5 канал

Михайло Охендовський: ЦВК не є правоохоронним органом

Голова Центральної виборчої комісії Михайло Охендовський у програмі "Експертна тема" на "5 каналі" розповів про те, як відбувалися місцеві вибори, хто чинить безпрецедентний тиск на ЦВК, хто винен у ситуації в Павлограді та Маріуполі і як її вирішити, а також про те, коли в Україні буде новий склад ЦВК.

У НАС ПРОБЛЕМИ ЗАВЖДИ ВИНИКАЮТЬ З ПІДРАХУНКОМ ГОЛОСІВ І ВСТАНОВЛЕННЯМ РЕЗУЛЬТАТІВ ВИБОРІВ

– Незважаючи на те, що ОБСЄ, Брюссель і Вашингтон привітали ці вибори, низка політичних сил заявляють про масові махінації. І дійсно, вибори обросли багатьма скандалами. З чим ви це пов’язуєте?

– По-перше, необхідно відзначити, що вибори оцінюються за багатьма компонентами. Якщо говорити про підготовку до дня голосування, то практично, мені здається, ні в кого немає зауважень до тої роботи, яка була виконана, підкреслюю, територіальними виборчими комісіями, їх у нас 10777, які проводили відповідні місцеві вибори. День голосування в Україні також відбувається традиційно спокійно. У нас проблеми завжди виникають з підрахунком голосів і встановленням результатів виборів. Оцінки, які були надані в першу чергу міжнародним співтовариством, місіями зі спостереження за цими виборами, є дійсно достатньо високими. Порушення, про які повідомляють зараз засоби масової інформації, пов’язані з тим, що окремі кандидати так і не навчилися визнавати свої поразки на виборах, і так і не отримали необхідного щеплення проти спокуси вплинути на результати народного волевиявлення шляхом маніпуляції з цифрами протоколів дільничних виборчих комісій, підміняючи їх вже після дня голосування в процесі підбиття підсумків або результатів голосування. На мій погляд, уникнути цього в майбутньому можна буде, лише покаравши в усіх необхідних випадках і членів виборчих комісій, які дозволили собою маніпулювати, і відповідних замовників тих чи інших злочинів, оскільки і перешкоджання реалізації виборчих прав громадян, і неправильний підрахунок голосів виборців – є кримінальним злочином, за це передбачена відповідальність Кримінальним кодексом України. На жаль, в Україні подібні справи до кінця далеко не завжди завершуються. І на жаль, до цього часу залишаються непокараними ті люди, які маніпулювали з відповідними цифрами на виборах народних депутатів 2014 року.

– І в 205-му окрузі на Чернігівщині уже цього року буквально декілька місяців тому.

– По 205-му округу також ми чули багато повідомлень про те, що була порушена ціла низка кримінальних справ, в тому числі щодо підкупу виборців. Результату ані Центральна виборча комісія, ані суспільство не знає до цього часу.

ЦВК ЗАРАЗ ПЕРЕБУВАЄ В УМОВАХ БЕЗПРЕЦЕДЕНТНОГО ТИСКУ З БОКУ ЦІЛОЇ НИЗКИ ОКРЕМИХ ПОЛІТИЧНИХ СИЛ

– Гаразд. Вперше в історії Центральної виборчої комісії член ЦВК Жанна Усенко-Чорна оголосила голодування. Вона заявила про те, що це пов’язано з безпрецедентним тиском, який здійснюється на Центральну виборчу комісію. Жанна Усенко-Чорна працює уже тривалий час у ЦВК і пережила багато ще більш скандальних виборів, наприклад, вибори 2004 року, пізніше теж. І ніколи це не закінчувалося такими історіями, лікарнями і голодуваннями. З чим ви це пов’язуєте? Тиск яких політичних сил, які політичні сили здійснювали на неї тиск?

– По-перше, безпосередньо, що стосується позиції Жанни Іванівни, то мені здається, що питання краще й етичніше адресувати їй самій. Я як голова комісії можу сказати, що дійсно Центральна виборча комісія під час цих місцевих виборів, під час встановлення їх результатів територіальними виборчими комісіями, я це підкреслюю, зараз перебуває в умовах безпрецедентного тиску з боку цілої низки політичних сил, окремих політичних сил, які висували своїх кандидатів, і, умовно кажучи, так званих організацій нашого громадянського суспільства. За тиск на діяльність членів Центральної виборчої комісії також передбачена кримінальна відповідальність. Якщо на адресу Жанни Іванівни надходили конкретні погрози, про що повідомляли засоби масової інформації, то я думаю, що є всі підстави для того, щоб подібні випадки були розслідувані правоохоронними органами і було надано оцінку діям осіб, які намагалися у протизаконний спосіб вплинути на діяльність окремого члена Центральної виборчої комісії, заступника голови Центральної виборчої комісії. Так само, як мені здається, необхідно було б правоохоронним органам дати оцінку і деяким публічним висловлюванням представників окремих політичних сил, які вони дозволяють собі робити відносно діяльності ЦВК на цей момент. ЦВК завжди будувала свою діяльність на принципі в тому числі і законності. Під час цього виборчого процесу жодне з рішень ЦВК, яке оскаржувалося до суддів, не було судами скасовано. У всіх 100% випадках суди доводили правомірність ЦВК, точніше, підтверджували правомірність таких рішень. А використовувати публічні заяви, публічний тиск або погрози на адресу членів ЦВК – це, на мій погляд, означає вчиняти кримінальний злочин. За це передбачена відповідальність, і реагувати мають в першу чергу правоохоронні органи. Я як голова ЦВК не міг уникнути необхідності особисто проведення одного з брифінгів, на якому від імені ЦВК висловив рішучий протест проти тиску з боку політичних сил на поточну діяльність ЦВК. Фактично, треба ж розуміти, що ЦВК у першу чергу закидається навіть не законність або незаконність того чи іншого рішення. Закидається те, що члени ЦВК начебто взагалі незаконно перебувають на своїх посадах. Юридично це абсолютно не так. Зміни до закону про ЦВК, який дозволив членам ЦВК після спливу семирічного строку їх повноважень продовжувати виконувати свої обов’язки, а точніше не дозволили, а зобов’язали виконувати свої обов’язки, вносила ж не ЦВК. Ці зміни були внесені Верховною Радою України ще в березні 2014 року, коли було необхідно завершити вибори Президента України. Було очевидно, що…

ЧЛЕНИ ЦВК ІНКОЛИ У ПРИВАТНИХ БЕСІДАХ СТАВЛЯТЬ ПИТАННЯ: ТА ЩО Ж ЦЕ ЗА РОБОТА ТАКА, З ЯКОЇ НАВІТЬ ЗВІЛЬНИТИСЬ ПО-ЛЮДСЬКИ НЕ МОЖНА?

– На невизначений час була продовжена каденція?

– Строк повноваження не був продовжений. Юридично це виглядає зараз так: строк повноваження як був 7 років, так і залишився 7 років. Строк повноважень завершився, але юридично ці повноваження до цього часу не припинені. А припинитись вони можуть лише рішенням Верховної Ради України про звільнення члена Центральної Виборчої Комісії із займаної посади. Просто так припинити ходити на роботу – це означає вчинити протиправну бездіяльність, порушити присягу члена комісії в частині забезпечення реалізації виборчих прав громадян України. Ми собі цього дозволити не можемо. Але є інший законний механізм дострокового припинення повноважень члена комісії за власною заявою, він також для нас є недоступним, оскільки він може використовуватись лише до закінчення семирічного строку повноважень. І невипадково члени ЦВК ставлять питання інколи у приватних бесідах: та що ж це за робота така, з якої навіть звільнитись по-людськи не можна? Тут ніхто не тримається за своє крісло. Ми робимо те, що зобов’язані робити, склавши присягу у Верховній Раді України 1 червня. Я кажу про 12 членів ЦВК, які працюють з того часу. Ми працюємо законно, ми виконуємо свої обов’язки так, як кожен з нас вбачає за найкраще. Тиснути на ЦВК, звинувачувати її в тому, що ви на своїх посадах перебуваєте незаконно через те, що Верховна Рада України до цього часу не змогла прийняти рішення про заміну окремих членів ЦВК – принаймні є неетичним. Звинувачувати нас у тому, що ми працюємо, продовжуємо працювати в інтересах держави в першу чергу і кожного окремого виборця, який живе в цій державі, мені здається, щонайменше образливо відносно окремих членів ЦВК.

– З ким би ви хотіли опинитися в оновленій ЦВК?Адже у фракції Блоку Петра Порошенка уже заявили, що протягом місяця в ЦВК має відбутися певна ротація, або буде замінений склад ЦВК?

