повтор, те саме: Україна фактично є частиною складовою ІДІЛ по поставках зброї. Ви вважаєте за потрібне, щоб РНБО реагувало на це? Чи це має реагувати МЗС? Чи достатньо буде, щоб журналісти пореготали в ефірі телеканалу?

– Безумовно, гібридна війна розв’язана проти України, так само, як і проти Європи, до речі, просто в епіцентрі сьогодні цього протистояння знаходиться саме наша держава. Одна із складових гібридної війни – це активна інформаційна війна. І тут мільярдні кошти використовуються Російською Федерацією для того, щоб обливати брудом Україну. Для того, щоб з одного боку зомбувати своїх громадян, робити з України головного їх ворога, який хоче всіх прийти... бандерівці прийдуть, всіх виріжуть, всіх уб’ють. Тобто вже відбулося таке активне, протягом останніх особливо двох років, зомбування російських громадян, які дійсно починають з одного боку боятися українців. З іншого боку – ця лють, яка проявляється під час у тому числі й застосування проти країни зброї. Це якраз і є продукт цієї інформаційної війни. Але одна із задач, яку вони пробують реалізувати – це інформаційна війни проти нашої країни на Заході. Тобто вже традиційними стали публікації в різних засобах масової інформації, європейських у тому числі, проплачені, в яких розповідається, що дружити тільки треба з Росією. Що Росія – це головний оплот боротьби з тероризмом. З іншого боку, поливається брудом наша країна, і це робиться достатньо системно. Тут в інформаційній війні ми можемо протипоставити тільки інструменти інформаційноїоборони, будемо так говорити. І нам треба, все ж таки, щоб без будь-якої цензури, яка діє в Росії, щоб той патріотизм та відповідальність, яка притаманна, переконаний, українським журналістам, українській журналістиці, реально протистояли цій інформаційній агресії. І тут ваша допомога як журналістів дуже потрібна – професійна, спокійна, виважена. У той же час, навіть маючи обмежений фінансовий ресурс, ми зараз запускаємо інформаційний канал супутниковий, який буде віщати на Європу. Активно працює, може ще не допрацьовує, але ж, думаю, що тут також буде посилюватись позиція Міністерства закордонних справ. Коли посольства повинні не тільки аналізувати газети і давати нам звіти, хто черговий раз продав свої шпальти за російські гроші, але і проводити активну інформаційну політику у вигляді брифінгів, повідомлень, розповсюдження інформаційних матеріалів тощо. Тобто й інші служби і органи також отримують відповідні задачі, які вони реалізують. Для більш масштабної роботи потрібен більш потужний фінансовий потенціал. З цим є проблеми. І я так розумію по вашим очам, що зараз якраз до бюджету і хочете перейти.

– Про гроші зараз, але я хотів би один момент. Коли на весь світ розповідають, що прем’єр-міністр Яценюк – це бойовик з чеченським досвідом, то ми розуміємо, що реакція може бути достатня троллінгом від Яценюка, коли він у твіттері відповідає на це. Коли звинувачують Україну в торгівлі зброєю під час військової інтернаціональної операції, хочеться зрозуміти алгоритм, якою має бути реакція? Ви як бачите?

– Це більш серйозна позиція і, безумовно, також (...) реакція і наших спецслужб, які одразу зв’язалися з своїми колегами в країнах, на які посилалися ці повідомлення, і інформація була одразу ж спростована. Одразу наші аташе, дипломатичні місії зв’язалися з нашими партнерами, довівши об’єктивну інформацію. І в засобах масової інформації країн також були розповсюджені інформаційні повідомлення, які повністю спростовують російську брехню.

– Тобто це і є алгоритм. Тобто, якщо завтра ми почуємо нову брехню про себе…

– Безумовно, адекватні дії повинні бути.

СТАВИМО ЗАДАЧУ, ЩОБ МІНІМАЛЬНА ЗАРПЛАТА ВІЙСЬКОВОГО БУЛА НЕ МЕНШЕ 7 ТИСЯЧ ГРИВЕНЬ

– Дивіться, ви згадали вже про гроші, якраз саме введено в дію рішення РНБО, Президент підписав бюджет. Ми знаємо, що на наступний рік наша оборона – це 100 мільярдів гривень, зі стрічки новин ми це бачили.

– Це дуже болюче питання для нас, тому що 100 мільярдів – це не весь оборонний бюджет. Рада національної безпеки і оборони затвердила військовий або оборонний бюджет нашої країни. Відповідно до позицій, які відображені у стратегії нацбезпеки, також військової доктрини нашої країни, це – 5% ВВП на безпеку і оборону, а на саму оборону десь від 3%. 5% від ВВП, який уряд прогнозує на наступний рік – це порядку 113 млрд грн.

