5 канал

Андрій Парубій: Наступного року українські громадяни будуть без віз, без принизливих черг їхати за кордон

Перший заступник голови Верховної Ради України Андрій Парубій у програмі "Погляд" на "5 каналі" розповів про те, що: чвари на найвищому рівні можуть призвести до завзятого роздування протистояння чиновниками; у парламенті не існує іншого формату коаліції; в Україні створюють одне з найкращих антикорупційних законодавств у Європі; ухваленню антикорупційного законодавства чинять опір чиновники, які мають стосунок до бізнесу; звіт Єврокомісії щодо безвізового режиму для України буде позитивним; як компроміс запропоновано ухвалити бюджет на основі старого Податкового кодексу, щоб дати більше часу для доопрацювання нового; парламенту, можливо, доведеться працювати 31 грудня.

У ВСІ ЧАСИ УКРАЇНУ ЗНИЩУВАЛИ МІЖУСОБИЦІ, ВЗАЄМНА БОРОТЬБА

– Насичений день сьогодні був у всього українського парламенту, у вас, але почнемо все ж таки з ретроспективи останніх тижнів. Потужний виступ Джозефа Байдена у парламенті, заклики до свідомості і розуміння своєї відповідальності. Буквально наступного дня демарш Олега Барни із прем’єр-міністром. Потім спільна заява Президента, прем’єра, голови Верховної Ради про спільні зусилля і єдність. Потім скандал на Національній раді реформ. Разом з тим ви говорите про те, що коаліція і зміни в коаліції – це фактично реванш старої системи. Наскільки ми близькі до цього і що нас може від того стримати?

Відсутність відповідальності, відсутність державницького мислення призводить до того, що емоції зашкалюють. Самопіар, політичні амбіції призводять до цієї турбулентності і до тих протистоянь, які вже кілька тижнів бурлять в українському суспільстві. Ви кажете, як тому можна покласти край? До речі, ідея заяви трьох – це була ідея, яку я озвучив на зустрічі з Президентом. Я її обґрунтував і сказав: якщо суспільство буде бачити, що відбувається протистояння на найвищому рівні, всі чиновники від Києва і до районних міст будуть ще з більшою заповзятливістю роздувати це протистояння. Я тоді сказав і це говорю публічно дуже часто: у всі часи Україну знищували міжусобиці, взаємна боротьба. Я як історик можу навести тисячолітню історію, як прокляття. Але всі пам’ятають 2005 рік, це було зовсім недавно, коли ми все втратили, коли помаранчевий Майдан, який переміг, і вся нація і весь світ дивилися з надією в майбутнє, оцим протистоянням, отим взаємознищенням фактично призвели до реваншу. І сьогодні ті ж сценарії, які, я впевнений, накидаються ззовні. Намагаються новітніми технологіями ці скандали роздувати. Це той самий сценарій сьогодні для України планується. І тому найголовніше, щоб на найвищому рівні було продемонстровано бажання єдності, бажання йти плече в плече. Тільки таким чином можна зупинити всі хвилі емоцій, які йдуть у низах. І тому вважаю, незалежно від змісту, сам факт заяви Президента, прем’єр-міністра, голови Верховної Ради про єдність і про бажання спільно проводити реформи – це один із механізмів припинити цю турбулентність. Вона не має перспективи. І немає іншого формату коаліції в українському парламенті. Я згоден, є величезна кількість труднощів, я згоден, багато є помилок, але реформи проводяться в кропіткій повільній щоденній роботі. Зупинити цей процес – це найгірша послуга сьогодні для України. Я займаюся багатьма сферами, в тому числі антикорупційною. Ми дійсно створюємо одне з найкращих антикорупційних законодавств на європейському просторі. І це кропітка робота. Поетапно – Антикорупційне бюро, антикорупційний прокурор, відкриті реєстри. Це кропітка щоденна, іноді невидима робота, але яка вже дасть результат із наступного року.

ВСІ, ХТО МАЄ І МАВ ВІДНОШЕННЯ ДО БІЗНЕСУ В ОСТАННЄ ДЕСЯТИЛІТТЯ, ЧИНИЛИ ТИХИЙ ОПІР ЗАКОНОПРОЕКТУ ПРО АГЕНЦІЮ З ПОВЕРНЕННЯ НЕЗАКОННО ВИВЕДЕНИХ АКТИВІВ

Давайте одразу тоді про це так само запитаю, тому що анонсується буквально на завтрашній день звіт Єврокомісії щодо нашого виконання плану візової лібералізації. Але ці самі європейські чиновники нам наголошують на тому, що імплементований, тобто почне працювати цей безвізовий режим лише у випадку, якщо Україна остаточно виконає всі ті умови, які були з самого початку озвучені. Серед цих умов це, все ж таки, доопрацювання закону про створення Нацагенції з повернення незаконно виведених активів, а також Антикорупційна прокуратура, її незалежність. Це робота в тому числі і парламентаріїв. Які прогнози?