– По-перше, я не знаю, чи особисто моя кандидатура буде запропонована у Верховній Раді України для призначення у новий склад ЦВК. По-друге, тут я не буду абсолютно лукавити, можу сказати, що цей склад є найбільш професійним, в тому числі враховуючи вже і кількість років, які мені довелось пропрацювати разом, я готовий продовжувати працювати разом з усіма колегами.

– Водночас член ЦВК і ваш заступник Андрій Магера неодноразово критикував низку рішень і ТВК, і ЦВК, зокрема щодо Павлограду, назвавши це зміною правил гри під час гри. Як у вас складаються стосунки? Чи правда, що між вами існує конфлікт?

– Конфлікту між нами не існує. У нас робочі стосунки. Така форма роботи або впливу на окремих колег, як товариський суд, ЦВК не використовується, принаймні вона не використовувалась до сьогоднішнього дня. Кожен член ЦВК має право на свою власну позицію. Я особисто, коли опинявся в меншості щодо тих чи інших рішень ЦВК, завжди виходив з того, що комісія, будучи колегіальним органом, оголошує відповідне рішення права. Я можу мати власну позицію окремо від комісії, звичайно, сам я би комісію ніколи не критикував за ті чи інші рішення. Але кожен з колег самостійно приймає рішення щодо того, яким чином краще виконувати обов’язки члена ЦВК, яким чином краще коментувати або в деяких випадках якраз не коментувати ті чи інші рішення.

ТВЕРДЖЕННЯ, ЩО В ПАВЛОГРАДІ ВІДБУВАЛИСЯ БУДЬ-ЯКІ МАНІПУЛЯЦІЇ ЗІ СПИСКАМИ ВИБОРЦІВ, Є АБСОЛЮТНО БЕЗПІДСТАВНИМИ

– Повертаючись до Павлограда, хотіла би почути вашу версію того, що там відбулося. Низка політичних сил, громадськість і знову ж таки Андрій Магера говорять про те, що список виборців був уточнений вже після першого туру, і це нібито мало уможливити другий тур і під тиском Президента і громадськості він буде проведений.

– Твердження щодо того, що в Павлограді відбувалися будь-які маніпуляції зі списками виборців, є абсолютно безпідставними. Насправді, для того щоб зрозуміти ситуацію, яка сталася в Павлограді і яка була потім штучно використана однією з політичних сил для дискредитації ЦВК, необхідно проаналізувати низку положень закону про місцеві вибори. У першу чергу закон передбачає, що не пізніше ніж за 5 днів до початку виборчого процесу ЦВК, підкреслюю, не приймаючи жодного рішення, оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті відомості щодо кількості виборців в тому чи іншому місці. Ці відомості ЦВК отримує з Державного реєстру виборців. І ось у цьому виборчому процесі відповідні відомості оприлюднювалися станом на 1 серпня 2015 року. Тоді в Павлограді було, якщо мені зараз не зраджує пам'ять, 90292 виборця. Зрозуміло, що життя не стоїть на місці, і цифри кількості виборців, вони ж не є постійними. У кожному місті кількість виборців постійно змінюється внаслідок абсолютно природних обставин. Отже, в попередніх списках виборців для голосування в місті Павлограді було приблизно 89800 виборців. Така приблизна цифра була в уточнених списках виборців. Уточнені списки виборців передавались на виборчі дільниці 20 жовтня, за 5 днів до дня голосування. Але навіть ця величина не є сталою величиною, оскільки уточнені списки виборців, закон це передбачає, можуть продовжувати уточнюватись, до них можуть вноситись зміни до 18 години останньої суботи перед днем голосування. У результаті кількість виборців, які насправді включені до списків для голосування в день голосування на виборчих дільницях того чи іншого міста може бути встановлено лише відповідною територіальною виборчою комісією лише після отримання протоколів про підрахунок голосів з усіх виборчих дільниць від дільничних виборчих комісій. Це є абсолютно зрозуміло. Тепер закон каже про те, що територіальна виборча комісія приймає рішення про проведення повторного голосування в місті, кількість виборців якого є більшою або дорівнює 90000 виборців у разі, якщо до виборчого бюлетеню було включено двох або більше кандидатів і ні один з них не був обраний, тобто набрав більше, ніж половину голосів усіх виборців у день голосування. На що необхідно звернути увагу? На те, що законодавець невипадково використав, формулюючи відповідну норму, теперішній час відповідних дієслів "є" і "дорівнює". Тобто абсолютно очевидно, що законодавець мав на увазі те, що 90000 виборців як один із критеріїв до призначення повторного голосування, має бути у відповідному місці на день голосування. Це абсолютно зрозуміло, виходячи з логіки самого закону. Отже, ніяких маніпуляцій зі списками не відбувалося. Кількість виборців у Павлограді, так само як і в інших містах, на жаль, скоротилася, в нас є буквально одиниці міст, де спостерігається зростання кількості виборців, це столиця, міста західної України…

– То майже 300 осіб у Павлограді вибули зі списків виборців, померли або виїхали.

