5 канал

Андрій Коболєв: В України значно збільшилися можливості постачання європейського газу

Зараз можливості постачання газу з європейського боку значно збільшилися, порівняно з липнем 2014 року. Про це в ексклюзивному інтерв’ю "5 каналу" заявив голова правління НАК "Нафтогаз України" Андрій Коболєв.

Цього тижня країна несподівано дізналася, що газовий вентиль закручується не тільки з російського боку. Ми припинили закуповувати російський газ. Як ми ці 3 дні без російського газу обходимося?

– Досить спокійно, як і минулого літа. Транзит іде, газ українським споживача постачається, все ок.

Цей крок був узгоджений із європейськими партнерами?

– Звичайно, фраза "українська сторона перекрила вентиль" звучить красиво і приємно для більшості наших глядачів, але це технічна дія, яка стала результатом небажання "Газпрому" пристати на нові контрактні умови, які з допомогою Європейської комісії ми хотіли узгодити у Відні. На жаль, цього не сталося, тому купувати газ або по завищеній ціні або на умовах, які не можна вважати ринковими, ми не можемо.

Російська сторона говорить про якусь знижку, про що саме йдеться?

– Ідеться про те, що російський газ без коригування ціни за тим контрактом, який був, на жаль, підписаний у 2009 році, не конкурентний з європейським газом. І нам просто невигідно його купувати. Тому позиція української сторони була стабільною і конструктивною: нам потрібна конкурентна ринкова ціна, інакше нам купувати цей газ немає сенсу. Ми очікували, що, окрім ціни, будуть витримані всі інші умови. Передовсім це повноцінність цієї угоди. Ми повинні розуміти, що вона покриває всі інші елементи домовленостей. Це відмова від принципу "бери і плати" з боку "Газпрому", це термін дії угоди, що дуже важливо. Адже ми б не хотіли щотримісяці залежати від того, переглянуть її чи ні, тому пропозиція російської сторони не була прийнята українською.

Останні переговори відбулися 30 червня, російська сторона з них вийшла. Коли буде наступний раунд? І в чому полягатиме зміст цих домовленостей? З якими ініціативами буде виходити українська сторона на них?

– Ми сподіваємося, що наступний раунд відбудеться ще в липні. На жаль, наступного місяця всі будуть уже у відпустках. Не хотілося б відтягувати аж до вересня, але до кінця вересня треба буде домовитися. Домовитися, по-перше, про умови нового газового пакету, де буде прописано термін дії, ціна, умови постачання газу, умови передоплати і точки постачання газу. Без цих умов пакет не має сенсу. Про це відомо європейській стороні, це розуміє російська сторона, на цьому наполягаємо ми.

Чого хотіла від нас російська сторона на переговорах, які відбувалися 30 числа? І що саме нас не влаштовує?

– Російська сторона фактично відмовилася від підписання того набору документів, який був підписаний у жовтні минулого року. Точно сказати чому – складно.

Ці домовленості мали діяти до весни 2016 року?

– До 2015-го. Вони завершили свою дію наприкінці березня 2015 року. На другий квартал було прийняте проміжне технічне рішення щодо зменшення ціни, яке дозволило нам купувати газ за прийнятною ціною. І це рішення було прийняте українською стороною тільки, щоб дати час підписати нову угоду. Саме небажання російської сторони підписувати повноцінну угоду робить їх пропозицію щодо просто знижки і якогось протоколу банально недоцільною для нас. Це не вирішує довготривале постачання газу в Україну з російського боку, а без повноцінного рішення ми не бачимо сенсу це підписувати.

Отож, переговорів може і не бути найближчим часом, правильно?

– Думаю, що вони відбудуться. Питання тільки, коли саме – цього місяця чи у вересні. Якщо Ви пригадаєте минулий рік, тоді ситуація була дуже схожа. Ми закінчили перемовини з російською стороною 16 червня 2014 року, а угода була підписана тільки 30 жовтня 2014-го. І в період із 16 червня по 30 жовтня Україна також не купувала російський газ.