Я займався цим безпосередньо багато часу. Я очолюю робочу групу власне по тих законах, які називались закони по візовій лібералізації. Я весь час наголошував – це перш за все закони, які створюють механізм боротьби з корупцією, і вони були розроблені європейськими експертами і подані в парламент. На превеликий жаль, для багатьох депутатів стало дуже важливим вичистити дуже багато важливих норм із тих законопроектів. Зокрема, коли йдеться про Агенцію щодо конфіскованого майна. Для багатьох депутатів стало важливим, щоб не було в Агенції права управління конфіскованим майном. Бо, на жаль, дуже багато наших чиновників, які мають у давні часи здобуте майно, остерігаються, що може торкнутися і їх. І під час прийняття тих законів – я навіть тоді не коментував після їх прийняття цей процес – кілька ключових норм було виключено з тих законопроектів. Сказали "ми європейців переконаємо, якось європейців переконаємо, що це і є те, що вони просили". Але воно призвело до того, до чого і мало призвести – європейці чітко вказали: ці норми, які стосуються конфіскованого майна, здобутого корупційним шляхом, мають бути повернені в тіло тих законів, які були подані. І я попереджав, до речі, про це і президента, і депутатів, що європейці, пропонуючи нам приймати це законодавство, думають, перш за все, за українських громадян. Про те, щоб у державі був ефективний механізм управління державою. І нам непотрібно думати, як обманути європейців, бо обманути ми хочемо власних громадян. Щоб це майно, яке було здобуте корупційним шляхом, лишилось недоторканним для слідчих, для прокуратури, для Агенції, яка власне має стати ефективним інструментом арешту того майна. Зараз, я сподіваюсь, що ті застереження будуть враховані. Сподіваюся, що ми зможемо зараз без дискусії внести поправки в уже діючі закони. Добре, що ми їх прийняли, і про конфіскацію, і про арешт майна, і про створення агенції, бо ми виконали дуже об’ємну, дуже важливу роботу. Тепер буде необхідно внести кілька поправок. Я думаю, що ми зможемо ці поправки підготувати, підписати на рівні представників усіх фракцій. І вже без дискусій, і без політичних дебатів в парламенті внести правки в уже діючі закони.

Ви бачите політичну волю в усіх фракціях, які представляють коаліцію, до цього?

Знаєте, коли ці закони приймались, я раптом відчув, який величезний опір. Ми прийняли дуже багато важливих законів, в тому щоб відсікти олігархів від газової сфери, від нафтової сфери – я бачив опір певних груп, А тут я відчув дуже широкий опір представників самих різних фракцій. Всі, хто має відношення до бізнесу і мали відношення до бізнесу в останнє десятиліття, вони так не по залу вертикально, а горизонтально чинили тихий опір. Я дуже сподіваюсь, що відчуття відповідальності і розуміння, що без цього не буде безвізового режиму для українців, що кожне голосування це буде відповідальність за політичне рішення, сподіваюсь, що воно візьме верх над тим тихим опором і відсутністю політичної волі. Я сподіваюся, коли ми зможемо ці поправки за дуже чіткою рекомендацією, дуже чітко оформити законопроект, особливо, коли буде велика увага суспільна, коли буде велика увага в тому числі інформаційна щодо тих поправок – я дуже вірю і дуже розраховую, що вони будуть внесені в зал і проголосовані.

ЗВІТ ЄВРОКОМІСІЇ БУДЕ ПОЗИТИВНИМ. УСІ СКЕПТИКИ, ЯКІ ГОВОРИЛИ "НІКОЛИ ЦЬОГО НЕ БУДЕ", ПОБАЧАТЬ, ЩО НАСТУПНОГО РОКУ УКРАЇНСЬКІ ГРОМАДЯНИ БУДУТЬ БЕЗ ВІЗ, БЕЗ ПРИНИЗЛИВИХ ЧЕРГ ЇХАТИ ЗА КОРДОН

Ще одне питання, знову ж таки, щодо прогнозів – звіт, який Єврокомісія оприлюднить, скоріш за все позитивний, принаймні так анонсують, стимулюватиме до конструктивної роботи чи навпаки? Якщо позитивно прийняли, а може тоді…

– Він буде завтра. Ми завтра зможемо побачити, як він буде виглядати. Але я знаю, що власне відтяжка повідомлення про цей звіт була зумовлена тим, що коли європейці проаналізували законодавство, вони побачили, що ряд важливих функцій тих законопроектів є вилучений.

