5.ua

Андрій Парубій: Будь-якими способами, якщо треба і "драконівськими", треба боротися з корупцією і її викорінювати

Заступник голови Верховної Ради Андрій Парубій у програмі "Погляд" на "5 каналі" розповів про значення "безвізових" законів, вихолощення антикорупційних норм в парламенті, імовірність відставки уряду, загрозу поновлення путінського наступу на Сході і перспективи прихильників "Правого сектору" .

ДЕЯКІ УХВАЛЕНІ ПРАВКИ МОЖУТЬ НІВЕЛЮВАТИ ВАЖЛИВІ АСПЕКТИ ЗАКОНОПРОЕКТІВ. ЯКЩО ЕКСПЕРТИ ЄВРОКОМІСІЇ БУДУТЬ МАТИ ЗАСТЕРЕЖЕННЯ ДО ТОГО ЧИ ІНШОГО ПОЛОЖЕННЯ, МИ ЦІ ПРАВКИ ЗМОЖЕМО ПЕРЕГОЛОСУВАТИ В ЗАЛІ

– Цього тижня Верховна Рада ухвалювала закони так званого "візового пакету". Чи виконали ми свої зобов’язання, за вашою оцінкою?

– Це була надзвичайно складна і довга робота. Я очолював робочу групу з підготовки тих законопроектів. Довелосядесятки годин бути на різних комітетах під час обговорення і узгодження. Що можу сказати ключове? Було 10 законопроектів, але з них кілька були більш конфліктними, щодо яких йшла особлива дискусія. Йшлося про законопроект 3040, про створення Агенції з питань виявлення і управління корупційними активами. І це були законопроекти 2540а, 2541а і 2542а, які стосувалися внесення змін до Кримінального і Цивільного кодексу щодо арешту корупційного майна. Навколо них відбулася найгостріша дискусія і був настільки великий опір, що доводилось у дуже жорстких дискусіях виходити на компромісні рішення. Усуспільстві є загальне позиціювання – ми маємо ці закони прийняти, бо вони нам допоможуть отримати безвізовий режим. Я цілком з цією тезою згоден і вважаю, що ми маємо продовжити шлях, який почали колись на Майдані – шлях у Європу. Але разом з тим ці закони є рішучим кроком у боротьбі з корупцією. І для мене особисто ці закони, перш за все, мають значення як ефективний інструмент у боротьбі з тими корупційними сірими, темними схемами, які лишились до сьогодні в Україні, які викликають справедливе обурення громадян. От ці закони "Про Агенцію", "Про виявлення і розшуку активів, які були здобуті корупційним шляхом" внесли в Кримінальний кодекс. Вони і були і є тим інструментом. Кабінет Міністрів подав закони, і європейці чітко зазначили – закони в такому вигляді і є тими законами, які ми рекомендуємо. Ми всі їх прийняли в другому читанні, але, на жаль, в деякі з тих законопроектів були внесені правки, деякі прямо в залі, які зал проголосував, бо вони були компромісними. Але, на жаль, деякі ці правки можуть нівелювати деякі важливі аспекти тих законопроектів. Зокрема, що стосується управління арештованими активами. Лишилась функція тільки збереження і їх реалізації лишень тоді, коли вони можуть швидко зіпсуватись.

Але управління активами, добутими корупційним шляхом, – це має бути одна з дуже важливих функцій. Бо ключовий момент корупції відбувається власне тоді, коли зараз може будь-який слідчий арештувати майно, а потім за півціни, або навіть за чверть ціни його продати. І власне там і відбуваються не раз оборудки на сотні мільйонів. Функція управління, на жаль, була забрана у функціях Агентства. На жаль, арешт майна і функції слідчого стосовно арешту стали більш обмеженими під час обговорення і прийняття в другому читанні. Тобто саме прийняття всіх тих законів – це дуже важливий крок уперед. Ми змогли дуже звузити завдання, яке перед нами стояло,до кількох правок. Сам факт створення Агенції – важливий крок. Як і важливий крок взагалі створення нових форм боротьби з корупцією. Старі форми, на жаль, інколи реставрувати видається майже неможливим. Створення нових форм, нових організацій дає можливість на конкурсі обрати керівництво під наглядом громадськості, обрати весь набір працівників. Власне ми цей крок зробили. Але стосовно функцій, я думаю, нам ще доведеться ці законопроекти вдосконалювати. Буквально цієї ночі, вони були вже викладені в таблицю. Бо довелось апарату дуже довго працювати під стенограму власне, щоб всі поправки можна було проаналізувати. Ми цей документ відправили в Європейську комісію на експертизу. В нас була попередня домовленість, я мав розмову з Президентом, що якщо експерти Єврокомісії будуть мати застереження до того чи іншого положення, ми ці правки зможемо переголосувати в залі. Я чекаю на якнайшвидшу експертизу. І в будь-якому випадку я впевнений, що нам доведеться вдосконалювати законодавство. Хоча треба сказати, що ми зробили дуже важливий крок і в питанні лібералізації безвізового режиму, щоб українські громадяни могли, як вільні люди, їхати в інші країни, а не стояти годинами в чергах. І це питання від 3 до 6 місяців може вирішуватись. Але ми зробили також і дуже важливий крок у боротьбі з корупцією. Я впевнений, що це великий успіх не тільки Верховної Ради України, а всього українського суспільства і української держави.

