Лісовий

Перехід на профільну освіту та скорочення кількості предметів – що готують у МОН

Директорка приватної школи зазначила: велика кількість предметів вона не дає можливості дитині сконцентруватися

12 років навчання замість 11 та перехід на профільну школу для старшокласників. Учителі, учні та їхні батьки активно обговорюють зміни, які анонсували в Міносвіти. Тисячі українців через війну виїхали з дітьми за кордон і мали нагоду порівняти навчання у нас і в інших країнах. А новий міністр освіти підтримує скорочення кількості предметів, щоби діти не були перевантажені. Тож які зміни чекають на школярів та коли вони відбудуться – подробиці розповість журналістка "5 каналу" Ганна Рибалка.

Дев'ятикласник Михайло йде до школи. Хлопець навчається у приватному закладі офлайн і щодня має по 6-7 уроків.

"Уроки, які в мене були, геометрія, англійська, література та була історія", – сказав школяр Михайло Рева.

Михайло розповів: зі своєю майбутньою професією вже майже визначився. Хоче працювати в економічній галузі і відновлювати країну після перемоги. Тож розмірковує, які предмети обрав би у старшій школі, якби була така змога.

"Математика точно. Українська, бо вона обов'язкова. З економіки, напевне, фізика", – розповів школяр Михайло Рева.

Перехід на профільну старшу школу підтримує й мама Михайла. Бо нині навчальний тиждень сина – це понад півтора десятка предметів.

"Переглядаючи щоденник, я нарахувала зараз у 9 класі плюс мінус 16 предметів", – зазначила мати Михайла Марія Рева.

З напрямком у профільній освіті визначилася й старша дочка вінничанки Олени – Іванка. Хоче зосередитися на мові, історії та праві. Молодші доньки Олени чотири місяці навчалися в Польщі. Ось які висновки вони зробили за цей час.

"У мене наймолодша дитина, коли ходила в школу в Польщі, якось я її забирала і я запитую її як справи, як навчальний день. Вона каже: "Мама, ти знаєш, це школа для дітей.. Що найбільше сподобалось там, по-перше, помірне навчальне навантаження. Практично не було домашніх завдань. Лише зрідка задавали додому якісь цікаві проєкти або невеличкі вправи", – сказала Олена.

"Сам процес навчання не передбачає такого болю і страждання, з яким ми стикаємось в наших українських школах. Проєктна робота вона абсолютно всіх зацікавила тих, хто переїхав і отримав досвід навчання в європейських школах. Те, чого в нас немає. Кількість предметів", – розповіла співголова ГО "Батьки SOS" Олена Парфьонова.

Однак змінювати потрібно не лише кількість, а й зміст уроків, переконана Олена Парфьонова. Школа має давати навички, які знадобляться в житті.

"Потрібно вміти орієнтуватися в лісі, орієнтуватися з гугл-мепс. Такі навички. А в географії більше акцент на вивчення назв річок, які ніколи ти в житті не побачиш", – зазначила співголова ГО "Батьки SOS" Олена Парфьонова.

"Це міжнародна практика. І в старшій школі дитина має орієнтуватися на вибір своєї майбутньої професії і готуватися саме до свого майбутнього. Таким чином вона дає змогу якісніше підготуватися. Велика кількість предметів вона не дає можливості дитині сконцентруватися", – зазначила директорка приватної школи Наталя Бортник.

З тим, що українські методики в освіті відрізняються від світових, погоджується й міністр освіти. В інтерв'ю "Освіторії" заявив: "Перезавантажити" варто й викладання української літератури та історії. Щодо першого – повернути загублені імена та вчити живих письменників. Щодо другого – прибрати імперський контекст і показати учням Україну, яка, попри повстання, бунти і терор збереглася як успішна і мегастійка держава. А ще Оксен Лісовий ініціював громадське обговорення не лише переходу на профільну освіту, а й скорочення кількості предметів у середній та старшій школі.

"Це обговорення, обговорення ми проведемо. А потім будемо озвучувати результати", – сказав міністр освіти та науки Оксен Лісовий.

У Міносвіти розповіли, від яких предметів точно не відмовлятимуться. Це історія України, українська мова, хімія, фізика, математика, біологія.

"Я хочу заспокоїти суспільство: ми не будемо викидати ані хімію, ані біологію. Природничим наукам, наукам, які дають здатність людині здобувати нові знання, нічого не загрожує. У нас величезна кількість щодо навантаження дітей. Особливо тих дітей, які знаходяться зараз за кордоном", – розповів заступник міністра освіти та науки Андрій Вітренко.

Наша освіта вже кілька років, як ступила на стежку реформи – нової української школи. Вона відбувається в кілька етапів. Перший – початкова школа. Другий – базова. Третій – профільна школа. Державний стандарт профільної школи поки що лише на етапі обговорення.

"Ми маємо в умовах війни і під час війни подивитися і ще раз переглянути ті навчальні плани, які є сьогодні у школах. Наше дослідження показує, що директори шкіл не досить швидко адаптують навчальний процес під дистанційні форми навчання і під очну форму. Змішані форми навчання не завжди добре впливають на засвоєння матеріалу", – сказав голова Державної служби якості освіти України Руслан Гурак.

Перехід на профільну освіту має відбутися лише 2027 року. Старшокласники матимуть змогу обирати предмети – за профілем професії, яку планують опанувати в майбутньому. Тоді ж на школярів та їхніх батьків чекає ще одна новація – 12 років навчання замість 11. Запровадити зміни вже зараз, кажуть у Міносвіти, немає грошей: закладені торік у бюджеті півтора мільярда забрали. 2023-го коштів на реформу НУШ теж не перебачили.

Ганна Рибалка, Олексій Іванченков, "5 канал"

Як повідомляв 5.UA, освіта під час війни: міністр Лісовий з командою розповіли про новацію – включення.

Підтримайте журналістів "5 каналу" на передовій.

Дивіться також відео за темою:

нововведення Лісового – коли прийдуть зміни до шкільної освіти.

Робіть свій внесок у перемогу – підтримуйте ЗСУ.

Головні новини дня без спаму та реклами! Друзі, підписуйтеся на "5 канал" у Telegram. Хвилина – і ви в курсі подій.