Це був сигнал.

Так, я думаю, що це буде або формально чітко зазначено, що необхідно внести поправки і зміни до закону, або буде неформально передана інформація: якщо ви не приведете у відповідність до європейського стандарту Агенцію по виявленню і вилученню в управління корупційними активами, ми, на жаль, не зможемо прийняти кінцевого позитивного рішення. Тому формально це буде вже вказано в звіті, або неформально буде передано на найвищий рівень цю інформацію. Думаю, що потім парламент зможе швидко і ефективно ці зміни внести. Але завтрашній звіт буде позитивним. Це буде останній звіт. І багато скептиків, які говорили "для чого ми стільки тут дискутуємо, нам ніхто ніколи не дасть безвізового режиму", всі скептики, і багато по інших питаннях, які говорили "ніколи цього не буде", вони побачать, що Україна дійде до цієї позиції наступного року, коли українські громадяни будуть без віз, без принизливих черг їхати за кордон і будуть себе відчувати вільними людьми у вільному світі. Я зрештою нагадаю, що власне питання європейської інтеграції і було тим ключовим питанням, яке спонукало до виходу на Майдан. Це було два роки тому.

ЗАПРОПОНОВАНО НА ОСНОВІ ПОПРАВЛЕНОГО СТАРОГО ПОДАТКОВОГО КОДЕКСУ ПРИЙНЯТИ БЮДЖЕТ, А НОВИЙ ПОДАТКОВИЙ КОДЕКС ПРИЙНЯТИ ТІЛЬКИ В ПЕРШОМУ ЧИТАННІ ВЖЕ У ВІВТОРОК

До речі, коаліцію об’єднало. Це теж те питання, яке є базовим для коаліції. Давайте поговоримо про день сьогоднішній і про ще один виклик перед парламентом, перед країною, я маю на увазі бюджетний процес і податкову реформу. З огляду на те, як виглядало сьогоднішнє засідання, до речі, планувалися інші питання, але сфокусувалося воно саме на бюджетному процесі. Виглядало воно досить контраверсійно. Позиції, які були озвучені фракціями, виглядають непримиренно. Зрештою алгоритми дій теж виглядають дуже різними. Прем’єр пропонує якийсь проміжний варіант, тобто ухвалити, все ж таки, нові ставки податків. На їх основі в першому читанні ухвалити бюджет, але запроваджувати його не з 1 січня, не з 1 лютого, а десь там у процесі обговорення. "Батьківщина", "Самопоміч", їхні представники з трибуни взагалі назвали процес траурним. Лідер фракції Блоку Петра Порошенка Юрій Луценко каже про те, що пропонується взагалі відкласти податкову реформу і ухвалити бюджет на старих податках. Який же зі сценаріїв?... Фактично робоча група,.. до речі, ми вас висмикнули з неї. Як вона проходить і які шанси на конструктив?

Вже пройшло десятки годин дискусій і розмов, і вони продовжуються. Я коротко окреслю, в чому є ключовий момент, який викликає дискусію. Ідея полягала в тому, що прийняти новий Податковий кодекс і формувати бюджет уже на основі нового Податкового кодексу. Таку пропозицію уряд зробив для парламенту. Пропозицію нового Податкового кодексу і на основі цього Податкового кодексу пропозиція бюджету. Є там багато контраверсійних речей. Що для мене є важливим? Для мене важливим 100 мільярдів на Збройні сили України, передбачене нарешті підвищення 7 тисяч для контрактника, нашого воїна, який на передовій захищає українську державу, 14 тисяч для командира бригади. Тобто при всіх економічних труднощах питання національної безпеки лишається пріоритетним. Звичайно, в багатьох питаннях є дискусії. І вони часто стосуються власне Податкового кодексу. Яка сьогодні була висловлена компромісна пропозиція? Щоб ці два процеси не зводити цілковито воєдино, внести правки до старого Податкового кодексу, ті, які ми бачимо важливішими, які стосуються децентралізації, які стосуються податків, внести правки. На основі поправленого старого Податкового кодексу прийняти бюджет. А новий Податковий кодекс прийняти тільки в першому читанні вже у вівторок і відповідно доопрацювати його. І умовно в лютому поставити його на голосування. І ця компромісна пропозиція, яку, до речі, висловив Юрій Луценко, знайшла загальне розуміння в залі, бо вона дозволяє відокремити два процеси. Дати можливість довше часу для доопрацювання нового Податкового кодексу, а ці зміни, які необхідні, які нагальні сьогодні, внести як поправки у старий Податковий кодекс. І зараз робоча група працює власне над цим варіантом. Непростий цей шлях, складний, як і кожного року прийняття бюджету є складним. Але я і був, і залишаюся оптимістом. І я вірю, що всі ці дні, і в тому числі і вихідні, депутати активно попрацюють і вже наступного тижня у вівторок – Податковий кодекс, у четвер – бюджет. Ми зможемо вийти на позитивне голосування. Хоча всі налаштовані і всі розуміють, що дуже можливо, що нам доведеться працювати і два тижні поспіль.

Тобто і 31 грудня ми теж зможемо спостерігати…

Так, величезна є можливість. Ми поміж депутатами жартуємо, що, на жаль, так бувало багато років, і налаштовані на те, щоб дискусії ми провели всі професійні на максимально. І навіть, якщо доведеться працювати ще один пленарний тиждень, усі знаходяться в готовності працювати ще один пленарний тиждень. Хоч, звичайно, ми все зробимо можливе, щоб всі дискусії відбулися на рівні робочої групи. Щоб у залі в парламенті ми змогли виходити вже на такі рішення, щодо яких досягнутий вже компроміс. Уряд сьогодні зробив свій крок, він вніс Податковий кодекс і бюджет. Тепер парламент, парламентські комітети мають внести свої пропозиції і на основі тих пропозицій вийти на єдиний узгоджений документ, який у залі буде мати підтримку, який здобуде більшість у залі.

ЯКЩО ВЕРХОВНА РАДА НЕ ПРИЙМЕ ВАЖЛИВІ ЗАКОНИ ДО 26 ГРУДНЯ, ВОНА ПОВИННА ПРАЦЮВАТИ ДАЛІ, ПОКИ ВСІ ВАЖЛИВІ ДЛЯ ДЕРЖАВИ ЗАВДАННЯ НЕ БУДУТЬ ВИКОНАНІ

До речі, є низка надзвичайно нагальних законопроектів, які теж потребують швидкого вирішення. Серед них зокрема і визнання окупованою територією тієї частини України, яка по факту є окупована. Це і скасування зони вільної торгівлі із Кримом – нарешті на законодавчому рівні це зафіксувати. Це і оновлення складу Центральної виборчої комісії. Це і ситуація, яка зависла із Кривим Рогом і виборами там.

Звичайно, кожне з цих питань надзвичайно важливе. Я і мої побратими з депутатської групи "Самооборона Майдану" ще в червні внесли законопроект стосовно окупованих територій і там визначили цілий ряд важливих моментів. Якби вони були прийняті як законодавчий акт, це би не призвело до громадських дій і до блокади громадськими силами. Це повинна робити держава Україна на законодавчому рівні. Зокрема там передбачено скасування зони вільної торгівлі в Криму, яка стала просто чорною дірою. Тому що українські товари йдуть туди без будь-якого мита і потім прямим шляхом опиняються в Росії. Відповідно таким чином ми фінансуємо економіку держави-агресора, яка ці кошти спрямовує на війну проти України. І це цим законом передбачено – скасування зони вільної торгівлі. Передбачено також і зупинку контрабанди, якою, на жаль, з обох сторін недоброчесні бізнесмени користаються, наживаючи кошти, мільйони на крові наших хлопців, на воєнних діях. І цей законопроект, ми наполягали і будемо наполягати, щоб він був включений і проголосований ще до нового року. Це дуже важливе питання, і це питання, яке для мене особисто є дуже важливим. Так само по ЦВК. Ще в червні закінчились повноваження 12 з 15 членів ЦВК. Був довгий процес, коли фракції давали свої пропозиції. Але, якщо я не помиляюся, 26 листопада були подані останні пропозиції, від Блоку Петра Порошенка були подані останні пропозиції. "Народний фронт" дав свої пропозиції ще до того. От же ми маємо завершений пакет пропозицій, які подані Президенту, і тепер згідно закону Президент має подати у Верховну Раду. І я теж глибоко переконаний, що це питання не може бути відтягнуте на після свят і на після Новий рік. Ви дуже правильно зазначаєте, це одне з тих важливих рішень, яке Верховна Рада повинна прийняти ще до нового року. Так само, як щодо Кривого Рогу. На жаль, ми не змогли 10 грудня набрати необхідну кількість голосів. Це теж питання, яке ми повинні вирішити, і тому я говорю з повною відповідальністю – Верховна Рада, якщо не прийме ці важливі закони до 26 грудня, повинна працювати далі, поки всі важливі для держави завдання не будуть виконані, поки всі рішення не будуть прийняті.

Яна Конотоп, "5 канал"

Попередній матеріал
Переговорів у Мінську недостатньо для врегулювання ситуації на Донбасі - Клімкін
Наступний матеріал
Дані щодо корупційних схем на певних підприємствах, озвучені Саакашвілі, вже внесено до ЄРДР - Ситник