– Так, з абсолютно природних причин…

– Тобто, станом на зараз у Павлограді немає підстав для другого туру за цією відомістю?

– Станом на сьогодні, Павлоградська міська виборча комісія ще в середу цього тижня призначила повторне голосування з виборів міського голови міста Павлограда. Я переконаний у тому, що для цього в неї були всі підстави, і незалежно від того, скільки там було насправді виборців у протоколах дільничних виборчих комісій, будучи уже призначеним, повторне голосування з виборів міського голови абсолютно однозначно відбудеться. І ЦВК завжди займала послідовну позицію, що в разі призначення виборів або повторного голосування їх скасування є неможливим. ЦВК разом із Павлоградською міською виборчою комісією зробить усе можливе, щоб забезпечити реалізацію виборчих прав кожного з двох кандидатів, які будуть включені в бюлетень для повторного голосування 15 листопада, і кожного виборця міста Павлограда для того, щоб цей виборець зміг вільно сформулювати свою волю і вільно віддати свій голос за будь-якого з двох кандидатів.

– Коли ви говорили про те, що територіальна виборча комісія мала всі підстави для оголошення туру, що мається на увазі, що це за підстави, якщо кількість виборців, за вашими словами, менше 90 тисяч?

– Кількість виборців в уточнених списках виборців є менша за 90000. Після того, коли ці уточнені списки були передані дільничним виборчим комісіям, тобто після 20 жовтня, до них могли вноситись уточнення. Навіть якщо територіальна виборча комісія прийняла рішення про призначення повторного голосування, не встановивши наявності 90000 виборців у Павлограді, це рішення в будь-якому разі не буде скасоване ні ЦВК, ні, я переконаний, судами, оскільки дата повторного голосування вже призначена. І взагалі, коли питання відповідних роз’яснень розглядалося на засіданні ЦВК, в комісії не йшлося про Павлоград. У комісії йшлося про необхідність забезпечення однакового застосування закону шляхом звернення уваги відповідних територіальних комісій на відповідні норми закону. ЦВК у своєму роз’ясненні ці норми практично і процитувала. Якщо територіальна комісія вже призначила повторне голосування, воно обов’язково там відбудеться.

ОДНА З ПОЛІТИЧНИХ СИЛ ВИРІШИЛА ВИКОРИСТАТИ СИТУАЦІЮ В ПАВЛОГРАДІ ДЛЯ СТВОРЕННЯ ШТУЧНОГО ПРИВОДУ ДЛЯ ПРОВОКАЦІЙ І ТИСКУ ЩОДО ЦВК

– Щодо, все таки, ситуації там, як ви вважаєте, чи вплине на результат голосування той скандал, який зараз спостерігається у пресі?

– От якраз мені б не хотілося думати, що одна з політичних сил використає ситуацію…

– Тобто, іншими словами, ви вважаєте, що це була політична технологія чи все-таки це було обґрунтоване побоювання політичної сили, яка висунула свого кандидата на вибори?

– Я думаю, що коли одній з політичних сил стало відомо про те, що ЦВК розглядає питання прийняття відповідних роз’яснень (яким чином їй це стало відомо – це вже інша ситуація, які в нас тут витоки інформації відбуваються) одна з політичних сил вирішила використати цю ситуацію для створення штучного приводу для провокацій і тиску щодо ЦВК. Це моя особиста думка, я не називаю зараз жодної політичної сили, абсолютно. Мені би дуже не хотілося, щоб ця провокація досягла успіху і якимось чином вплинула на вільне формування волі виборців відносно кандидатів, які балотуються на виборах. Ми рівною мірою готові забезпечувати виборчі права кожному з двох кандидатів. Мені дуже би не хотілося, щоб ця ситуація якимось чином позначилась на загальних оцінках виборів Павлоградського міського голови. Жодної прив’язки до Павлограда роз’яснень ЦВК не мала, але слід констатувати, це вже реальність, що одна з політичних сил змогла вдало використати цю ситуацію з метою дискредитації ЦВК. Нам до цього не звикати, оскільки ця політична сила системно дискредитує ЦВК у своїх заявах, деяких діях і так далі. Це в принципі її право, але мені здається, що все ж таки мають бути якісь межі моральності, етики, які переходити не можна ні в якому разі.