Як це впливає на закупівлі газу, який закачують у сховища на зиму? Чи виконуються всі необхідні графіки і чи не відбудеться збою у зв'язку з цим?

– У нас залишилося альтернативне джерело – європейський газ. Зараз можливості постачання з європейського боку значно збільшилися, порівняно, до прикладу, з липнем 2014-го. Тому можливість закачувати є. Головне обмеження, яке має "Нафтогаз" – це фінансування. Маю на увазі не обсяг газу, а фінансування достатніх обсягів газу для українських ПСГ (підземних сховищ газу – Ред.) перед осінньо-зимовим періодом. Ми працюємо над цим, ведемо перемовини як із міжнародними кредиторами, так і з українськими банками.

Яку позицію займає європейська сторона у переговорах із РФ?

– Європейська сторона виступає, по-суті, арбітром. Одна з вимог української сторони – залишити європейську арбітром. Це важливо з двох причин. По-перше, це певний елемент прозорості. По-друге, це елемент врегулювання спірних ситуацій, приміром, такої, що трапилася у лютому, коли "Газпром" намагався заявляти, що вони постачають у Донецьк, Луганськ, тому треба за це платити. Це не відповідало умовам контракту, і Європейська комісія чітко стала на бік української сторони, тому платимо тільки за той газ, що надходить через узгоджені точки постачання на територію України.

Щодо Донбасу і постачання газу на окуповані території. Міністр заявив, що газ постачатися туди не буде. Але Росія має намір постачати і, можливо навіть укласти окремі контракти. Не зовсім зрозуміло, з ким. Можете розтлумачити?

– З українського боку можливість постачання цього газу існує. Є чіткі вимоги, що треба зробити, щоб це було можливим. Звичайно, передовсім це припинення вогню. Це підтримання в нормальному стані газопроводів, які перетинають так звану лінію розмежування. Це оплата цього газу.

Зараз цей газ постачається?

– Наразі є така можливість, але наскільки нам відомо, нею не користуються окуповані території. "Газпром" заявляє, що постачає туди газ сам. Ми цього підтвердити не можемо. Ми очікували, що, можливо, "Газпром" підніме це питання в Стокгольмському арбітражі, але цього він не зробив. Отож, як ми розуміємо, російська сторона потрапила в невелику пастку: на лінії розмежування газ був прикритий, а потім, як заявляє "Газпром", почалось постачання на ту територію з російського боку. Якщо це так, думаю, ця ситуація вимагатиме ретельного вивчення і, можливо, певних слідчих дій щодо того, наскільки це законно, наскільки коректно постачати газ організаціям, які мають ознаки тероризму. Це питання буде вирішуватися найближчим часом.

На рівні Генеральної прокуратури чи міжнародних інстанцій?

– Ми зацікавлені в тому, щоб ця ситуація перевірялася міжнародному рівні. Нам немає чого приховувати, ми постачали газ туди раніше і вважаємо, що це спланована терористична акція.

Було звернення до європейської сторони?

– Це питання порушувалося на перемовинах. Наразі ми обговорюємо, як правильно далі рухатися у цьому питанні. Найближчим часом ця ситуація з цифрами та деталями буде представлена Європейській комісії у формальному вигляді. Поки що це був формат перемовин.

З 1 липня Україна припинила закуповувати російський газ. І з 1 липня повинні були втратити ліцензії облгази. Така певна деолігархізація ліцензій на продаж газу.

– Це не зовсім так. 1 липня повинен початися процес розділення двох функцій: транспортування газу мережами низького тиску і функції самого продажу постачання газу. Для кінцевого споживача це означає, що він, користуючись трубою певного облгазу, зможе купляти газ не в цього облгазу, а в якоїсь іншої юридичної структури. Цей процес наразі відбувається. У повному масштабі нова модель має запрацювати з 1 жовтня нинішнього року, коли вступлять у силу певні елементи закону про ринок газу.