– Противники цих "драконівських" норм у цих законах були у всіх фракціях – від урядових до опозиційних, тому що є об’єктивні побоювання, що Генеральна прокуратура перетвориться на головний центр політичного впливу у державі, зважаючи на наші реалії, в яких ми живемо, і зважаючи на недовіру, яка існує до правоохоронної системи в цілому. УЦентрі протидії корупції заявляють про те, що депутатам вдалося вихолостити всі норми, і це і стало запорукою того, що зал підтримав згадані закони. Вихолостили ці основні норми, щодо конфіскації, щодо управління конфіскованим майном, за вашою оцінкою, чи ні? І Європейський Союз підтримає закони в ухваленому вигляді?

– Я скажу, частково вихолостили. Тобто ключові рішення були прийняті, частково було вихолощено. І коли ви кажете про "драконівські" закони, то скажу: будь-якими способами, якщо треба і "драконівськими", треба боротися з корупцією і її викорінювати. І давати будь-які повноваження нашим слідчим, а особливо слідчим з Антикорупційного бюро, яке ми створили спеціально для того, щоб вони могли знищувати схеми, які існують. Будь-які методи, будь-які засоби є хорошими в межах закону, я маю на увазі, які зроблять боротьбу з корупцією більш ефективною.

СТВОРЕННЯ ДЕРЖАВНОГО БЮРО РОЗСЛІДУВАНЬ – ЦЕ ЗНЯТТЯ З ПРОКУРАТУРИ МОНОПОЛІЇ НАД ВСІМА СФЕРАМИ ВЕДЕННЯ СЛІДСТВА

– Ви можете назвати хоча б один приклад успішної боротьби з корупцією протягом останнього часу? Ті всі резонансні справи, які нам видають за боротьбу з корупцією, є або надзвичайно дрібними, як справа "діамантових" прокурорів. Абсолютно очевидно, що корупція в Генеральній прокуратурі сягає значно більших масштабів, ніж нам показали у випадку цих двох прокурорів. І, наприклад, справа Корбана, яка теж до корупції має досить відносний стосунок, тому що він не є державним чиновником.

– Наведу вам масштабні рішення Верховної Ради України. Рішення Верховної Ради відсікли одного з олігархів від монополії на нафтогазовому ринку. Другим рішенням ми відсікли олігарха від монополії в газовому ринку. Я вам нагадаю законопроект 1310, який приймався, і це є фундаментальні рішення. Тому що ключові державні монополії були виведені з-під управління олігархів, де розкрадалися мільярди гривень, і були повернуті у власність держави. І це є ефективний приклад і рішення Верховної Ради, і держави. І потім всіх органів виконавчої влади, які змогли це рішення реалізувати. Це є приклад, ви сказали про глобальні…

– Це рішення Верховної Ради, я маю на увазі…

– …яке було реалізоване. А Антикорупційне бюро тільки почало діяти. Воно створювалось дуже довго. Я про це говорив тим критикам, які говорять "чому так довго", бо з нуля створювали.

– Але сьогодні було створено ще й Бюро розслідувань. Звідки гроші на існування такої кількості різних структур, які будуть займатися боротьбою з корупцією?