– Дозвольте уточнити, на ЦВК на цих виборах тиснула лише партія "Укроп"?

– Я свідомо не називаю жодної політичної сили, оскільки членам ЦВК…

– …Гаразд, з боку Президента, прем’єра, голови СБУ?...

– …прямо заборонено законом коментувати діяльність окремих політичних сил або кандидатів. Жодного тиску, жодних спроб протизаконного впливу на рішення ЦВК з боку найвищих посадових осіб нашої держави жодного разу не було і не буде в майбутньому, я в цьому переконаний. Ми вже не перший рік працюємо в цій системі координат, яка склалася в найвищому правлінні української держави. Повірте, працювати абсолютно комфортно.

– Але все-таки складається враження, що ситуація в Павлограді змінилася лише після того, як свою заяву зробив Президент про неприйнятність відмови від другого туру в цьому місті. Чи не є це також елементом тиску на комісію?

– Рішення щодо призначення повторного голосування в Павлограді приймали члени Павлоградської міської виборчої комісії, точніше, ця міська виборча комісія є колегіальний орган. Якими критеріями вони керувалися, приймаючи відповідне рішення, мені особисто невідомо, але в будь-якому разі я вважаю, що це рішення є правильним, справедливим і спрямоване на забезпечення реалізації виборчих прав громадян України. Саме це дає мені підстави просто як члену ЦВК, ні в якому разі як голові, стверджувати, що підстав для скасування відповідного рішення Павлоградської міської виборчої комісії немає, і голосування 15 листопада обов’язково там відбудеться.

ЦВК ОТРИМУВАЛА ПОВІДОМЛЕННЯ ЩОДО ПОРУШЕНЬ ПІД ЧАС ПІДРАХУНКУ ГОЛОСІВ І ВСТАНОВЛЕНЬ ПІДСУМКІВ ГОЛОСУВАННЯ ТЕРИТОРІАЛЬНИМИ ВИБОРЧИМИ КОМІСІЯМИ, В ТОМУ ЧИСЛІ Й У КИЄВІ

– Щодо тривалого підрахунку і явки. Я трішки згодом вас запитаю за Маріуполь, Красноармійськ та інші проблемні точки на карті виборів. Але все таки, є інформація про те, що наприклад у Києві явка фактично щодня на деяких округах зростала, тобто іншими словами, є підозра, і члени комісії підозрюють, що мало місце докидання бюлетенів. Чи зафіксовані такі факти? Чи відомо вам про це?

– По-перше, необхідно сказати, що ЦВК, я про це кажу постійно, не адмініструє безпосередньо відповідні виборчі процеси. Коли ми говоримо про місцеві вибори, ми говоримо про 20931 виборчий процес, який розвивається паралельно в часі, але окремо один від одного. Ці процеси адмініструються 10777 окремими територіальними виборчими комісіями. Звичайно, ЦВК отримувала повідомлення і в тому числі щодо порушень під час підрахунку голосів і встановлень підсумків голосування відповідними територіальними виборчими комісіями, в тому числі й у місті Києві. Я глибоко переконаний у тому, що територіальні виборчі комісії за наявності передбачених законом підстав або в ситуаціях, коли у них, з одного боку, є протокол, доставлений дільничною виборчою комісією, а з іншого боку, є копія цього ж протоколу, передана комісії одним з кандидатів одної з політичних сил, яка балотувалась на виборах, і ці протоколи містять різні відомості, то єдиним виходом із такої ситуації, єдиним виходом, як достовірно встановити результати виборів для будь-якої територіальної виборчої комісії є провести повторний підрахунок виборчих голосів на цій виборчій дільниці. Закон наділяє територіальні виборчі комісії таким правом. У разі, якщо вони відмовляли у проведенні повторного підрахунку голосів за наявності передбачених законом підстав для такого підрахунку, то протиправні рішення або бездіяльність територіальних виборчих комісій мають оскаржуватись у суді.

– Гаразд. Хто тоді може простежити ситуацію в територіальних виборчих комісіях?...

– Члени цих територіальних виборчих комісій, які номіновані різними політичними силами і самоорганізаціями різних партій – суб’єктів виборчого процесу, спостерігачі, які працюють у територіальних виборчих комісіях. Зрештою, я думаю, що кожен член кожної територіальної виборчої комісії усвідомлює кримінальну відповідальність за завідомо неправильний підрахунок голосів виборців.