Що це означає? Фірташ, Ахметов і так далі не будуть більше монополістами з постачання і продажу газу в окремих регіонах?

– У цьому випадку поняття постачання і продажу газу є тотожними. При цьому, транспортування залишається монопольним. А компаній, які будуть продавати, теоретично може бути кілька. Наразі ціна, за якою населення споживає газ, є кардинально нижчою за ринкову. Відповідно, для комерційних компаній постачати газ населенню немає сенсу. Тому таким постачальником може бути або "Нафтогаз", або компанії, через які "Нафтогаз" буде продавати газ за спеціальною ціною. Поки не буде ринкової ціни, говорити про конкуренцію на будь-якому ринку будь-якого товару нереально.

Щодо тарифів. Фракція "Батьківщина" продовжує наполягати, що тарифи, встановлені з квітня цього року, є щонайменше вдвічі завищеними. Ви аналізували цифри, чи дійсно в тарифах закладена завищена норма споживання споживачам, які не мають лічильників?

– На нашу думку, це не так. Норма, яка була закладена, була адекватною, її зменшення ми вважаємо не зовсім коректним, що зараз і призводить до серйозного дисбалансу. Це питання потребує окремого вивчення, але "Нафтогаз" відразу пропонував перейти до більш європейської і більш коректної моделі – обліковувати газ за калоріями, скільки калорій споживач спожив, за стільки він і платить. Це буде правильно, зніме велику кількість міфів про некалорійність газу чи якийсь розбавлений газ тощо. Щодо завищення тарифів, про які говорять певні політики, це банальний популізм і передвиборча кампанія. Тарифи є заниженими.

Гаслом про тарифи не буде користуватися тільки лінивий, оскільки вибори. І ви будете дуже зручною мішенню для биття, зважаючи на те, що обґрунтованість цих тарифів до простого громадянина не була донесена, принаймні, мало хто розуміє, чому саме настільки вони зросли.

– Насправді це не зовсім так. Варто подивитися на останні дії НКРЕКП (Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг – Ред.), а саме: вона встановлює тарифи, а не "Нафтогаз". Так була залучена група аудиторів, які на першому етапі підтвердили коректність розрахунку тарифів. На другому етапі, я певен, буде підтверджена коректність вхідних даних, на основі яких цей розрахунок було здійснено. Тому, з іншого боку, розумію, наскільки неприємними, а інколи болючим для певних категорій споживачів є питання збільшення тарифу. І це те, на чому, на жаль, грають політики-популісти. Історія із законом про конвертацію кредитів – також зразок популізму. Сподіваємося, в політиків стане розуму не користуватися цим надмір. Але, повертаючись до споживачів, зазначу, що є, як у всіх європейських країнах, захід, який уряд пропонує тим, кому важко платити. Це цільові адресні субсидії. Вони реально працюють, і це той метод, який дозволить нам, з одного боку, отримати коректну ціну, а з іншого – захистити тих, кому це дійсно потрібно.

Голова профільного комітету розкритикувала систему субсидій, запроваджену нещодавно. Звернулися по субсидії значно менше людей, ніж розраховували в уряді, ще менше людей отримали ці субсидії. Чи не боїтеся Ви кризи платежів, як це було в 1990-х – на початку 2000-х?

– Боїмося і саме тому працюємо над тим, щоб допомогти системі тарифів запрацювати, хоч це й не наша парафія. Я персонально говорив про це з різними людьми. Є питання, які ми можемо допомогти вирішити, є питання, які вирішують інші міністерства. Але треба зрозуміти, що іншого шляху не існує, цей етап пройшли всі країни Європи. Якщо ми йдемо в Європу, це наш наступний крок. Нам потрібно не говорити, що це нереально зробити, а треба зібратися і створити ефективну систему як тарифів, так і субсидій.