– Це великі цифри. Скажіть, за вашими аналізами, це вистачає нам чи ні?

– Це великі цифри, в той же час з цієї суми – 100 мільярдів – прийнято рішення, повинно бути проголосовано, виключно із загального фонду бюджету, а інша сума додаватись за рахунок спецфондів і державних гарантій. Це величезна сума в умовах нашої країни. Коли співставимо з російським бюджетом – це дуже мало.

– Щодо планів, які пророблені, вистачає чи ні?

– Той мінімум, який дозволяє нам протистояти агресії. І з цього ресурсу ми повинні не тільки забезпечувати в тому числі, що дуже важливо, підняття зарплати нашим військовим, у першу чергу тим, хто буде підписувати контракт з Збройними силами, Національною гвардією. Ми ставимо задачу, щоб мінімальна зарплата військового була не менше 7 тисяч гривень, тому що інакше мотивації підписувати контракт фактично не буде. Це нульова позиція, над цим ми повинні працювати, цьому повинно бути присвячений бюджетний розпис. З іншого боку, нам знову треба розраховувати на власні сили, тому нам потрібна нова зброя. Нам, як ми з вами на початку нашої розмови говорили, треба посилити протиповітряну оборону нашої держави, нам потрібно посилити ракетний потенціал нашої країни, та сама аерокосмічна розвідка тощо. Тобто все це достатньо коштовні речі. Вони потребують достатньо значного ресурсу. В умовах економічної кризи це значні кошти, але щоб дати відсіч будь-яким загрозам, цей ресурс треба ще буде збільшувати.

СИЛИ СПЕЦІАЛЬНИХ ОПЕРАЦІЙ – ЦЕ ОДИН ІЗ ВАЖЛИВИХ НАПРЯМКІВ СПІВПРАЦІ З НАШИМИ ПАРТНЕРАМИ ПО НАТО

– І останнє питання. Не можу уникнути дискусії останніх днів, вона достатньо серйозно вийшла на міжнародний рівень. Йдеться про окремий рід – Сили спеціальних операцій. На сайті Президента є навіть зареєстрована відповідна петиція, на яку вже збираються підписи. Про полковника Кривоноса. Це дискусія між Генеральним штабом і самими спепризначенцями. От буде РНБО якось на це реагувати, от у вас буде дискусія? Бо ця дискусія - це наша оборона.

– Полковник Кривонос – це професіонал високого рівня, тут питань нема. Хочу сказати, що Сили спеціальних операцій – це якраз один із важливих напрямків співпраці з нашими партнерами по блоку НАТО. І саме їх допомога у побудові Сил спеціальних операцій за стандартами НАТО зараз обговорюється в засобах масової інформації. Це включається сам підхід до формування цих сил. Це і навчання, це і запрошені інструктори, в тому числі з Сполучених Штатів, з європейських країн, які повинні допомогти Україні підготувати саме високомобільні Сили спеціальних операцій, які будуть достатньо сильним аргументом у протистоянні російській агресії. Це для нас дуже важливо. Єдине, я вважаю, що військові дискусії повинні все ж таки відбуватися в умовах штабів Міністерства оборони. Питання, які пов’язані з обороноздатністю країни, я не прихильник того, щоб це була загальна дискусія, тому що в нас, як у футболі, всі розбираються, так? Всі розбираються у побудові Сил спеціальних операцій. Тому фахівці цим повинні займатись. І тут, з одного боку, треба, щоб не було бюрократичних гальм і ретроградства. З іншого боку, не повинно бути інформаційних і публічних спекуляцій навколо цього.

– Коли ми починали, ми відкрили "Вашингтон пост", здивувалися, що наші внутрішні справи стали на такому високому рівні. Тобто я правильно зрозумів, що до нас дуже часто апелюють власне самі спецпризначенці, які на передовій, бо вони дуже вболівають за Кривоноса, що ви власне розцінюєте його, як можливо майбутнього керівника?

– Він має бойовий досвід, він показав себе, як бойовий офіцер. І я не бачу проблем з його військовою кар’єрою.

Роман Чайка, "5 канал"

Попередній матеріал
У 2015 році Міноборони уклало з іноземними партнерами 100 контрактів щодо військово-технічної допомоги
Наступний матеріал
Міноборони найближчим часом запровадить нову систему контролю за якістю військової форми