– Тобто вам про такі факти невідомо?

– Навіть виборчі бюлетені на місцевих виборах не доставляють до ЦВК. Повідомлення, звернення суб’єктів виборчого процесу до ЦВК звичайно надходять, в тому числі і щодо порушень під час встановлення підсумків голосування, підрахунку голосів у місті Києві. Куратором міста Києва в ЦВК є заступник голови комісії Андрій Магера. Відповідні звернення за дорученням голови комісії розглядаються ним особисто. За необхідності він може запропонувати ЦВК проекти колегіальних рішень у тих випадках, коли він вважатиме це за потрібне. Більш детальні коментарі з цього приводу, я думаю, завжди правильно адресувати кураторам відповідних регіонів, членам комісій, які працюють із відповідними зверненнями.

БУЛО Б ДИВНО ОЧІКУВАТИ ВІД ЗАКОНОДАВЦЯ ПЕРЕДБАЧЕННЯ ПОДІБНИХ СИТУАЦІЙ У ЗАКОНАХ, ОСКІЛЬКИ, ЯКЩО Б ЦЕ БУЛО В ЗАКОНАХ ПЕРЕДБАЧЕНО, ЦЕ БУЛО Б СПОКУСОЮ САМЕ ТАКИМ ЧИНОМ ЗРИВАТИ ГОЛОСУВАННЯ

– Щодо виборів у Маріуполі, Красноармійську, більшою мірою в Маріуполі. Як склалося так, що ціле місто майже величиною з обласний центр було позбавлене права голосу?

– Якщо спростити ситуацію вже до останньої межі, то можна сказати, що протиправна відмова 11 членів Маріупольської міської виборчої комісії взяти участь в отриманні бюлетенів від підприємства-виготовлювача, підприємства, яке друкувало виборчі бюлетені, спричинило неможливість подальшої передачі виборчих бюлетенів від Маріупольської міської виборчої комісії чотирьом районним у місті виборчим комісіям, а Маріуполь є містом з районним поділом, і бюлетені передаються саме таким чином, а районні виборчі комісії у свою чергу позбавлені можливості передати виборчі бюлетені на 217 виборчих дільниць, які утворені в місті Маріуполь. Фактично склалося так, знову ж таки, що 11 членів міської виборчої комісії своєю системною протиправною бездіяльністю позбавили права голосу на місцевих виборах, на виборах депутатів Маріупольської міської ради і Маріупольського міського голови 350 тисяч жителів міста Маріуполь. ЦВК з цього приводу приймала цілу низку рішень. ЦВК доводилося навіть припиняти повноваження окремих членів Маріупольської виборчої комісії. Замість них були призначені відповідними місцевими організаціями політичних партій, запропоновані нові кандидатури, які були включені до складу цієї комісії. Зараз у складі цієї комісії 16 членів комісії, 11 з яких, на моє переконання, перешкодили реалізації виборчих прав громадян України, перешкодили можливості проголосувати в день голосування. І з цього приводу ЦВК і особисто голова комісії звертався до правоохоронних органів. За нашою інформацією, вже занесені до Єдиного державного реєстру відповідні кримінальні провадження. Я думаю, що правоохоронні органи зможуть дати оцінку діям цих членів виборчих комісій, зараз не буду говорити про кожного з них окремо щодо наявності або відсутності в таких діях ознак правопорушень, передбачених Кримінальним кодексом. Абсолютно зрозуміло, що така оцінка буде надана не під час цього виборчого процесу. Відповідні рішення і слідство, і судові рішення, як правило відбуваються і через півроку, і через рік після завершення виборів. Зараз, на мій погляд, головним є вирішити питання, що все ж таки можна ще зробити для того, щоб забезпечити реалізацію гарантованого Конституцією права обирати, і права, до речі, кандидатів бути обраними в межах цього виборчого процесу цих чергових місцевих виборів. У Красноармійську інша ситуація склалася. Там бюлетені були вже отримані виборчою комісією, але оскільки судом було скасовано постанову територіальної виборчої комісії щодо визначення підприємства-виготовлювача, не поставивши при цьому під сумнів навіть законність надрукованих виборчих бюлетенів, не було поставлено під сумнів можливість використання цих бюлетенів. Сама постанова щодо визначення підприємства, яке друкувало бюлетені, це була фізична особа-підприємець, була скасована судом. І от це, на думку членів Красноармійської міської виборчої комісії, унеможливило передачу бюлетенів дільничної виборчої комісії. Повний правовий абсурд, повний правовий нігілізм. У результаті у Красноармійську близько 50 тисяч виборців також були позбавлені права голосу. Ми маємо тепер факт: у двох великих містах Донецької області голосування 25 жовтня не відбулося. І маємо ситуацію, яка абсолютно ніяким чином законом не врегульована. Адже було б дивно очікувати від законодавця передбачення подібних ситуацій у законах, оскільки, якщо б це було в законах передбачено, це було б спокусою саме таким чином зривати голосування. Є абсолютно аномальний випадок.

