росія за допомогою казахстанської фірми-"прокладки" ARC Group змогла налагодити процес обходу санкцій та успішно обслуговує французьке обладнання відомих компаній Thales та Safran на літаках Су-30СМ.
Це з'ясували дослідники з InformNapalm.
Головні новини дня без спаму та реклами! Друзі, підписуйтеся на "5 канал" у Telegram. Хвилина – і ви в курсі подій.
Станом на 2024 рік у росіян є до 130 одиниць модернізованих винищувачів Су-30СМ, які активно використовуються окупантами. На них було встановлено цілий перелік високотехнологічної авіоніки компаній Thales та Sagem (після поглинання останньої – Safran).
Зокрема, встановлені багатофункціональні дисплеї SMD55S та SMD66S (виробник Thales), радіотехнічна система корекції та посадки TLS2020 (виробник Thales), радіонавігаційна система TACAN-NC12 (виробник Thales), індикатори на фоні лобового скла HUD 3022 (виробник Thales), навігаційна система SIGMA 95NAA (виробник Safran).
"Без перерахованого обладнання пілот фактично стає сліпим, а російський літак перетворюється на купу заліза в повітрі. Аби продовжувати експлуатувати борти і бомбити українські міста, росіянам потрібно постійно обслуговувати французьке обладнання", – пояснюють аналітики.
Ще до повномасштабного вторгнення в російської федерації були амбітні плани з імпортозаміщення цього обладнання. Воно навіть відбувається – швидкість процесу незрівнянна з кількістю бортів, які треба обслуговувати просто зараз. А робити це можна – лише сертифікованим виробником фахівцям на такому ж сертифікованому обладнанні.
Саме тут в історії з'являється казахстанське товариство з обмеженою відповідальністю Analyst Research Consulting Group. Його одноосібно заснував такий собі Алданазар Сагинбек (Сағынбек Алданазар Дарханұлы) у 2014 році – тоді йому було 16 років.
Це "консалтингове агентство" серед напрямків своєї діяльності чомусь вказувало "придбання та реалізацію боєприпасів, озброєння і військової техніки, запасних частин, комплектуючих виробів і приладів до них, спеціальних матеріалів, устаткування для їхнього виробництва, що включають монтаж, наладку, модернізацію, установку, використання, зберігання, ремонт і сервісне обслуговування".
І саме ARC Group від 2018 року є офіційним дистриб'ютором французької Safran Electronics & Defense. Проте в InformNapalm впевнені, що вона є лише "прокладкою" росіян для обходу санкцій.
Спільно опублікували копію контракту ARC Group з ООО "Росавиаспецкомплект" за 2021 рік, в якому відкрито вказують, що "ВИКОНАВЕЦЬ надасть послуги з ремонту/поставки компонентів бортового радіоелектронного обладнання (БРЕО), виробництва компаній THALES та Safran, для літаків типу Су-30". А роботи передбачалося проводити як на підприємствах Казахстану, так і у рф.
Втім, цей договір так і не підписали росіяни. Замість нього пізніше у 2021 підписали інший – такий же за суттю, але менше відкритий. З предмету зникла пряма згадка французьких компаній, вказано лише "ремонт авіатехнічного майна". Номенклатура обладнання та згадки ЗС рф у додатку – це залишилося без істотних змін.
Після вивчення документів у InformNapalm висувають дві версії подій:
- кремль готувався до посилення санкцій проти рф задовго до повномасштабного вторгнення. Для цього шукали шляхи обходу санкцій та знайшли казахстанську компанію.
- Згадані контракти були підписані заднім числом, вже після початку великої війни та оголошення Thales про вихід з російського ринку в червні 2022-го.
На другий варіант вказує лист директора російської компанії – колезі з казахстанської від 26 серпня 2022 року, а якому вказується планова кількість виробів для ремонту за 2022 та 2023 рік. Дивно, що сторони уклали договір у листопаді 2021 року – а конкретну кількість обладнання уточнювали вже влітку 2022 року. У тому ж листі відкрито згадується, що росія готова профінансувати придбання казахською компанією приладів у виробника.
"Іншими словами – росіяни готові дати гроші казахам, щоб ті купили у французів апаратуру для діагностики французьких виробів на російських літаках", – наголосили у спільноті.
До 2024 року було підписано ще 4 додаткові угоди зі збільшенням кількості одиниць, що підлягала ремонту. В одній з них розкривається, що рф оплачує повний цикл послуг "під ключ", включно з навчанням і сертифікацією казахстанських фахівців у Франції.
І таке навчання було заплановане компанією Thales – на 16-20 січня 2023 року, згідно з оприлюдненими документами. А в лютому казахстанські фахівці мали прибути у рф для проведення робіт. Після цього, судячи з листування керівників "Росавиаспецкомплект" і ARC Group, продовжила неодноразово виїжджати на болота для проведення діагностики та ремонту російських літаків.
У InformNapalm оприлюднили особисту інформацію фахівців з Казахстану, які виконують такі роботи для росіян.
"Як ми встановили, співпраця казахстанської ARC Group із "Росавиаспецкомплект" триває щонайменше 2 роки. Весь цей час казахстанська компанія цинічно вводила в оману французьку сторону. Втім, як випливає з отриманої переписки, у 2024 році відбувається ще цинічніша подія", – йдеться у матеріалі.
Далі автори публікують подробиці проєкту вже прямого контракту французької Thales AVS France SAS та казахстанського АО "Авіаремонтний завод №405", і чому цей договір укладається в інтересах саме росіян.
Нагадаємо, спецпризначенці ГУР збили над Чорним морем російський літак Су-30СМ.
Дивіться також відео: