Військово-повітряні сили США поспішають позбутися своїх невидимих винищувачів Lockheed Martin F-22 Raptor. Головний аргумент: 32 найменш модернізовані версії Block 20 надзвукового винищувача-невидимки п'ятого покоління непридатні для бойових дій, а разом їх обслуговування коштує майже пів мільярда доларів на рік. Про це пише УНІАН із посиланням на The Telegraph.
Головні новини дня без спаму та реклами! Друзі, підписуйтеся на "5 канал" у Telegram. Хвилина – і ви в курсі подій.
Повідомляється, що F-22 є найпотужнішим, найдосконалішим винищувачем на озброєнні США. Ймовірно, це найбільший винищувач, побудований на сьогодні. Але утримання старих F-22 в експлуатації є непомірно дорогим, тоді як ВПС намагаються фінансувати низку нових можливостей, включаючи нові винищувачі, бомбардувальники, радіолокаційні літаки, безпілотники, супутники та балістичні ракети з ядерними боєголовками.
Що не так з F-22
Згідно з новим звітом Управління звітності уряду США, заплановане списання майже 30-річних Block 20 F-22 призвело б до послаблення сил Raptor. Наразі ВПС заборонили ліквідувати будь-які F-22 принаймні на декілька років. Це тому, що Block 20 є тренувальними літаками. Без них ВПС повинні були б призначити деякі з своїх модернізованих Block 30/35 F-22, які мають покращені датчики та зброю, для виконання навчальних завдань. Кінцевим результатом буде глибоке скорочення кількості F-22, доступних для бою.
"Повітряні сили не задокументували, як вони проводитимуть тренування або випробування F-22 – поточні функції Block 20 – без літаків Block 20. У ньому також не задокументовано виклики, з якими можуть зіткнутися бойові підрозділи, якщо готові до виконання завдань літаки Block 30/35 будуть використовуватися для навчання або випробувань замість Block 20", – йдеться в документі Управління звітності уряду США.
Сьогодні існує 150 боєздатних Block 30/35. Якщо і коли ВПС знімуть з експлуатації Block 20, залишиться лише 129 боєздатних Block 30/35. Решта діючих F-22 будуть направлені на навчання або випробування.
На аеродромі з шістьма передовими ескадрильями, які літають на F-22 – п’ять у діючих ВПС, одна – у ВПС Національної гвардії – ситуація була б ще жахливішою. Зі складними датчиками та делікатним покриттям, що обманює радари, F-22 є вибагливим та потребує обслуговування. За даними Управління звітності уряду США, ескадрильї потрібно 24 реактивні літаки, щоб забезпечити 12 реактивних літаків, доступних для польоту в будь-який день.
Читайте також: Удари рф по "Старокону": чи завадить це розгортанню винищувачів F-16 – Reuters.
Тому на практиці немає 150 боєздатних F-22. Є 75. Виведення з експлуатації Block 20 зменшить це число до 64 або 65. Це жахливо мало, враховуючи величезну відповідальність, яку несуть ескадрильї Raptor. Військово-повітряні сили, та й справді вся армія США та армія найближчих союзників розраховують на цю крихітну силу F-22, щоб очолити боротьбу за контроль над повітрям у великій війні, скажімо, з Китаєм.
Враховуючи ставки, ВПС повинні бути надзвичайно обережними щодо списання одного F-22, не кажучи вже про понад 30 з них. Особливо враховуючи, що умовна заміна F-22, винищувач наступного покоління Air Dominance, перебуває у бюджетному полоні, починаючи з 2026 року.
Якщо ВПС і Конгрес США не знайдуть способу оплатити програму NGAD і Конгрес дозволить ВПС вивести з експлуатації 32 старі F-22, ВПС незабаром можуть опинитися в небезпечному становищі: з необхідністю втратити контроль над повітрям на користь зростаючих та модернізованих китайських військово-повітряних сил зі скороченням та старінням парку F-22 – і без допомоги на горизонті протягом потенційно десятиліть вперед.
Криза винищувачів
Неймовірно, але ці 32 старші Block 20 – не єдині винищувачі, яких ВВС хочуть достроково списати. Служба також хоче скоротити половину своїх винищувачів-бомбардувальників Boeing F-15E Strike Eagle, одночасно скорочуючи кількість нових F-15EX, які вона купує.
Ці скорочення викликали б менше занепокоєння, якби інший серійний винищувач ВПС, Lockheed Martin F-35 Lightning II, не був такою катастрофою. Повітряні сили відстають на десятиліття та перевищують бюджет на сотні мільярдів доларів порівняно з початковим планом придбання понад 1700 літаків F-35. Жодного нового F-35 не було отримано протягом року.
"Повітряні сили переживають кризу винищувачів. Але цю кризу не вирішить списання тренувальних літаків і скорочення сили переваги в повітрі, яка, ймовірно, вже занадто мала", – пише видання.
Дивіться також:
Підтримайте журналістів "5 каналу" на передовій.
- Робіть свій внесок у перемогу – підтримуйте ЗСУ.