– Дозвольте уточнити. Ви говорите про рішення знизу рядових членів комісій на місцях…

– Про бездіяльність.

– Або бездіяльність, так, коли не взяли протоколи…

– Не отримали виборчі бюлетені.

– Не отримали бюлетені – це бездіяльність чи..?

– Це бездіяльність.

– Це бездіяльність, гаразд. Тобто вони всі без попередньої змови разом вирішили не брати бюлетені. Чи хтось так вирішив?

– ЦВК не є правоохоронним органом. У нас відповідних повноважень немає, і немає в наших розпорядженнях відповідних оперативних технічних засобів для того, щоб встановлювати, хто кому дзвонив, які вказівки давав, чи була там змова чи не була. Ми можемо лише констатувати факти. Факт порушення виборчих прав громадян з одного боку і факт вчинення систематичної протизаконної діяльності окремими членами виборчих комісій і цими комісіями, колегіальними органами в цілому. Оскільки зрозуміло, що якщо більшість членів комісії налаштовані на прийняття або неприйняття будь-якого рішення, то саме такі рішення або приймаються або не приймаються виборчою комісією.

ВЕРХОВНА РАДА МАЄ УХВАЛИТИ ЗАКОН, ЯКИЙ ДОЗВОЛИВ БИ ПРОВЕСТИ ГОЛОСУВАННЯ НА ВИБОРАХ У МАРІУПОЛІ І КРАСНОАРМІЙСЬКУ 15 ЛИСТОПАДА

– Наскільки я зрозуміла вашу позицію щодо Маріуполя і Красноармійська, ви вважаєте, що потрібно продовжувати виборчий процес, просто призначити день голосування на 15 листопада, так ніби 25-го нічого не відбулося.

– Ще в 2009 році Конституційний суд України сформулював правову позицію, за якою у зв’язку з призначенням дати виборів виникає дата реалізації громадянами їх виборчого права, як пасивного, так і активного. Будь-яке припинення відповідного виборчого процесу у спосіб інший, ніж шляхом проведення голосування і встановлення його результатів – є припиненням реалізації відповідних виборчих прав, гарантованих Конституцією, що є абсолютно неприпустимим. Виборчий процес і в Маріуполі, і в Красноармійську триває, голосування в передбачені законом строки не відбулося, але завершитись просто так у зв’язку з бездіяльністю членів відповідних виборчих комісій цей виборчий процес не може. Він може завершитись тільки проведенням голосування і встановленням результатів. І зараз єдиною, на мій погляд, найпростішою можливістю вирішити це питання є прийняття Верховною Радою України дуже простого закону, який попередньо вже напрацьований ЦВК із відповідним профільним комітетом Верховної Ради України, який дозволив би провести голосування на виборах депутатів Маріупольської міської ради, Маріупольського міського голови, Красноармійської міської ради, Красноармійського міського голови 15 листопада 2015 року. В разі необхідності в Маріуполі, оскільки це є місто, в якому більше 300 тисяч виборців, може бути проведено повторне голосування не пізніше, ніж в останню неділю тритижневого строку з дня проведення першого голосування. Тобто, до початку грудня можна буде вирішити всі питання з проведенням цих виборів у межах одного й того самого виборчого процесу. Всі кандидати, які балотуються в цих процесах, поставлені в рівні умови, ніякої дискримінації там нема відносно кандидатів. Є дискримінація відносно виборців цих міст порівняно з іншими виборцями на території України. Одним дали можливість проголосувати, іншим не дали. Це необхідно усунути.

– Гаразд, тобто 15-го, якщо Верховна Рада, звичайно, підтримає це рішення, відбувається голосування. До речі, це має бути закон чи постанова?

– Це має бути закон.

– Має бути закон, так. 15 числа відбувається голосування, так ніби 25-го нічого не відбулося. Виходить, що ніхто не повинен нести відповідальність за зрив виборів, чи про зрив виборів не йдеться?

– Це різні питання. На сьогодні йдеться, що було зірване голосування. Інші виборчі процедури були виконані, з тою чи іншою похибкою, передбачені в законні строки. Були утворені територіальні виборчі округи, були висунуті кандидати, були зареєстровані ці кандидати відповідними виборчими комісіями, були надруковані виборчі бюлетені, до речі, на що були витрачені кошти державного бюджету України, а саме територіальні виборчі комісії є розпорядниками відповідних коштів, які несуть відповідальність за їх цільове використання. Тобто, ціла низка виборчих процедур відбулася відповідно до закону про місцеві вибори. Не відбулося одне. Не відбулося голосування на чергових місцевих виборах депутатів Маріупольської міської ради, Маріупольського міського голови, і відповідно Красноармійської міської ради, Красноармійського міського голови. Оце важливо зараз відновити. Питання відповідальності окремих членів цих територіальних виборчих комісії, які своїми діями або бездіяльністю спричинили зрив голосування, є питанням, окремим від виборчого процесу. Правову оцінку відповідним діям мають давати правоохоронні органи.

– Там мають бути інші комісії?

– На сьогодні є підстави для дострокового припинення повноважень всього складу Маріупольської виборчої комісії, Красноармійської виборчої комісії. Звичайно, що в такому разі буде пройдена процедура формування їх нових складів, відповідні місцеві організації і партії, які мають фракції у Верховній Раді України поточного скликання, і просто місцеві організації політичних партій, зареєстровані у встановленому законом порядку, матимуть можливість подати відповідні кандидатури до ЦВК, з яких буде сформований новий склад і Красноармійської, і Маріупольської міської виборчої комісії.

У ЗАТОЦІ НА ОДЕЩИНІ ВИНИКЛА СИТУАЦІЯ, КОЛИ В ОКРУЗІ БАЛОТУЄТЬСЯ 5 КАНДИДАТІВ, ІСНУЄ ДІЛЬНИЧНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ, АЛЕ НЕМА ЖОДНОГО ВИБОРЦЯ. ЦЕ АНОМАЛЬНИЙ ВИПАДОК, ОЦІНКУ ЯКОМУ ПОВИННІ ДАТИ ПРАВООХОРОННІ ОРГАНИ

– Хотіла у вас також уточнити щодо нових історій, які принаймні раніше не спостерігала на попередніх виборах – це округи, де балотується один кандидат. Чому так сталося на цих виборах? Є не один такий округ.

– По-перше, ви абсолютно праві, у нас навіть вибори окремих міських голів відбувалися в умовах, коли балотувався один кандидат. Я не готовий зараз назвати результати цих виборів. Це маленькі міста, як правило, в західній Україні. Є інші приклади, є приклад, скажімо, в селищі Затока, Бєлгород-Дністровський район, Одеської області, коли було зафіксовано реєстрацію за одним місцем проживання аномальної кількості виборців, більше 200 виборців було зареєстровано навіть не у житловому приміщенні, а в адміністративному будинку.

– Це те, про що заявляв Михайло Саакашвілі.

– У Затоці всього 1780 виборців, за даними Державного реєстру виборців. У місцевій селищній раді має бути всього 14 депутатів. І от там виникла абсолютно парадоксальна ситуація, коли було утворено 14 виборчих округів. Один із цих округів якраз повністю включав в себе оцей нежитловий будинок за адресою якого було зареєстровано 254 виборця. Реєстрація цих виборців була незаконною, її скасовано.

– Це студенти?

– Це студенти одного з одеських вищих навчальних закладів. Реєстрацію цих виборців за цією адресою було скасовано. І виникла ситуація, коли в окрузі балотується 5 кандидатів, існує дільнична виборча комісія, але нема жодного виборця. Зрозуміло абсолютно, що депутатський мандат у цьому виборчому окрузі залишився вакантним. Це знову ж таки аномальний випадок на виборах, якому оцінку також повинні будуть дати правоохоронні органи – з якою метою відбувалась така реєстрація виборців, чому взагалі стало можливим зареєструвати місце проживання осіб у нежитловому приміщенні. Я думаю, що відповіді будуть дані вже після виборів.

Тетяна Даниленко, "5 канал"

Попередній матеріал
Українець намагався вивезти в шкарпетках майже 5 кг "сонячного каменю"
Наступний матеріал
Мігрантів продають у рабство та змушують займатися проституцією - Європол