Ваша оцінка: чи ефективною є система субсидій, запроваджена урядом, вона запрацювала чи ні?

– Наскільки ми оцінювали, система запрацювала. Не все працює ідеально, будь-яка система вимагає тестування і виправлення помилок, але вона реально запрацювала.

Які помилки виявлені?

– Наприклад, несинхронізація абонентських баз в облгазах і в системі соціальної допомоги. В одній базі, приміром, вказано кількість дві людини, в іншій – три. І кожна з таких проблем вимагає вирішення, але не вимагає якогось загальнонаціонального фінансування. Це не так вже важко. Наступна проблема – кадрова, бо не так багато людей, які працюють. Є проблема з тим, щоб дістатися до літніх людей. Наразі над вирішенням цих проблем працюватиме спеціальна група в Кабінеті міністрів, яка буде створена для координації зусиль різних міністерств. Цю групу буде створено з допомогою міжнародних консультантів, які мають практичний досвід впровадження субсидій в інших країнах світу. Сподіваємося, що до початку осінньо-зимового періоду, коли люди отримують максимально великі рахунки, вся та кількість домогосподарств, які мають право на отримання субсидій, щонайменше матимуть можливість заповнити документи і її отримають. Можливо, хтось просто не захоче цього робити. Але завдання, яке зараз поставив уряд і Президент – максимально захистити тих людей, яким це реально потрібно.

Ідея профільного комітету полягає в тому, щоб надавати субсидії автоматично найбільш соціально незахищеним верствам населення. Ваша позиція з цього приводу?

– Автоматична система – та, яку ми також підтримуємо, і на першому етапі вона, мабуть, була б найбільш ефективною, оскільки б давала максимально широке коло охоплення. Але щодо субсидій є дві основні проблеми з точки зору кінцевого споживача. Перша – важкість отримання субсидій. Й автоматична система вирішує цей аспект. Друга – побоювання, чи не отримають субсидію ті, кому вона не потрібна. І таких людей теоретично може бути немало. На нашу думку, найпростішим і перевіреним на досвіді інших країн методом контролю є транспарентний перелік людей, які її отримають. Це дає можливість громадського контролю. Кожна людина може подивитися, хто з сусідів на вулиці отримує субсидії. І якщо вас обурює те, що людина багата, а все одно отримує субсидію, ви можете підняти це питання для відповідного органу, щоб він перевірив коректність надання субсидії саме цьому споживачеві. Тут знов-таки має місце класичний український нюанс, який, зі слів спеціалістів, може мати негативний вплив. Йдеться про те, що не всім людям приємно публічно повідомляти про отримання субсидії. З іншого боку, зараз, коли ми всі вимагаємо від органів державної влади, від самих себе більшої прозорості, то перелік тих, хто отримує субсидії, на нашу думку, був би коректний. Тому автоматична система – дуже ефективна й доцільна на цей час, але повинен бути й елемент контролю. Цей елемент - досить простий: це прозорість результатів того, кому були надані субсидії.

Чи можна оцінити масштаби неплатежів, які розпочалися у зв'язку із завищенням тарифів?

– Насправді ми поки що цього не бачимо, і проблеми неплатежів поки немає. Можливо, вона з'явиться пізніше. Головна проблема, яку ми спостерігаємо зараз – масова відмова споживачів газу від лічильників. Та норма, яка запропонована зараз, є надто низькою, ніж споживання більшості людей. Відповідно, немає сенсу користуватися лічильником, його можна зняти і платити за нормою. Це банально дешевше, тому ця ситуація вимагає термінового коригування. 

Тетяна Даниленко, "5 канал"

Попередній матеріал
Співробітникам ДАІ на Черкащині заборонили "сидіти у кущах"
Наступний матеріал
Російський депутат Пушков вивчає ставлення до Земфіри, яка "співала, розмахуючи прапором України"