– Коли йдеться про Агенцію про виявлення і управління активами, йдеться всього про 100 працівників. До 100 працівників, це може бути 60, може бути 70. Але я би ніколи не ставив під сумнів потребу інвестицій коштів у ці структури, які зможуть дієво боротися проти корупції. Сьогоднішнє рішення – надважливе фундаментальне рішення про створення Державного бюро розслідувань. Це фактично зняття з прокуратури монополії над всіма сферами ведення слідства. Від моменту, коли даний закон вступить в дію, прокуратура буде, як у всіх європейських країнах, виконувати тільки функцію представлення держави в суді звинуваченням. Функція слідства буде передана Державному бюро розслідувань. І я вам скажу, що фактично тими рішеннями ми завершуємо ланцюжок створення ефективних антикорупційних структур. Від відкриття реєстрів, коли кожен громадянин може побачити власність будь-якого чиновника, будь-якого судді, будь-якого митника чи податківця і може ці документи вислати в Антикорупційне бюро – до створення Державного бюро розслідувань. До першого числа має бути обраний Антикорупційний прокурор. І фактично ми створюємо завершену систему, нову, інакшу. Систему нової України, яка зможе ефективно працювати вже в найближчий період. Бо всі ці ланки взаємопов’язані і взаємопідсилюючі. Лишається велика проблема з судами, звичайно. Але сьогоднішні рішення – це, наголошую ще раз, фундаментальні рішення в завершенні створенні системи безпощадної боротьби з корупційними схемами. Не так швидко це робилося, як хотілося. Ще раз кажу – з нуля створювалося. Але це надважливий інструмент і вважаю, що тут Верховна Рада зробила дуже серйозні і дуже відповідальні рішення.

ЙДЕТЬСЯ ПРО ЧАСТКОВУ ЗАМІНУ ЗАПОВНЕННЯ ВАКАНСІЙ, А НЕ ПРО ВІДСТАВКУ УРЯДУ. НІЯКОЇ ВІДСТАВКИ УРЯДУ НЕ БУДЕ

– Сьогодні 12 листопада. 12 грудня в уряду закінчується імунітет, який йому парламент дав рік тому. Це означає, що з 12 грудня уряд незахищений від відставки? Наскільки імовірна відставка уряду? Зараз йдеться про переформатування, часткові зміни, точкові зміни в уряді. Прем’єр Яценюк називав абсолютно дивні прізвища міністрів, якими він не задоволений. Серед таких був там міністр освіти, наприклад. Хоча абсолютно очевидно, що джерело корупції явно не в Міністерстві освіти. То все-таки часткові переформатування чи відставка всього уряду, за вашим прогнозом, можливі?

– Я думаю, не буде ніякої відставки уряду. Більше того, я переконаний, що ті реформи, які провів уряд, у тому числі й непопулярні, дадуть результат протягом зими і навіть на початку наступної весни. І навіть сьогодні, коли ми бачимо по системі субсидій, коли люди почали платити за газ, за комунальні послуги менше, ніж платили минулої зими до підняття тарифів. Ми бачимо, що політика уряду, система субсидій, система, що багаті повинні платити, а найбільш незахищені повинні отримати у держави підтримку, сьогодні запрацювала. Не ті, що опалюють величезні особняки по 500-700 метрів, не ті, які басейни зимою опалюють газом, будуть мати пільги. А ті люди, які найменш захищені. Я впевнений, у прийнятті бюджету на наступний рік ми зможемо побачити і дуже важливі кроки з покращення життя теж простих громадян. По системі індексації заробітних плат і пенсій. І я впевнений, що власне на весну ми зможемо зняти ті критичні зауваження, які є сьогодні стосовно уряду. Впевнений, не буде ніякої відставки уряду, буде злагоджена, системна робота уряду. Впевнений, що багато з тих реформ, які були проведені, почнуть давати свій результат у найближчі місяці роботи уряду. Чи будуть змінювати кількох міністрів? Очевидно, що будуть. В першу чергу, заповнити вакансії, ті вакансії, які на сьогодні існують. Йдеться і про віце-прем’єрів, йдеться про ідею віце-прем’єра з європейської інтеграції, який би міг узгодити всі напрямки європейської інтеграції. Йдеться про вакансії певних міністрів. Але це швидше про часткову заміну заповнення вакансій, а не про відставку уряду. Ніякої відставки уряду не буде.

– Але коаліцію все ж роздирають внутрішні протиріччя. І сам Арсеній Яценюк визнає, що рівень підтримки урядових проектів сесійною залою близько 40%. Тобто більшу частину урядових законопроектів зал не підтримує. Чи може це призвести до розпаду коаліції і вже, як у результаті цього, відставки і нових виборів?

