Лонгріди

Без цього російські літаки перетворилися би на купу заліза: у InformNapalm розкрили схему обходу санкцій

росія за допомогою казахстанської фірми-"прокладки" змогла налагодити процес обходу санкцій та успішно обслуговує обладнання відомих французьких компаній Thales та Safran на літаках Су-30СМ

росія за допомогою казахстанської фірми-"прокладки" ARC Group змогла налагодити процес обходу санкцій та успішно обслуговує французьке обладнання відомих компаній Thales та Safran на літаках Су-30СМ.

Це з'ясували дослідники з InformNapalm.

Головні новини дня без спаму та реклами! Друзі, підписуйтеся на "5 канал" у Telegram. Хвилина – і ви в курсі подій.

Станом на 2024 рік у росіян є до 130 одиниць модернізованих винищувачів Су-30СМ, які активно використовуються окупантами. На них було встановлено цілий перелік високотехнологічної авіоніки компаній Thales та Sagem (після поглинання останньої – Safran).

Зокрема, встановлені багатофункціональні дисплеї SMD55S та SMD66S (виробник Thales), радіотехнічна система корекції та посадки TLS2020 (виробник Thales), радіонавігаційна система TACAN-NC12 (виробник Thales), індикатори на фоні лобового скла HUD 3022 (виробник Thales), навігаційна система SIGMA 95NAA (виробник Safran).

"Без перерахованого обладнання пілот фактично стає сліпим, а російський літак перетворюється на купу заліза в повітрі. Аби продовжувати експлуатувати борти і бомбити українські міста, росіянам потрібно постійно обслуговувати французьке обладнання", – пояснюють аналітики.

Ще до повномасштабного вторгнення в російської федерації були амбітні плани з імпортозаміщення цього обладнання. Воно навіть відбувається – швидкість процесу незрівнянна з кількістю бортів, які треба обслуговувати просто зараз. А робити це можна – лише сертифікованим виробником фахівцям на такому ж сертифікованому обладнанні.

Саме тут в історії з'являється казахстанське товариство з обмеженою відповідальністю Analyst Research Consulting Group. Його одноосібно заснував такий собі Алданазар Сагинбек (Сағынбек Алданазар Дарханұлы) у 2014 році – тоді йому було 16 років.

Це "консалтингове агентство" серед напрямків своєї діяльності чомусь вказувало "придбання та реалізацію боєприпасів, озброєння і військової техніки, запасних частин, комплектуючих виробів і приладів до них, спеціальних матеріалів, устаткування для їхнього виробництва, що включають монтаж, наладку, модернізацію, установку, використання, зберігання, ремонт і сервісне обслуговування".

І саме ARC Group від 2018 року є офіційним дистриб'ютором французької Safran Electronics & Defense. Проте в InformNapalm впевнені, що вона є лише "прокладкою" росіян для обходу санкцій.

Спільно опублікували копію контракту ARC Group з ООО "Росавиаспецкомплект" за 2021 рік, в якому відкрито вказують, що "ВИКОНАВЕЦЬ надасть послуги з ремонту/поставки компонентів бортового радіоелектронного обладнання (БРЕО), виробництва компаній THALES та Safran, для літаків типу Су-30". А роботи передбачалося проводити як на підприємствах Казахстану, так і у рф.

Втім, цей договір так і не підписали росіяни. Замість нього пізніше у 2021 підписали інший – такий же за суттю, але менше відкритий. З предмету зникла пряма згадка французьких компаній, вказано лише "ремонт авіатехнічного майна". Номенклатура обладнання та згадки ЗС рф у додатку – це залишилося без істотних змін.

Після вивчення документів у InformNapalm висувають дві версії подій:

  1. кремль готувався до посилення санкцій проти рф задовго до повномасштабного вторгнення. Для цього шукали шляхи обходу санкцій та знайшли казахстанську компанію.
  2. Згадані контракти були підписані заднім числом, вже після початку великої війни та оголошення Thales про вихід з російського ринку в червні 2022-го.

На другий варіант вказує лист директора російської компанії – колезі з казахстанської від 26 серпня 2022 року, а якому вказується планова кількість виробів для ремонту за 2022 та 2023 рік. Дивно, що сторони уклали договір у листопаді 2021 року – а конкретну кількість обладнання уточнювали вже влітку 2022 року. У тому ж листі відкрито згадується, що росія готова профінансувати придбання казахською компанією приладів у виробника.

"Іншими словами – росіяни готові дати гроші казахам, щоб ті купили у французів апаратуру для діагностики французьких виробів на російських літаках", – наголосили у спільноті.

До 2024 року було підписано ще 4 додаткові угоди зі збільшенням кількості одиниць, що підлягала ремонту. В одній з них розкривається, що рф оплачує повний цикл послуг "під ключ", включно з навчанням і сертифікацією казахстанських фахівців у Франції.

І таке навчання було заплановане компанією Thales – на 16-20 січня 2023 року, згідно з оприлюдненими документами. А в лютому казахстанські фахівці мали прибути у рф для проведення робіт. Після цього, судячи з листування керівників "Росавиаспецкомплект" і ARC Group, продовжила неодноразово виїжджати на болота для проведення діагностики та ремонту російських літаків.

У InformNapalm оприлюднили особисту інформацію фахівців з Казахстану, які виконують такі роботи для росіян.

"Як ми встановили, співпраця казахстанської ARC Group із "Росавиаспецкомплект" триває щонайменше 2 роки. Весь цей час казахстанська компанія цинічно вводила в оману французьку сторону. Втім, як випливає з отриманої переписки, у 2024 році відбувається ще цинічніша подія", – йдеться у матеріалі.

Далі автори публікують подробиці проєкту вже прямого контракту французької Thales AVS France SAS та казахстанського АО "Авіаремонтний завод №405", і чому цей договір укладається в інтересах саме росіян.

Нагадаємо, спецпризначенці ГУР збили над Чорним морем російський літак Су-30СМ.

Дивіться також відео:

Підтримайте журналістів "5 каналу" на передовій.