– От ми говорили про закони про візову лібералізацію. Усі вони були підготовані урядом і подані на розгляд уряду. Всі вони були підтримані. Коли ми розглядали питання порядку денного цього тижня, так само урядові законопроекти, які стосувалися різних сфер діяльності держави, були підтримані. Звичайно, є труднощі по тих чи інших законопроектах, пов’язані інколи з протиріччями політичними, інколи з неякісною роботою на комітетах при підготовці тих законопроектів. Але я не бачу загрози ні в коаліції, ні в уряді. В коаліції йдуть дискусії, в коаліції були дискусії, є дискусії і будуть дискусії. Така в нас коаліція. І такий наш парламент є. І це набагато краща дискусія, а ніж переламування рішень, як це робили за попередньої влади. Ці дискусії тривають кожного дня, але я не бачу загроз для існування коаліції. І про це заявили всі лідери політичних партій – учасників коаліції.

Є ПІДСТАВИ ВВАЖАТИ, ЩО В КРЕМЛІ СЕРЙОЗНО РОЗГЛЯДАЮТЬ ПИТАННЯ АКТИВІЗАЦІЇ НА УКРАЇНСЬКОМУ ФРОНТІ ОКУПАЦІЙНИХ РОСІЙСЬКИХ ВІЙСЬК

– На тлі цих дивовижних дискусій, які розгорталися у Верховній Раді, а більша їх частина розгорталася не навколо антикорупційних законів, а довкола антидискримінаційної поправки до Трудового кодексу, відбулося загострення на фронті. Фактично вже другий тиждень, майже щодоби є загиблі, є багато поранених. Оцінки кількості загиблих і поранених у різних відомствах розходяться. І штаб АТО наводить значно менші, ніж розвідка і інші військові з’єднання. Чи може це призвести до зриву перемир’я?

– Боюсь, що це дуже тривожні сигнали. Бо це не є випадково, на моє глибоке переконання. Після того як спочатку Путін зазнав провалу в планах щодо України, а тепер і в Сирії, він знову пробує активізувати український фронт. Бо йому потрібен ворог, щоб підживлювати весь час і своє суспільство, і підживлювати силою свою владу. В мене є підстави вважати, що в Кремлі серйозно розглядають питання активізації на українському фронті окупаційних російських військ. І це важливий сигнал для зміцнення нашої оборони. Чому я на сесії цього тижня весь час вимагав, щоб ставили питання по національній безпеці, спільним навчанням з американськими і канадськими військовими і виділення додаткових коштів для нашої армії. Армія повинна перебувати в повній готовності, перебувати в повній мобілізації. Якщо на початку вересня говорив, що йде тимчасове затишшя, то зараз тривога з приводу того, що активізація зі сторони Путіна окупаційних військ на Сході України може відбутися в найближчий період.

– Останнє запитання. Вчора подав у відставку з посади лідера "Правого сектора" Дмитро Ярош. Очевидно, що там відбувся внутрішній певний розкол і більш радикальне крило в цій силі перемогло. Чи не призведе це до загострення, до радикалізації всього правого руху, оскільки значна частина і добровольців, і просто активістів цього руху орієнтується на "Правий сектор"?

– Дмитро Ярош є моїм дуже давнім і товаришем, і побратимом. Ми пройшли з ним дуже важкі періоди, і я можу так сказати – Дмитро є перш за все державник, який розуміє вагу держави. Який розуміє, наскільки важливо в час зовнішньої експансії і бажання внутрішньо дестабілізувати Україну займати державницьку позицію. І він настільки переконаний у своїй позиції, що готовий йти на будь-які кроки, щоб цю позицію відстояти. Я переконаний, що більшість тих людей, які орієнтувались на "Правий сектор" і на Яроша, вони і орієнтуються на Дмитра Яроша. Я впевнений, він своєю позицією, заявами буде далі орієнтувати свої прихильників, прихильників "Правого сектору", як діяти в умовах зовнішньої експансії, в умовах загрози для української держави. Я впевнений, його роль і значення в українському житті, в українській політиці, в українському національно-визвольному русі не буде применшена. Він залишиться на своїх державницьких позиціях. Я впевнений, на нього будуть орієнтуватися всі прихильники "Правого сектору".

– Але як з радикальним крилом "Правого сектору"? На кого воно буде орієнтуватися, як ви вважаєте?

– Я можу сказати, на кого будуть орієнтуватися прихильники "Правого сектору". Сказати свою думку. Вони будуть орієнтуватися на Дмитра Яроша. Також можу сказати, яку позицію займе Дмитро Ярош – державницьку, за будь-якого моменту і за будь-яких обставин. Це моя відповідь на ваше питання.

Тетяна Даниленко, "5 канал".

Попередній матеріал
За борги попередників Київ щороку має платити 50 млн грн відсотків - Кличко
Наступний матеріал
Кличко пояснив, чому відмовився від дебатів із Березою